Gå til innhold

PORTAL, en ny type "smartere" router med adgang til radar frekvenser


Anbefalte innlegg

Lurere på om det er noen her som kan ta en titt på denne kickstarteren og si om det ser ut som det er noen vits med noe slikt i Norge?

 

Så vidt jeg har forstått så åpner denne routeren for bruk av frekvenser som normalt er reservert vær-radarer i tilknytning til flyplasser. Så om man bor langt nok fra flyplasser (i USA i hvert fall). Så får man flere kanaler man kan bruke til wifi, og dermed raskere hastigheter. Men er dette likt for Norge?

 

Ellers skal den bytte kanaler "on the fly" i stedet for bare ved oppstart av router, og gjøre dette på en smart måte slik at man i bykjerner og blokker får bedre hastighet på wifi til tross for at alle naboer sitt wifi forstyrrer.

 

Nysgjerrig på hva forumets nettverks eksperter mener om denne routeren. Har den noe for seg i Norge?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, men routeren er sertifisert (eller blir det) slik at den er lovlig å bruke. Routeren skal ikke gjøre disse frekvensene tilgjengelig for wifi, om den registrerer at det er radar innenfor rekkevidde. Da får man kun den intelligente kanalhoppingen, men som visstnok hjelper godt alene..

Lenke til kommentar

Selv om den er sertifisert for USA, er det ikke sikkert den blir sertifisert i Norge.

Bare se på gamle 802.11g routere.  I Norge er de sertifisert for 13 kanaler, mens i USA bare for 11 kanaler.  Dvs. at den i Norge er sertifisert for flere frekvenser enn i USA.

Lenke til kommentar

På kickstarteren så oppgir de at routeren blir sertifisert for hvert enkelt land den selges til. Man velger en "Pledge Tier" spesifikt for USA eller Europa, så det er altså snakk om to versjoner (skjønt det kan jo være det bare er firmware som skiller dem). På Europa "tier'en" står det "Ships to: Only certain countrys" og Norge er altså et av dem.

 

Så om vi tar det som utgangspunkt at den blir sertifisert og lovlig for bruk i Norge. Ser dette ut som noe fornuftig, eller er det bare "snake oil"? Det er altså snakk om tidligere Qualcomm ansatte som har startet et nytt selskap, så det bør vær muligheter for at vi snakker om kompetente mennesker..

Lenke til kommentar

Ekstra-frekvensene er kun frekvenser i 5 GHz-området. I dette området er det vanligvis langt mindre problemer med trengsel fra naboene sammenliknet med 2.4 GHz. Årsakene til dette er at 5 GHz rekker kortere enn 2.4 GHz (blir lettere dempet av vegger), 5 GHz har flere kanaler tilgjengelig, og det er ikke like mye utstyr som støtter 5 GHz.

Så jeg ser egentlig ikke poenget med å prøve å oppnå enda flere kanaler i 5 GHz-området. Det er vanligvis nok kanaler der til de fleste formål. Det desidert største problemet med WiFi er trengselen i 2.4 GHz-området, og denne fancy ruteren har ikke noen ekstra kanaler i dette området.

I tillegg er det ikke gitt at klientene dine (mobiler, laptoper, etc.) faktisk støtter disse utilgjengelige frekvensene. På mange produkter er det et krav at disse produktene skal sperre for bruk av utilgjengelige frekvenser når du befinner deg i et spesifikt land. Dette er en del av sertifiseringsprosessen.

 

For å finne ut om dette er fornuftig for deg, så kan du åpne f.eks inSSIDer og se om det er stor trengsel i 5 GHz-området hos deg.

Lenke til kommentar

Er det noe ekstra funksjonalitet i inSSIDer jeg trenger i forhold til WifiAnalyzer på mobilen? Hadde ikke tenkt å bruke 20 dollar unødvendig. :) Jeg ser på 2,4GHz båndet at jeg får inn en del nettverk fra naboer, og at routeren min er idiot på å velge kanal der. Skjønt, jeg har jo lurt på hvordan routeren min skal kunne vite hvilken kanal som er best hvor i leiligheten? Om jeg står i et rom med dårlig dekning, så er det vel den kanalen som er minst forstyrret på det rommet jeg skal bruke? I så fall må jeg vel velge kanal manuelt uansett og PORTAL blir unødvendig?

