Gå til innhold

Tabulator eller mellomrom – spiller det noen rolle?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

Jeg sier bare dette: Python og folk som skriver/redigerer koden sin i gedit/notepad. Burde medført dødsstraff.

Why? :-P
Fordi i Python er tabs/mellomrom en del av hvordan koden tolkes. I bestefall får man "IntendationError", i verste fall tolker python koden din feil (linjer blir tolket til å være innenfor/utenfor løkker, funksjoner etc.) uten at du oppdager det.

 

Og hva har det med hvilken editor man bruker å gjøre?? I gedit kan man velge f.eks. tab width 4 og "insert spaces instead of tabs". Eller man kan velge å la tab-tasten sette inn tab-tegnet. Akkurat samme innstillingen finnes i vim, og praktisk talt enhver annen editor.

 

 

Foretrekker tab da det er raskere å navigere i koden med piltastene, samt å endre innrykk manuelt om man skulle ha behov for det.

Ctrl + piltaster / backspace.

 

 

 

Fordelene med tabulator:

- mindre filstørrelse

- kun ett tastetrykk

- du trenger ikke ta stilling til hvor store innrykkene skal være før du begynner

- du kan selv regulere størrelsen på innrykkene med programvaren

Man trykker da bare én gang på tab-tasten for å få innrykk uansett om man bruker tab eller mellomrom...
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Gjest Slettet+1209384

En annen klassisk krangel er hvor mange tegn innrykkene skal være på. Prosjekter har stoppet opp grunnet slikt.

 

Uansett viser slike krangler at utviklerne er inkompetente. Er det ikke bare å lage kode som konverterer mellom det de forskjellige ønskene?

 

PS: Selv foretrekker jeg blanke fremfor tabulatorer. Litt fordi det uansett blir rot med innrykkene med tabber. Dessuten er det ofte jeg holdere DELETE-knappen nede. Og med tabber blir det fort fjernet mer enn jeg ønsker. Men noe fasit-svar er det uansett ikke. Folk er og blir forskjellige.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...