Gå til innhold

Er dette slutten på,Windows Phone?


Gjest Slettet-376f9

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-t9DveYkZ

Kanskje.

 

Microsoft kommer stadig med oppdateringer til Windows 10 Mobile, og HP Elite x3 er vel ennå ikke lansert.

Tror Microsoft fikk en liten smell når ryktene om Surface Phone kom omtrent samme uken som 950 og 950 XL ble lansert, selv om det kan se ut til at en ny telefon er et godt stykke unna.

 

Jeg har selv brukt Windows Phone siden januar, og jeg er veldig fornøyd med OS-et, og jeg skulle gjerne sett at jeg hadde hatt muligheten til å kjøre det på f.eks. en Samsung S7 Edge.

 

I en verden hvor man må betale 8500,- for både iPhone og S7 synes jeg det er ganske utrolig at Windows Phone ikke har fått et bedre fotfeste, da de har veldig mange godt prisede telefoner.

 

Jeg skal nok ha meg en premiumtelefon igjen mot vinteren (har per nå en Lumia 640), og jeg er per nå veldig usikker på om den vil kjøre WP.

Windows 10 Mobile er nok det mobilOS-et jeg foretrekker, men om det nå viser seg at det fortsetter å gå ad undas fremover, så vil jeg nok se på å gå tilbake til Apple etter at jeg hadde kjørt Android på M7 og M8 siste to årene.

 

Så lenge apputvalget til Windows Phone ikke bedrer seg betraktelig fremover tror jeg heller ikke at platformen vil få de markedsandelene den trenger for å være verdt jobben fra Microsoft sin side.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om vi skulle la 20.000 brukere velge selv hva de ønsket seg, hvordan ville du organisere det?

Da må vi få høre hva som er så spesielt for dere. Vi er litt færre enn dere, men har 3-4000 brukere, og vi kan velge mellom (et begrenset utvalg av modeller med) iOS, Android og WP, uten at vår IT-avdeling har problemer med å sette opp det vi trenger av policies for å ivareta et tilstrekkelig sikkerhetsnivå. Forøvrig velger de fleste hos oss iOS, noen velger Android, og max 10 har WP. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Vel, dette gjelder kanskje for privatpersoner, men MS har faktisk vært veldig medgjørlige i forhold til våre behov og ved bruk av policier og distribusjon av policier er dette ikke lenger noe problem for oss.  :)

 

Finnes det virkelig fortsatt selskaper som velger plattform basert på at it-avdelinga skal ha det enkelt i hverdagen? I ethvert fornuftig selskap (uten veldig veldig sære behov) er det etterhvert ganske langt ned på prioriteringslista. 

 

 

Det finnes fremdeles selskaper som er mer opptatt av å dekke behovene til selskapet fremfor ønskene til den enkelte bruker i alle fall, og det er jeg som IT ansvarlig i vår norske avdeling utrolig glad for! :-)

 

Om vi skulle la 20.000 brukere velge selv hva de ønsket seg, hvordan ville du organisere det?

 

 

Jeg er ihvertfall mest happy om jeg jobber i bedrifter som skjønner at administrasjonen er til for å støtte brukerene, ikke motsatt.

 

AtW

 

 

Joda, men det viktigste for en bedrift er tross alt å dekke bedriftens behov, og ikke hver enkelts ønsker. Her snakker vi da om telefoner som bedriften kjøper inn og betaler for og ikke minst sikkerhet.

 

Vi har brukere som er mer opptatt av å høre på Spotify og leverer regninger på tusenvis av kroner hver måned for streaming av musikk og video. Dersom det er fornøyelser som er viktigst kan de vel kjøpe en egen telefon til det kanskje?

 

Og du burde vite det ATW. Du har jo vært med i gamet nesten like lenge som jeg? ;-)

Lenke til kommentar

 

Om vi skulle la 20.000 brukere velge selv hva de ønsket seg, hvordan ville du organisere det?

Da må vi få høre hva som er så spesielt for dere. Vi er litt færre enn dere, men har 3-4000 brukere, og vi kan velge mellom (et begrenset utvalg av modeller med) iOS, Android og WP, uten at vår IT-avdeling har problemer med å sette opp det vi trenger av policies for å ivareta et tilstrekkelig sikkerhetsnivå. Forøvrig velger de fleste hos oss iOS, noen velger Android, og max 10 har WP. 

 

 

Som IT ansvarlig i en liten avdeling kan jeg bare si én ting, og det er at jeg får mark av alle som "vil ha ditt og datt" som ikke har noe som helst med jobben å gjøre. Hvis de får utlevert en telefon som dekker absolutt alle behov i forhold til jobben er det etter min mening ingen grunn til at firmaet skal bistå med private fornøyelser.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Bedriftens behov samsvarer svært sjelden med IT-avdelingens. Men uansett behov, å standardisere på Windows på mobil våren 2016 er rett og slett et inkompetent valg på grunn av all usikkerheten rundt plattformen.

