Gå til innhold

[Løst] Tips til jobbintervju over Skype?


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er akkurat ferdig med en bachelor i bioteknologi, og har fått innkalling til et jobbintervju i Oslo, men pga. lang reisevei og et ferievikariat i Ålesund som starter nå på mandag fåreslo de at vi kunne ta det over Skype. Dette er mitt første skikkelige jobbintervju, og mitt første der jeg ikke møter opp personlig. Er det noen som har noen erfaring med slike intervju? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke erfaring med det selv. Men noen tanker jeg gjør meg, litt kaotisk listet opp:

 

- Ha en backupplan om nettet skulle ryke. Kablet nett, om det trådløse noen ganger er ustabilt. Kanskje sette seg inn i hvordan få satt opp mobilen som Wi-fi, om det også skulle skjære seg. 99.9% sikkert at det ikke gjør det. Men krever ikke så mye å bare ha det klart som backup.

 

- Logg deg på en 20-15 min på forhånd, på samme måte som en gjerne møter litt tidlig på intervju.

 

- Regner med at intervjuet vil foregå med webcam / video. Pass derfor på at du sitter på et sted der du er garantert å ikke bli forstyrret. Sørg også for at det ser ryddig ut, og at du kler deg som om du faktisk skulle møte opp på intervjuet personlig. (Det vil si tilsvarende hvordan den eventuelle kleskoden er hos bedriften).

 

- Om du ikke bruker Skype med mikrofon/webcam jevnlig, sørg for at du tester at det virker med noen du kjenner på forhånd. Spesielt lyden er viktig. Et stort gamingheadset er kanskje det som virker best, men det ser fort litt nerdete (/gaming aktig ut). Ikke sikkert at det har noe å si, men hadde unngått det i tilfelle den som intervjuer ser negativt på det.

 

- Rommet du sitter i har også litt å si. Er det for tomt, så vil det kunne høres ut som om det er ekko der. En lampe eller vindu som skinner direkte i bakgrunnen kan føre til at du ikke sees like godt. Er bakgrunnen helt hvit, spesielt om du har litt lyse klær, ser ofte ikke så bra ut det heller. Så test litt forskjellig. Om du har webcam på en laptop, så må du enten bøye deg, ellers så filmer den veldig undenifra og opp. Hadde da vurdert å sette den oppå noen bøker (eller liknende), slik at kameraet filmer mer rett på deg. Da kan du også ha notater liggende der, uten at de legger merke til det.

 

- Sørg for at du har snakket/diskutert med noen andre tidligere på dagen. Mulig du ikke er slik, men jeg synes det alltid er greit å ha brukt snakketøyet endel tidligere på dagen før jeg skal inn på et intervju der ens formuleringer er viktige.

 

- Tren litt på standard intervjuspørsmål. Det er noen som er glad i å stille spørsmål som "hva er din svake/sterke side", "hvordan håndterer du en konflikt på jobben", ect. Bare det å ha gjort seg noen tanker om det på forhånd, vil gjøre det mye enklere å svare godt på den type spørsmål. Er det noen spørsmål en klassisk bruker for å teste kunnskap blant bioteknologer? (bioingeniører?) på intervjuer?

 

- Sett deg inn i bedriften. Hvor ligger den plassert? Hvor mange ansatte er de? Navnet på noen sentrale ansatte? Antallet avdelinger? Nøyaktig hva din jobb vil bestå i? Om det er uklart, hva forventer du? Ikke noe virker mer uprofesjonelt enn å ikke ha satt seg inn i bedrfiten en søker jobb i.

 

- Forbered noen spørsmål til bedriften. Det kan du ha liggende på et papir foran deg, slik at det virker som om de kommer spontant. Ikke sikkert du har behov for det, men finn på noe uansett. Det er ganske vanlig at en får spørsmålet "er det noe du lurer på / har du noen spørsmål" på slutten. Og da er det greit å ha forberedt noen gode spørsmål, slik at du slipper å svare "eh, nei egentlig ikke". Da virker du fort litt uinteressert.

Lenke til kommentar

Veit du noke meir om antallet søkarar på stillinga?

 

Er det sannsynleg at du får intervju også om du krever å møte personleg i Oslo? Skype er vell og bra til fjernmøter, men eg er usikker på kor gunstig det er med tanke på fyrsteinntrykk.

Dersom du blir intervjua over Skype medan dei andre søkarane møter ansikt til ansikt, så er det ein viss sannsynlegheit for dei som møter direkte og kan gi eit fast håndtrykk og betre lese rommet, vil gi eit betre fyrsteinntrykk enn deg.

Video-konferanser blir alltid litt anstrengt då det ikkje er mulig å oppnå blikkontakt, i tillegg er det lett for at ein snakkar høgare enn normalt, og at alt blir litt meir rotete.

Så litt avhengig av kor god kandidat du er, så frykter eg litt at du får eit dårlegare utgangspunkt enn dei som møter ansikt til ansikt.

 

Ein anna ting er at dersom bedrifta brukar litt pengar på at du skal reise til Oslo for eit intervju, så aukar også sannsynlegheita for at dei setter av rikelig med tid til deg sidan dei alt har investert noke. Faren for at dei raskt gjer seg opp eit dårlegare inntrykk av deg og deretter raser gjennom spørsmåla ved eit Skype-intervju er langt større.

Lenke til kommentar
  • 3 år senere...
Gjest 1d14d...90c

Hei jeg skal ha jobbintervju selv I morgen, pg har det på Skype grunnet av coronaen har bare et spørsmål som kanskje du kunne gitt meg svar på. Hvordan begynte dere samtalen med hilseng og sånt er ikke vandt med intervju gjennom nettet. 

Anonymous poster hash: 1d14d...90c

Lenke til kommentar
Gjest 1d14d...90c skrev (31 minutter siden):

Hei jeg skal ha jobbintervju selv I morgen, pg har det på Skype grunnet av coronaen har bare et spørsmål som kanskje du kunne gitt meg svar på. Hvordan begynte dere samtalen med hilseng og sånt er ikke vandt med intervju gjennom nettet. 

Anonymous poster hash: 1d14d...90c

Realistisk sett: "Hallo. Hallo? Hallo? Høyrer dykk meg? Ja der var eg inne, mikrofonen var muta". 

Bortsett frå det så er det det vanleg helsing som om du hadde ringt på telefonen utan video. Altså at du seier hei og forteller kva du heiter. 

Du kan kanskje i tillegg driste deg til å løfte handflata for å gi eit lite vink, men det er strengt tatt ikkje nødvendig. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...