Gå til innhold

Jeg har en kjempegod ide, men ønsker ikke å være grunder


Anbefalte innlegg

Jeg har nå en passe trygg jobb i oljebransjen. Jeg vet ikke hvor lenge jeg er trygg, men foreløpig har jeg jobb. Jobben er bra, så den vil jeg helst beholde.

 

Problemet mitt er at jeg har fått en veldig god ide som jeg gjerne ville sett noe av, men siden det ikke er relevant for min nåværende arbeidsgiver tror jeg ikke at jeg kan ta det videre uten å bytte jobb eller starte for meg selv. Hva burde jeg gjøre?

 

Bør jeg ta direkte kontakt med den aktøren som vil være sluttkunden, presentere ideen direkte, og la den så leve sitt eget liv hos dem? Med andre ord, gi fra meg ideen?

 

Bør jeg utvikle ideen selv, skaffe investorer og all den usikkerheten det medfører?

 

Bør jeg selge ideen til et annet firma som kan industrialisere dette og selge det til sluttkunden?

 

Ideen er veldig god, og kan potensielt redde mange liv. Jeg har luftet ideen til venner som jeg vet er veldig kritiske, og de har alle tent på den. Men som sagt sliter jeg med å ta det rette valget med tanke på hvordan jeg skal realisere dette.

 

Setter pris på alle synspunkter 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det enkleste vil kanskje være å (søke Innovasjon Norge om tilskudd til prototype og patentkostnader, for deretter å) patentere, ta med deg prototypen til kunde og selg patenten. Evt lei den ut til dem, eller bytt den mot andel av fremtidig omsetning.

Endret av toth
  • Liker 1
Lenke til kommentar

I ditt tilfelle er trolig alternativet å selge ideen til en annen aktør eneste reelle alternativ. Har du kommet langt nok i ideutviklingen så skal det være en helt grei mulighet. Når det gjelder hva slags avtale man kan få ved et salg, er det lite sannsynlig at du får noe særlig betaling for selve ideen i første omgang. Men du kan trolig oppnå en lisensavtale, hvor du får en andel av framtidige inntekter (royalty).

 

Noen tips her: http://www.oppfinnerweb.no/tips.html

 

Største utfordringen er å finne det beste selskapet/aktøren å selge ideen til.

 

PS! Som toth peker på - det kan være greitt å patentere ideen først. Man trenger ingen prototype for å patentere.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Hva med å se på punktvis hva du kan realisere, som eks i ide, åssen du ville utført det, analyser som viser positive,negative sider med ide, budsjett på hva det vil koste, hva inntjening aktøren/firma du ønsker å fremme dette  til samt selge til imot at du kan være med å jobbe med dette etter du ikke har jobb lengre? evt at du blir tilbyd betydelig eierskap i firma i bytte mot iden?

 

annen side du kan ha denne ideen som en backup til du evt ikke har en oljejobb lengre, om denne ideen ikke er noe hast som må fremmes på markedet med engang så kunne det vært en ide på fritiden du har å bruke den på ideen? fram til du finner det er OK å lansere.

 

se evt hva du tjener på ha dette som ditt eget eller solgt det til annet firma.

Lenke til kommentar

Takk for gode innspill.

 

I ditt tilfelle er trolig alternativet å selge ideen til en annen aktør eneste reelle alternativ. Har du kommet langt nok i ideutviklingen så skal det være en helt grei mulighet. Når det gjelder hva slags avtale man kan få ved et salg, er det lite sannsynlig at du får noe særlig betaling for selve ideen i første omgang. Men du kan trolig oppnå en lisensavtale, hvor du får en andel av framtidige inntekter (royalty).

 

Noen tips her: http://www.oppfinnerweb.no/tips.html

 

Største utfordringen er å finne det beste selskapet/aktøren å selge ideen til.

 

PS! Som toth peker på - det kan være greitt å patentere ideen først. Man trenger ingen prototype for å patentere.

Jeg vet ikke om jeg kan patentere dette, ettersom teknologien er kjent, men bruksområdet er nytt. Salg eller lisensiering av ideen tror jeg er beste fremgangsmåte her. Takk for link - om enn noe gammel, så er den fremdeles relevant. 

 

annen side du kan ha denne ideen som en backup til du evt ikke har en oljejobb lengre, om denne ideen ikke er noe hast som må fremmes på markedet med engang så kunne det vært en ide på fritiden du har å bruke den på ideen? fram til du finner det er OK å lansere.

Det er egentlig en god ide å avvente til jeg evt blir arbeidsledig. Jeg kan jo bruke tiden nå til å finutvikle konseptet.

 

Det første jeg hadde gjort var å forsikre meg om at ideen både er god og faktisk er ny.

Jeg har brukt flere dager på å lete etter alternativer rundt om på nettet, men kan ikke se å finne noe som helst. Jeg tror jeg har brukt alle mulige søkeord, både på norsk og engelsk, men finner ingenting. Det er meget sannsynlig at systemet hadde vært tatt i bruk dersom det har blitt utviklet tidligere. Så, ja, ideen er god, og så vidt jeg kan se er den også ny. Jeg tror jeg har såpass selvinnsikt at jeg ikke hopper på hvilken som helst ide uten å sjekke både marked og orginalitet.  :roll: Men man skal heller ikke se bort fra at jeg har blitt skrullete med årene. Håper fruen er såpass klarsynt at hun kakker meg i huet med en hammer om det begynner å rable for meg.

