Gå til innhold

KOMMENTAR: – Oppgraderte konsoller er en positiv utvikling


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

Det som er sikkert er i hvert fall at konsolluniverset er i endring, og jeg tror det er positivt for oss som liker å spille på konsoller.

 

Det tror jeg ikke, hvis "de som liker å spille på konsoller" (hva nå enn det egentlig skal bety) fremdeles skal tviholde på det tullet som er konsoller. Konsollene kommer til å dø, og dette er enda en spiker i kista. Microsoft er allerede i gang med omstillingen med Windows 10-maset deres. Liten tvil om XBOX kommer til å ende opp som en PC om ikke så altfor mange år. Sony og Playstation kommer til å gå dukken med mindre de tviholder på eksklusive lisenser med å bestikke utviklere med sine søte konsollpenger, og selv det er jeg ikke sikker på om er nok, selv om fanboys er rare dyr. I kulissene sitter Valve og gnir seg i hendene, samtidig som de ler seg i hjel.

 

Man må være passe gal om man ikke kjøper en PC framover i stedet for en konsoll. Bedre verdi for pengene, bedre og flere spill, samt flere bruksområder.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

YESS. Om alle multiplatform utviklere nå må nære enda nøyere med å utvikle spill som kan spilles både på en low-end og en high end maskin så mulig flere spill som kommer til pc vil ha enda flere valg av grafikkmuligheter.

 

De siste årene har vi likevel sedd at de fleste gode utviklere gir ut gode pc versjoner av spillene sine hvor du kan velge fram og tilbake mellom masse innstillinger.

 

Mulig flere spill vil gi deg mulighet på pc å velge å bruke assets med veldig høy detalj eller lavere detalj.

 

Er iallefall glad for at innstillinger sånn som Chromatic Abboration (/ abomination ) har bynt å komme til konsoll og at spill som Nioh viser at å kunne velge mellom 1080p30fps og 720p,60fps på konsoll ikke bare er en drøm.

Lenke til kommentar

 

Bedre system enn dagens konsoller, men det blir stadig mindre vits å ikke bare ha en PC sånn jeg ser det.

 

AtW

Ihvertfall mindre/ingen vits å ha en xbox hvis man allerede har en bra PC tenker jeg. Hvis man tenker på eksklusive spill ihvertfall.

 

 

Ja, det er underbygger forsåvidt poenget også, når det ikke er noe annet enn at folk betaler for å hindre andre plattformer å få bruke samme spill som holder igjen, så er det ikke så mye, og det er litt "kunstig".

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

Man fjerner det som har vært det største skillet mellom konsoll og PC, men istedenfor at man skal få oppgradere komponenter må man ut med hele maskinen.

 

For min del bare enda en spiker i kista for fremtiden til konsollene.

Lenke til kommentar

Det e jo ikke positivt hvis en må oppgradere med mindre tid i mellom hver gang. Greit nok, Ps4/X1 hadde shit specs, men hvis de kommer på e3 2018 igjen med ENDA en, da snakker vi fort 15k på en konsollgenerasjon, I stedet for at de faktisk bare lager en knall konsoll fra start av til høyere pris. Thoughts?

Lenke til kommentar

Så istedet for å små oppgradere pc'en hvært 2-5 år så skal man nå skaffe ny konsoll hvert 2-3 år 0.o da blir jo pc latterlig mye billigere

Ikke sant. Og siden feks CPUer (i5, i7 osv) som regel holder koken (heh) ganske lenge så i utgangspunktet er det bare GPU som "trenger" å oppgraderes. 

 

Kjekt av MS å inkludere PC spillere i satsingen deres :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+241541

Har flere ganger vurdert å skaffe meg en PS4, men konsoller byr fortsatt på et stort problem for meg og det er begrenset FOV (synsfelt). Har ingen tro på at det forandrer seg, så jeg er nok nødt til å fortsette med kun PC. Er klar over at jeg er overfølsom på dette området, men jeg blir bokstavelig talt kvalm av enkelte spill etter 15-20 minutter. Tomb Raider og Metal Gear Solid 5 er gode eksempler, men heldigvis laget noen en mod til MGS så jeg fikk spilt. Tomb Raider måtte jeg bare gi opp. Selv The Witcher 3 er i grenseland for meg.

Dette er naturligvis et problem på konsoller pga middelmådig maskinvare som presses til det ytterste. Da er det jo lettere å skvise ut et par ekstra fps ved å begrense hvor mye man ser på en gang.

Synes forøvrig det er merkelig at så få pc-versjoner av spill kommer uten mulighet til å justere dette, men som regel dukker det opp en mod før eller senere som fikser problemet.

Endret av Slettet+241541
Lenke til kommentar

Man trenger ikkje ein svært bra PC for å oppleve VR. Alt må ikkje være på maks for å lokke deg inn i eit VR-spill.

 

Markedet tilseier at det er penger å tjene på konsoller samt at ikkje alle vil spille på PC eller bruke win10. Så nei, konsoller dør ikkje ut fordi MS kødder seg vekk. Og MS inkluderer bare win10-spillere i si spill-satsing. PC-spillere generellt har det forsatt betre hjå Steam.

