Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] Feil med katalysator


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette kan være alt fra kjempeenkelt og billig til svært omfattende og dyrt. Er utrolig mye som kan utløse den motorlampa... Å lese ut feilkoder tar 5 minutter. Å finne ut av feilen kan ta timevis. Umulig å si noe over nett.

 

Om du ikke merker noe spesielt med bilen er det stor sjanse for at det går greit, men helt sikker kan man selvfølgelig ikke være.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så lenge lampen lyser gult fast, er det neppe noen stor risiko å kjøre litt, men dersom den begynner å blinke er det litt mer kritisk. De kobler ikke til en PC, men en VAGcom-enhet for å lese ut feilkoder, og da starter jobben. Av og til ser man umiddelbart hva som er feil, andre ganger kan en feilkode være generert av en annen feil enn den det ser ut til.

Endret av zanta
Lenke til kommentar

 

Ok, takk for hjelpen. Da får jeg håpe det er en enkel sak.

 

Siste spørsmål..en slik gul lampe indikator, vil den kunne gå gjennom en Eu kontroll?

Nei, dette er en 2-er feil.

 

 

Det KAN være en 2er feil, men det er ikke nødt til å være det. Hvis avgassene blir målt og vises seg å være innenfor, blir det normalt sett godkjent, selv med motorlys. Nå er det ikke lenger et krav å måle avgassene, verkstedet kan i stedet velge å lese av ODB-II feilkoder. I så fall er det mindre sansynlig at bilen blir godkjent, da det er ODB-II feilkoder som tenner motorlyset. Men pappa sin bil har blitt godkjent de to siste gangene med motorlys på, og mamma sin ble godkjent med motorlys på i oktober i fjor.

 

Når det er sagt så bør jo problemet løses, ellers kan katalysator bli skadet, og de koster som regel en del tusen kroner å bytte. Hvis lyset begynner å blinke, er det en feiltenning i motoren, og du bør slutte å kjøre snarest.

 

En liten grei ting å huske er at røde varsellys normalt sett er kritiske (stopp bilen umiddelbart), mens orange er mindre kritiske (bilen kan brukes, men du bør få det sjekket snarest)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Få lest ut feilkoder. Gul lampe for avgass kan ha mange årsaker, det kan være "tusen" andre ting enn katalysatoren.

Det har du helt rett i!

 

Startet bilen idag, lampen lyste fremdeles. Kjørte innom bensinstasjon og fylte tanken smekkfull til søndagspriser. Startet bilen og vips så var lyset borte...hva i huleste???

La meg bare understreke, det var lyset for motorfeil/katalysatorfeil som lyste..ikke varsellyset for lite drivstoff.

Har kjørt 4 mil og lyset er slukket og bilen som den pleier.

 

Jeg ser ikke logikken i denne hendelsen, men velger å ikke oppsøke verksted.

Hvis jeg allikevel skulle velge å oppsøke verksted, har bilene (VW Golf) noe historikk/logg på feilkilder som har oppstått eller er det kun real time status de kan hente ut?

Lenke til kommentar

 

Få lest ut feilkoder. Gul lampe for avgass kan ha mange årsaker, det kan være "tusen" andre ting enn katalysatoren.

Det har du helt rett i!

 

Startet bilen idag, lampen lyste fremdeles. Kjørte innom bensinstasjon og fylte tanken smekkfull til søndagspriser. Startet bilen og vips så var lyset borte...hva i huleste???

La meg bare understreke, det var lyset for motorfeil/katalysatorfeil som lyste..ikke varsellyset for lite drivstoff.

Har kjørt 4 mil og lyset er slukket og bilen som den pleier.

 

Jeg ser ikke logikken i denne hendelsen, men velger å ikke oppsøke verksted.

Hvis jeg allikevel skulle velge å oppsøke verksted, har bilene (VW Golf) noe historikk/logg på feilkilder som har oppstått eller er det kun real time status de kan hente ut?

 

 

Det er enkelte biler der motorlyset kommer på hvis bensinlokket ikke er skrudd skikkelig på/ikke er tett. Kan det rett og slett være dette som har vært tilfelle her?

Lenke til kommentar

Godt forslag. Jeg fylte noen få liter på lørdagen og det var når jeg hadde kjørt litt etter dette jeg oppdaget varsellyset.

Når jeg skulle fylle bilen opp på søndagen så la jeg ikke merke til om lokket var løst..men det kan det ha vært.

 

Hvordan trigges denne funksjonen, henger det sammen med trykket i tanken?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...