Lenke til kommentar

 

annen side du kan ha denne ideen som en backup til du evt ikke har en oljejobb lengre, om denne ideen ikke er noe hast som må fremmes på markedet med engang så kunne det vært en ide på fritiden du har å bruke den på ideen? fram til du finner det er OK å lansere.

Det er egentlig en god ide å avvente til jeg evt blir arbeidsledig. Jeg kan jo bruke tiden nå til å finutvikle konseptet.

 

 

 

Lykke til, det kan være at du kommer opp med løsning på ideen din som kan være en oppgradering til noe du har som grunnelement eller bare en bedre fordel til den eksisterende ideen du sitter med. skriv dem ned og ha dem som "alle ideer er gode ideer"

 

Om du føler at du har en god ide åssen produktet/tjenesten skal bli som er absolutt verdt å lansere, så bruk tid til å lage evt en forretningsplan slik som dette:

http://semco.no/hvordan-lager-du-en-forretningsplan/

 

dette skaper bare en bedre grunnstruktur for din framtidige bedrift :) 

Lenke til kommentar

En brilliant ide er bare 15% av jobben 

 

Det at du skriver at du har en kjempeide får meg til å tenke at du ikke er reflektert nok til å vite at ideen din ikke er too good to fail. Klassisk ingeniørfelle....

Jeg er i alle fall reflektert nok til å vite at jeg ikke skal si opp jobben min for å satse på den på full tid. Selv om ideen er god er jeg usikker på om markedet er villig til å kjøpe den. Derfor må jeg i første omgang utarbeide en idebeskrivelse, og høre om noen etablerte bedrifter vil være villig til å overta og investere i den.

 

Men vi får se... mulig jeg har denne i bakhånd i tilfelle jeg mister jobben til høsten

Lenke til kommentar

 

En brilliant ide er bare 15% av jobben 

 

Det at du skriver at du har en kjempeide får meg til å tenke at du ikke er reflektert nok til å vite at ideen din ikke er too good to fail. Klassisk ingeniørfelle....

Jeg er i alle fall reflektert nok til å vite at jeg ikke skal si opp jobben min for å satse på den på full tid. Selv om ideen er god er jeg usikker på om markedet er villig til å kjøpe den. Derfor må jeg i første omgang utarbeide en idebeskrivelse, og høre om noen etablerte bedrifter vil være villig til å overta og investere i den.

 

Men vi får se... mulig jeg har denne i bakhånd i tilfelle jeg mister jobben til høsten

 

kjenner tanken, sitter selv i en jobb hvor særlig vekst ikke ser lovende ut pga oljesituasjonen og har mest lyst til å bare gunne på selv med eget utviklingsfirma. Vi får se :p

Lenke til kommentar

Kva er det du vil oppnå med idéen?

 

Vil du tjene pengar på den?

Vil du ha anerkjennelse?

Vil du redde liv?

 

 

Å tjene pengar på ein idé vil være vanskelig. Fyrst og fremst fordi du ikkje kan selge ein idé utan å seie kva du har funnet på, og når du har fortalt om din idé så er det vanlig å verne om den. Du kan sjølvsagt signere kontrakt med alle potensielle kjøparar der dei tek på seg erstattningsansvar dersom dei seinare produserar noke liknande, på den måten kan du presentere idéen, men det er ikkje lett å finne folk som er villig til å signere ein slik avtale.

 

Dersom du er ute etter anerkjennelse så kan du ta patent på idéen, men samtidig gi fri bruksrett på visse vilkår. På denne måten så vil mange kunne produsere og selge produktet basert på din idé, men dei må kanskje kalle det for ein "St. Thicket dings".

 

Dersom du berre vil redde liv og ellers gjere verden til ein betre stad, så er det mest fornuftige å berre spre idéen ut til alle som kan ha interesse av den i det håp at nokon ser verdien av idéen og deretter produserar noke som faktisk reddar liv.

Lenke til kommentar

Du bør uansett begynne å sette penger til siden. Slik at du gjør deg mer levedyktig, dersom du velger å gå for å prøve ut dette med idéen din  :wee:

 

Om du aldri kommer til å sette ting ut i livet, så har du uansett oppsparte penger du kan få glede av på andre måter.

Lenke til kommentar

Kva er det du vil oppnå med idéen?

 

Vil du tjene pengar på den?

Vil du ha anerkjennelse?

Vil du redde liv?

 

 

Å tjene pengar på ein idé vil være vanskelig. Fyrst og fremst fordi du ikkje kan selge ein idé utan å seie kva du har funnet på, og når du har fortalt om din idé så er det vanlig å verne om den. Du kan sjølvsagt signere kontrakt med alle potensielle kjøparar der dei tek på seg erstattningsansvar dersom dei seinare produserar noke liknande, på den måten kan du presentere idéen, men det er ikkje lett å finne folk som er villig til å signere ein slik avtale.

 

Dersom du er ute etter anerkjennelse så kan du ta patent på idéen, men samtidig gi fri bruksrett på visse vilkår. På denne måten så vil mange kunne produsere og selge produktet basert på din idé, men dei må kanskje kalle det for ein "St. Thicket dings".

 

Dersom du berre vil redde liv og ellers gjere verden til ein betre stad, så er det mest fornuftige å berre spre idéen ut til alle som kan ha interesse av den i det håp at nokon ser verdien av idéen og deretter produserar noke som faktisk reddar liv.

Takk for ditt innlegg. Dette var en god måte å bryte ned dilemmaet mitt på. Jeg innser at ideen ikke nødvendigvis vil bli til noe uten drivkraft fra ideinnehaveren.

 

Jeg må vel gjennom en selvransakelse for å se hva som er viktig for meg, og hva jeg ønsker å få ut av dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...