Gå til innhold

KOMMENTAR: – Oppgraderte konsoller er en positiv utvikling


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

 

Det var det som var utgangspunktet for denne lille krangelen: nemlig påstanden om at spillpc nå er billigere enn konsoll. Det vil det nok aldri bli.

 

 

 

I faktiske utgifter over tid kan fint en spillPC være billigere, som andre har sagt, men ikke som ren innkjøpspris.

 

AtW

 

En PC har ikke så veldig mye lenger levetid enn en konsoll og oppgradering av en PC vil ofte koste like mye som å kjøpe en ny konsoll (eller hvertfall halvparten) så jeg har vanskelig for å se hvordan en spill-PC på noen som helst måte kan bli billigere. Med mindre man senker kvaliteten, men da forsvinner jo hele poenget med PC-en og man sitter igjen med bare ulempene...

Lenke til kommentar

Med mindre man senker kvaliteten, men da forsvinner jo hele poenget med PC-en og man sitter igjen med bare ulempene...

Ulemper som eit astronomisk mykje større spelbibliotek, modifikasjonar, billegare spel og gratis multiplayer.

 

Og så har du ting som fritt val av komponentar, OS, VR-sett, kontrollar, kommunikasjon, og det aller meste i grunn, men eg forstår jo at frie val kan vere skumle av og til...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

Du kan ikke oppgradere konsoll, så hva mener du med HW budsjett på 1000 kr per år?

 

Folk som tror PC er veldig dyrt, og hvertfall folk som tror det å ha en PC du oppgraderer er dyrt i forhold til konsoll har aldri sett på priser, og bare lest noe et sted om noen som sier det er så dyrt.

 

Om man bytter ut konsollen hvert 3-5 år så har man et hardware-budsjett på ca 1000 kroner per år. En spill-PC med jevnlige oppgraderinger kommer på mye mer enn det.

PC til spill er mye dyrere enn konsoll med mindre man liker å spille alle spillene sin med minimale grafikkinnstillinger. Så får det være opp til hver enkel hva de prioriterer.

også ignorerer du at du vil bruke 5000kr på spill til konsollen mot en på pc som bruker 2000.

Det er fremdeles billigere med konsoll.
Nei, sist jeg oppgraderte pcn var før ps4 kom ut. Kosta med 3500kr. Jeg kommer ikke til å oppgradere før etter ps4.5 kommer ut. Så jeg har brukt 3500kr. Du som skal ha consol hsr brukt minst 7000kr på konsoll (og pcen min er fremdeles kraftige enn ps4.5 blir) du vil også ha brukt 5000-10000 kr på spill på den tiden (eller mer) mens jeg har brukt 2000-3000 på spill. Endret av Gunfreak
Lenke til kommentar

Forskjellen på spillpriser konsoll(XO/PS4) vs PC er ikkje så stor som den var. Nye spill kan man få ca 100 kr billigare på PC men ofte er prisen lik. Spill på salg er gjerne billigare på PC, men di er ikkje så verst billige på konsoll heller. Tek man så med at konsoll gjerne gir deg ca 25 spill i året for ca 400 kr (psn/live) så ser eg ikkje heilt korleis PC skal vinne så mykje på spillpriser i forhold til konsoller. Er liksom ikkje hjelp i å kjøpe hundrevis av spill og aldri få tid til å spille di. Og rosinen i pylsa for di som har konsoll er at di kan selge det fysiske spillet brukt om di vil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spill, multiplayer og tilbehør er billigere. AtW

Det er ikke så sant som det kanskje en gang var. Spill er nesten like ofte på salg i butikker og på PS Store som på Steam. Vanskelig å sammenligne direkte, men prisene er ikke så ulike lengre. Som Maabren sier så er prisforskjellen oftest under 100. Greit man betaler 300/år for MP, men man får også gratis spill månedlig så det kan veie opp for det. Ang. tilbehør så er jeg ikke så sikker, med mindre du kjøper det billigste du finner av mus og tastatur på Claes Ohlson så er vel prisen ikke så ulik prisen på en håndkontroller?

 

Mer on-topic så er jeg beinhardt uenig med artikkelforfatteren. Nei, dette er ikke en positiv utvikling. Er dette den typen utvikling man ønsket seg så er man nok egentlig en PC-spiller.