 

Jeg har tenkt på det med 5GHz, at det er både mindre gjennomtrengning og færre på frekvensen. Men jeg tenker folk handler jo nytt utstyr med jevne mellomrom, så at det er et spørsmål om hvor lenge Adam var i paradis. Nå ser jeg en plass i leiligheten som det er dårlig dekning på 5GHz, og alle 4 nettverkene som jeg får inn fra naboer er på samme kanal som mitt. Så det var jo rimelig tåpelig av routeren min. Jeg er fristet til å gi PORTAL et forsøk. Men den lunkne mottagelsen her får meg til å revurdere..

Endret av Gabri3L
Lenke til kommentar

Er det noe ekstra funksjonalitet i inSSIDer jeg trenger i forhold til WifiAnalyzer på mobilen? Hadde ikke tenkt å bruke 20 dollar unødvendig. :) Jeg ser på 2,4GHz båndet at jeg får inn en del nettverk fra naboer, og at routeren min er idiot på å velge kanal der. Skjønt, jeg har jo lurt på hvordan routeren min skal kunne vite hvilken kanal som er best hvor i leiligheten? Om jeg står i et rom med dårlig dekning, så er det vel den kanalen som er minst forstyrret på det rommet jeg skal bruke? I så fall må jeg vel velge kanal manuelt uansett og PORTAL blir unødvendig?

Tidligere var inSSIDer gratis. Så se om du finner noen tidligere versjoner tilgjengelig rundt om kring på internett.

Grunnen til at jeg foretrekker PC-software for nettverks-debugging, er at jeg vet at jeg har ordentlig nettverksutstyr på PCene (Intel Wifi-kort, greie antenner, 3x3 MIMO, etc.). Og det er fremdeles vanligere med 5 GHz støtte på PC enn på mobil.

 

Jeg har tenkt på det med 5GHz, at det er både mindre gjennomtrengning og færre på frekvensen. Men jeg tenker folk handler jo nytt utstyr med jevne mellomrom, så at det er et spørsmål om hvor lenge Adam var i paradis. Nå ser jeg en plass i leiligheten som det er dårlig dekning på 5GHz, og alle 4 nettverkene som jeg får inn fra naboer er på samme kanal som mitt. Så det var jo rimelig tåpelig av routeren min. Jeg er fristet til å gi PORTAL et forsøk. Men den lunkne mottagelsen her får meg til å revurdere..

5 GHz vil i mange år fremover være en kostnadsøkende premium-funksjon sammenliknet med kun 2.4 GHz. Det er ikke uvanlig at ting støtter 5 GHz nå, men mengden produkter som kun støtter 2.4 GHz er så mye mye større. Folk elsker billig elektronikk, og der vil produsentene sannsynlivis se seg fornøyd med 2.4 GHz i lang tid fremover. Det er disse billige dingsene du vil få mest problemer med, og PORTAL vil ikke kunne hjelpe i det hele tatt med disse. I tillegg vil trådløst nettverksutstyr du kjøper nå være ganske utdatert om 3-4 år. Så det er ikke mye vits i å planlegge utrolig langt fram i tid.

 

Og det er heller ikke mulig for ruteren å vite hvilke forhold klienten har der den sitter. Ruteren er kun i stand til å vite hvilke forhold det er der ruteren står, og det er disse forholdene den optimaliserer seg etter. Det er rett og slett ikke mulig for ruteren å måle tilstanden noen annen plass enn der den er.

 

Når jeg ser på tidsplanen til PORTAL, så kan jeg aldri tenke meg at de utvikler elektronikken selv. De tar sannsynligvis et generisk ruter-hovedkort, flikker litt på en åpen ruter-programvare (f.eks OpenWRT), og pakker det hele inn i et fancy deksel. Punktet "Final Tooling" betyr at de er klar for å produsere plastdeksler vha Injection Molding. Så dette er sannsynligvis den eneste "komponenten" de produserer selv. Resten er sannsynligvis bulk-elektronikk fra Kina.