 

Det kan det hende du får rett i på sikt! I-phone er forsåvidt også "godkjent", men jeg kan ikke si at jeg ønsker meg de i Norge ;-)

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Vel, dette gjelder kanskje for privatpersoner, men MS har faktisk vært veldig medgjørlige i forhold til våre behov og ved bruk av policier og distribusjon av policier er dette ikke lenger noe problem for oss.  :)

 

Finnes det virkelig fortsatt selskaper som velger plattform basert på at it-avdelinga skal ha det enkelt i hverdagen? I ethvert fornuftig selskap (uten veldig veldig sære behov) er det etterhvert ganske langt ned på prioriteringslista. 

 

 

Det finnes fremdeles selskaper som er mer opptatt av å dekke behovene til selskapet fremfor ønskene til den enkelte bruker i alle fall, og det er jeg som IT ansvarlig i vår norske avdeling utrolig glad for! :-)

 

Om vi skulle la 20.000 brukere velge selv hva de ønsket seg, hvordan ville du organisere det?

 

 

Jeg er ihvertfall mest happy om jeg jobber i bedrifter som skjønner at administrasjonen er til for å støtte brukerene, ikke motsatt.

 

AtW

 

 

Joda, men det viktigste for en bedrift er tross alt å dekke bedriftens behov, og ikke hver enkelts ønsker. Her snakker vi da om telefoner som bedriften kjøper inn og betaler for og ikke minst sikkerhet.

 

Vi har brukere som er mer opptatt av å høre på Spotify og leverer regninger på tusenvis av kroner hver måned for streaming av musikk og video. Dersom det er fornøyelser som er viktigst kan de vel kjøpe en egen telefon til det kanskje?

 

Og du burde vite det ATW. Du har jo vært med i gamet nesten like lenge som jeg? ;-)

 

 

Bedriftens behov samsvarer gjerne med å ha tilfredse ansatte, administrative avdelinger som er mer opptatt av å gjøre livet lettere for seg selv enn å støtte de ansatte (som er deres rolle), er ofte ikke behjelpelig til slikt, og sådan ikke i harmoni med bedriftens behov.

 

AtW

Lenke til kommentar

Vel, mange bedrifter liker å ha fornøyde ansatte og anser det å gi dem de verktøyene de ønsker seg som en måte å gjøre dette på (innenfor rimelighetens grenser), selv om det medfører litt mer styr for administrasjonen.

 

Jeg ville f.eks aldri funnet på å fortelle en utvikler hvilken plattform eller hvilket ide han skal bruke så lenge det funker med fellesverktøyene. Det vet han best. En selger bruker telefonen sin hele dagen. Selvsagt skal han få den han helst vil ha!

Lenke til kommentar

 

 

Om vi skulle la 20.000 brukere velge selv hva de ønsket seg, hvordan ville du organisere det?

Da må vi få høre hva som er så spesielt for dere. Vi er litt færre enn dere, men har 3-4000 brukere, og vi kan velge mellom (et begrenset utvalg av modeller med) iOS, Android og WP, uten at vår IT-avdeling har problemer med å sette opp det vi trenger av policies for å ivareta et tilstrekkelig sikkerhetsnivå. Forøvrig velger de fleste hos oss iOS, noen velger Android, og max 10 har WP. 

 

 

Som IT ansvarlig i en liten avdeling kan jeg bare si én ting, og det er at jeg får mark av alle som "vil ha ditt og datt" som ikke har noe som helst med jobben å gjøre. Hvis de får utlevert en telefon som dekker absolutt alle behov i forhold til jobben er det etter min mening ingen grunn til at firmaet skal bistå med private fornøyelser.

 

 

Folk bruker gjerne bedriftstelefonen privat også, fordi det er det mest hensiktsmessige for begge parter. Dette kan vel ikke være så veldig overraskende?

 

AtW

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Konkurranse er veldig viktig, men det krever at de som konkurrerer er konkurransedyktige. Med en markedsandel på 1 % er nok konkurransen over for WPs del. De klarte aldri å levere noe som _mange_ iOS og Android brukere byttet til og dermed blir det exit stage left.

Lenke til kommentar

MS har jo annonsert at fremtiden for Windows 10 mobile er business rettet med fokus på sikkerhet og hardware som continuum. De har flyttet fokus fra phone til mobile computing. Om Oem partnere ønsker å lage consumer telefoner er opp til dem, men MS har ikke det som prioritert fokus.

 

Mange av de som opplevde MS på 90 tallet og litt ut på 2000 tallet koser seg veldig med at MS mislykkes med en satsning. At de samme folkene ikke har fått opp øynene for at det er nettopp der Google er nå er litt underlig, EU har fått opp øynene for det. Spennende å se hva status er 5 år frem i tid.