 

Det er latterlig. Folk flest var skeptiske til Steam box, men nå når Microsoft lanserer noe som i bunn og grunn er det samme så er det plutselig veldig positivt og noen sier en revolusjon. Viser bare kraften av hype og en fremvisning på E3.

 

Hvis ryktene har rett i at Sony tenker å gjøre det samme, så kan det se stygt ut. Og for en gangs skyld kan jeg komme til å være enig med ATWindsor om konsollens dødsleie, bare ikke like positiv til det. :p

Lenke til kommentar

 

Spill, multiplayer og tilbehør er billigere. AtW

Det er ikke så sant som det kanskje en gang var. Spill er nesten like ofte på salg i butikker og på PS Store som på Steam. Vanskelig å sammenligne direkte, men prisene er ikke så ulike lengre. Som Maabren sier så er prisforskjellen oftest under 100. Greit man betaler 300/år for MP, men man får også gratis spill månedlig så det kan veie opp for det. Ang. tilbehør så er jeg ikke så sikker, med mindre du kjøper det billigste du finner av mus og tastatur på Claes Ohlson så er vel prisen ikke så ulik prisen på en håndkontroller?

 

Mer on-topic så er jeg beinhardt uenig med artikkelforfatteren. Nei, dette er ikke en positiv utvikling. Er dette den typen utvikling man ønsket seg så er man nok egentlig en PC-spiller.

 

Det er latterlig. Folk flest var skeptiske til Steam box, men nå når Microsoft lanserer noe som i bunn og grunn er det samme så er det plutselig veldig positivt og noen sier en revolusjon. Viser bare kraften av hype og en fremvisning på E3.

 

Hvis ryktene har rett i at Sony tenker å gjøre det samme, så kan det se stygt ut. Og for en gangs skyld kan jeg komme til å være enig med ATWindsor om konsollens dødsleie, bare ikke like positiv til det. :p

 

 

Forskjellen er i høyeste grad tilstede, og øker for litt eldre spill. Ca 100 for nye, og prisen går ned fortere på PC. For folk som spiller endel er det i høyeste grad reellt. Konsoller krever nytt tilbehør hele tiden, PC-tilbehør varer i tiår.

 

Folk er forøvrig en vid gruppe, at noen var negative til steambox, og noen andre er positive til MS sine planer, så er vel ikke det så overraskende?

 

Og, ja, jeg er positiv til "konsollenes død", ihvertfall i dagens form, aktører som jobber hardt for at andre ikke skal kunne spille samme spill, og saboterer folk i å spille med hverandre er ikke bra for gamere i mine øyne.

 

AtW

 

AtW

Endret av ATWindsor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Til stede ja, det motsier jeg heller ikke, men langt fra like mye som det har vært. Og det var den forskjellen det virket som det ble tatt utgangspunkt i her. Som jeg sa så er det veldig vanskelig å sammenligne dette med mindre man aktivt går inn og samler data om spill og pris på de forskjellige tjenestene over lang tid. Uansett har det blitt mye vanligere med salg på konsollspill også, ut fra det jeg ser er det minst ett salg i måneden på PS Store, pluss deal of the week, så de aller fleste spill jeg har kjøpt har jeg kjøpt til mellom 50-90% avslag, og det er ikke alltid så veldig gamle spill heller. Altså ganske mye mer tilnærmet situasjonen på PC/Steam.

 

Hva slags tilbehør er det du tenker på da? Greit det er som oftest helt ny kontroller til konsoll ja, men hvis man går ut fra minimum altså kun en mus/tastatur og en kontroller så er jo prisen tilnærmet lik, og som regel kommer jo den ene kontrolleren med "gratis" når du kjøper konsollen.

 

Ja, folk er forskjellig, du har et godt poeng der. Tenker mest på den generelle stemningen rundt avsløringen av begge, som du vel er enig i at er mer eller mindre samme idé/produkt? Det er nok for det meste forskjellige folk som mener disse tingene, men tror nok også der er noen som var negativ da og positiv nå. Ikke at det er forbudt for noen å endre mening, jeg bare påpeker det.

