Gå til innhold

Dalai Lama - Europa bør returnere flyktningene før det blir til Eurabia


Anbefalte innlegg

http://www.nettavisen.no/nyheter/dalai-lama--for-mange-flyktninger-i-europa/3423229665.html

 

Europa har tatt imot for mange flyktninger, mener Dalai Lama. Eksiltibetaneren sier flyktningene på sikt må vende «hjem».

 

– Også fra et moralsk ståsted mener jeg at flyktninger bare burde tas imot på midlertidig basis. Målet burde være at de vender tilbake og hjelper til med å bygge opp sine land, sier buddhistmunken.

 

Dalai Lama håper selv å kunne vende hjem etter over et halvt århundre i eksil.

 

 

 

Så... Er Dalai Lama rasist? Islamofob? En fyr med et fælt menneskesyn?

 

Venter i spenning på at noen skal forsøke å myrde den moralske karakteren hans.

 

Nei. Han er bare litt rasjonell og fornuftig og vet at Syria vil slite om de ikke får tilbake menneskene som har forlatt landet de siste årene. Uten disse menneskenene og uten kompetansen er Syria langt mindre verdt som samfunn enn det tidligere var og har redusert mulighet for gjenoppbyggelse av landet.

 

Det gjelder egentlig alle land med stor utvandring.

 

For land med innvandring er det problematisk å ta inn en haug mennesker fra et annet type samfunn. Det skaper rasisme og disharmoni.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man skal ikke trenge unnskylde seg for å ha meninger om innvandring ved å understreke at man slettes ikke er en rasist. Desverre har det blitt sånn, spesielt i debatter der folk har fullt navn. Vi nordmenn er mer redd for å bli stempla som rasister enn å ivareta egne interesser.

Hvem? Hvor? Hvor blir folk kalt rasister bare fordi de har meninger om innvandring? Jeg ser det grines om dette. Konstant. Men jeg ser det tilnærmet aldri. Det er bare tull.

Endret av Sheasy
Lenke til kommentar

Sier han som selv har kalt meg rasist.

Jeg har kalt deg rasist når du sier rasistiske ting. Som at det ikke er nødvendig å oppgi etnisitet i rapporter om overfall, fordi vi vet "hva slags folk" som står bar uansett. Eller når du sier ting som at de som kommer til Norge "gjemmer seg på NAV". Altså, ikke bare at de ikke jobber, men at de bevisst prøver å unngå det. Nei, ikke "i større grad enn nordmenn", men "de".

 

Jeg har ikke sett deg skrive slike ting på lenge, og jeg ville ikke kalt deg rasist for noe du har skrevet i det siste. Selv om du fortsatt er kritisk til innvandring.

 

Nå er jeg ikke helt sikker på antallet, det kan være 4 eller 6, men jeg tror du er en av 5 stykker jeg har kalt rasist her på forumet. Andelen som er kritisk til dagens innvandring er over 50 % med god margin, og andelen som er mot fri innvandring er rundt 99,99 %.

 

Så, spørsmålet står fortsatt. Hvor blir folk kalt rasister bare fordi de snakker om innvandring?

 

Edit: Og selv dine verste innlegg er ikke i nærheten av trådstarter, det er ikke engang sammenlignbart.

Endret av Sheasy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Rasister finnes, men det er mange flere enn rasistene som kritiserer innvandring. Det kan være vanskelig å skille de som er bekymret for de økonomiske og sosiale konsekvensene av forskjellige typer innvandring, og de som bare ikke liker folk som er annerledes, for sistnevnte har en tendens til å slenge seg på argumentene til førstnevnte. Det som skiller de legitime innvandringskritikerne fra rasistene er at rasistene er tendensiøse; de har et negativt perspektiv på alt som har med ikke-vestlig innvandring å gjøre, også når det er en gladsak eller en positiv utvikling som omtales. Når ikke-vestlige innvandrere gjør noe galt så er det forferdelig, og hvis de gjør noe positivt så er det venstrevridd propaganda. Sånt blir det ikke en konstruktiv debatt av og det bidrar bare til å forsterke de negative konsekvensene ved innvandring gjennom utfrysning.

