Gå til innhold

TEST: Asus ROG PG27AQ


Anbefalte innlegg

 

Har selv 4x SLI 980TI @1500 på vannkjøling. Klarer vel ca 300 Hz i 4K med disse så lenge spillene støtter 4x SLI. Poenget mitt er at folk kan jo ha bedre utstyr enn du selv har.

Hva er det som i det hele tatt skalerer i 4way SLI? 3D Mark? :p

 

Battlefield 4/hardline skalerer MEGET bra med 3-way og 4-way sli. Skulle ønske at ALLE spill kunne brukt frostbite motoren :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor beskrives 1440p som 4K når den ikke har 3840×2160 oppløsning? (4K kommer av antall horisontale pixler). Det burde heller beskrives som 2.5K mens 1080p er 2K?

 

Aner ikke hva du snakker om, men skjermen i artikkelen, ASUS PG27AQ, er en skjerm med oppløsningen 3840x2160 som er 4K.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Skjønner ikke helt hvorfor det ikke finnes skjermer som støtter både FreeSync og G-Sync samtidig. FreeSync er bare navnet AMD har gitt til Adaptive Sync som er inkludert i DisplayPort standarden. Lurer på om det er Nvidia som setter krav til at skjermene ikke skal støtte FreeSync?

 

Dette.

Det som skiller G-Sync fra FreeSync er vel en chip i skjermen som gjør et eller annet, som FreeSync heller gjør i skjermkortet. Afaik.

Der FreeSync ~= AdaptiveSync, kan det vel sies at G-Sync ~= AdaptiveSync + Duppeditt. Enda et tåpelig lisensspill fra en produsent. Er så lei av alle disse fiktiv plattformene, som kun eksisterer kun på trass. "Vi tar den standarden her, og så putter vi en en duppeditt der, og en linje kode her, så kan den kun brukes sammen med våre ting." Likt Oculus Rifts "Only For OR", kommer jeg ikke til å kjøpe en G-Sync-skjerm av rent prinsipp (men det sagt, OR er eid av Facebook, så hadde ikke vært aktuelt uansett^^) .

Endret av Lutra
Lenke til kommentar

 

Og personlig vil jeg aldri nedgradere til 60 Hz etter å ha brukt 144 Hz i de siste årene.

 

Hva skal du drive 4K@144 med sier du?

 

Jeg sa ingenting om 4K. Jeg vil heller ha en lavere oppløsning og høy oppdateringsfrekvens enn en hakkete og laggy 4K skjerm med ynkelige 60 Hz. Men om man ikke spiller og bruker en 4K skjerm til bildebehandling eller video editing, så er det ikke noe problem.

Lenke til kommentar

 

 

Og personlig vil jeg aldri nedgradere til 60 Hz etter å ha brukt 144 Hz i de siste årene.

 

Hva skal du drive 4K@144 med sier du?

 

Jeg sa ingenting om 4K. Jeg vil heller ha en lavere oppløsning og høy oppdateringsfrekvens enn en hakkete og laggy 4K skjerm med ynkelige 60 Hz. Men om man ikke spiller og bruker en 4K skjerm til bildebehandling eller video editing, så er det ikke noe problem.

 

 

Hvis man vil begge deler, så er denne skjermen tingen...

Lenke til kommentar

 

 

Hadde vært interessant med en litt skikkelig test av oppdateringsfrekvens. Her tror jeg det er mange som ikke engang merker forskjell på ulike frekvenser.

Nettopp. Linux tech tips kjørte en blind test med 145 Hz mot 60. Den personen merket ingen forskjell. Mye placebo blant gamere.

 

 

Vis oss testen da ;)

 

Bare å bevege musa og scrolle i nettleseren med 60 hz VS 144hz er som natt og dag.

 

Kjerringa merker ikkje forskjell på 144hz og 60hz, men det betyr ikkje at alle andre ikkje merker forskjell.

Fant ikke testen Nizzen refererte til, men finnes mange sånne tester. Synd det er så mange variabler å ta hensyn til. Slår meg som humbug når jeg ser tester på 60 hz kontra 120+ hz i spill med v-sync av. Klart folk vil velge det som ser best ut, og med høyere frekvens blir det mindre screen tearing.

