Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hotel Papa's turbilprosjekt


Anbefalte innlegg

 

Nå har jeg lyst til å bygge turbil igjen også :)

 

Er det ikke bare å starte da? Ganske artig å se progresjonen, selv om det er en del banning og faenskap til tider. Du hadde blitt ferdig med en bil på den tiden du har brukt på å diskutere med Porcius og maxyboy  :tease:

 

Hvor stort anlegg du trenger må du nesten sjekke ut litt selv, vanlig er vel rundt 1000Wh,men jeg kan hvertfall anbefale gelebatteri over blyakkumulator. 

Solcellepanelene jeg bestiller er egentlig ganske rett frem. Du får hvite "labber" til hvert hjørne, som du forborer, slik at du lager skrue hull i panel og labb, så finner du noen skruer og tighter til.  Deretter finner du en fin overflate på vanen, og markerer med blyant, legger tec 7 der labbene skal være, og løfter på solpanelet, og legger en fuge oppå labbene i tillegg (Gjøres selvfølgelig etter alt elektriske, kabler etc er lagt opp). Her blir det dog vanskelig å demontere, hvorfor vil du det? 

Hvordan du skal få det til her er jeg usikker på, regner med at taket er litt buet? Problemet med takrails er vel at solpanelene vil bli sittende over tak høyde, som vil gi en mer vindmotstand, som kan føre til bøying av panelet, iguess. 

 

Slike solpaneler de bruker på seilbåter, som jeg mener er semifleksibel? De er vel mye mer praktisk i ditt tilfelle, om du vil demontere lett. Ville ha sjekket opp i det. 

 

Jeg er litt usikker på om jeg har lyst til å gjøre ting så permanent, som det jo fort blir med karosseriskruer gjennom taket og tec 7. Og hvordan funker det med disse panelene om vinteren? Med tanke på snø, is og den sørpa bilen blir dekket i. Tenkte det kanskje kunne være greit å ta av panelene om vinteren, da jeg uansett ikke camper noe særlig i den perioden. Det går kanskje an å demontere panelene fra disse "labbene"? 

 

Sett litt på dette settet: https://www.2soler.no/products/solcellepakke-320w-for-bobil-campingvogn-caravan

Er det noe å hente på å kjøpe det i Sverige eller Tyskland? Krona er ganske svak nå, så kanskje man kan vente til et litt gunstigere tidspunkt. 

 

Panelene er 0 stress å ha ute i dritt vær. Men jeg skjønner hva du sier. "Labbene" er jo forståvidt bare festet i panelet med skruer, men da står jo labbene igjen på taket. 

Same shit med det du linket til, De så greie ut, men nokså permanent. Sjekket du semifleksible solcellepanel? De så ok ut for ditt bruk, det er nok lettere å finne løsning å demontere dem ovenfor ikke-fleksible. 

Vet ikke om det er så mye å hente, men sikkert litt. Ikke finn på å bestill dette fra ebay, hehe. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg må si at jeg er ganske spent selv:P 

 

Ble tid til litt bygging i dag også. Utrolig hvor tidkrevende enkelte ting er. Tiden flyr når man holder på. Bare det å tenke ut løsninger, for deretter å lage dem, tilpasse det og forløpende vurdere andre muligheter viser seg å være litt mer omfattende enn hva jeg hadde sett for meg. Kjekt å være to om arbeidet da. 

 

Startet med å se på hvordan man klarer å klemme mest mulig leketøy inn på minst mulig plass. Når jeg først drar på tur, så kan jeg godt finne på å ta med en del utstyr. Stisykling og paragliding er to aktiviteter som krever litt plass, særlig når vi snakker om motorisert paragliding. (den som står inne i hjørnet der). Vingene skal ligge under "sofaen", bilder kommer senere her. 

 

IMG_20170406_161328_zpsvs0vgzkh.jpg

 

Så etter litt knoting fram og tilbake fikk vi tegnet opp den ene veggen som skal utgjøre en del av skapet, plassert på motsatt side av kjøkkenseksjonen. 

 

IMG_20170406_184523_zps0aj1hcug.jpg

 

Bare det å få ting til å passe her krevde en del finjusteringer. 

 

Tror det kommer til å bli bra slik. 

 

IMG_20170406_184553_zpsnzdheevq.jpg

 

Kjøleboksen tenker vi skal bygges inn i sitt eget skap, der den står på bildene. Monterer den oppå en plattform, som har 4stk ottomanhjul (lærte et nytt navn her, 'ottomanhjul'). Slik kan man stue bort kjøleboksen når man kjører eller ikke bruker den, og enkelt trekke den ut når man skal hente ut en kald pils. Samt man får utnyttet plassen over kjøleboksen, i form av dette pokkers klesskapet SVV krever at man skal ha. 

