Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Tøffe tider før snuseslutt, forverret etter snuseslutt


Anbefalte innlegg

Jeg har vært avhengig av store mengder nikotin i over 10 år og har flere ganger forsøkt å slutte. Denne gangen har jeg klart det og vil dele min erfaring på hvordan jeg fikk det til. Problemet mitt nå er at jeg vurderer å begynne igjen da stress og konstakt uro er tilbake i kroppen. Jeg vil derfor med dette også høre med dere andre der ute som har erfaring rundt dette om tips og råd til alternative metoder for å takle denne uroen slik at jeg ikke starter på snusen igjen.

Før jeg startet med snusen slet jeg veldig med stress og uro grunnet en hysterisk og kontrollerende samboer. En kamerat ga meg en snus som fikk meg til å senke skuldrene litt. Denne følelsen var så god å kjenne på at snusen ble min store trøst. Jeg gikk over til sterkere og sterkere snus og har siden vært svært avhengig. Årsaken til stress og uro den gangen ble tilslutt kastet ut, men snusen klarte jeg ikke å kvitte meg med. Jeg ble i perioder motivert til å slutte, men uro, nikotinsug og humør ble så dårlig at jeg så meg nødt til å fortsette.

I etterkant av dette har jeg både giftet meg og fått meg barn, noe som i seg selv ble en motivasjon til å kutte, men uroen, humøret og temperamentet som fulgte gjorde at jeg så meg nødt til å fortsette.

Jeg ønsker å legge til at mor sliter med depresjon og har ett barn fra tidligere forhold som hun sliter med å komme overens med. Noe som gjør at jeg konstant må være på vakt. Dette er utrolig slitsomt og stressende. Jeg klarer rett og slett ikke slappe av. Det er viktig at dette bonusbarnet mitt har en stabil og trykk bauta og forholde seg til. Forholdet mellom mor og barn jobbes med sammen med profesjonelle og mor får hjelp for depresjonen. Det går stort sett bra, men når ting står på er det ikke enkelt for noen. Smellen kan nemlig veldig brått på.

Snuseslutten
For litt over 3 måneder siden fikk jeg en skikkelig bihulebetennelse. Mens jeg satt hos legen fikk jeg plutselig en skikkelig motivasjon over meg til å slutte igjen og jeg klarte å få ut følgende spørsmål til legen. "Nå er jeg møkk lei av å snuse, men jeg tør ikke da det påvirker humøret og jeg er nødt til å være den sterke bautaen i min familie. Kan du hjelpe meg?" Legen foreslo da et legemiddel kalt Zyban. Jeg fikk ikke lov til å begynne på disse før jeg var frisk fra bihulebetennelsen. En eske kostet 800,- og holder til tre måneder. Legen anbefalte 6 måneder på dette preparatet inkludert perioden på to uker hvor jeg skulle fortsette å snuse.

To uker etterpå tok jeg min første dose Zyban. Etter en uke fikk jeg min første opplevelse av at dette kom til å gå bra. Det fristet nemlig ikke så mye med snus lenger. Den neste uken tok jeg svært få snus, men følte ikke jeg hadde noen nytte av det lenger. Så før det var gått to uker droppet jeg rett og slett snusen. Jeg fikk noen kraftige abstinenser den påfølgende måneden men i det jeg satt med snusboksen i hånden satt jeg også med tanken om at jeg trenger faktisk ikke denne for den har ingen virkning lenger. Jeg kjøpte meg en boks med nikotinfri snus og det tok jaggu knekken på suget også. Etter en måned på Zyban kuttet jeg ut det også uten problemer.

Jeg anbefaler Zyban for deg som virkelig sliter, men prat med legen ta preparatet kan være farlig for dem med depresjon eller lignende symptomer.

Tiden etter
Tiden etter har egentlig gått kjempefint og jeg har klart meg med nikotinfri snus. Men mor og datter har de siste to ukene økt frekvensen på "krasj dager" noe som igjen gjør alt vanskeligere. Dette tar veldig på min og barnets psyke og jeg har flere ganger de siste to ukene forsøkt å finne løsninger for at de to skal få det bedre. 

 

1. Gjøre alvor av truslene og søke om skilsmisse.
2. Mor kan reise bort og ta seg en pause fra oss alle.

3. Høre med biologisk far om han kan ha barnet en lengre periode i sommer.
   (dette alternativet satt veldig langt inne da far er minst like ustabil som mor.)
4. Fortsette å kjempe videre sammen med BV og senter for familieveiledning.

Hun valgte nummer 4, men jeg tror selv at alternativ nummer 2 kan være beste alternativ akkurat nå.

 

Min holdning til snus i skrivende stund
I skrivende stund så er jeg mye roligere innvendig enn normalt, jeg klarte rett og slett ikke alle tankene som svirret rundt i hodet mitt og tok en snus av min kone for å finne ut om den ville hjelpe noe den desverre gjorde. Jeg skyr snus som pesten, men er redd for at jeg nå kanskje kommer til å vende tilbake til den hvis ikke jeg finner andre metoder å takle uroen på. Jeg vurderer å kontakte legen, men skulle helst ha funnet noen ikke medisinske preparater som kan hjelpe meg med å takle dette.

Dette var min erfaring, og jeg håper noen der ute har funnet noe magisk som senker stress og uro uten at kroppen skal fylles med diverse avhengighetsskapende preparater. Bare det å skrive dette motiverte meg til å spytte ut snusen igjen.

Nå fikk jeg dårlig samvittighet for at jeg tok den snusen. Det må da være et godt tegn. :)

 

 



 


Anonymous poster hash: bcdba...09c



Anonymous poster hash: bcdba...09c
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Ja, den psykiske positive delen av det å røyke/snuse er det ingen som bryr seg om lenger. Det kommer til å bli ett hav av deprimerte folk som har sluttet. Man må jo vurdere selv hva som føles best, og det at du får dårlig samvittighet gjør jo ikke din situasjon enklere, men det kan kanskje tolkes som ett tegn på at du over den verste kneika. Gratulerer :)

 

Man kan ty til alkohol om man vil slappe litt ekstra av - eller noe som er enda bedre som legen min sier, nemlig piller. Man kan ta en Vival eller annet istedet for alkohol og få en bedre virkning. Dog ikke hver dag....

 

Håper du klarer å være snusfri og at psyken forblir nogenlunde stabil fremover.

 

Det er ingenting som slår medikamentbruk, men om du vil fjerne stress så kan du jo forsøke å se en film eller høre en lydbok (lydbok synes jeg er bra), alternativt noe alternative greier som meditasjon. Trening og slike ting kan også hjelpe sies det. Det som er viktig å huske på er at denne stresslindrende faktoren ikke skal bli enda ett gjøremål som faktisk gjør at den skaper enda mer stress.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har aldri prøvd å stumpe røyken, så jeg kan dessverre ikke hjelpe deg med å stumpe snusen, men jeg kan anbefale El-sigarett om du ser etter en harmløs måte å få i deg nikotin for å slappe av  :)  Jeg ble introdusert til El-sig av min mor som selv hadde vært avhengig av røyk i 30 år, og da jeg prøvde ut av ren nysgjerrighet så falt jeg pladask, smaken var fantastisk, røyken var tilfredsstillende å blåse ut, fikk samme tilfredsstillelsen fra den som fra en vanlig cigarette, og jeg slutta å røyke uten at jeg prøvde. Også kan man lett kontrollere mengde nikotin som man inhalerer  :) Føler meg litt som et svart får som anbefaler enda et nikotinmiddel enn tips om å få slutt på det, men det er i alle fall det sunneste alternativet  ;) Håper det hjalp litt!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...