Gå til innhold

Migrere fra pre-built til nytt kabinett for forberedelse av 1070. Hva trenger jeg?


Anbefalte innlegg

Hei! Kjøpte for en liten tid tilbake en stk Asus G10AC passe rimelig på finn.no (ville bare ha noe midlertidig kjapt). Tenker å flytte over mesteparten så langt det går til et nytt kabinett (bedre lufting, bedre plass+++). 

Det jeg har lyst å kjøpe er tilfeldigvis på tilbud nå så derfor jeg vurdere å slå til og så flytte over i løpet av sommeren.  

 

Fractal Design R5 hvit er det jeg vil ha. Stor plass og gode vifter.



Kabinettet jeg har nå ser slikt ut P_500.jpg

Det bråker litt for mye, for små vifter og ser egentlig passe stygt ut. Det inneholder: 
* i7-4770

* 16gb DDR3 ram 

* GTX 760 3GB

* 500w strømforsyning

 

Planen er å kjøpe 1070 så lenge det er det beste valget mtp. pris/ytelse. Gjenstår å se, men virker som en sikker vinner.

Hva trenger jeg da for å ha alt klart? Trenger jeg nytt hovedkort og ny PSU? Usikker på om mitt hovedkort følger atx/mini-atx/micro-atx standarden og sliter litt med å finne ut hvordan jeg finner ut det.

1070 skal jo være ganske gjerrig på strøm, men tenker at jeg kanskje må ha en 650w PSU eller noe for å være sikker? Og kanskje ei til vifte.

Og hvis jeg kjøper kabinettet, hva annet av småting trenger jeg for å flytte alt over? Alt fra evt kjølepasta til verktøy til strips og kabler. 

Setter pris på hjelp. Kan få noen kjentfolk til å hjelpe å flytte over, men greit å være mest mulig forberedt og kunne gjøre mest mulig selv! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser ut som er micro atx

 

http://forums.ncixus.com/forums/topic.php?id=2662390

 

3A69BEE1-D3CE-408D-87936EDDDEAB561A.jpg

Ser ut som du har stor plass her, ville byttet cpu kjøler til coolermaster 212 evo eller noctua Nd 14 eller noe slik.

 

Strømforsyning helst 650 watt.

EVGA GQ 750W Hybrid Modular 80+ PSU ATX 12V , 80 Plus Gold, Modular, 6x 6+2pin PCIe, 9x SATA, 3x Molex, 2x FD

Er et godt kjøp.

 

500 watt kan gå men kvaliteten på slike psu er neppe samme som EVGa, som har gold.

Tviler på den psuen du har har Bronze eller 80 plus det dårligste.

Med den EVGa kunne du hatt GTX 1080 i SLI så sant du ikke overklokker.

 

Var jeg deg ville jeg heller gått GTX 980 eller GTX 980 TI på bruktmarkedet.

Trekker mere strøm men du får mere ytelse for pengene.

GTX 1080 er noe dyrt hvis du skal ha det beste.

 

Så eneste fordelen med GTX 1070\1060 er mindre strømbruk men er også dyrere.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Takk for svar! Var micro jeg tippet, men vanskelig å vite 100%. er ikke så ille med plass i kabinettet jeg har nå, men viftene er litt små og bråker derfor en del. R5 har jeg hørt mye positivt om. Ikke bare passer det bedre inn hjemme, men det er også mer futureproof mtp oppgraderinger. Var alltid Define R5 eller Define S jeg skulle gå for når jeg bygget videre.

 

212 Evo har jeg hørt mye positivt om, så mulig jeg fikser en slik. Takk for tipset angående strømforsyningen også. Mulig jeg kjøper den der siden den er på tilbud også. Avhengig av at ikke andre tilbud er bedre da. Tenker også at den PSUen som følger med ikke yter 100%. Den er nok laget for å dra nøyaktig det som er i PCen nå og ikke mer.


Skal se på 980TI (Blir ikke noe dårligere enn det også), men hvis jeg får 1070 til under 4000 blir jeg nok å ta den. Får se når prisene dropper. Nøyaktig hvilket skjermkort er det ikke helt bestemt. 1080 blir for dyrt så det unngår jeg i alle fall. Får se i løpet av juli/august hva som skjer. 980TI synker nok i pris da 1070 blir å levere minst like bra virker det som. Foreløpig er billigste 980TI ute til 4500 og det er alt for dyrt. Skal jeg vurdere 980ti så blir det nok nærmere 3000 i pris. Sikkert ikke noe å håpe på  med det første.



 

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Tenkte jeg skulle høre hvordan det gikk for deg å bytte over. Vurderer nemlig å gjøre det samme selv pga av luftytelse og det forferdelige bråket. Tenker også å bytte kort til 1060.

 

Hva måtte du kjøpe nytt som ikke gikk an å bytte fra Asusen til det nye tårnet? Var det vanskelig å flytte alt fra asusen?

Om det evt var verdt det med tanke på alt arbeid og penger.

 

 

Lenke til kommentar

 

Hei!

 

Gikk kjempeflott å bytte. Absolutt verdt det med tanke på støy og ytelse. Visste alltid at min Asus G10AC var midlertidig (ville bare ha noe kjapt) så for meg lå det alltid i kortene å oppgradere alt utenom CPU i grunn (god nok for mitt bruk i en stund til). Trengte ikke noe annet enn verktøy (noen skrujern stort sett) for å flytte alt over. PSU kommer med kabler og resten har man. Når jeg byttet hovedkort måtte jeg legge ny kjølepasta på når jeg flyttet CPUen, men gikk fint det. Jeg har aldri gjort noe lignende før, så klarer jeg det kan hvem som helst. Bare å se en del YT-videoer og være forsiktig så går det fint.

 

Det jeg kjøpte var:

 

  • Fractal Design R5 White
  • MSI GTX 1070 Gaming X
  • Hyper 212 EVO CPU-kjøler
  • EVGA GQ 750w PSU (Den linket til lengre opp)

Og så har jeg i ettertid kjøpt Asus Z97-E (799kr). Fra før så har jeg også en SSD som brukes til OS + noen programmer og et par spill. 

 

 

Delene som ble igjen, som per nå er hovedkort, GTX 760 og PSU, skal bygges videre på med noen rimeligere deler og gis bort som gave til lillesøsteren min. Skal slå til med HDD/ram/cpu på Black Friday om det er noen tilbud. Vil heller gjøre det slik. Mer glede å gi bort enn å selge det videre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...