Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Automatisering VG3 (AUT4002) Eksamen vår 2016


Anbefalte innlegg

 

 

Har noen en idé om hva den mekaniske og elenergi delen kan være?

den mekaniske kan sikkert være og montere pumpen eller noe i den rettningen.

siden dette er ny montasje.

elenergi delen tiper jeg er kabel og vern til noe.. er ikke sikker

 

Jeg tenkte også at det kunne være montering av pumpen. Pumpen vet vi er sikret med en B6A automatsikring. Mulig at det blir dimensjonering av kabel, men det virker litt for enkelt å bare ha det.

 

Vel, montering av pumpen er enkel. Om det er stålrør eller noe annet som er sterkt kan den bare henge mellom røra pga. pumpa er så liten. Har en nøyaktig lik på skolen. Eventuelt kan man lage en brakett for pumpa.

 

Men B sikring på en pumpe? Selv om det er snakk om små strømmer så tenker jeg fortsatt at en C sikring burde være bedre. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

Har noen en idé om hva den mekaniske og elenergi delen kan være?

den mekaniske kan sikkert være og montere pumpen eller noe i den rettningen.

siden dette er ny montasje.

elenergi delen tiper jeg er kabel og vern til noe.. er ikke sikker

 

Jeg tenkte også at det kunne være montering av pumpen. Pumpen vet vi er sikret med en B6A automatsikring. Mulig at det blir dimensjonering av kabel, men det virker litt for enkelt å bare ha det.

 

Vel, montering av pumpen er enkel. Om det er stålrør eller noe annet som er sterkt kan den bare henge mellom røra pga. pumpa er så liten. Har en nøyaktig lik på skolen. Eventuelt kan man lage en brakett for pumpa.

 

Men B sikring på en pumpe? Selv om det er snakk om små strømmer så tenker jeg fortsatt at en C sikring burde være bedre. 

 

Se vedlegg 2, side 1 av 19. 

Lenke til kommentar

 

 

 

Har noen en idé om hva den mekaniske og elenergi delen kan være?

den mekaniske kan sikkert være og montere pumpen eller noe i den rettningen.

siden dette er ny montasje.

elenergi delen tiper jeg er kabel og vern til noe.. er ikke sikker

 

Jeg tenkte også at det kunne være montering av pumpen. Pumpen vet vi er sikret med en B6A automatsikring. Mulig at det blir dimensjonering av kabel, men det virker litt for enkelt å bare ha det.

 

Vel, montering av pumpen er enkel. Om det er stålrør eller noe annet som er sterkt kan den bare henge mellom røra pga. pumpa er så liten. Har en nøyaktig lik på skolen. Eventuelt kan man lage en brakett for pumpa.

 

Men B sikring på en pumpe? Selv om det er snakk om små strømmer så tenker jeg fortsatt at en C sikring burde være bedre. 

 

er enig med at man skal bruke C sikring på pumper/motorer

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Har noen en idé om hva den mekaniske og elenergi delen kan være?

den mekaniske kan sikkert være og montere pumpen eller noe i den rettningen.

siden dette er ny montasje.

elenergi delen tiper jeg er kabel og vern til noe.. er ikke sikker

 

Jeg tenkte også at det kunne være montering av pumpen. Pumpen vet vi er sikret med en B6A automatsikring. Mulig at det blir dimensjonering av kabel, men det virker litt for enkelt å bare ha det.

 

Vel, montering av pumpen er enkel. Om det er stålrør eller noe annet som er sterkt kan den bare henge mellom røra pga. pumpa er så liten. Har en nøyaktig lik på skolen. Eventuelt kan man lage en brakett for pumpa.

 

Men B sikring på en pumpe? Selv om det er snakk om små strømmer så tenker jeg fortsatt at en C sikring burde være bedre. 

 

Se vedlegg 2, side 1 av 19. 

 

ja der er et koblings skjema over pumpen. der står 6A sikring.

hva me det ?

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Har noen en idé om hva den mekaniske og elenergi delen kan være?

den mekaniske kan sikkert være og montere pumpen eller noe i den rettningen.

siden dette er ny montasje.

elenergi delen tiper jeg er kabel og vern til noe.. er ikke sikker

 

Jeg tenkte også at det kunne være montering av pumpen. Pumpen vet vi er sikret med en B6A automatsikring. Mulig at det blir dimensjonering av kabel, men det virker litt for enkelt å bare ha det.

