Gå til innhold

Hjelp til å tegne opp et ordenlig koblingskjema, enkel sak.


Anbefalte innlegg

Hei, jeg trenger hjelp av dere til å tegne opp et ordentlig skjema, jeg er usikker på hvor skal hvor.

Jeg har begrenset kunnskap om elektronikk, kan litt bare.

 

Har tegnet opp et eksempel på hva jeg ønsker, og håper noen forstår hvor jeg vil hen.

Saken er at jeg vil kunne legge på et fjær og så måle trykket i fjæren.

Så fort strømmen kuttes så skal det enten lyse eller si "beep".

 

Takk på forhånd, spør om du lurer på noe så skal jeg forsøke å forklare nærmere.

 

ide2.png

Endret av funkweb
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan du forklare nærmere hva det er du ønsker?

 

Vil du ha en krets, der du kan skur på og av en lyspære/buzzer med en fjær? Og så lenge kretsen er tilkoblet strøm, skal en annen lyspære lyse?

 

Edit: Vil du at kretsen skal veksle mellom to forskjellige lyspærer, avhengig av om fjæren er trykket inn eller ikke?

Endret av eiik
Lenke til kommentar

Kan du forklare nærmere hva det er du ønsker?

 

Vil du ha en krets, der du kan skur på og av en lyspære/buzzer med en fjær? Og så lenge kretsen er tilkoblet strøm, skal en annen lyspære lyse?

 

Edit: Vil du at kretsen skal veksle mellom to forskjellige lyspærer, avhengig av om fjæren er trykket inn eller ikke?

Hei, beklager at min forsøk på å forklare kan ha forvirret en del.

Hele poenget er at jeg kan sette på en "springs" (se tengingen: Blå farge)

Slik ser en springs ut:

fj%C3%A6r.png

Når jeg setter den på så er den under trykk, så kan jeg ved et verktøy som jeg har måle hvor sterk denne trykket er ved å "dytte" på..

Hvis du ser på tegningen, så fort "pekern" fra minus forlater, så ønsker jeg at den skal lyse opp eller koble til noe lyd. Dette forteller meg at der og da kuttes strømmen og jeg kan avlese på verktøyet mitt å se hvor mye trykk den hadde der og da.

 

Hvis dette er uforståelig så si ifra så skal jeg tegne opp steg for steg hva jeg mente.

Endret av funkweb
Lenke til kommentar

For det første vil ikke koblingsskjemaet ditt funke. Og dersom jeg forstår deg riktig så ønsker du å måle trykket på fjæra? Det endrer seg jo i takt med belastningen på den. Hvordan har du tenkt å måle en analog verdi med et single-bit digitalt instrument (du har kun 1 og 0 som verdier å hente fra innretningen det jeg kan forstå)?

 

For å si det annerledes, dersom du ønsker å måle kinetisk trykk så må du ha noe er trykkfølsomt. Dersom du bruker fjøra som en bryter er ikke denne trykkfølsom. Den gir deg bare enten 1 eller 0.

Lenke til kommentar

For det første vil ikke koblingsskjemaet ditt funke. Og dersom jeg forstår deg riktig så ønsker du å måle trykket på fjæra? Det endrer seg jo i takt med belastningen på den. Hvordan har du tenkt å måle en analog verdi med et single-bit digitalt instrument (du har kun 1 og 0 som verdier å hente fra innretningen det jeg kan forstå)?

 

For å si det annerledes, dersom du ønsker å måle kinetisk trykk så må du ha noe er trykkfølsomt. Dersom du bruker fjøra som en bryter er ikke denne trykkfølsom. Den gir deg bare enten 1 eller 0.

Jeg ser at forklaringen min ikke er bra nok, jeg vil ikke at det skal være noe digitalt måling her i det hele tatt. Jeg har et analog verktøy.

 

se bilde:

ide6.png

Endret av funkweb
Lenke til kommentar

Så du vil måle hvor mye trykk du trenger før det sier pip/lyser? Hvorfor?

yes, ikke hva jeg trenger.. men hvor mye trykk den aktuelle fjæra har. jeg har mange og vil parre den med like verdier.

 

jo fordi da slipper jeg å følge med 2 steder samtidig og det blir noe unøyaktig. Jeg må følge med når fjæra beveger seg bort fra røde prikken samtidig se hvor mye det ble. med et pip så kan jeg høre og heller se på på analogen. !!

Endret av funkweb
Lenke til kommentar

Så ditt mål er egentlig bare å måle spennet i fjøra i en viss posisjon? Dropp hjemmelaget elektronikk og gå for en form for vekt og en linjal. Hva du eventuelt skal gjøre med de fjørene som varierer vet jeg ikke, da man ikke får modifisert en fjør så mye. Eventuelt klemme den sammen eller strekke den ut litt ekstra for å gjøre den noe strammere/slappere, men ja.

 

Beklager, mulig at det er jeg som er dum, men jeg er usikker på om jeg fortsatt har forstått målet med øvelsen og løsningsforslaget korrekt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...