Gå til innhold

Hjelp, jeg må ha en Facebook-profil :-(


Mamamia

Anbefalte innlegg

Jeg liker ikke konseptet med Facebook slik det har fungert i omgangskretsen min og har holdt meg unna.

 

Nå gir jeg opp. Jeg kan ikke stå utenfor lenger. Det er for mye informasjon jeg går glipp av.

 

Jeg ønsker i første omgang kun mulighet til å få tilgang til informasjon i lukkede grupper. En minst mulig tilgjengelig og mest mulig privat profil.

 

Helst skulle jeg ønske at man ikke helt uten videre fant Facebook-profilen ved å google navnet mitt, samtidig som jeg ikke åpenbart opererer med fake navn og identitet. Finnes set noen måte det er mulig?

 

Jeg vet at Facebook har egne veiledninger om sikkerhet og privacy-innstillinger. Men finnes det nettsider som har samlet gode råd og tips til dette, på en måte som egner seg for dummies? Jeg orker ikke bruke tid på å lete selv :-P

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg liker ikke konseptet med Facebook slik det har fungert i omgangskretsen min og har holdt meg unna.

 

Nå gir jeg opp. Jeg kan ikke stå utenfor lenger. Det er for mye informasjon jeg går glipp av.

 

Jeg ønsker i første omgang kun mulighet til å få tilgang til informasjon i lukkede grupper. En minst mulig tilgjengelig og mest mulig privat profil.

 

Helst skulle jeg ønske at man ikke helt uten videre fant Facebook-profilen ved å google navnet mitt, samtidig som jeg ikke åpenbart opererer med fake navn og identitet. Finnes set noen måte det er mulig?

 

Jeg vet at Facebook har egne veiledninger om sikkerhet og privacy-innstillinger. Men finnes det nettsider som har samlet gode råd og tips til dette, på en måte som egner seg for dummies? Jeg orker ikke bruke tid på å lete selv :-P

 

Hva med å opprette konto med et navn du finner på. Et som du kan fortelle til andre for at de skal finne deg.

Li Varnesen - Pelle Petrus eller noe mer morsomt.

Så kan du i innstillingene sette at ingen kan skrive på veggen din. Du kan da fint kommunisere med folk direkte (akkurat som mail, selv om jeg foretrekker mail til akkurat den biten). Om du skriver på andres vegger eller kommenterer åpent ting de legger ut er jo fritt valg.

Bare de som kjenner deg vil vite at det er deg, om du har valgt navn som ikke gjenkjenner det så lett.

 

Om du velger å bruke ditt rette navn og ikke legger ut noe bilde så røper du ikke så mye.

Legger du inn mobilnummer (selv om det er skjult) så vil Facebook foreslå venner for deg.

Lenke til kommentar

Det blir stadig mer normalt å ha en "død" Facebook profil, ihvertfall blant mine venner (20-30 år ish). Dvs. profilene blir sjeldent oppdatert, og flere står uten profilbilde. Jobb og skoleinfo er kun tilgjengelig for de nærmeste.

 

Jeg bryr meg ikke om feeden eller profilen, men bruker FB aktivt til grupper og chat.

 

Jeg fikk et inntrykk du ikke ville opptre unormal med lite utfylt profil, noe du ikke trenger å bekymrer deg for. :-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det blir stadig mer normalt å ha en "død" Facebook profil, ihvertfall blant mine venner (20-30 år ish). Dvs. profilene blir sjeldent oppdatert, og flere står uten profilbilde. Jobb og skoleinfo er kun tilgjengelig for de nærmeste.

 

Jeg bryr meg ikke om feeden eller profilen, men bruker FB aktivt til grupper og chat.

 

Jeg fikk et inntrykk du ikke ville opptre unormal med lite utfylt profil, noe du ikke trenger å bekymrer deg for. :-)

Godt å høre! Jeg har fått klar beskjed om at jeg er unormal som ikke lever livet mitt offentlig på Facebook, ganske mange ganger. Selv føler jeg at det er mer motsatt. De yngste vennene mine bruker heller Instagram, Snap og slikt, og de er i fall mer bevisste på hva de legger ut og hvordan de forholder seg til andre brukere.

 

Når Facebook ble mas og press, og ble brukt til å polere fasaden eller kontrollere og kritisere omgangskretsens meninger og handlinger- da boikottet jeg hele greia.

 

Jeg vet jeg kommer til å få kritikk om jeg har en "død" profil. Enkelte vil også vil bli veldig fornærmet om de oppdager at jeg har en profil og enten ikke har sendt dem venneforespørsel eller ikke godtar deres venneforespørsel. Dette er mennesker som tapper meg for energi, og som jeg prøver å holde avstand til. De kommer til å spørre meg direkte, gjerne på en slik måte at jeg får dårlig samvittighet. :-(

Lenke til kommentar

Jeg liker ikke konseptet med Facebook slik det har fungert i omgangskretsen min og har holdt meg unna.

