Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hotel Papa's turbilprosjekt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei og kult prosjekt!

Tenker å gå i gang med noe av det samme men på en mindre varebil nå, og er usikker på hvordan jeg skal utføre isoleringen.

 

Hvordan fungerte løsningen du har valgt? Har det påvirket mye på lyden i varerommet også? Ville du gjort noe annerledes nå i ettertid?  :)

Hmm, godt spørsmål.

 

Jeg var litt skeptisk til å bruke noe fra Glava eller Rockwool. Litt fordi det bygger en del ut, men også fordi man må styre litt mer sånn diffusjonsplast utenpå (for å unngå støv) og jeg leste litt ymse om hvordan det oppfører seg ovenfor fuktighet.

Dog er det en del som bruker liknende produkter da.

Du har også noen som bruker tykkere isoporplater, men der syns jeg utvalget i Norge var heller dårlig og de er vanskeligere å forme. Bilen min har veldig mange konturer og vinkler, så det er ikke bare bare å forme stive plater etter vegger og inn i kriker og kroker.

 

Jeg brukte som sagt butylmatter innerst metallet, og så hadde jeg armaflex utenpå der. I taket har jeg brukt noen tykkere skumplastplater, som jeg ikke helt vet hva heter (kjøpte alt brukt av en kar i Fredrikstad).

 

Men man merker betraktelig forskjell hvis man banker på bilen fra utsiden, så jeg tror det har isolert lyden en del. Under kjøring merker man jo ikke så mye til det p.g.a skilleveggen.

 

Hvis jeg skulle gjort noe annerledes i ettertid, så ville jeg nok kjøpt noe tykkere armaflex. Jeg brukte det som er 10mm i tykkelse, ser for meg at 15mm eller 20mm hadde vært ideelt. Lett å forme og lett å montere.

Isolasjonsverdien er jeg dog usikker på. Men jeg har noen store kuldebroer i form av fire store vinduer bak i bilen, så det vil nok uansett bli kaldt der om vinteren.

 

Mulig glava eller rockwool også funker, men ja. Syns det er veldig vanskelig å finne et korrekt svar på isolasjon av bobiler. De fleste nymotens bobiler går vel mer over til sandwichkonstruksjoner, der isopor og liknende materialer utgjør større deler av konstruksjonen.

 

Hvor tung blir bilen tilslutt, sånn - bare for å spørre? :p

Godt spørsmål :p Jeg har ca 1200kg til rådighet i form av nyttelast. Tror jeg skal ha en del å gå på, når jeg er ferdig.

 

 

Lover å komme tilbake med en oppdatering snart. Har bare vært så mye rot bak i der i det siste, og har heller ikke fått gjort sånn skrekkelig mye grunnet dårlig vær og litt diverse.

Men kan røpe at blant annet solceller straks er på plass :D

Endret av Hotel Papa
Lenke til kommentar

Den forsømte workloggen... på tide med en liten oppdatering. 

 

Det har skjedd litt siden sist. Mest elektrisk, derfor det ikke har blitt så fryktelig mange bilder. Har også herpa dekslet foran på mobilkameraet mitt, så kvaliteten på bildene er heller ymse. 

 

Anyways, jeg får starte med det som har skjedd foran i kupéen. Jeg har som nevnt tidligere tenkt å bytte ut kirkebenken med et enkelt sete. Lettere sagt enn gjort i dette landet. Først og fremst må alt være originalt for å få bilen omregistrert fra 3- til 2-seter. Siden de aller fleste Transitene man finner hos norske bilopphuggere er fra MK6 generasjonen, så er det dessverre tale om veldig mye rust på de man finner. Jeg kikket på et par stykker før jeg fant ut at det er håpløst å finne noe sånt i Norge, og de som hadde en vraket Transit av nyere dato, skulle ha blodpris. 

Så jeg forhørte meg på en britisk Transit side, der jeg kom i kontakt med en fyr som "slakta" Transiter i UK. Klarte å få tak i en ganske fin setekasse og dørlister x2 for en ganske fin pris. Det var fortsatt rust på den, men noe mer overkommelig enn de andre jeg har sett på. 

 

Ut med benken;

sXPTelsl.jpg

 

Ser at det er litt tendenser til rustdannelse der. 

 

Måtte fjerne isolasjonen for å få plass til den nye setekassen. Da var det greit å få pusset litt og lagt på litt brunox og et lag med lakk. 

 

2ALrxE5l.jpg

 

TAYm2p2.jpg

 

Fort og gæli, trenger ikke å se helt strøkent ut der. 

 

Her er slik den "nye" setekassen så ut. Når jeg sier at denne ser bra ut, så kan dere tenke dere hvordan de andre jeg har sett på, så ut. Skjønner ikke hvordan de klarer å ruste så fælt. Men de er vel eksponert for mye salt og dritt om vinteren, samt dårlig med drenering rundt bunnen av kassa. 

 

W9HWXErl.jpg

 

UYUWjf7l.jpg

 

yxMUc1Pl.jpg

 

Uansett, den ble pusset ned og fikk noen lag rustbeskyttelsesprimer fra Biltema. 