 

Hmmm, ikke så ulikt PC og steam altså. Men denne "konsollens død" diskusjonen har vi hatt før, og ble vel enig om å være uenig, så skal ikke ta den med deg nå, i alle fall ikke her. :p

Lenke til kommentar

Til stede ja, det motsier jeg heller ikke, men langt fra like mye som det har vært. Og det var den forskjellen det virket som det ble tatt utgangspunkt i her. Som jeg sa så er det veldig vanskelig å sammenligne dette med mindre man aktivt går inn og samler data om spill og pris på de forskjellige tjenestene over lang tid. Uansett har det blitt mye vanligere med salg på konsollspill også, ut fra det jeg ser er det minst ett salg i måneden på PS Store, pluss deal of the week, så de aller fleste spill jeg har kjøpt har jeg kjøpt til mellom 50-90% avslag, og det er ikke alltid så veldig gamle spill heller. Altså ganske mye mer tilnærmet situasjonen på PC/Steam.

 

Hva slags tilbehør er det du tenker på da? Greit det er som oftest helt ny kontroller til konsoll ja, men hvis man går ut fra minimum altså kun en mus/tastatur og en kontroller så er jo prisen tilnærmet lik, og som regel kommer jo den ene kontrolleren med "gratis" når du kjøper konsollen.

 

Ja, folk er forskjellig, du har et godt poeng der. Tenker mest på den generelle stemningen rundt avsløringen av begge, som du vel er enig i at er mer eller mindre samme idé/produkt? Det er nok for det meste forskjellige folk som mener disse tingene, men tror nok også der er noen som var negativ da og positiv nå. Ikke at det er forbudt for noen å endre mening, jeg bare påpeker det.

 

Hmmm, ikke så ulikt PC og steam altså. Men denne "konsollens død" diskusjonen har vi hatt før, og ble vel enig om å være uenig, så skal ikke ta den med deg nå, i alle fall ikke her. :p

 

Jeg tenker på alt tilbehør, alt tilbehør du kan tenke deg må du som regel kjøpe dobbel på konsoll, på PC holder det å kjøpe det en gang.

 

Jeg vil ikke gå så langt som å si samme, xboxen er i slekt, og en dårligere ide, men kanskje viktigere slik markedet er i dag.

 

Javel? Mener du man ikke kan spille multiplayer med folk som har spill på steam om du ikke har en en steam-versjon? Betaler steam folk for å ikke gi ut spill på andre plattformer?

 

AtW

Lenke til kommentar

"Plus deal of the week"

 

Jeg tror det sier nok. du må betale en sum i måneden for å få tilbud :)

 

Det gjør det litt vanskelig å tro på at konsoll skal være billigere, når du må betale for alt. På PC er jo f.eks mest populære skytespillet CS, på konsoll er det COD. Skal vi sammenligne prisen der?

 

Hva med at League of Legends er mer spilt en konsoll totalt, og er gratis?

 

Sett på gamer.no i det siste? Stellaris og Hearts of Iron fikk veeeldig gode reviews, lanseringspris 270 kr. Kan umulig spilles på konsoll.

 

Det største beviset er likevel bare å se på Sonys inntekter. De tjener utrolig mye på konsoll, og de tjener ingenting på selve enheten. De pengene kommer fra et sted :)

 

Og hvis du lurer på hvorfor folk ønsker at konsoll skal dø, så kan jeg fortelle deg hvorfor. Si jeg vil spille Uncharted. Jeg kan ikke. Hvorfor? For jeg har ikke en PS4. Fordi Sony har betalt dem for å bare lansere på PS4. Jeg vil kunne spille spill som kommer ut, og det er ingen grunn til at jeg ikke bør kunne. Bortsett fra Sony som betaler folk slik at jeg ikke skal få spille spillene med mindre jeg går inn i Sonys lukkede system. Gir dem masse penger per spill og for online. Det liker jeg ikke. Hvis konsoll ikke hadde påvirket meg hadde jeg ikke brydd meg, da kunne folk spilt så mye konsoll de ville.

Lenke til kommentar

Tull fra ende til annen.

 

 

Jeg tror det sier nok. du må betale en sum i måneden for å få tilbud :)

Hvor i all verden trekker du slik informasjon fra? Ikke er det sagt noe sted her, og ikke stemmer det heller. Deal of the Week er et ukentlig salg som er tilgjengelig for alle i likhet med alle andre salg. Det du får med PS pluss er mulighet til å spille MP, ekstra mer avslag på utvalgte salg og noen gratis spill å måneden.

