Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Det har seg jo slik at man ikke har lov til å ta billappen før dagen du blir 18 år. Man har heller ikke lov til å kjøpe snus, alkohol eller tobakk før dagen man blir 18 år. Hva gjør det egentlig noen dager, kanskje noen måneder i forskjell, er det egentlig så mye man vokser/forandrer seg på så liten tid?

Burde jo heller vært grense på året man blir født, ikke på datoen.

Endret av vgabrielle
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har tenkt på dette selv, men regler er regler, og det blir vanskelig å holde en lov på nasjonalt nivå som ikke skal være tilknyttet et bestemt holdepunkt som gjelder absolutt alle. Det ville blitt mye konflikter. Om man var "myndig" så fort man gikk inn i året man fyller 18 så blir det jo svært urettferdig mellom januar- og desemberbarn f.eks. Dessuten vises det jo at mange ikke er gamle nok for verken lappen eller alkohol når de er 18 heller. 

Lenke til kommentar

Gamle regler ingen gidder å tukle med. Rent praktisk hadde det vært fordelaktig å ha årstall som gjeldende for en del ting, som f.eks alkohol. Det hadde gjort alle i en klasse likestilt, istedetfor slik det er nå noen få stakkarer som må holde seg hjemme i 11 mnd mens resten av gjengen er ute på byen.

Når det gjelder stortingsvalg og kommunevalg derimot, da gjelder årstallet du er født. 

Ser dog praktiske problemer med oppkjøring til lappen, da det hadde vært veldig stort press på kjørelærere og timebestilling til oppkjøring tidlig på året. 

Lenke til kommentar

Det har seg jo slik at man ikke har lov til å ta billappen før dagen du blir 18 år. Man har heller ikke lov til å kjøpe snus, alkohol eller tobakk før dagen man blir 18 år. Hva gjør det egentlig noen dager, kanskje noen måneder i forskjell, er det egentlig så mye man vokser/forandrer seg på så liten tid?

Burde jo heller vært grense på året man blir født, ikke på datoen.

Aldersgrenser er til for at du ikke er voksen nok før dette. 

Lenke til kommentar

Tanken er egentlig ganske lett, og det handler om å "tøye" grensene.

 

når du kjører i 80 sona, og du tenker det er litt greit å kjøre litt over fartsgrensen, 82 eller 83, også finner du ut. Hei, det gikk veldig fint å kjøre 2-3km/t over fartsgrensen. Nestegang prøver du å kanskje kjøre 5-4km/t og finner ut at det gikk også veldig greit. Slik kan det fortsette helt til du kanskje kommer opp i 100-110km/t. Du har jo prøvd deg litt og litt frem og finner ut at det går helt fint å kjøre i 110km/t så hvorfor ikke bare da kjøre i 110km/t?

Men da har det faktisk blitt en punkt der det faktisk er farlig å kjøre, fordi du kjører langt raskere enn andre og du kjører raskere en hva sonen anbefaler. Kanskje du engang skifter bil, og fortsetter å kjører i 110km/t og finner ut at oi. Den bilen har var mye dårligere, og hadde mye dårligere dekk, og flyr ut i neste sving.

og om mennesker ser andre kjører over fartsgrensen så skaper du mentaliteten. "Hvis du kan kjøre over fartsgrensen hvorfor kan ikke jeg kjøre over fartsgrensen?" og plutselig kjører alle overfartsgrensen, uten på tanke på at din egen bil er mye dårligere enn han andre sin bil.

Fartsgrensen har også mye med hvor du kjører henne også, enkelte steder er det lav fartsgrense fordi det pleier å være store arbeidsmaskiner på veien. Vist du kjører som oftest på kveldstid på denne veien, vil du nok aldri se disse arbeidsmaskinene. Så da kan også en fartsgrense virke veldig dum. Det samme gjelder nok med steder med mange barn. Barn pleier å være for det meste inne på en skole eller SFO på dagtid, men på kvelden kan det være mange barn i gatene som løper rundt osv. Så da vil også fartsgrensen være naturlig lavere. Men den skull kanskje vært litt høyere på dagtid, når barn er på skolen uansett?