 

Har selv 60 hz IPS i dag, og selv om 120+hz gsync/freesync høres fint ut klarer jeg ikke helt å rettferdiggjøre et slikt kjøpt når man spiller 5-6 timer i uka. Må vel prøve først!

Lenke til kommentar

Noob spørsmål: Støtter skjermen høyere bildeoppdateringsfrekvens når man kjører 2560 x 1440 (2k) oppløsning?

 

Er på jakt etter min første spillskjerm på mange år og har ramlet helt av lasset. Er villig til å legge ekstra penger på bordet dersom denne er future proof nok til at jeg slipper å kjøpe ny skjerm i løpet av de neste 5 årene. Er det bedre å gå for f.eks. Asus PG279Q og leve lykkelig i 2k og 165Hz inntil videre? Er ikke en utpreget grafikkhore enda. Siden jeg kommer fra konsoll ser det meste imponerende ut for tiden  :hmm:

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Til gaming så er faktisk en 60hz skjerm det SISTE jeg kunne ha tenkt meg. 4k eller ikke, 60hz er nå helt ubrukelig til spilling for meg....for ikke å snakke om at den koster 9000kr haha.

 

Føler det blir veldig mye melking av alt produsentene stempler med "gaming" utstyr, kan vel snart ikke være melk igjen.

Lenke til kommentar

Til gaming så er faktisk en 60hz skjerm det SISTE jeg kunne ha tenkt meg. 4k eller ikke, 60hz er nå helt ubrukelig til spilling for meg....for ikke å snakke om at den koster 9000kr haha.

 

Føler det blir veldig mye melking av alt produsentene stempler med "gaming" utstyr, kan vel snart ikke være melk igjen.

Bra denne skjermen passer til alt, inkludert gaming for de fleste, siden den har $-sync og meget bra bildekvalitet :)
Lenke til kommentar

 

Til gaming så er faktisk en 60hz skjerm det SISTE jeg kunne ha tenkt meg. 4k eller ikke, 60hz er nå helt ubrukelig til spilling for meg....for ikke å snakke om at den koster 9000kr haha.

 

Føler det blir veldig mye melking av alt produsentene stempler med "gaming" utstyr, kan vel snart ikke være melk igjen.

Bra denne skjermen passer til alt, inkludert gaming for de fleste, siden den har $-sync og meget bra bildekvalitet :)

Når det kommer til deg og bildekvalitet så tar jeg det med noen klyper salt. Asus skjermer med falma hjørner (ser ut som de har stått i sola i 4 år) syntes jo du er kjempestas så lenge dem har ips panel, du legger jo ikke engang merke til hjørnene sier du jo, så da ser nok det meste "meget" bra ut for deg :)

Lenke til kommentar

 

Når det kommer til deg og bildekvalitet så tar jeg det med noen klyper salt. Asus skjermer med falma hjørner (ser ut som de har stått i sola i 4 år) syntes jo du er kjempestas så lenge dem har ips panel, du legger jo ikke engang merke til hjørnene sier du jo, så da ser nok det meste "meget" bra ut for deg :)

 

 

Noen brukere sliter med solblindhet når konkrete merkevarer lyser såpass kraftig at de ikke får med seg eventuelle problemer de har.

Personlig gidder jeg ikke å bruke såpass mange tusen kroner for en skjerm når jeg kan få noe som gjør jobben til langt under halve prisen ( og det uten g-sync eller freesync) med en hastighet på 100 til 144...

Lenke til kommentar

 

 

Når det kommer til deg og bildekvalitet så tar jeg det med noen klyper salt. Asus skjermer med falma hjørner (ser ut som de har stått i sola i 4 år) syntes jo du er kjempestas så lenge dem har ips panel, du legger jo ikke engang merke til hjørnene sier du jo, så da ser nok det meste "meget" bra ut for deg :)

 

 

Noen brukere sliter med solblindhet når konkrete merkevarer lyser såpass kraftig at de ikke får med seg eventuelle problemer de har.

Personlig gidder jeg ikke å bruke såpass mange tusen kroner for en skjerm når jeg kan få noe som gjør jobben til langt under halve prisen ( og det uten g-sync eller freesync) med en hastighet på 100 til 144...

 

:cool:

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...