Gå til innhold

De borgerlige partiene er enige: Bensin- og dieselbiler skal fases ut i 2025


Anbefalte innlegg

Det finnes ingen grunn god nok til å la verden kollapse. Går ikke kabalen opp på en bærekraftig måte, så må man bytte ut noen av kortene i kortstokken..

Det er ingen grunn til å tro at verden kollapser om han du quotet kjører en VW Touran.

(Men det er jo nettopp det slike ting skal bidra til å løse. Når myndighetene i flere og flere land setter slike mål, så satser også produsentene på ny teknologi og løsninger som passer inn.)

Myndighetene har (på sedvanlig vis) unngått å koble løsning direkte til problem.

 

Hvis problemet er CO2-ekvivalenter, så må vi søke å redusere CO2-ekvivalenter. En hevdvunnen måte å endre frie aktørers oppførsel på er ved å skattlegge uønsket oppførsel.

 

Dvs at produksjon av betong, utvinning av torv, produksjon av oksekjøtt (og forbrenning av oljeprodukter) måtte få en avgift ut fra (så godt som praktisk mulig estimert) forventet CO2-utslipp. Denne avgiften ville forplante seg ut til forbrukeren, og gjøre disse varene mindre ettertraktet. Hvilket ville redusere CO2-utslipp på en rasjonell måte, ved at de tingene som slipper ut mest CO2 og vi er minst villig til å betale for ryker først. Det er vel ikke slik at 1 tonn CO2 (-ekvivalenter) fra Norsk Rødt Fe er noe bedre for klimaet enn 1 tonn CO2 fra en Ford?

 

Det vi heller har fått er en lobby-drevet og selv-piskings-motivert jakt på privat-bilister som eneste og primære problem, og elbil som eneste løsning. Det er god grunn til å tro at dette er feil måte å angripe problemet på.

 

Som vanlig så vil LO kjempe for sine, Senterpartiet kjempe for sine, og de som er flinkest til å trygle, true og framstå i media med dådyrøyne vil få fordeler på bekostning av røkla. De er selvsagt bra for dem, men neppe bra for miljøet.

 

http://www.zero.no/publikasjoner/KLimagasser%20fra%20norsk%20jordbruk.pdf

 

 

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi går ikke for 0 utslipp av CO2.

Hvem er "vi"? Gro Harlem Brundtland og Kongen pleier å bruke "vi".

Vi skal bare redusere til et bærekraftig nivå. Bilparken vil vi ha ned mot 0, mens andre næringer har andre mål på seg. Totalen skal være bærekraftig. P.T. er nivåene langt over bærekraftig.

Og hvem har avgjort at bilparken skal ta mye og andre aktiviteter ta mindre? Er disse fornuftige mennesker eller surremikler med gode intensjoner og lite tyngde?

Verden slik vi kjenner den kollapser med for mye CO2 og verden slik vi kjenner den kollapser med for lite CO2.

Verden har såvidt vites hatt både mer og mindre CO2 enn den har i dag. Hvorvidt den har "kollapset" som følge av disse endringene kan sikkert diskuteres, men vi har nå i det minste klart å komme oss hit vi er.

 

Det er vel i praksis evt brå endringer i klima som er ufordelaktige, ikke nødvendigvis de absolutte nivåene.

 

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

Det er nok ikke dumt over tid å gå over til ander energikilder enn fosilt. Men noe av det det ikke snakkes om er all transporten på båt - tror en tre fire kontainerskip fra kina og opp er mer utslipp enn all privatbiliesmen i Norge på et år...

Og det er sikkert ikke så vanskelig å sy opp transport i by nære strøk med el bil og kollektivt, noe annet er det for oss på landsbygda. Mange mil til jobb, mange mil i jobb i løpet av dagen og gjerne 20 - 25 blå på vinteren, skal se hvor langt det går med el da :) og hvor effektiv arbeidsdagen blir.

Politikerene / byrokratene må tenke helhet og ikke bare tenke på sin egen baklomme..

Lenke til kommentar

Det er nok ikke dumt over tid å gå over til ander energikilder enn fosilt. Men noe av det det ikke snakkes om er all transporten på båt - tror en tre fire kontainerskip fra kina og opp er mer utslipp enn all privatbiliesmen i Norge på et år...

 

Det er ei myte. Du treng tusenvis av dei største containerskipa i verda (mange gongar fleire enn det finst i den klassen) for å komme opp i dei årlege utsleppa frå norske bilar, med eitt unnatak: SO2-utslepp. Der er containerskip på tung bunkersolje i ein særklasse når dei går i internasjonalt farvatn, men i EU-farvatn er det ikkje lov å bruke slik svovelrik olje. Til bensin og diesel er det svært strenge krav til svovelinnhald.

 

Og det er sikkert ikke så vanskelig å sy opp transport i by nære strøk med el bil og kollektivt, noe annet er det for oss på landsbygda. Mange mil til jobb, mange mil i jobb i løpet av dagen og gjerne 20 - 25 blå på vinteren, skal se hvor langt det går med el da :) og hvor effektiv arbeidsdagen blir.

 

Nok ei myte. Eg bur ikkje akkurat sentralt sjølv, og køyrer elbil. Det går heilt fint. Vi har større gjennomsnittsforbruk på sommaren enn på vinteren. Det kjem av lang avstand til jobb på vinteren og mykje køyring på Autobahn i høg fart med aircondition om sommaren. Oppvarming av bilen om vinteren tek 2-3 kWh uansett avstand. På lengre turar er spillvarmen nok til å vedlikehalde temperaturen. Spillvarmen er derimot ubrukeleg til å halde temperaturen nede i sola på varme sommardagar.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
  • 4 år senere...
astrogeek skrev (1 time siden):

Så bare land med stor befolkning trenger å gjøre noe?  Tullball sier nå jeg. 

Nei.

Kina og India kommer ikke til å gjøre noe med mindre resten av verden også er med på å dra lasset. 

Så dermed er vi tilbake til utgangspunktet. Ingen gjør noe som helst, og alle skylder på at "alle de andre ikke gjør nok". Flott sirkel .. 🤦

  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 6/6/2016 at 3:02 PM, Reidar Løkken said:

Det er nok ikke dumt over tid å gå over til ander energikilder enn fosilt. Men noe av det det ikke snakkes om er all transporten på båt - tror en tre fire kontainerskip fra kina og opp er mer utslipp enn all privatbiliesmen i Norge på et år...

Hva baserer du dette på? 
Meg bekjent er skipstransport en ganske liten del av totalen i transportserktoren: 
image.png.d5b97ef40e63131daaf070e04101453a.png

Endret av sverreb
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...