 

Ja sammenlign alt du vil. Det er en annerledes forretningsmodell. Jeg kjenner flere som har brukt like mye penger på CS, som jeg har på alt av spill til PS4.

 

Igjen helt annen forretningsmodell, du får den gratis mot at det er lagt opp til at du betaler for å få tilgang til de fleste ting i spillet. Og slike F2P spill finnes også på konsoll, så hva vil du fram til?

 

Ja det er flott at det er to gode spill, jeg kan ikke spille dem hvis jeg bare har en konsoll, skal jeg også begynne å ønske at PC burde dø av den grunn?

 

Ja vist, det er nok helt bevisst strategi fra deres side. Hadde ikke blitt mye spill i verden hvis alt skulle selges med tap. Tror nok ikke Steam har en negativ inntjening akkurat. Igjen ser jeg ikke hvordan det argumenterer for temaet her.

 

De har slett ikke betalt dem for å ikke gi det ut på andre plattformer, like lite som Nintendo har betalt for å ikke gi ut Zelda på PC, PS og Xbox. Naughty Dog er eid av Sony og jobber for Sony, dermed gis spillet ut hos Sony, så enkelt er det. Og du ignorerer i tillegg det faktum at det med all sannsynlighet ikke hadde vært noe Uncharted for deg å spille hvis det ikke hadde vært for Sony, da det sammarbeidet der har hatt veldig mye å si for at Naughty Dog er i den posisjonen de er i nå.

 

Og ja, du kan spille spill som kommer ut, du må bare ha utstyret for å spille det. At du ikke vil ha det er ditt valg, men da får du heller ikke spilt. Ingen tvinger deg til noe. Jeg skulle også gjerne hatt alt jeg vil ha når jeg vil ha det, og helst uten å måtte betale for det, men verdenen fungerer ikke slik, og spesielt ikke innen media og kultur.

 

For all del, om du vet om noen magisk løsning som garanterer at like gode spill som eksklusivene ble laget selv uten at de var eksklusive, så ønsker jeg gjerne det, men selskaper vil alltid ønske å skape incentiver for at kunder skal kjøpe akkurat deres produkt, dette er universelt fra konsoll, til pc, til mobil og alt annet, så det du har et problem med ville ikke forsvinne, bare flytte seg over på noe annet. Eksklusivt innhold, eksklusive funksjoner, eller noe sånt.

 

Eneste andre alternativet er at det bare finnes en maskin og ett sted for spill. F.eks. PC og Steam, men fy hvor kjedelig, og trolig overpriset alt da ville blitt.

 

Og det er det siste jeg sier her i denne diskusjonen. Det er allerede mer enn jeg hadde planlagt å gå inn på i dette sidesporet. Eventuelle svar kommer jeg til å lese men ikke svare på her, med mindre det handler om noe annet, litt mer relatert til tema.

Lenke til kommentar

Tull fra ende til annen.

 

 

 

De har slett ikke betalt dem for å ikke gi det ut på andre plattformer, like lite som Nintendo har betalt for å ikke gi ut Zelda på PC, PS og Xbox. Naughty Dog er eid av Sony og jobber for Sony, dermed gis spillet ut hos Sony, så enkelt er det. Og du ignorerer i tillegg det faktum at det med all sannsynlighet ikke hadde vært noe Uncharted for deg å spille hvis det ikke hadde vært for Sony, da det sammarbeidet der har hatt veldig mye å si for at Naughty Dog er i den posisjonen de er i nå.

 

Og ja, du kan spille spill som kommer ut, du må bare ha utstyret for å spille det. At du ikke vil ha det er ditt valg, men da får du heller ikke spilt. Ingen tvinger deg til noe. Jeg skulle også gjerne hatt alt jeg vil ha når jeg vil ha det, og helst uten å måtte betale for det, men verdenen fungerer ikke slik, og spesielt ikke innen media og kultur.

