Gå til innhold

TEST: Intel Core i7-6950X


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mange av oss sitter nok på gjerdet med noen år gamle PCer og lurer på om forskjellene er verd en oppgradering denne gangen. Kan dere ikke sammenligne med populære prosessorer fra noen år tilbake?

 

Helt enig. Sammenligningen de har på annet enn spill er jo ubrukelig for de fleste. Burte vært en lang liste med CPUer som kunne vises frem. Nå må man benytte seg av andre sider for å kunne få en sammenligning.

 

Har selv i7-3820, hvordan skal jeg da vite om det er noen grunn til å oppgradere eller ikke?

Lenke til kommentar

Hva håper du blir oppgradert i x109 badcat?

 

Usb 4 (40 gigabit) SFP+\10 gigabit RJ45 eller 40 gigabit?

flere m.2 slots (Raid på baksiden av hovedkortet gjerne raid 10).

 

Sata blir kun brukt til blueray\harddisker.

 

UEFI++ med innebygd nettleser\apps etc?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-135366

Satte veldig pris på artikkelen som var veldig bra og grundig, og kjøleløsningen var spenstig for å være lukket løsning
CPUen er faktisk ikke så halvgalt priset når man tenker på alternativet. Xeon v3 og v4 familiens alternativer vil bli en langt mer kostbar affære. Derimot for de som skal ha mange kjerner og tråder er vel lavere klokkete Xeon prosessorer med flere kjerner å foretrekke, f.eks Intel Xeon E5-2683 v4
http://ark.intel.com/products/91766/Intel-Xeon-Processor-E5-2683-v4-40M-Cache-2_10-GHz

Endret av medlem-135366
Lenke til kommentar

Testerne fikk en utfordring med å overklokke de varme og strømsugne CPU-ene:

 

Guru3D: 6950X @ 4,4 GHz 1,375 volt. Sweet spot 4,0 GHz @ 1,2 volt. 

 

http://www.guru3d.com/articles_pages/core_i7_6950x_6900k_6850k_and_6800k_processor_review,21.html

 

Sitat: That being said, speaking with our contacts at various motherboard manufacturers, we're told that 4.1 GHz is a reasonably average processor result for Broadwell-E. Some processors will hit 4.3 GHz on air at around the same voltage, whereas others need up to 1.4 volts,

 

Fra Anandtech: http://www.anandtech.com/show/10337/the-intel-broadwell-e-review-core-i7-6950x-6900k-6850k-and-6800k-tested-up-to-10-cores/10

 

Tomshardware: 6800K @ 4,4 GHz 1,45 volt

Tomshardware: 6850K @ 4,4 GHz 1,25 volt - trengte 1,5 volt @ 4,5 GHz bare for oppstart.

Tomshardware: 6900K @ 4,3 GHz 1,38 volt - ikke over 4,3 selv med 1,5 volt

Tomshardware: 6950X @ 4,3 GHz 1,38 volt - drar 240 - 270 watt under tunge tester

 

http://www.tomshardware.com/reviews/intel-core-i7-broadwell-e-6950x-6900k-6850k-6800k,4587-10.html

 

Sweclockers: 6950X @ 4,3 GHz 1,2 volt

Sweclockers: 6800K @ 4,4 GHz 1,4 volt

 

http://www.sweclockers.com/test/22144-intel-core-i7-6950x-i7-6900k-i7-6850k-och-i7-6800k-familjen-broadwell-e/18#content

 

OC3D: 6850K @ 4,4 GHz 1,3 volt

OC3D: 6900K @ 4,3 GHz 1,3 volt

OC3D: 6950X @ 4,4 GHz 1,3 volt

 

http://www.overclock3d.net/reviews/cpu_mainboard/intel_6950x_6900k_6850k_cpu_review/3

 

Mye ES-modeller ute og går som bshagen sier, mulig retail er noe bedre.

