Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hva er framtiden: Batteri eller Hydrogen?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hehe morsom tråd, spetalen har jo solgt seg ut av hydrogen for lengst :p Sier vell det meste hvordan tilstanden er pr i dag, fremtiden? Hvem vet. 

Samtidig har Sissener kjøpt seg opp igjen, den syvende Januar. :p

 

 

For spørsmålet til OP så er min personlige mening: Begge deler. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar

Hydrogenbiler har elending energieffektivitet. Så de kommer aldri til å bli noe stort, de kunne ha blitt det om batteriteknonlogien hadde holdt seg på dagens nivå. Men når vi forventer Solid State batterier med 10-50x dagens kapasitet og lynrask oppladning til å være en realitet i løpet av de neste 20-30 årene så snakker vi da om elbiler med 5000-25000 km rekkevidde på en enkelt ladning.

Lenke til kommentar

Mulig det, men der er delte meninger om det. Og der er mer enn bare kjøretøyer i Norge Hydrogen og NEL dreier seg om.
De har fått mange store kontrakter rundt om i verden siste åra.
Det du nevner, er saker fra helt i det siste.

Så ja, jeg vet jo ikke. Visste bare at aksjen har gått så det ryker helt til det siste. Den passerte kr 6 på det høyeste.
Solgte meg ut i forrige uke jeg for å si det. Usikker om jeg går inn igjen flere ganger. Har vært med på et par oppturer som hart vært fine, men nå er jeg mer usikker også. Uten at jeg dermed vil konkludere noe sikkert sånn som du gjør.
 

Lenke til kommentar

Pr dags dato så kan man vel i stor grad si at batteri best er til mindre biler og hydrogen best til større kjøretøy. Jo større kjøretøyene er, jo mer vinner hydrogen. Det skyldes at energitettheten er mye høyere med hydrogen.

 

Ser for meg at begge teknologiene kommer til å leve side om side i mange år. Hva fremtiden vil bringe er derimot usikkert. Klarer man å øke energitettheten i batterier vesentlig og korte ned ladetiden svært mye, så kan det begynne å spøke for hydrogen til spesielt personbiler. På annen side kan innovasjon innen brenselceller med f.eks at man produserer hydrogen underveis (fra f.eks lys) gjøre at større batterier blir helt overflødige.

 

Hva som er best til personlig bruk må være opp til enhver. Selv liker jeg tanken på og ha en bil med god rekkevidde, som ikke taper noe særlig rekkevidde på vinterstid og kan fylles raskt. Det taler med andre ord for hydrogenbil. Har elbil i dag og synes både ladetid og rekkevidde trekker mye ned. 

Endret av gamlefar
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor skulle hydrogen være bedre til større kjøretøy? Bare tull.

Skal man ha en noenlunde oppegående debatt, så bør du faktisk skrive noe om hvorfor det er tull. Men som vanlig bringer du ingenting fornuftig inn i debatten, men kaster bare ut noen store ord. Nett som en apekatt.

 

Hadde du derimot faktisk satt deg inn i dette, så hadde du forstått hvorfor. Det er nemlig helt åpenbart p.g.a. energitettheten alene.

 

Kort fylletid er også vesentlig. Selv med små kjøretøy, som det under, så velger man hydrogen p.g.a. at i mange bransjer kan man ikke leve med en lang ladetid. 

post-114996-0-43549200-1549732128_thumb.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor skulle hydrogen være bedre til større kjøretøy? Bare tull.

Nikola skal selge både FCEV og BEV. Når et firma som tester ut begge deler sier det rett ut, så er det nok ikke tull. 

1) BEV @ 80,000 lbs. uses ~ 2.25 kWh per mile in real weather and normal hills on routes. 1MWh gets about 400 miles. Only 90% battery is useable. In cold weather, you get 300 miles / 1Mwh. Takes 69,000 "21700" cells @ 68grams = 1MWh. 10.5k weight in cells. 20k truck weight

 

2) Fuel cell 80 kg H2 gets 7-10 miles per kg and uses same 2.25 kWh per mile as BEV. Fuel cell weight 15k -17k so about 3k – 5k pounds less than BEV. Fuel Cell can't be beat long haul and BEV is good option for short haul. World needs both. ICE is enemy, not hydrogen or BEV

 

H2 is 5,000 lbs lighter than BEV and is cheaper for long haul applications even with H2 costs. BEV is for inner cities and non weight sensitive applications. Nikola is not phasing our hydrogen at all, we will see 50:1 more hydrogen orders but some applications BEV works great.

 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar

https://www.regjeringen.no/contentassets/0762c0682ad04e6abd66a9555e7468df/hydrogen-i-norge---synteserapport.pdf

 

Denne nye rapporten sier også mye fint om hydrogenfremtiden. 

 

"Volumet og vekten til hydrogentanken og brenselcellen i store hydrogenkjøretøy er vesentlig mindre enn volumet og vekten til batteriet i tilsvarende el-kjøretøy."

 

"Hydrogenkjøretøy har per dags dato en høyere innkjøpskostnad enn elkjøretøy med tilsvarende motorstørrelse. Det er imidlertid billigere å øke størrelsen til hydrogentanken enn å øke batterikapasiteten i et elkjøretøy. Dette medfører at kapitalkostnaden til tunge hydrogenkjøretøy vil kunne konkurrere med tilsvarende elkjøretøy, og gjør at hydrogenkjøretøy vil normalt ha lengre rekkevidde enn sammenlignbare elkjøretøy. Den ekstra rekkevidden er spesielt viktig for kjøretøysegment med høy årlig kjøredistanse, slik som godslastebiler og busser som trafikkerer langdistanseruter."

 

"Hydrogen Council (Hydrogen Council, 2017) har estimert at i 2030 vil elbiler med en batterikapasitet over 55 kWh ha høyere kapitalkostnad enn hydrogenbiler med tilsvarende elektrisk motor. Denne batterikapasiteten finnes i dag i det øvre sjiktet av dagens elbilpark i Norge.22 For tunge lastebilsegment kan en forvente at totale eierkostnader for hydrogenkjøretøy er lavere enn for tilsvarende elkjøretøy allerede i 2030 (DNV GL, 2018b) (ICCT, 2017)."

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...