Det samme er det med 18års grensen på alkohol. Mennesker modner i forskjellige hastigheter. 

Som person tenker jeg ikke det er så farlig at du drikker som en 16 eller en 17 åring. Men jeg holder fortsatt meg til lovverket, fordi det er en fastgrense, og grensen skal ikke tøyes. Fordi om jeg skal gå rundt å si at det er greit å tøye regelverket, så vet jeg ikke hva jeg skal forholde meg, eller forvente av andre heller. Hvor går grensen om å tøye regelverket henne? Det er det ingen som kan gi meg et ordentlig svar på. Fordi alle mener forskjellige ting.

Jeg har liksom to kamerater som mener at alderen for alkohol skal høynes til 19 og 20 år. Mens jeg tenker at den kan være på 18år. Mens ei annen veninne vet jeg at hun syns den kunne vært 17år. Så jeg tenker at 18år er egentlig et perfekt kompromiss mellom alles menneskers mennesker i samfunnet. :) Det blir utrolig dumt om alle skal gå å lage sine egne regler. Jeg har jo til og med møtt mennesker som mener at de skal få lov til å voldta jenter lovlig.

Jeg syns at 18 år er en bra alder. Det gir barn en mulighet til å vokse opp uten alkohol, og det gir en mulighet å forstå og tanker om alkohol mens de går på videregående skole, der en opplever mye mer rare greier enn det de ellers får. Som VG1'r og VG2'r så får en jo oppleve all den tullette russen, også får man liksom sjangsen til å bestemme selv om en ønsker å være en del av det eller ikke. :) Så jeg syns sånn det er nå er ganske bra.

Hadde den vært høyere, så kunne ikke VG1ere og VG2ere lært av VG3erne før de begynte å kjøre. Fordi VG3 folka hadde ikke kunnet drukket. Samtidig så syns jeg det er bra at den ikke er lavere, fordi Ungdomskolen er ikke koblet til Videregående, så da får du ikke den sosiale erfaringen og interaksjonen rundt det på et daglig basis. :)

Men dette er bare min mening :)

Endret av Andysowhatgg
Lenke til kommentar

Det har seg jo slik at man ikke har lov til å ta billappen før dagen du blir 18 år. Man har heller ikke lov til å kjøpe snus, alkohol eller tobakk før dagen man blir 18 år. Hva gjør det egentlig noen dager, kanskje noen måneder i forskjell, er det egentlig så mye man vokser/forandrer seg på så liten tid?

Burde jo heller vært grense på året man blir født, ikke på datoen.

 

Kanskje 364 dager i forskjell? Kanskje litt mye, det? Hva med seksuell lavalder? Med din logikk ville den seksuelle lavalder på en person født 31. desember være 15 år og en dag.

 

Nå setter jeg ting på spissen. Viktigere enn at myndighetsalderen er 17, 18 eller 19 år, eller at den seksuelle lavalder er 15, 16 eller 17 år, er at det faktisk ER en grense, og at den er lik for alle.

Lenke til kommentar

Er nok lite praktisk at alle som fyller 18 ett år skal ut å drikke de første helgene i året og skape antagelig en massiv peak da i stedet for å fordele det ut over året. Samme gjelder førerkort, om alle skal ta lappen rundt nyttår blir det store problemer for kjøreskole osv.

 

Heit å fordele slikt jevnt ut over året.

Lenke til kommentar

Men dette er bare min mening :)

 

Angående det med fartsgrensene hadde det gått jævlig greit om alle andre klarte å kjøre gjevnt, men det gjør de ikke, har selv prøvd å sette cruisecontrollen på 70 i 80-soner i håp om at jeg skal slippe å havne i ræva på gamlefar/mor i subaruen/v70'en forran men det går ALDRI, de jævlene skal altid bremse godt ned forran godt doserte, brede svinger hvor det ikke finnes noe somhelst grunnlag for bremsing, etter å bli lei av trekkspillkjøring kjører jeg forbi de og går på automodus.