 

For all del, om du vet om noen magisk løsning som garanterer at like gode spill som eksklusivene ble laget selv uten at de var eksklusive, så ønsker jeg gjerne det, men selskaper vil alltid ønske å skape incentiver for at kunder skal kjøpe akkurat deres produkt, dette er universelt fra konsoll, til pc, til mobil og alt annet, så det du har et problem med ville ikke forsvinne, bare flytte seg over på noe annet. Eksklusivt innhold, eksklusive funksjoner, eller noe sånt.

 

Eneste andre alternativet er at det bare finnes en maskin og ett sted for spill. F.eks. PC og Steam, men fy hvor kjedelig, og trolig overpriset alt da ville blitt.

 

Og det er det siste jeg sier her i denne diskusjonen. Det er allerede mer enn jeg hadde planlagt å gå inn på i dette sidesporet. Eventuelle svar kommer jeg til å lese men ikke svare på her, med mindre det handler om noe annet, litt mer relatert til tema.

 

Det er liten dekning for påstanden om at store populære spill ikke hadde kommet ut om de ikke var ekslusiver. Og de er betalt, direkte eller indirekte for å være eksklusiver.

 

Det er forøvrig ingen dekning for å påstå ting hadde blitt overpriset med bare en plattform, TV-sendinger er ikke dyrere fordi alle er kompatible med alle TVer, ei heller er de kjedelig. Det er enorm konkurranse på PC-plattformen, og det er vanskelig å mene at den er mer kjedelig på noe i nærheten av en objektiv måte, det er mye større utvalg av forskjellige ting. Det er lukkede plattformer som hemmer konkurransen. 

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du skrev "plus deal of the week" Plus er noe du må betale for. Du sier og selv at folk som har plus får ekstra tilbud. Så det er du som sier du må betale for tilbud :)

 

Hvorfor betale for MP? Hva med å bare spille spill der du ikke trenger å betale for multiplayer? Multiplayer er jo det de fleste spiller, så Playstation blir dyrere fordi du må betale dobbelt opp for internet (til ISP og Sony).

 

Valve tjener penger på Steam, men ikke i nærheten av det Sony gjør. Steam er gratis, PS Plus er ikke. PC spill er billigere av en grunn, Valve tar en brøkdel per spill i forhold til Sony. Sony tar MYE mer for online tjenester og spill enn Valve. Det er poenget mitt.

 

Poenget mitt at på konsoll så er det bare en forvaltningsmodell som brukes. Kjøpe spillet for mye og så spille. Er det free to play spill? Joda, men ingen er gode. Ingen er populære. Og jeg tenker om pengene er veldig viktig så bruker du ikke 5000 kr på skins til våpen i CS :)

 

 

Du har ingen grunn til å ønske at PC forsvinner, fordi spill kommer ikke til PC, men ikke konsoll. Jeg vil at konsoll skal forsvinne, fordi jeg ikke kan spille alle spill. Hvis det ikke var for PS4 og Nintendo sine konsoller så kunne jeg spilt alle spill jeg har råd til! Fantastisk! Men Japanerne i Nintendo og Sony er mer opptatt av å lage monopoltilstander og rake inn penger. Det er det jeg ikke liker. Ikke konsollen i seg selv, eller de som bruker den. Spill så mye PS4 du vil! Det har jeg ikke noe med, du må gjøre det du synes er best, men jeg vil gjerne ha muligheten til å spille de samme spillene som du gjør!

 

 

Sony kunne fint lansert spillene til PC uansett. Jeg vil ikke ha Sony vekk, jeg vil ha konsollen deres vekk. Vet du hvor mye musikk Sony selger? Gjett hva? Den er der til tross for at du kan høre på den på PC også!

 

Jeg ser ikke hvorfor spill skulle bli dårligere hvis de er på en annen plattform. Spill som kommer til både PS4 og PC er like.  Spill blir faktisk lavere kvalitet av at de må tenke på begrensninger til playstation og optimalisere for forskjellige plattformer. Mye lettere å lage for bare en. Blir litt useriøst å mene at disse eksklusivene ikke hadde vært gode om de kom til PC.

 

 

Og du mener PC er kjedelig? I sammenligning til den samme svarte boksen som alle har, som er helt lik? Den er "spennende" da?