Endret av C64C
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Tomshardware har testet overklokking av alle 4 CPU'ene, og jeg må si jeg er skuffet over resultatene, men kommer nok til å kjøpe meg en 6800K uansett  :whistle:  :innocent:

 

http://www.tomshardware.com/reviews/intel-core-i7-broadwell-e-6950x-6900k-6850k-6800k,4587-7.html

 

"It’s only unfortunate that our overclocking and power analysis doesn’t show a lot of headroom available to folks with air or closed-loop liquid cooling systems. Even if you’re the owner of a beefy water cooler, there’s only so much to squeeze out of Broadwell-E...and usually that’s less than Haswell-E."

 

Edit: Bra post C64C  :thumbup:

Endret av Teodor1979
Lenke til kommentar

Det hadde kanskje vært mer interessant å bruke tre GTX 1080 istedenfor ett i testen for spill da folk som bruker 17 000 kr på en prosessor mest sannsynlig ikke prøver å budsjettere en gamingrig.

 

Nvidia har satt en begrensning på 2x 1080 med mindre du registrerer deg , dette kan ha en direkte sammenheng med at det nå fokuseres mindre på SLI enn før og at Nvidia mener at man får best utnyttelse av teknologien av 2x ( slik jeg tolker det).

 

Personlig tror jeg rett og slett at dagens cpu'er kan utnyttes langt mer enn det vi ser nå , er vel på tide å sørge for at slike cpu'er brukes av hele familien nå og at man har flere enheter som er koblet til den og utnytter kraften til forskjellige gjøremål. Hva om man hadde kunnet spilt 2 forskjellige spill samtidlig på 2 forskjellige skjermer? Det hadde vært noe..

Lenke til kommentar

Nisjeprosessor for et nisjemarked. Du skal utføre oppgaver som skalerer bra over alle trådene for at denne er verdt det.

 

Argumentet fra Intel om at du kan spille, rendre video og streame til Twitch samtidig er temmelig meningsløs. Linus fra Linus Tech Tips testet jo 4-kjerner mot 8-kjerner og denne arbeidsbelasten og konklusjonen var vel den at det fungerte sjokkerende bra selv med "bare" 4-kjerner. Eneste fordelen med flere var at rendering i seg selv naturligvis gikk endel raskere.

Jup, perfekt for tunge oppgaver der du kun er opptatt av megaflops totalt og ikke enkelt kjerne ytelser. 

Mange ganer vil det være bedre med færre raske kjerner. 

Denne er mer som en xenon cpu og potensielle kjøpere bør også titte på dem. 

Lenke til kommentar

Etter å ha lest hele anmeldelsen synest jeg den bærer et sterkt preg av å ha blitt skriver under tidspress, noe som også forfatteren bekrefter. Den gir tilnærmet ingen nytting informasjon for meg som potensiell kjøper, og det burde vært satt av mer tid. Det er vell ingen fare for at andre norske medier vil publisere før dere, så jeg mener dere burde utsatt anmeldelsen til etter computex og gjort den fullstendig.

 

Jeg stusser også litt på unnskyldningen om overklokking. Dette er en prosessor som kjører på en standard X99 kort. Overklokking på alle X99 kort kan lett settes opp i bios, uavhengig av drivere o.l.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Pris Klin kokos?

Kan dere heller ikke si pris 17 høvdinger (tusen)? Eller ca en god månedslønn eller mere.

 

Syns dere bør teste i DX12\Vulcan for det er vel forventet DX 11\OpenGL 4.0 eller eldre vil favorisere skylake (4 kjerner\8 tråder) istedenfor 10 kjerner\20 tråder.

 

Vurder å kjøpe prosessoren når den kommer på bruktmarkedet. Muligens den vil vil bli bra i SLI oppsett\ 3 ways med GTX 1080 TI.

 

Videoredigering 4k\8k, multitasking, virtualisering særlig ved flere av disse samtidig er nok brukområdet.

Spilling gjør nok Lga 1151 bedre frem til 2020.

 

Prisen er jo klin kokos. Dyreste i7 pleide ikke og være mer en 8-9k, 17k er jo helt drøyt...
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er dagens standard som hindrer det? Eller er det bare noen instruksjoner som er slått av med vilje i forbruker-CPU'ene. Husker at det var noen AMD Athlon MP i sin tid, som var for bedrifter og entusiaster om hverandre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...