Endret av Spartapus
Lenke til kommentar

Man kunne jo sitert starten på artikkelen:

 

– Når vi ser inn i ansiktet til hver og en flyktning, spesielt barna og kvinnene, kan vi føle deres lidelse, sier Tibets åndelige leder ifølge den tyske oversettelsen av et intervju i avisa Frankfurter Allgemeine Zeitung.

 
Folk som er bedre stilt, har plikt til å hjelpe flyktningene, understreker han.
 
Geir :)
  • Liker 2
Lenke til kommentar

http://www.nettavisen.no/nyheter/dalai-lama--for-mange-flyktninger-i-europa/3423229665.html

– Også fra et moralsk ståsted mener jeg at flyktninger bare burde tas imot på midlertidig basis. Målet burde være at de vender tilbake og hjelper til med å bygge opp sine land, sier buddhistmunken.

Det er selvsagt helt greit om flyktningene vender tilbake til opprinnelseslandet for å bygge opp sitt eget liv og landet. Men dersom de ikke ligger skattebetalerne til last, finansierer sitt eget livsopphold (eller blir forsørget av andre frivillige) og er lovlydige, kan jeg ikke se noen grunn til at de skal tvangsreturneres. Dersom de ikke kan leve av eget arbeid, egen bedrift, bli forsørget av andre frivillige, eller er kriminelle, kan det vurderes å sende dem tilbake til hjemlandet (etter at der har blitt akseptable forhold).
Lenke til kommentar

 

Man kunne jo sitert starten på artikkelen:

 

– Når vi ser inn i ansiktet til hver og en flyktning, spesielt barna og kvinnene, kan vi føle deres lidelse, sier Tibets åndelige leder ifølge den tyske oversettelsen av et intervju i avisa Frankfurter Allgemeine Zeitung.

 
Folk som er bedre stilt, har plikt til å hjelpe flyktningene, understreker han.
 
Geir :)

 

 

Hjelpe ja. Det er så vidt jeg vet få eller ingen på dette forumet som er imot innvandring som er imot å hjelpe. Men måten vi "hjelper" på er selvdestruktiv og vil sette oss ut av stand til å hjelpe i fremtiden. Samt at det vil forandre den stabile delen av verden til nok et skithøl.

 

Beste måten å hjelpe flyktningene på er å sende dem tilbake: Mennene til trening bak fronten, og barna til flyktningeleire langs grensen.

Endret av misanthrope
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er lett å be folk dra hjem og bygge opp landet sitt når man sitter godt i det selv. De fleste er mer opptatt av å skape en fremtid for seg og sin familie enn store visjoner om å bygge opp krigsherjede land, som fort kan vise seg å være håpløst. For alt vi vet er det ikke sikkert at steder som Syria og Afghanistan vil kunne tilby innbyggerne sine noe godt liv på lang, lang tid, og folk har bare dette ene livet til å skape noe for seg selv. Det er ikke så lenge siden det var en kjempeutvandring av nordmenn til USA, i en tid da Norge ikke akkurat var mulighetenes land.

 

Det er bred enighet om at retten til å søke asyl skal opprettholdes og det virker ikke sannsynlig at det endrer seg på lang tid. Det som er den aktuelle problemstillingen og det man burde diskutere er hvordan man skal skille reelle asylsøkere fra de som flykter av økonomiske årsaker. Det er ikke grunnlag for asyl at man er fattig, det er heller ikke automatisk grunnlag for asyl at man kommer fra et land som er i krig med mindre man selv står i direkte fare, som hvis man tilhører en forfulgt minoritet (som yezidiene) eller blir straffeforfulgt på tvers av menneskerettighetene (under Jugoslavia-krigen ble f.eks. mange serbiske militærnektere flyktninger). 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...