 

Nå gir jeg opp. Jeg kan ikke stå utenfor lenger. Det er for mye informasjon jeg går glipp av.

 

Jeg ønsker i første omgang kun mulighet til å få tilgang til informasjon i lukkede grupper. En minst mulig tilgjengelig og mest mulig privat profil.

 

Helst skulle jeg ønske at man ikke helt uten videre fant Facebook-profilen ved å google navnet mitt, samtidig som jeg ikke åpenbart opererer med fake navn og identitet. Finnes set noen måte det er mulig?

 

Jeg vet at Facebook har egne veiledninger om sikkerhet og privacy-innstillinger. Men finnes det nettsider som har samlet gode råd og tips til dette, på en måte som egner seg for dummies? Jeg orker ikke bruke tid på å lete selv :-P

 

Anbefaler deg å ha en lukket facebookprofil. Jeg har det. For jeg har vært plaget av en del menn. Derfor tør jeg ikke å ha den åpen. Det er personvernsinnstillinger. 

Lenke til kommentar

 

Det blir stadig mer normalt å ha en "død" Facebook profil, ihvertfall blant mine venner (20-30 år ish). Dvs. profilene blir sjeldent oppdatert, og flere står uten profilbilde. Jobb og skoleinfo er kun tilgjengelig for de nærmeste.

 

Jeg bryr meg ikke om feeden eller profilen, men bruker FB aktivt til grupper og chat.

 

Jeg fikk et inntrykk du ikke ville opptre unormal med lite utfylt profil, noe du ikke trenger å bekymrer deg for. :-)

Godt å høre! Jeg har fått klar beskjed om at jeg er unormal som ikke lever livet mitt offentlig på Facebook, ganske mange ganger. Selv føler jeg at det er mer motsatt. De yngste vennene mine bruker heller Instagram, Snap og slikt, og de er i fall mer bevisste på hva de legger ut og hvordan de forholder seg til andre brukere.

 

Når Facebook ble mas og press, og ble brukt til å polere fasaden eller kontrollere og kritisere omgangskretsens meninger og handlinger- da boikottet jeg hele greia.

 

Jeg vet jeg kommer til å få kritikk om jeg har en "død" profil. Enkelte vil også vil bli veldig fornærmet om de oppdager at jeg har en profil og enten ikke har sendt dem venneforespørsel eller ikke godtar deres venneforespørsel. Dette er mennesker som tapper meg for energi, og som jeg prøver å holde avstand til. De kommer til å spørre meg direkte, gjerne på en slik måte at jeg får dårlig samvittighet. :-(

 

 

Etter hva jeg kan se finnes det en del mennesker som "pusser fasaden" på Facebook. Eksen min var en av disse menneskene, hvor hun brukte timevis på å finpusse profilen  for å fremstå perfekt. Dette var selvfølgelig langt fra sannheten, men de om det. Jeg tror ikke disse menneskene er i flertall uansett. 

 

Som LineMalen nevner kan du ha en lukket profil, dvs. kun venners venner som kan legge deg til som venn osv. Legg kun inn nødvendig informasjon (egentlig bare navn), og la det bli med det. Aksepter gjerne de som sender deg forespørsel også, i og med du ikke vil se noe til dem uansett (du kan enkelt fjerne venner fra selve 'feeden', dvs. du vil ikke få oppdateringer fra disse). De kan selvsagt ikke se at du har gjort dette. 

 

For å være ærlig syns jeg vennekretsen din høres litt merkelig ut om de står bak disse utsagnene. Jeg begynner å forstå hvorfor du ønsker å ta avstand fra Facebook, men kanskje du også burde ta avstand fra disse folka? 

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Jeg har ikke FB, har ikke hatt FB, og kommer aldri til å ha FB. Hvis folk ikke klarer å være venn med meg fordi jeg ikke har FB, vel, da er de ikke verdt min tid. Jeg fikk ryddet opp i noen vennskap på det viset. For ikke å snakke om alt jeg har tid til som de ikke har, siden de bare skal sjekke FB. Og så vinner jeg på det at folk må snakke med meg, noe som er veldig sosialiserende.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

 

Det blir stadig mer normalt å ha en "død" Facebook profil, ihvertfall blant mine venner (20-30 år ish). Dvs. profilene blir sjeldent oppdatert, og flere står uten profilbilde. Jobb og skoleinfo er kun tilgjengelig for de nærmeste.

 

Jeg bryr meg ikke om feeden eller profilen, men bruker FB aktivt til grupper og chat.

 

Jeg fikk et inntrykk du ikke ville opptre unormal med lite utfylt profil, noe du ikke trenger å bekymrer deg for. :-)

Godt å høre! Jeg har fått klar beskjed om at jeg er unormal som ikke lever livet mitt offentlig på Facebook, ganske mange ganger. Selv føler jeg at det er mer motsatt. De yngste vennene mine bruker heller Instagram, Snap og slikt, og de er i fall mer bevisste på hva de legger ut og hvordan de forholder seg til andre brukere.