 

BaCrITUl.jpg

 

I utgangspunktet tenkte jeg å få det lokale lakkverkstedet til å sandblåse den og lakke den opp, men prisene der lå på 1500-2000kr, så da fristet det mer med en tur til 'temers. 

 

Litt dårlig vinkel, men slik ble det etter den fikk litt svart lakk. 

 

HpatEpal.jpg

 

Der ser dere også setet jeg hentet hos høggern. Hele 700kr, i overraskende god stand. 

 

1fUFeczl.jpg

 

Det fikk en omgang med litt tekstilrens og vips, nytt sete. 

 

Videre brukte jeg litt av vinylgulvet jeg hadde til overs og lagde til en firkant, som passet inn der setekassa skal stå. 

 

Inn med setekassa og de nye batteriene jeg har kjøpt (2x 140ah AGM batterier).

 

stmkVSCl.jpg

 

Og der var plutselig setet på plass. 

 

8THqSRdl.jpg

 

Mønstret er litt forskjellig, men skitt au. Tenker jeg skal ha inn recarosetet på passasjersiden etterhvert. Beltefestet skal også flyttes om til den andre siden. 

 

Når det kommer til den bakre delen av bilen, så har det også skjedd litt her. Jeg fikk montert en takluke, som enda ikke er helt tett. Jobber med saken og verkstedet som monterte den, skal prøve å få tettet den skikkelig neste uke. 

 

F2xK0Gxl.jpg

 

Og så har jeg fått lagd til en plate som ligger oppe i hattehylla (?). 

 

gAXyGXkl.jpg

 

Høyre side av det rommet kommer til å være der all elektronikken går til og fra. 

 

Su50dVGl.jpg

 

Utover det, så er det mest elektrisk det går i. Tror jeg skal lage en egen post på det, når alt er på plass. 

 

Må si jeg gleder meg grusomt mye til å få dette montert :D

 

WxSNnMfl.jpg

 

Begynner å nærme seg mållinjen for de store prosjektene nå! 

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Gjest Slettet-2spvYRBZtB

Tøft prosjekt! Alltid likt slike konverteringer, må få gjort noe lignende en dag selv. Veldig praktisk å ha til lange roadtrips. Følger med videre :) 

Lenke til kommentar

Gøy å se andre sine prosjekter! Har for det meste funnet utenlandske ombygginger. Som inspirasjon bruker jeg å søke blant annet på 'vanlife' eller 'sprinter convertion'(det er utrolig mange som bruker sprinter) på pinterest.com(finnes også som app).  
Er selv i startfasen og prøver å bestemme meg for hvilken bil jeg skal gå for. Vil ha litt størrelse på den da jeg har tenkt å bo der, men skal fortsatt kunne kjøre greit rundt omkring da det blir eneste bilen min(max 6 m). 
Ang isolering har jeg tenkt å bruke Low-E EZ seal http://low-e.no/?page_id=94 
Finnes noen youtube videoer også om man søker 'low-e instulation car'. Har ikke bestemt meg for om jeg skal bruke type glava eller sprayisolasjon for å fylle små hulrom ellers i varerommet. Thinsulation(har ikke sjekket veldig mye opp i dette) har jeg også hørt noen bruke, da med low-e utenpå. 
Kunne fått noen til å sprayisolere hele varerommet -som noen har valgt å koste på seg, men det har ikke mitt budsjett plass til.

Uansett må jeg først og fremst bestemme meg for type bil. 

 

Blir gøy å se ferdig resultat! 

 

 


 

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...
  • 4 måneder senere...

Hei

Kjempe fint jobb!

Jeg også vurderer å lage egen bobil og har spørsmål hoper dere kan svarer.

Hvor mye penger har du brukt på materialer, kjøl, solceller.. alt samment?

Og hvor mange timer arbeid?

Var det verdi enn å kjøpe ferdig bybobil?

Hvor kan man omregistrere værebil til bobil? Og hva er krav? Finnes det noen netside med mer info?

 

Tusen takk på forhånd

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Hei:)

 

Jeg lurer på hvordan endet prosjekten din med å ombygge bil? Jeg skal begynne nå, men med litt mindre varebil og var nysgjerrig hvordan det gikk på slutt. 

Jeg har kjøpt med bil som har hatt litt isolasjon, men den absorberer fuktigheten. Den skal jeg rive av nå og legge etter det som du skrev. For min del er det også viktig at fuktigheten ikke skal holdes i bilen. Tykk dyne er god løsning :) 

Jeg skal ikke ombygge så mye som du. Ønsket mitt er isolasjon, eller litt ting som klarer å holde varm i varerommet. Ventilasjon, seng og ekstra batteri. Relativ veldig enkelt. 

Jeg har lagt merke til at du hadde på et bilde støtte for plater til slutt, men senere var de ikke der. Tok du dem bort og brukte du bare skruer direct på karosserien?

 

Mvh

Katarina

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...