Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hva er forskjellen mellom Jehovas vitner og mormonene, og hva er likt?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jehovas vitner går rundt og banker på dørene til folk. Mormonerne gjør ikke.

Det er en myte at er du mormoner, kan du ha flere ektefeller – i alle fall i disse dager. Kanskje i noen land, men i de fleste, er det mot loven. Deriblant i USA og her til lands.

 

e: Du skal få en likhet også. De baserer seg begge på kristendommen.

Endret av Datasmurf
Lenke til kommentar

Jehovas vitner går rundt og banker på dørene til folk. Mormonerne gjør ikke.

Det er en myte at er du mormoner, kan du ha flere ektefeller – i alle fall i disse dager. Kanskje i noen land, men i de fleste, er det mot loven. Deriblant i USA og her til lands.

 

e: Du skal få en likhet også. De baserer seg begge på kristendommen.

Tusen takk!! 

 

Men, jeg trenger litt mer info.

Lenke til kommentar

En viktig likhet tror jeg er at begge fornekter treenigheten. Hvis jeg har forstått riktig lærer mormonere at Jesus er bror til satan (og alle mennesker?). For JV tror jeg de lærer det var en engel eller noe sånt.

 

Mormonerne lærer at det ikke er nok med bare tro for frelse, men at en også må kombinere med gjerninger. Tror det er noe lignende også for JV.

 

Edit: når det gjelder frelsespørsmålet hos mormonere er jeg veldig usikker. Tror de lærer at det er ulike "nivåer" av himler og hva en tror og hvor mye gode eller dårlige gjerninger i livet på jorda er som en "test" som avgjør hvor du kommer i livet etter. Hvis jeg har forstått riktig mener de at det bare er noen ganske få som kommer til ytre mørke eller hva de nå kaller det værste stedet.

 

 

Mormonerne skiller seg selvfølgelig ut ved at de har egne bøker i tillegg til deres oversettelse av Bibelen. Lurer på om JV også har sin egen oversettelse. Edit: Jeg vet ikke om JV også har noen egne bøker, men det er i hvertfall ikke fra Josef Smith

 

Jeg er ikke noe pålitelig kilde på dette. Det er viktig at kontrollerer det jeg sier med andre kilder. Tanken var å gi deg idéer om hva du kan lese mer om.

Endret av Kongeskipet
Lenke til kommentar

Mormonere legger definitivt vekt på misjonering, men de sender gjerne ut unge folk og krever kanskje ikke at de skal banke på enhver dør i byen. De legger stor vekt på å se ordentlige ut.

 

young-mormons-in-mongolia.jpg

 

Det høres rart ut at det ikke skal være flerkoneri i Salt Lake City, for jeg har sett noen ganske nye dokumentarer som tok for seg nettopp dette.

 

JV er særlig kjent for å ikke feire jul og bursdager.

Etter et raskt nettsøk kan det se ut til at mormonere er mer åpne for slike feiringer enn JV.

JV er også kjent for å si nei til blodoverføringer og militærtjeneste.

 

JV har ikke egne bøker som kommer i tillegg til Bibelen, men de har instrukser fra Watchtower (Vakttårnet) å forholde seg til. "Vanlige" kristne mener at JV har sin egen bibeloversettelse på visse punkter, spesielt vers som gjelder treenigheten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...