Vi ser allerede KLART lavere priser på PC enn konsoll, hvor ALLE må betale Sony penger. Og du snakker om konkurranse? Vær så snill, konsoll er ikke konkurranse. Det er alle gir pengene til Sony og prisene blir høye. På PC har du mange som selger i forskjellige butikker og langt lavere priser. Pc er der det er konkurranse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Godt at markedet styrer seg sjølv. Faktisk vil eg påstå at eksklusive spill er med på å drive spillutviklinga samt gje spillere eit større spilltilbud enn alternativet. Eksklusive spill setter standarden og gjere til at spillutviklere som lager multispill må heve nivået sitt for å komme i nærleiken. Og godt er det. Spill som ikkje holder mål kan eg skippe. Det gjelder både eksklusive og multispill. Da kan eg sjølv velge kva spillmedie eg vil bruke penger på ut fra kva eg meiner er best for meg.

 

Og for di som ikkje er klar over det. PC er ei lukka plattform overfor konsoller der mange spill ikkje kommer ut på konsoll. Burde man av den grunn ynskje PC-n død? Eller kanskje man skal dra sutringa heilt ut og kreve at alle spill skal spillast på konsoll fordi det er mindre juks og likere forhold for e-sport og onlinespilling?

 

Eksklusive spill er knall enten på det eine eller andre formatet rett og slett fordi di er eksklusive. Så er det opp til kvar enkelt om di vil nyte eksklusive spill eller holde seg unna di.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg synes det er absolutt helt utrolig at noen kan påstå PC er en lukket plattform. PCer kjører ikke engang samme OS, har ikke 1 modell å velge i, og det finnes tusenvis av spillbutikker. Det er konsoll som er den lukkede plattformen, enten folk vil akseptere det eller ikke. PC er helt åpent, ingen har kontroll. Sony derimot har 100% kontroll over Playstation. Bare å akseptere det.

 

Jeg synes det er og helt utrolig at noen kan mene spill er gode fordi de er eksklusive. Eksklusivitet er noe av det mest forbrukerfiendtlige i hele verden. Vi lever i et land som er basert på fri konkurranse og tilgjengelighet av alt for alle. Vi driver ikke med eksklusive private sykehus som liksom skal være bedre osv. Og så argumenterer folk for at spill er bedre fordi de er eksklusive???

 

Høres ut som de fra USA som mener privatsykehusene og helsesystemet deres er langt bedre, siden de har eksklusive sykehussystemer, og at det gjør konkurransen blir så mye bedre. Gjett hva? De har ikke bedre helsesystem i USA, det er klart dyrere også. Pleier eksklusive spill å være gode? Ja. Men grunnen er ikke at de er eksklusive. Hvis du har noen som helst grunn eller bevis for dette kom gjerne med det, men å si at eksklusive spill er gode fordi de er eksklusive høres bare ut som du forsvarer det fordi du liker det. Som sagt så er jeg enig, disse spillene er ofte gode, så hvorfor får ikke jeg spille dem? Ødelegger det spillet om det designes for å ha FOV over 70 grader? Ødelegger det spillet om det også kan spilles på en PC? Jeg har ikke sett noe slik skje.

 

Det er sant at xbox og ps hadde konkurranse om best eksklusiver, siden det selger konsoller, men nå? Playstation har jo klart vunnet, og xbox har blitt MS sin versjon av SteamOS PCer. Og det er liksom ingen produsenter som prøver å få gode eksklusiver på PC, fordi PC er ikke en entitet. Det er masse reklame for PS og Xbox, men ingenting for PC, fordi ingen er i kontroll over PC. Så det eneste Sony gjør nå er å holde spill på Playstation slik at folk må kjøpe den for å spille dem. De har ingen konkurranse med å få best eksklusiver. De må bare hindre at et par gode spill kommer til PC, men for all del, bare støtt et selskap som prøver å hindre gode spill i å kunne spilles av langt flere....Det er sikkert det som gjør spillene gode... Devsene av spillene har sikkert ingenting å si....

 

 

Veldig mange spill kommer ikke ut til konsoll, fordi de er begrenset til en type input. Hvis du hadde klart å tatt over verden i Hearts of Iron 4 med en kontroller fortjener du en medalje! Det er en grunn til at det utelukkende spilles med mus og tastatur. Det er jo ingenting som hindrer konsoll i å ta input fra mus og tastatur, men igjen så begrenser Sony dette. Det er ingen begrensninger på den fire åpne PC plattformen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Tull fra ende til annen.