 

Får se om det blir noe jobbing i påsken. Det hadde vært deilig å bli fort ferdig med skapet, så "sengen" kan bli ferdig og man kan tenke på å prøve å få den omregistrert. 

Lenke til kommentar

Panelene er 0 stress å ha ute i dritt vær. Men jeg skjønner hva du sier. "Labbene" er jo forståvidt bare festet i panelet med skruer, men da står jo labbene igjen på taket. 

Same shit med det du linket til, De så greie ut, men nokså permanent. Sjekket du semifleksible solcellepanel? De så ok ut for ditt bruk, det er nok lettere å finne løsning å demontere dem ovenfor ikke-fleksible. 

Vet ikke om det er så mye å hente, men sikkert litt. Ikke finn på å bestill dette fra ebay, hehe.

Ja, jeg har tittet litt på dem også. Men skulle tro det er lettere å montere de som har en aluramme på takrailsa?

Slik som han har gjort her: https://www.outsidesupply.com/van-conversion-information/

 

Det kan godt være det bare er meg som overtenker ting da. Det er egentlig bare det at jeg ikke har så lyst til å lage hull i taket. Og at det hadde vært litt digg å kunne demontere dem hvis, atte, osv.. 

Lenke til kommentar

Joda, men jeg tenkte at om du ikke fant noe løsning med takrailsa, så er det bare til å montere en krok på hver side av taket og strekke en fleksibel solcellepanel over! Du skal vel ikke kjøre så aldeles fort uansett, takrails kommer til å fynke. I ditt tilfelle så blir jo tynnere alurammen er jo bedre, du får nesten bare eksperimentere! 

 

Lykke til videre, skal følge med i posten :)

 

Edit: Bare send PM om  du lurer på noe når du har kommet til montering, skal egentlig være ganske rett frem, men vet aldri :wee:

Endret av Blixus
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alright, nå har det skjedd litt de siste dagene. Det var på tide å få gjort noe med venstre side av bilen, så vi startet der vi slapp før påskeferien. 

 

Vi startet med å lage rammen rundt kjøleboksen. Mye fikling og måling for å få det tightest mulig, trenger jo ikke å sløse med plassen heller :p

Rammen skal danne fundamentet for skapet, derfor var det greit å få det gjort skikkelig og sørge for at den klarer å ta noen kilo belastning fra oven. 

 

y7abL19l.jpg

 

sMTu5Inl.jpg

 

3iYDIiPl.jpg

 

Kjøleboksen ble montert på en plate og fire små hjul ble skrudd fast under platen. På denne måten ble det lett å dra kjøleboksen inn og ut "garasjen". Videre limte jeg fast noe filt på innsiden av kassa, slik at vi unngår unødvendig mye skrapemerker og slitasje på kjøleboksen. Slik den står nå, så sitter den ganske tight i kassa. 

Eneste catchen med å lage det så trangt, er at det blir dårlig ventilasjon til boksen. Fram med drillen og lage noen hull. (Det er ikke lov å påpeke den ekstreme presisjonen på denne jobben)... 

 

uqqBVKnl.jpg

 

Neste steg ble å lage den fremre hylleveggen. Siden disse bilene ikke har noen særlige rette vinkler og kanter, så måtte vi ty til noen kreative måter for å lage kurven langs C-stolpen. 

 

LhMma6sl.jpg

 

Flaks man har en mor som er skolelærer og innehaver av et mindre arsenal blyanter... 

 

Jeg glemte dessverre å ta litt bilder underveis, men slik ble nå resultatet:

 

w1yE792l.jpg

 

(Ventilasjonshull i hue og røven)

 

FAe8jXtl.jpg

 

Det er et mindre mareritt å få kurven på platen til å følge karosseriet helt 100%. Forsåvidt greit nok, for da er det plass til å få klemt teppet mellom metall og platen.. Prøvde meg på å lime litt teppe på C-stolpen. Syns det ble seendes helt OK ut. Tanken er å bruke dette teppet på de delene av karosseriet som ender opp med nakent metall. Det er jo tidenes kuldebro med bart metall, så jeg tror dette kan isolere litt. 

 

Slik ble skapet innvendig: 

 

FTUlnZVl.jpg

 

Innerst, der det er et lite hull, er det mulighet for å løfte opp en plate og få tilgang til et lite oppbevaringsrom. 

 

vOHNwsal.jpg

 

Får se hva jeg ender opp med å bruke denne plassen til. Det hadde vært kjekt å ha en "sentral" der all elektronikken er samlet. Sikkert plass til et par sikringsbokser o.l der. 

 

Skapet sett bakfra: 

 

KlfBSLfl.jpg

 

Prøvde å henge opp et teppe på den ene veggen der, bare for å se hvordan det blir. Det blir kanskje en litt varmere følelse inne i bilen? Men også litt mørkere, naturligvis. Det skal stå litt skitne ting i det hjørnet, så det kan jo være greit å få noe utenpå treet, så det ikke blir slitt og flekkete. 