 

MS har gjort mye dumt/rart med mobile/phone/mobile og fortsetter med det, men for tiden liker jeg meg bedre hos MS hvor jeg er kunden enn hos Google hvor jeg er produktet. Apple er totalt uaktuelt frem til de endrer praksis, ønsker ikke å bli låst inn i det de bestemmer.

 

Måtte bruke Android 1 uke når min telefon var på rep her, det var som å få en ny leke, mye moro i starten men når uka var over så var det godt å komme tilbake. Dessverre har MS kastet bort en del gode prinsipper med win10m for å gjøre brukeropplevelsen mer lik android/ios, Allikevel mener jeg Win10m burde være førstevalget til eldre folk, brukeropplevelsen ut av boks på windows er så utrolig mye bedre enn android, og jeg opplever ofte folk som sliter med de enkleste oppgaver på android og ios.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

MS har jo annonsert at fremtiden for Windows 10 mobile er business rettet med fokus på sikkerhet og hardware som continuum. De har flyttet fokus fra phone til mobile computing. Om Oem partnere ønsker å lage consumer telefoner er opp til dem, men MS har ikke det som prioritert fokus.

 

Ja. Men MS har etterhvert annonsert mye rart om Windows på mobile, så jeg ser ingen grunn til å tro på at de denne gangen får rett.  Det er ikke mye over et år siden de satsa for fullt på forbrukermarkedet, og før det satsa de fullt på Windows Phone med CE-kjerne, og før det på Mobile. 

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

Jeg har litt lignende erfaringer.

 

Kjøpte først 925 på tilbud for å ha litt erfaring fra plattformen, denne ble gitt til min mor som jeg nå knapt hører har mobilproblemer. Tidligere med Android var det "Support" en gang i uka.

 

Kjøpte meg 930 som jeg egentlig har vært godt fornøyd med og fulgt oppdateringene fra 8.1 til nå med slow ring Windows 10 mobile

 

Det bedrer seg gradvis, men egentlig for sent og appene er av tvilsom kvalitet selv om jeg ikke bruker mange.

 

Spotify feks var så dårlig at jeg avsluttet medlemsskapet der og byttet til Groove, for å prøve det ut. Så langt er det greit , men da går jeg jo glipp av Spotify connect siden jeg ikke er på Android plattformen og det aldri kom på Windows Mobile 

 

Usikker på hva som skulle redde plattformen, men "virringen" og "omprioriteringer" og "relanseringer" hvert 1,5 år fra Microsoft sin side gjør i hvert fall ikke bedre. Folk kan jo ikke kjøpe og stole på at ting fungerer 1 år senere slik det er nå.

Endret av Stonescream
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet-376f9

Jeg kjøpte en 650 i går, for å teste litt. Jeg har fortsatt et åpent sinn. I dag ble den lagt ut på Finn. Dette virket rett og slett bare ikke for meg. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Jeg kjøpte en 650 i går, for å teste litt. Jeg har fortsatt et åpent sinn. I dag ble den lagt ut på Finn. Dette virket rett og slett bare ikke for meg. 

Det er jo klart det ikke virker for deg. Det blir jo et gigantisk sjumilsteg fremover fra iPhonen din...

Det hjelper ikke at du skriver du har et åpent sinn, når din historikk her inne sier det motsatte.

Endret av Slettet-t8fn5F
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Ja, jøss.

 

Edit: hvis du prøver å overbevise meg om at jeg er en idiot, så er det for sent.

Endret av Slettet-376f9
Lenke til kommentar

Jeg har brukt 950xl siden den kom.

Jeg er vel en av 2% som har windows i vår bedrift. Og som en jobbmobil er jeg fortsatt strålende fornøyd.

Men:

Akkurat de to siste ukene har jeg blitt lei.

Spotify mangler Discover playlist.

Etter siste oppdatering (stock ikke fast ring) har batteriet begynt å stupe.

Telefonen har begynt med random restarts og heng.

Messenger er horribel.

Alt skulle fikses "snart" og mye er jo rett rundt hjørnet.

 

Problemet er at kretsen rundt meg bruker crapple. Er ikke så lett å få folk til å ringe meg på skype for "FaceTime". Eller f.eks bildedeling.

 

Jeg venter og ser hvilke forbedringer julioppdateringen bringer. Men bytter nok beite, noe som er veldig synd for WP er et veldig bra utgangspunkt. Og ikke minst er det bra å være kunde av et firma som ikke klarer å utnytte meg som kunde (i Norge hvertfall). (Google/Apple som sporer deg, tilrettelegger reklame mot bedrifter rundt deg, dine vaner osv).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...