 

 

De har slett ikke betalt dem for å ikke gi det ut på andre plattformer, like lite som Nintendo har betalt for å ikke gi ut Zelda på PC, PS og Xbox. Naughty Dog er eid av Sony og jobber for Sony, dermed gis spillet ut hos Sony, så enkelt er det. Og du ignorerer i tillegg det faktum at det med all sannsynlighet ikke hadde vært noe Uncharted for deg å spille hvis det ikke hadde vært for Sony, da det sammarbeidet der har hatt veldig mye å si for at Naughty Dog er i den posisjonen de er i nå.

 

Og ja, du kan spille spill som kommer ut, du må bare ha utstyret for å spille det. At du ikke vil ha det er ditt valg, men da får du heller ikke spilt. Ingen tvinger deg til noe. Jeg skulle også gjerne hatt alt jeg vil ha når jeg vil ha det, og helst uten å måtte betale for det, men verdenen fungerer ikke slik, og spesielt ikke innen media og kultur.

 

For all del, om du vet om noen magisk løsning som garanterer at like gode spill som eksklusivene ble laget selv uten at de var eksklusive, så ønsker jeg gjerne det, men selskaper vil alltid ønske å skape incentiver for at kunder skal kjøpe akkurat deres produkt, dette er universelt fra konsoll, til pc, til mobil og alt annet, så det du har et problem med ville ikke forsvinne, bare flytte seg over på noe annet. Eksklusivt innhold, eksklusive funksjoner, eller noe sånt.

 

Eneste andre alternativet er at det bare finnes en maskin og ett sted for spill. F.eks. PC og Steam, men fy hvor kjedelig, og trolig overpriset alt da ville blitt.

 

Og det er det siste jeg sier her i denne diskusjonen. Det er allerede mer enn jeg hadde planlagt å gå inn på i dette sidesporet. Eventuelle svar kommer jeg til å lese men ikke svare på her, med mindre det handler om noe annet, litt mer relatert til tema.

 

Det er liten dekning for påstanden om at store populære spill ikke hadde kommet ut om de ikke var ekslusiver. Og de er betalt, direkte eller indirekte for å være eksklusiver.

 

Det er forøvrig ingen dekning for å påstå ting hadde blitt overpriset med bare en plattform, TV-sendinger er ikke dyrere fordi alle er kompatible med alle TVer, ei heller er de kjedelig. Det er enorm konkurranse på PC-plattformen, og det er vanskelig å mene at den er mer kjedelig på noe i nærheten av en objektiv måte, det er mye større utvalg av forskjellige ting. Det er lukkede plattformer som hemmer konkurransen. 

 

AtW

 

Det finnes tre typer eksklusive spill, enten eier konsoll produsent utvikleren og kan da velge å ikke gi ut spillet på andre plattformer. 

Eller så eier konsoll produsent IP og bestemmer hvem utvikler får lov å utgi til. 

I begge tilfeller taper produsent Sony, Nintendo og MS potensielle salg mot at de styrker sin konsoll. 

MS er mer villig til å slippe eksklusive på pc også. ja de taper lit i at noen kjøper spille på pc i stede for å skaffe seg xbox og spillet men de regner at det økte salget mer en veier opp og det promoterer win 10. 

 

Siste er at konsoll produsent betaler et selskap for å ikke utgi spillet på noen plattformer. Her er det mest vanlig med tidsbegrenset eksklusivt siden en full er dyrt, utvikler vil selvsagt forlange kompensasjon for tapt salg på andre plattformer. Dette vil bli dyrt og dyrere hvor mindre markedsandel du har siden det blir mer tapte salg. 

Ja det kan være mer her, du kan sikkert enkelt få en eksklusivitet på et spill om utvikler er i pengetrøbbel og du finansierer. 

MS forlangte tids eksklusivitet på 360 når den var dominerende. 

 

Eksklusivitet ga mer mening i gamle dager spill var billigere å utvikle og konsollene var så ulike det var vanskelig å porte. 

I dag er det annerledes, tror ikke det er stort vanskeligere å porte et pc spill til one eller ps4 en å porte fra windows til linux. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...