 

Når jeg kobler hjernen på autopilot ligger jeg stort sett mellom 90-140 i 80-soner, mens jeg skuler i speilene iblant for å se etter UP, bremser når det er behov for det, kjenner på veigrepet under mild til moderat pågassing i svinger, kjører forbi alt som dukker opp forran, (Dog på forsvarlig vis)  

 

Denne typen kjøring kaller jeg for halv-aktiv kjøring, med store sikkerhetsmarginer, og liten risiko. går ikke lengre enn det punktet at jeg kan gå til full stopp på halvparten av strekningen jeg har sikt på eller noensinne er i nærheten av å bruke opp veigrepet, fartsgrenser er bare ett tall.

 

Når det er sagt ville jeg ikke likt å sitte på med en attenåring som prøver å kjøre sånn som jeg gjør tilvanlig.

 

 

Og til OP er jeg enig angående år framfor dato men i det store og hele har det ingenting å si, bare en bagatell som irriterer søtten/nittenåringer.

Lenke til kommentar

Å bli 18 virker kanskje viktig for de som blir 18, men byråkratisk sett så gir det ikke mening å forhaste ting. Dessuten får man praktisk talt en 17-årsgrense om de som er født i slutten av Desember skal få lov til å kjøre bil på likt med de som er født i begynnelsen av Januar.

 

Jeg er enig i at gamle fiser glemmer hvordan det var å være under aldersgrensen, men akkurat det å gå på årstall istedet gir ikke mening.

Lenke til kommentar

Tenk også litt på konsekvensene av å konsentrere myndighetsdagen til én dag i året (1.1) i stedet for å spre den ut over året. Ungdommen ville stått i kilometerlange køer for å få oppkjøring andre nyttårsdag og januar ville blitt russetida v2.0. Kjøreskolene ville fått høysesong i november og desember og veldig få elever rundt påske når føret begynner å bli bra. En del av de som tar lappen er tullinger og vi ville altså konsentrert første dag med lappen-tullekjøringa til den årstida føret er verst. Er det særlig lurt?

 

Og ville dere vært like positive til en slik årstall-politikk om myndighetsdagen ble satt til 31.12 det 18. året etter man ble født? Sånn at myndighetsalderen i praksis varierer mellom 18 år og 18 år og 364 dager? Hvis nei, er dette bare et kreativt forsøk på å senke myndighetsalderen fra 18 år fast og likt for alle, til variabelt fra 17 år og 1 dag til 18 år?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Tenk også litt på konsekvensene av å konsentrere myndighetsdagen til én dag i året (1.1) i stedet for å spre den ut over året. Ungdommen ville stått i kilometerlange køer for å få oppkjøring andre nyttårsdag og januar ville blitt russetida v2.0. Kjøreskolene ville fått høysesong i november og desember og veldig få elever rundt påske når føret begynner å bli bra. En del av de som tar lappen er tullinger og vi ville altså konsentrert første dag med lappen-tullekjøringa til den årstida føret er verst. Er det særlig lurt?

 

Og ville dere vært like positive til en slik årstall-politikk om myndighetsdagen ble satt til 31.12 det 18. året etter man ble født? Sånn at myndighetsalderen i praksis varierer mellom 18 år og 18 år og 364 dager? Hvis nei, er dette bare et kreativt forsøk på å senke myndighetsalderen fra 18 år fast og likt for alle, til variabelt fra 17 år og 1 dag til 18 år?

Du imponerer meg nok en gang i evne til å svare informativt, hjelpsomt og logisk.

Lenke til kommentar

Her var det mange lovlydige som skriver! Hva har skjedd med ungdommen? I min tid var det obligatorisk å prøve flatfyll i 15-16 årsalderen, det var en del av det å vokse opp. Som student sto jeg i polkø og ble kontaktet av en ukjent gutt som spurte om jeg ville kjøpe for han. Selvfølgelig! Kua hadde da ikke glemt at den var kalv en gang.
Og så drev vi naturligvis med litt ulovlig kjøring – i all uskyldighet. Det hjelp sikkert at mange av oss flyttet bort for å gå på skole mye tidligere enn det som er vanlig nå, flere allerede 14 år gamle. En kunne ha det mye artigere når en var borte fra foreldrenes klamme grep. Jeg synes synd på dagens ungdom!

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...