Gå til innhold

Pc til teknisk fagskole bygg


Anbefalte innlegg

Den jeg linket til ser faktisk ut til å ha nesten dobbelt så rask prosessor i flertrådsytelse (som ser ut til å være det archicad trenger). Du kan sammenligne selv her (tror det er i7-4810MQ i den på finn).

 

Nå vet jeg ikke størrelsen på archicad-prosjektene og hvor stor del av undervisningen det brukes. Ser ut som en nokså grei maskin ellers med godt tastatur, lavt lydnivå og akseptabel byggekvalitet [1], selv om den ikke er på nivå med Thinkpad T/W/(L)-seriene.

Endret av Kongeskipet
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den jeg linket til ser faktisk ut til å ha nesten dobbelt så rask prosessor i flertrådsytelse (som ser ut til å være det archicad trenger). Du kan sammenligne selv her (tror det er i7-4810MQ i den på finn).

 

Nå vet jeg ikke størrelsen på archicad-prosjektene og hvor stor del av undervisningen det brukes. Ser ut som en nokså grei maskin ellers med godt tastatur, lavt lydnivå og akseptabel byggekvalitet [1], selv om den ikke er på nivå med Thinkpad T/W/(L)-seriene.

Lenke til kommentar

Tror ikke det er så stor del av undervisningen. Den du linket til er jo klart mye kraftiger,men skal kun bruke den i skole sammenheng. Spiller aldri,men tror du den jeg linket til er grei nok til skolebruk? Er i7 6500 grei nåkk? Måtte være en pc med veldig god batterikapasitet også.

Lenke til kommentar

Tror ikke det er så stor del av undervisningen. Den du linket til er jo klart mye kraftiger,men skal kun bruke den i skole sammenheng. Spiller aldri,men tror du den jeg linket til er grei nok til skolebruk? Er i7 6500 grei nåkk? Måtte være en pc med veldig god batterikapasitet også.

Hvorfor venter du ikke, så får du informasjon på skolen. Dere kommer trolig ikke til å bruke cad, første året likevel. Da er det andre fag som er prioritert og jag anntar dere må tegne noe for hånd først. Tidligere så var det håntegning i ca 1,5 år og cad tegning 6 -7 mnd.

Endret av Friluftskar
Lenke til kommentar

Hvis du vurderer å kjøpe brukt kan det være greit å vite at fristen for å oppgradere gratis til Win10 snart går ut.

 

Etter det jeg kan se har W540 ganske god batteritid med FullHD TN-skjermen kombinert med 9-cellers batteri [1]. Den forrige jeg linket til har 9-cellers batteri, men er ikke oppgitt hvilken skjerm. Denne har FullHD skjerm (står IPS, men tror de tar feil og at det er TN), men det er ikke oppgitt hvilket batteri. Vær oppmerksom på at det kan fortsatt være ulike skjermpanel og andre forskjeller som påvirker batteritid. I tillegg kan alder/slitasje på selve batteriet ha betydning. Batterimålingene er heller ikke direkte sammenlignbare med E560-testen blant annet fordi laveste lysstyrke er forskjellig og de har endret prosedyren for Wifi-målingen.

 

Skev at FullHD-skjermen var dårlig, men det har nok litt med at testeren stiller mye høyere krav ved testing av en 20000-kroners arbeidsstasjon. Det er fortsatt mye dårligere innsynsvinkel for TN-panelet (Edit: og kontrast). Det jeg snakket om med klikkelyder er ikke noe jeg har lest på nett, bare egen erfaring basert på de to w540-maskinene jeg har vært borti selv. Det virket som det var noe under tastaturet som lagde lyden og ikke selve tastaturet.

 

Jeg forstår selvfølgelig om du foretrekker å kjøpe nytt når det er så dyrt. Men det er vanskelig for meg å svare hva som er raskt nok. Det er avhengig av både bruken og brukeren (tålmodighet).

Endret av Kongeskipet
Lenke til kommentar

 

Nå vet jeg ikke størrelsen på archicad-prosjektene og hvor stor del av undervisningen det brukes. Ser ut som en nokså grei maskin ellers med godt tastatur, lavt lydnivå og akseptabel byggekvalitet [1], selv om den ikke er på nivå med Thinkpad T/W/(L)-seriene.

Hvorfor tror du at Teknisk Fagskole Bygg bruker Archicad? Det tviler jeg på, det er program utviklet for arkitekter. Og ikke for konstruktører, som ingeniører og teknikkere.

Tror også du og noen andre sver litt her. Slike tegneprogram trenger ikke all verden av drakraft. 

Lenke til kommentar

TS. Jeg anntar at dere skal benytte et AutoCad program. Trolig en LT verson, fordi der er det gratis nedlasting. Men har skolen klart å komme frem til noe bedre, som dere ikke må betale for så er jo det greit. Jeg vet ikke om det ligger noe info. på hjemmesiden til skolen.

 

Men her er systemkravene for AutoCad LT 2017, som er den nyeste versonen: https://knowledge.autodesk.com/support/autocad-lt/troubleshooting/caas/sfdcarticles/sfdcarticles/System-requirements-for-AutoCAD-LT-2017.html

 

Jeg har ikke prøvd denne versonen, men har i mange år tegnet med en eldre verson AutoCad LT 97.

 

Men som tidligere nevnt, ikke stress med dette. Du har god tid etter at du har begynt på skolen. Eneste måtte være hvis noen som går på skolen nå, eller nylig har utgått fra samme linje, kommer med konkrete tips til deg.

Lenke til kommentar

Tegneprogrammet i seg selv trenger nok ikke mye datakraft, er mer avhengig av bruken. Men du har nok rett i at det kke er veldig datakraftkrevende prosjekter på teknisk fagskole.

Jeg ser ikke et eneste sted, at TS nevner Archicad.

 

Det er ikke datakraftkrevende for å kjøre silke program, på høyskolen heller. Ikke hos konstruktører heller. Så hvis de trenger mer "kraft", er det på grunn av andre program. Bl.a. avanserte dimensjoneringsprogram krever noe mer.

Lenke til kommentar

Archicad er nevnt i innlegget jeg linket til.

 

Men jeg er helt enig i at jeg har presset på mer ytelse enn TS har bruk for, og jeg beklager dette. Når skolen bare sier i5 og 8GB RAM så burde i7-6500u holde fint. Det betyr også at TS kan kjøpe mye billigere maskin enn det jeg foreslo både nytt og brukt.

 

Jeg har hengt meg for mye opp i de anbefalte systemkravene og ikke tatt hensysn til at det er enkel bruk og bare en liten del av undervisningen. Beklager også for unødvendig mye tekniske detaljer og begreper.

Endret av Kongeskipet
Lenke til kommentar

TS. Jeg anntar at dere skal benytte et AutoCad program. Trolig en LT verson, fordi der er det gratis nedlasting. Men har skolen klart å komme frem til noe bedre, som dere ikke må betale for så er jo det greit. Jeg vet ikke om det ligger noe info. på hjemmesiden til skolen.

 

Men her er systemkravene for AutoCad LT 2017, som er den nyeste versonen: https://knowledge.autodesk.com/support/autocad-lt/troubleshooting/caas/sfdcarticles/sfdcarticles/System-requirements-for-AutoCAD-LT-2017.html

 

Jeg har ikke prøvd denne versonen, men har i mange år tegnet med en eldre verson AutoCad LT 97.

 

Men som tidligere nevnt, ikke stress med dette. Du har god tid etter at du har begynt på skolen. Eneste måtte være hvis noen som går på skolen nå, eller nylig har utgått fra samme linje, kommer med konkrete tips til deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...