 

Fant ut at jeg har plass til å sette et par sykler på tvers, hvis jeg ikke har med paramotoren min. 

 

DinY0sVl.jpg

 

 

Ny økt i morgen. Satser på at det kommer en liten oppdatering da også. Skal prøve å bli flinkere til å ta bilder :)

Endret av Hotel Papa
Lenke til kommentar

Håkay, ny dag ny oppdatering. 

 

Ble gjort litt i dag også. Nå begynner de tre "store" tingene å bli klare (kjøkken, skap og seng). 

 

For å starte med skapet, så fikk jeg lagd de siste hyllene. Ble litt vrient å få hyllene til å passe, da veggen langs karosseriet skråner litt, så det er ikke bare å lirke hyllene/platene på plass. Må nok skru av noen lister, hvis hyllene må tas ut på et tidspunkt. 

Ganske fornøyd med at grillen min passet såpass bra på nederste hylla der. Tenker å smelle en list som går på tvers, slik at den ikke sklir ut så lett. Likeledes mangler det en list på øverste hylle. Fant ut at det er nødvendig for å stive av hyllene litt. Mulig jeg fester en litt bredere og finere list utenpå der igjen, og muligens rundt hele rammen på skapet, bare for å rydde opp litt i fasaden. Den er jo tross alt ganske synlig. Eller så kler jeg hele greia i et teppe. Har ikke bestemt meg helt enda :p

 

aDYXD0Xl.jpg

 

Videre ble det gjort en del på soveseksjonen i dag. (Dere får ha unnskyldt rotet, det begynte å regne, så alt ble kastet inn i bilen).

 

W0M6VRwl.jpg

 

Slik som dette kommer det til å se ut når man skal sitte og chille i loungen. Må finne en løsning på å få et bord til å passe inn her. Spørs vel litt om bilen blir godkjent ombygd til bobil eller ei. Blir den det, så er det lettere å gjøre endringer i skilleveggen. Hvis ikke, så må jeg vel søke om å få lov til å sette et par skruer inn i den..? 

 

mkPanTkl.jpg

 

Platen som står på høykant på det første bildet over her, vil fungere som rygglene i lounge modus. Skal man sove, så blir den lagt mellom chillesofa og stresslessen nærmest kamera. 

 

IxiwLGVl.jpg

 

Tada, siste platen på høyre side vippes ned og man har en seng som måler i underkant av 120x180.. Jeg med mine 198cm blir liggende litt rart, men får akkurat strukket meg ut om jeg ligger litt på tvers :wee:

En glimrende skjeseng!

 

 

 

Det neste som står på listen nå, er å få stivet av platene som utgjør sengen og fikse et støttebein/hylleknekt som skal stabilisere sengen på høyre side (i sprekken mellom den lange platen og den som vippes ned). 

Så skal kanten på kjøkkenbenken fikses. Tenker å lage en liten fancy vegg på enden som dere ser over her, hovedsakelig for å dekke til noen småkjedelige sprekker og hulrom. Kanskje det blir plass til en liten krydderhylle der i samme slengen.

 

Lime på mere stoff rundt omkring. 

 

Trekke 12V bak i bilen og fikse bryter til taklyset. Må begynne å se på nytt taklys snart også. Tenker kanskje det blir noen sånne LED bånd? Sånne med funky fargeinnstillinger. 

Jeg fikk solgt unna litt stæsj denne uken, slik at jeg fikk frigjort litt penger til en takluke. Tipper den blir handlet til uka og forhåpentligvis montert innen kort tid. 

Lenke til kommentar

 

Du har ikke plass til pickuptruck sete? Huske min farfar hev slike i bobilen og har aldri angret. Er faen meg sofastoler.

http://www.industrialseats.com/pgr.asp?pgrID=87&categoryID=23

Ford sine er skambra.

 

Hmm, de så utrolig gode ut! Men spørs om ikke prisen og størrelsen kanskje er litt i den øvre skalaen? :p

 

Ja, men de setene er ganske top of the line..  :wee:  Finner utrolig mye gode pickupseter på andre sider :)

Det blir jo laget utrolig gode seter til slike biler:

https://goo.gl/QCsxD4

Edit: Den linken i mitt forrige svar var bare et eksempel av hvordan pickupsetene ser ut  :)

Endret av Blixus
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei og kult prosjekt!

Tenker å gå i gang med noe av det samme men på en mindre varebil nå, og er usikker på hvordan jeg skal utføre isoleringen.

 

Hvordan fungerte løsningen du har valgt? Har det påvirket mye på lyden i varerommet også? Ville du gjort noe annerledes nå i ettertid? :)

Endret av glx-rider
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...