 

Vel, montering av pumpen er enkel. Om det er stålrør eller noe annet som er sterkt kan den bare henge mellom røra pga. pumpa er så liten. Har en nøyaktig lik på skolen. Eventuelt kan man lage en brakett for pumpa.

 

Men B sikring på en pumpe? Selv om det er snakk om små strømmer så tenker jeg fortsatt at en C sikring burde være bedre. 

 

Se vedlegg 2, side 1 av 19. 

 

ja der er et koblings skjema over pumpen. der står 6A sikring.

hva me det ?

 

nei ikke der. Det er en side/liste som viser de forskjellige komponentene som er i anlegget. Pumpe P1 er på kurs F1. Det er en automatsikring av type C60N 2P B6A.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

Har noen en idé om hva den mekaniske og elenergi delen kan være?

den mekaniske kan sikkert være og montere pumpen eller noe i den rettningen.

siden dette er ny montasje.

elenergi delen tiper jeg er kabel og vern til noe.. er ikke sikker

 

Jeg tenkte også at det kunne være montering av pumpen. Pumpen vet vi er sikret med en B6A automatsikring. Mulig at det blir dimensjonering av kabel, men det virker litt for enkelt å bare ha det.

 

Vel, montering av pumpen er enkel. Om det er stålrør eller noe annet som er sterkt kan den bare henge mellom røra pga. pumpa er så liten. Har en nøyaktig lik på skolen. Eventuelt kan man lage en brakett for pumpa.

 

Men B sikring på en pumpe? Selv om det er snakk om små strømmer så tenker jeg fortsatt at en C sikring burde være bedre. 

 

Se vedlegg 2, side 1 av 19. 

 

ja der er et koblings skjema over pumpen. der står 6A sikring.

hva me det ?

 

nei ikke der. Det er en side/liste som viser de forskjellige komponentene som er i anlegget. Pumpe P1 er på kurs F1. Det er en automatsikring av type C60N 2P B6A.

 

Da blir det isåfall bare å regne ut I4 på vernet, det er 3x In og vi får  18A. Regner vi med en "Normal" startstrøm på 5x fra motoren snakker vi om ca 0,98A x 5 som ikke er stort mer enn 5A. Så det går egentlig helt fint og eg hadde ikke stilt spørsmål rundt det, annet enn å regne ut slik eg gjorde nå. Mtp gjennomsluppen energi er og en katB gunstigere enn C.

Lenke til kommentar

Hvordan synes folk det gikk?

Greit. Satser på 4. Oppgavene i seg selv var ganske gode syntes jeg men var ikke forberedt på sveiseoppgaven så måtte lese meg opp litt på det og hvilke type som var best til den H'en som skulle sveises sammen av firkantstål. Men sånn sett så går det vel greit så lenge jeg står. Har lærlingplass så er ikke noe problem med mindre jeg stryker.  Tror jeg..... Har og allerede  bestått teoretisk elenergi eksamen. Så 2 fagbrev, ez

 

Men har lyst å høre om lærlingplasser. Mange som har fått på skolene deres? Hos oss er det omtrent kun halvparetn som har fått. Om det hadde vært i fjor så ville vel omtrent alle fått men pga. oljeindustrien sin nedgang osv så blir det dårlig med plasser.  Men faktisk en som har fått plass hos Statoil. Er og en annen skole i fylket, Buskerud, der kun 3 av ca 15 stk har lærlingplass.

Endret av B.Jarne
Lenke til kommentar

 

Hvordan synes folk det gikk?

Greit. Satser på 4. Oppgavene i seg selv var ganske gode syntes jeg men var ikke forberedt på sveiseoppgaven så måtte lese meg opp litt på det og hvilke type som var best til den H'en som skulle sveises sammen av firkantstål. Men sånn sett så går det vel greit så lenge jeg står. Har lærlingplass så er ikke noe problem med mindre jeg stryker.  Tror jeg..... Har og allerede  bestått teoretisk elenergi eksamen. Så 2 fagbrev, ez

 

Men har lyst å høre om lærlingplasser. Mange som har fått på skolene deres? Hos oss er det omtrent kun halvparetn som har fått. Om det hadde vært i fjor så ville vel omtrent alle fått men pga. oljeindustrien sin nedgang osv så blir det dårlig med plasser.  Men faktisk en som har fått plass hos Statoil. Er og en annen skole i fylket, Buskerud, der kun 3 av ca 15 stk har lærlingplass.