 

Når det kommer til MS og VR ser det ut for at XO og XO S ikkje vil takle VR. Det betyr at MS splitter sin spillerstall mellom di som oppgraderer til XO Scorpion og di som ikkje oppgraderer. Dvs at allereie fra dag 1 vil MS oppleve at spillere surer seg over at di ikkje får VR utan ny konsoll. Da MS avduka XO skulle konsollen vare i 10 år og få ekstra krefter fra sky-tenesten. Klart at nokon vil sitte der å føle seg rimelig pissa på av MS. Men di fleste har nok glemt det når jula 2017 nærmer seg.

 

Sony har i lenger tid gitt klar beskjed om at PS4 vil få VR og at VR kommer i oktober. Derimot har spillpressen stadig vekk ymta frampå om at PS4 ikkje vil greie å kjøre VR, spesiellt etter at MS gjekk ut å fornekta Xbox 1,5 som di alikevel kjem med. Så elefanten er nok ikkje i VR-rommet til Sony, men heller ein del av inventaret i den nye satsinga til MS.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det e jo ikke positivt hvis en må oppgradere med mindre tid i mellom hver gang. Greit nok, Ps4/X1 hadde shit specs, men hvis de kommer på e3 2018 igjen med ENDA en, da snakker vi fort 15k på en konsollgenerasjon, I stedet for at de faktisk bare lager en knall konsoll fra start av til høyere pris. Thoughts?

Hvis du skulle gjøre en god investering over tid, så ville du kjøpt PC uansett. Konsoll har lavere innkjøpspris, men spillpriser er høyere. Du må og betale for online.

 

I en PC så kan du beholde hovedkort, RAM, HDD, SSD, PSU, kabinett, CPU hvis du starter ut med en i5/i7 med 8 GB RAM. Eneste du trenger å oppgradere er GPU. Eller du kan kjøpe en GPU og ikke bytte den. Etter 7 år er det ikke veldig bra, men det er ikke konsoll etter 7 år heller. Konsoll har aldri vært en økonomisk langtidsinvestering. Det er lav innstegskostnad for å få deg inn i systemet. Det er live-tjenester, plus tjeneste og spill Sony og MS tjener på. Derfor online koster, og spill er så dyre. Det er en smart markedsmodell, men det er dårlig for forbrukere. MS tar et langt skritt mot å fjerne dette forbrukerfiendtlige systemet. Det er bra for spillere.

 

De må gjerne lage en Xbox modus til Windows 10 som gjør at PCen din blir noe lignende Steam Picture, slik at folk som liker brukeropplevelsen osv fortsatt er der.

Lenke til kommentar

Det e jo ikke positivt hvis en må oppgradere med mindre tid i mellom hver gang. Greit nok, Ps4/X1 hadde shit specs, men hvis de kommer på e3 2018 igjen med ENDA en, da snakker vi fort 15k på en konsollgenerasjon, I stedet for at de faktisk bare lager en knall konsoll fra start av til høyere pris. Thoughts?

 

PS3 hadde seriøse problemer i starten på grunn av prisen, årene går og både PS3 og 360 var veldig forelda i 2014, laptopper til 4000 kjørte i ring runt dem mens de bar bærbare og du hadde mobiler med langt mer minne og nesten like god grafikk.

Alle hoppet og alle satset billig.

 

på andre siden gjør arkitekturen (overklokket AMD laptop uten keyboard og skjerm) det veldig enkel å lansere en raskere versjon :)

Lenke til kommentar

Det eneste jeg kan tenke på når jeg leser denne artikkelen er hvor idiotisk det er et vi fremdeles har konsoller i dag.

''Til nå har hver konsoll stort sett vært et individuelt produkt, mer eller mindre avskåret fra sine forgjengere. Kanskje ser vi nå begynnelsen på en «evigvarende» konsollplattform som vedvarer selv om maskinvaren oppgraderes.''

Ehem. PC!

 

''Dette er smart, siden en splittelse av brukerbasen i «de med den gamle» og «de med den nye» ville kunne oppleves som en fornærmelse mot de som allerede har kjøpt en konsoll. ''

Det er en fornærmelse mot forbrukerne, som kjøpte enn ps4/xbox. Man føler seg nærmest spyttet i trynet og overkjørt. Det hjelper ikke hva du skriver, de som kjøpte først vil alltid bli sittende med ''den utdaterte/dårligste'' maskinen.

 

Det eneste som er sikkert, er at M$ og SONY dreit på draget, da de trodde de kunne spare inn penger og levere konsoller med allerede utdatert hardware fra dag EN!

Lenke til kommentar

De nye oppdaterte konsollene kunne vært interessant hvis de FAKTISK klarte å spille de eksisterende spillene (f.eks Destiny) jevnt med 60fps. Men slik jeg har forstått det kommer ikke dette til å skje både fordi 1) Det krever potensielt en del patching 2) Det blir urettferdig for de som ikke har oppgradert konsoll.

Lenke til kommentar

De nye oppdaterte konsollene kunne vært interessant hvis de FAKTISK klarte å spille de eksisterende spillene (f.eks Destiny) jevnt med 60fps. Men slik jeg har forstått det kommer ikke dette til å skje både fordi 1) Det krever potensielt en del patching 2) Det blir urettferdig for de som ikke har oppgradert konsoll.

 

Trodde de nesten automatisk ville gjøre det jeg, slik som en pc vil gi høyere frame rate med en bedre grafikk kort og samme innstillinger.

Ja på konsoll er det litt andeledes siden mye går rett mot hardware men det er kun snakk om enkel konfig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...