Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

1-2 sekunders freeze/lag hvert 60-90 sekund. Hvordan feilsøke?


Anbefalte innlegg

Hei, i online-spill (alle jeg har på steam, har ikke testet andre) opplever jeg lag omtrent hvert minutt. Det ser ut som network-lag, da spillere osv fortsetter å bevege seg rett frem, og jeg kan bevege meg fritt. Etter et sekund eller to spretter alt tilbake, og jeg er som regel blitt kverket iløpet av freezen. 

 

Noen mente det ikke var network-lag, men noe de kalte APM - at harddisken går i dvale pga inaktivitet, og må spinne opp igjen når spesifikke ressurser må loades, og at det da tar 1-2 sekunder hvor alt står stille. Jeg prøvde NoAPM for å skru av APM på alle harddisker og SSDer, og problemet ser ut til å fortsette.

 

Nå lurer jeg på om noen vet om et verktøy jeg kan kjøre samtidig som jeg spiller for å monitorere både disk og nettverk, så jeg kan finne ut hvor problemet ligger. F.eks kjøre et monitoreringsprogram på en skjerm nummer 2 og se etter spikes i nettverk eller disk-aktivitet når lagen forekommer.

 

På forhånd takk, folkens!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan prøve å pinge et eller annet kontinuerlig, bra måte å sjekke om det er skikkelige spikes med jevne mellomrom.

 

Åpne CMD, skriv; ping (ip-adresse eller www.xxxx.xxx) -t

 

Jeg har brukt denne mye for å sjekke hvor mye jeg kan laste opp og ned mens jeg spiller for å ikke få lag. Det er stort sett greit å pinge www.google.com men hvis du finner IP til serveren så er jo det bedre. Dette er det enkleste du kan gjøre så start med det :)

 

Edit; For å sjekke ressursbruk så kan du bare ha oppgavebehandling/ task manager oppe, den er mer enn nøyaktig nok. Du bør også sette strømprofil til "maximum performance" (husker ikke hva det heter på norsk).

Endret av Belphegor
Lenke til kommentar

Jeg kjørte resource monitor ved siden av, og det er helt klart nettverket. Trafikken ligger jevnt på 50 kbps men stuper med jevne mellomrom til 0, før den gjør et lite hopp til 100, også flater ut på 50 igjen. 

 

Noen tanker om hva det kan være? Det er forresten på trådløst, men har foreløpig ikke noen god måte å trekke kabel til soverommet. Dessuten virker det så rart at det er så jevnt. Omtrent hvert minutt, pluss minus 15 sekunder, og det varer i ca. 1 sekund av gangen.

Lenke til kommentar

Jeg kjørte resource monitor ved siden av, og det er helt klart nettverket. Trafikken ligger jevnt på 50 kbps men stuper med jevne mellomrom til 0, før den gjør et lite hopp til 100, også flater ut på 50 igjen.

 

Noen tanker om hva det kan være? Det er forresten på trådløst, men har foreløpig ikke noen god måte å trekke kabel til soverommet. Dessuten virker det så rart at det er så jevnt. Omtrent hvert minutt, pluss minus 15 sekunder, og det varer i ca. 1 sekund av gangen.

Selv om du ikke vil ha kabel, så burde du teste med kabel. Slik at du vet hvor problemet ligger. Blir laggen borte når du trekker kabel vet du jo at det er noe galt med wifi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Beste er vel å starte med å se om du har pakke tap mens du spiller.. 

bare kjør ping -t "enellerannenipher"

Kan du forklare med nøyaktig hva du mener og hvordan man gjør det? Sliter med freezelag selv. Har ikke klart å finne noen løsning på over ett år.

:S

Lenke til kommentar

Åpne kommandovindu (Hvordan åpne ledetekst som administrator i Windows 8 eller 10).

Skriv ping -t 8.8.8.8

Du får noe slikt:

Pinging 8.8.8.8 with 32 bytes of data:
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=12ms TTL=54
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=11ms TTL=54
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=12ms TTL=54
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=11ms TTL=54
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=13ms TTL=54
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=12ms TTL=54
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=11ms TTL=54

Det fortsetter så lenge du vil. Avbryt med Ctl-C.

Se etter eventuelle feilmeldinger.

Lenke til kommentar

Håper ikke dette går under "necro" åpning av en gammal tråd, men jeg har et litt "snodig" problem: jeg spiller wow og har litt problem med "heng" I spellet jeg tror skyldes en eller annen server. Maskina mi er oppdatert og fin fin. Linja er 300/300 linja fra eidsiva. Alt er oppdatert.

Mitt spørsmål: finnes det en eller annen utgave av MTR som måler pathping /traceroute i realtime? Kan litt i dis, men ikke så dreven på brytere. Evt om noen vet om et program som har en ui med tabeller/ grafer? Har kjørt en del mtr, men i wow så må jeg måle 3 forskjellige ip'er samtidig og det funker dårlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...