 

Stusset også over den mekaniske oppgaven. Siden det som er beskrevet er firkantstål, men det er ikke det som er brukt på bilde...

Firkantstål er ikke hult, men firkantprofil er derimot det. Og det er firkantprofil som er brukt på bilde. Ville heller ikke vært økonomisk eller praktisk å bruke firkantstål framfor firkantprofil.

Hvilken sveisemetode valgte du og bruke?

 

Til oss er det 5 av 14 som har fått læreplass inkludert meg selv, men skal på et nytt intervju i Stavanger den 14. 06.

Slik at hvis det går bra, kan det hende vi blir 6.

Ifjor fikk nesten alle læreplass. Men på grunn av oljenedgangen, og mange bedrifter her i Trondheim som flytter eller skal ned bemanne. Er det svært få som har fått. 

Vi er også mange skoler som konkurrerer om plassene her. Siden det kommer mange fra utenfor byen og inn. Tror vi er rundt 5 skoler som konkurrerer.

 

Og lykke til, til dere som ikke har fått dere læreplass. Det kan være smart å dra personlig til bedriftene å levere søknad og CV  ;)

Lenke til kommentar

 

 

Stusset også over den mekaniske oppgaven. Siden det som er beskrevet er firkantstål, men det er ikke det som er brukt på bilde...

Firkantstål er ikke hult, men firkantprofil er derimot det. Og det er firkantprofil som er brukt på bilde. Ville heller ikke vært økonomisk eller praktisk å bruke firkantstål framfor firkantprofil.

Hvilken sveisemetode valgte du og bruke?

 

Til oss er det 5 av 14 som har fått læreplass inkludert meg selv, men skal på et nytt intervju i Stavanger den 14. 06.

Slik at hvis det går bra, kan det hende vi blir 6.

Ifjor fikk nesten alle læreplass. Men på grunn av oljenedgangen, og mange bedrifter her i Trondheim som flytter eller skal ned bemanne. Er det svært få som har fått. 

Vi er også mange skoler som konkurrerer om plassene her. Siden det kommer mange fra utenfor byen og inn. Tror vi er rundt 5 skoler som konkurrerer.

 

Og lykke til, til dere som ikke har fått dere læreplass. Det kan være smart å dra personlig til bedriftene å levere søknad og CV  ;)

 

Jeg måtte rett å slett lese gjennom TIG, MAG og MIG sveising men gikk for trådmating med aktiv gass da det så ut til å passe. Har selv sveiset med både TIG og pinnesveis men følte meg mest trygg på å forklare om trådmatinga. Passet og på å få med masse informasjon om HMS og risikoen ved å sveise. Alt i fra varmen som er i firkantstålet etter man har sveiset det sammen til gnister, sprut osv. Men noe jeg ikke gjorde var å skille mellom firkantprofil og firkantstål. Har sveiset med  firkantprofil men alltid trodd det er firkantstål. Hvertfall det de i utplasseringsbedriften har kalt det. Eller så kan det være jeg som blander.

 

5 skoler ja, litt flere enn oss altså. Er enig i at det er en fordel å dra personlig til bedriftene for å levere søknaden sin. Selv så søkte jeg såvidt plasser. Eneste stedet jeg søkte ordentlig på var der jeg var utplassert og har vært utplassert tidligere. Ett annet tips til de som fortsatt søker, men som sikkert allerede er brukt er å sjekke ut om man kjenner noen eller om man i det hele tatt har en bekjent i bransjen. Kontakter hjelper utrolig mye.Var selv heldig pga nettverket til både familie og venner.

 

 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg tok denne som privatist, men husker ikke hvilken dato man kunne ringe inn for å høre karakter, noen som vet?

 

De informerer rett før eksamen om at det ikke er noe vits å ringe for å spørre om karakter. De har ikke lov å opplyse om hvilke karakter du fikk pr tlf. Du får resultatet pr post eller du kan sjekke det på privatistweb.no. Jeg fikk mitt resultat på privatistweb.no på fredag. (ELE3002)

Lenke til kommentar

Det skaI ikke være muIig å få karakter over teIefon. Jeg tok teoretisk eIektriker eksamen som privatis og da sto karakteren på Privatistweb. Tok den ca 6 desember og fikk karakter 14 januar om jeg husker riktig.

De som tok den gjennom skoIen har mest sannsynIig fått den aIIerede. FIeste av de i kIassen min fikk karakteren den 16 juni.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...