Samtidig vil jeg ikke si at stadig kanalbytte er utelukkende positivt. Jeg kan ikke huske å ha sett noen Wifi-spesifikasjoner som gjør klientene i stand til å beholde tilkoblingen ved kanalbytte. Så klientene vil såvidt jeg vet oppleve brudd i det ruteren bytter kanal. Hvis du gjør dette hyppig, vil du oppleve at nettet detter ut støtt og stadig.

Så ikke la alle fancy Kickstarter-sider imponere deg. Mange Kickstarter-prosjekter er basert på snake-oil og overveldende prat/presentasjoner. Dette er sannsynligvis ett av dem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er definitivt snake-oil. Det den kickstarteren beskriver er et aksesspunkt (AP) som kan bruke alle 4 båndene av 5GHz (U-NII-1, U-NII-2, U-NII-2E og U-NII-3), og det er det veldig mange aksesspunkter som allerede støtter. I norsk lovverk (fribruksforskriften) kreves det DFS for etthvert bruk av 5GHz nett, så denne kickstarterens ide om automatisk frekvensvalg basert på å oppdage værradere etc i nærheten skal allerede være støttet av alt trådløsutstyr som selges i Norge.

 

Det er dog ikke alle frekvensbåndene som er støttet av alle aksesspunkter (AP), og andre AP som støtter disse frekvensbåndene har gjerne en konservativ standardkonfigurasjon som bare tillater å automatisk velge en kanal fra litt av  5GHz båndet (U-NII-1 og U-NII-3) siden ikke hele båndet er fritt i hele verden. Det finnes dog plenty av AP (og "trådløse rutere") som støtter å bruke de utvidede delene av 5GHz.

Lenke til kommentar

Takk for tilbakemeldinger. Da dropper jeg denne. Jeg fikk en liten anelse når jeg kikket på den. Men var liksom litt "mixed signals" (no pun intended :p).

 

På den ene siden så er det jo litt "proff" presentasjon med ordentlige skuespillere og quotes fra større publikasjoner. "Best in show" CES fra Tom's guide osv.

 

På den andre siden så illustrerer de med en bestemor som driver med Tai Bo, og papp biler som kjører på motorveien med flere filer. Blir liksom dummet litt for mye ned..

 

Jeg er på jakt etter noe som kan hjelpe på trådløs nettet hjemme. Jeg får raskere hastighet med ethernet over strømnettet. Men forferdelig latency og merkelige bugs. Men trådløsnettet klarer knapt en tredjedel av hastigheten. Bruker kabel liggende på gulvet inntil videre. Men det er jo ikke akkurat optimalt. 

 

Nåværende router er en Asus RT-AC66U, og nettverks kortet er et USB-N14. 5GHz rekker ikke inn på datarommet slik routeren står nå, men det er vanskelig å gjøre det fornuftig på noen annen måte. Er kanskje ingen vei utenom 5GHz nettverk og flytting av routeren da?

Lenke til kommentar

Sette opp en repeater ca midt mellom datarommet og routeren?

F.eks https://www.komplett.no/product/817130/datautstyr/nettverksprodukter/range-extender/asus-rp-ac52

 

Jeg kjenner ikke til akkurat den, men det selges som ett kit sammen med  RT-AC66U på Komplett så jeg antar de funker veldig bra sammen :)

 

Takk, jeg kjøpte det kit'et, og har den. Men det er bare for å få dekning til nettbrett og sånt. Repeateren legger til for mye latency til at jeg kan spille koplet til den..

Lenke til kommentar

Står repeateren godt innenfor dekningsfeltet til routeren, slik at repeateren selv har god kontakt med routeren?

 

Ja, jeg tror ikke jeg kan få det stort bedre uten å flytte routeren til der repeateren står. (Men det er ikke en mulighet) :)

 

Leiligheten er en L form i blokk med bærevegger av murstein eller betong mot naboen. Routeren står i enden av den korte streken i L'en, mens datarommet er i enden av den lange streken. Repeateren står slik at den har så "fri sikt" som jeg kan få til, til begge enhetene. Er lettvegger imellom da, men det kan ikke unngås..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...