 

Når Facebook ble mas og press, og ble brukt til å polere fasaden eller kontrollere og kritisere omgangskretsens meninger og handlinger- da boikottet jeg hele greia.

 

Jeg vet jeg kommer til å få kritikk om jeg har en "død" profil. Enkelte vil også vil bli veldig fornærmet om de oppdager at jeg har en profil og enten ikke har sendt dem venneforespørsel eller ikke godtar deres venneforespørsel. Dette er mennesker som tapper meg for energi, og som jeg prøver å holde avstand til. De kommer til å spørre meg direkte, gjerne på en slik måte at jeg får dårlig samvittighet. :-(

 

Anbefaler deg å drite i å ha FB og å leve livet på DINE premisser, ikke alle andre sine.

Lenke til kommentar

Anbefaler deg å drite i å ha FB og å leve livet på DINE premisser, ikke alle andre sine.

 

Nå gir TS uttrykk at h*n ønsker å skaffe informasjon som blir gitt i lukkede grupper, og da trenger man konto. 

 

Facebook er hva DU gjør det til. Det kan være et utrolig nyttig verktøy om man bruker det riktig. 

Lenke til kommentar

Har hatt en såkalt "død" facebook profil siden 2010 (var litt mer aktiv i de tre årene før det). Er nå i 20-årene og blant de jeg har som kontakter/venner (6-700 personer) så er det kun en 15-20 stykker som poster jevnlig. Halvparten av de igjen fordi de promoterer seg selv gjennom å være fotograf, osv.

 

Facebook har ganske mange instillinger for hvor synlig en skal være. Slik jeg har satt det opp:

- Må godkjenne for å bli tagget i bilder, og bildene jeg er tagget i er bare tilgjengelig for meg på profilen min

- Ingen kan poste på veggen min eller profilbildet.

- Bursdag er ikke lagt til. Eneste jeg har er hvor jeg studerer, slik at det skal være lettere for folk jeg studerer med å skjønne hvem jeg er

- Folk kan bare se hvem de har som felles venner

- Har profilbilde, men det er temmelig anonymt.

 

Det er en egen meny som heter "activity log". Der kan jeg fjerne det jeg vil at ikke skal komme opp. F.eks. om jeg poster i en åpen gruppe, så vil ikke det vises i feeden. Eller om jeg legger til en venn, så kan det også fjernes slik at ingen kan se det.

 

Veldig greit å kunne holde kontakten med ulike vennegjenger gjennom lukkede grupper. Eller når man skal på f.eks. hyttetur så er det mye lettere å bare laget et privat arrangement (ingen andre enn de inviterte kan se det) eller en gruppechat. Og selv når jeg sender meldinger med nære bekjente, så gjøres det stort sett gjennom facebook.

 

Edit: Sånn her ser profilen min ut for en som ikke har meg som venn, og en som har meg som venn... På mobilen så har jeg bare appen for grupper og chat, da jeg ikke interesserer meg så veldig for å lese hva som foregår på newsfeeden. Så som du ser, når man har satt det opp slik jeg har gjort det, så trenger du bare forholde deg til så veldig mye annet enn chat og grupper.

 

 

 

Cv2oQJl.jpg

 

uPHjNV8.jpg

 

 

Endret av blured
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

 

Anbefaler deg å drite i å ha FB og å leve livet på DINE premisser, ikke alle andre sine.

 

Nå gir TS uttrykk at h*n ønsker å skaffe informasjon som blir gitt i lukkede grupper, og da trenger man konto. 

 

Facebook er hva DU gjør det til. Det kan være et utrolig nyttig verktøy om man bruker det riktig. 

 

TS gir også utrykk for at hun kommer til å oppleve FB som et stressmoment, og at hun føler seg mer eller mindre presset inn i FB (på grunn av sosiale elementer og delvis sosial stigma).

Lenke til kommentar

Ser ikke helt problemet med det. Blir som å konsekvent unngå en pub alle dine venner har hengt på i flere år for å snakke sammen. Hun overlever ved å ikke dra dit nå også, men hun går da fremdeles glipp av samtaler og avtaler som gjøres mellom hennes venner når de er der.

Endret av blured
Lenke til kommentar
  • 4 år senere...
LineMalen skrev (På 21.6.2016 den 23.04):

 

Anbefaler deg å ha en lukket facebookprofil. Jeg har det. For jeg har vært plaget av en del menn. Derfor tør jeg ikke å ha den åpen. Det er personvernsinnstillinger. 

Hei

Det er noen år siden dette innlegget  men jeg svarer allikevel for det er jo relevant i dag også.  Men jeg gjør det samme som deg. Har også samme erfaringer som du med uønskede personer....

Endret av Hildag
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...