Gå til innhold

PC slår seg kun "halveis" på av og til.


Anbefalte innlegg

Hei, har et rart problem. Noen ganger sliter jeg med og få PC'n til og slå seg på. Det vil si at når jeg trykker på knappen begynner noe og surre (tror det er vannpompe/PSU) men alt annet som vifter osv. slår seg ikke på. Det som vanligvis hjelper er og plugge av hoved kabel til strømforsyningen.

 

Problemet begynte etter at jeg en gang slo i bordet (rage..), PC'n fryste helt og slo seg av, deretter hadde jeg problemer til og få den på.

 

Det siste problemet jeg har fått er at USB til div. utstyr har slått seg av og på hysterisk de første par minutene etter jeg har slått den på. Ellers har jeg ingen problemer.

 

Jeg ville ha pekt på strømforsyningen først siden det er ganske tydelig et strøm problem et eller annet sted siden den ikke slår på alt.

 

Noen tips? Har noen hatt lignende opplevelser? Har en følelse at en dag slår den seg ikke på uansett hva jeg gjør og vil ikke vente til det skjer.

 

Jeg har en Corsair RM850 som visst nok skal være pålitelig (og det har den vært hittil). Den er ca. 1.5 år gammel.

Endret av loggie24
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan jo begynne med å sjekke fysisk om alt sitter som det skal på hovedkortet, grafikkort, kabler og kontakter,hvis du ikke allerede har gjort dette. Rart at du skal få slike symptomer ved å bare å slå i bordet, selv om du fks har kabinettet stående på samme bord.

Lenke til kommentar

Du kan jo begynne med å sjekke fysisk om alt sitter som det skal på hovedkortet, grafikkort, kabler og kontakter,hvis du ikke allerede har gjort dette. Rart at du skal få slike symptomer ved å bare å slå i bordet, selv om du fks har kabinettet stående på samme bord.

Har sjekket det flere ganger, alt sitter som støpt. Har også plugget ut og inn alle kabler som går inn i strømforsyningen osv. 

Endret av loggie24
Lenke til kommentar

Kan jo være noe annet også. Du sjekket også tilkoblingene til og fra hovedkort, da tenker jeg ikke bare på strømforsyningen men kablene til kabinettet , viftene osv.

 

Om psu'en ikke var 100% god ( som en løs komponent) kan et slag i bordet ha fått denne til å løsne helt, samme om det var på hovedkortet.

 

Personlig hadde jeg prøvd med en annen psu om du har muligheten til det.

Lenke til kommentar

Det jeg umiddelbart tenker basert på beskrivelsen din er at det er harddisken som holder på å ta kvelden. Det kan du nok se bort i fra dersom du har en SSD-disk. Jeg husker i gamle dager hvordan mekaniske systemdisker som holdt på å ta kvelden hadde lignende symptomer hvor PC'en ikke alltid startet riktig opp. Drivere som ikke ble lastet inn fikk systemet til å oppføre seg merkelig. Et kjennetegn er også å høre etter den typiske "klappe"-lyden og at disken begynner å spinne opp for å så sakte ned, og gjentar dette flere ganger.

Lenke til kommentar

Jeg har en SSD så problemet ligger nok ikke der. 

 

@malvado jeg sjekket alt av ledninger i kabinettet osv.. Igår plugget jeg av og på så og si alt av kabler, har ikke hatt noen flere problemer siden. Får bare vente og se.

 

Det kan ha vært noe så enkelt som en tilkobling som var noe løs uten at man så det , men satt virkelig alle kablene på riktig kan jeg anta selv at det kan være en dårlig loddet tilkobling til hovedkortet.

 

Følg litt med og ser du denne feilen gjentar seg så må du nesten teste psu i en annen pc for å kunne dra en konklusjon.

Lenke til kommentar

Sliter med noe lignende selv. Pc-en slår seg av (sjeldent) tilfeldig. Ikke noe overoppheting. Grafikkort ligger på 70 grader, CPU 40 grader maks når jeg gamer.

 

Noen ganger da, hører jeg viftene skru seg på, men bildet viser seg ikke. Om jeg trykker på resetknappen på kabinettet eller holder inne startknappen i 3 sec funker det igjen.

 

Har ikke åpnet kabinettet enda for å se om det noe rart der.

 

I mitt tilfelle har jeg en følelse på at det er grafikkortet som tuller.

 

Edit: altså, problemet er at når maskinen er av, og jeg trykker på startknappen vanlig, starter vifter o.l, men ikke noe bilde vises.

Endret av probin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...