Jump to content

Recommended Posts

6 minutes ago, Dubious said:

Så lenge det blå lyset ikke vises utenfra i bakspeilet..

Går nok helt fint med noen enkle lys i fotbrønnen. Enkelt tastetrykk på skjermen for å slå de av om man skulle ønske.

IMG_20191115_230700.jpg

Moderne biler ser ofte slik ut i interøret uten at politiet alltid henger etter dem

Edited by Complexity

On 7/21/2020 at 8:10 AM, Eplesaft said:

Fins det noe kart/oversikt over ordinære ladestasjoner på parkeringsplasser o.l.? Ser på kart at det kun er oversikt over hurtigladere (chademo m.m.)

https://www.plugshare.com
er den beste appen synes jeg

Annonse

Ser at jordfeilbryter type B, maks 10A kurs og egen kurs for elbil anbefales ved lading i stikkontakt. Gjelder dette også ved vanlig lading et par timer ved besøk på hytta o.l., dvs. Ikke fast lading? Eller er det bare å plugge i lader? 

Eplesaft skrev (15 minutter siden):

Ser at jordfeilbryter type B, maks 10A kurs og egen kurs for elbil anbefales ved lading i stikkontakt. Gjelder dette også ved vanlig lading et par timer ved besøk på hytta o.l., dvs. Ikke fast lading? Eller er det bare å plugge i lader? 

Du trenger ikke timesvis med fast lading for å starte en brann. Om du holder et øye på ladingen så går det fint.

10 minutes ago, Gavekort said:

Du trenger ikke timesvis med fast lading for å starte en brann. Om du holder et øye på ladingen så går det fint.

Så vidt jeg forsto gjaldt veiledningen for fast lading - tror ikke det er jordfeilbryter type B hvor jeg evt skal lade, så vet ikke om det går fint eller ikke? 

Eplesaft skrev (1 minutt siden):

Så vidt jeg forsto gjaldt veiledningen for fast lading - tror ikke det er jordfeilbryter type B hvor jeg evt skal lade, så vet ikke om det går fint eller ikke? 

Om dette er en stikkontakt du kommer til å bruke regelmessig for formålet er det bruksendring og en må oppfylle de kravene som er sagt ja. Er det engangstilfelle er det problemfritt.

2 hours ago, Eplesaft said:

Dette er nye krav, som ikke har tilbakevirkende kraft. Dersom du bruker en kontakt som er lagt opp før kravet om 10 A og JFB-B kom, kan du lade med den. Det frarådes likevel å lade på over 10 A på Shuko (vanlig stikkontakt) selv om du har 16 A sikring, pga fare for varmgang i kontakten ved høy belastning over lang tid.

zanta skrev (5 minutter siden):

Dette er nye krav, som ikke har tilbakevirkende kraft. Dersom du bruker en kontakt som er lagt opp før kravet om 10 A og JFB-B kom, kan du lade med den. Det frarådes likevel å lade på over 10 A på Shuko (vanlig stikkontakt) selv om du har 16 A sikring, pga fare for varmgang i kontakten ved høy belastning over lang tid.

Nei det stemmer ikke, det er bruksendring av kontakten og den må derfor oppgraderes. Ref dsb.

https://www.dsb.no/lover/elektriske-anlegg-og-elektrisk-utstyr/tema/elbil---lading-og-sikkerhet/

Edited by Salvesen.

Selv om man bare drar 10A kan det bli varmgang i stikkontakten over tid om den er litt dårlig. Følg alltid med når man lader slikt.

Opplevde at termostaten på en varmovn streiket en gang så ble stående påslått med 2kW i noen dager.

Det er vel rundt 9A, men stikkontakten var veldig varm. Kunne gått galt om det hadde stått noen dager til uten å bli oppdaget.

11 minutes ago, Salvesen. said:

Nei det stemmer ikke, det er bruksendring av kontakten og den må derfor oppgraderes. Ref dsb.

https://www.dsb.no/lover/elektriske-anlegg-og-elektrisk-utstyr/tema/elbil---lading-og-sikkerhet/

Bruksendring er vel bare aktuelt om det er regelmessig bruk? Det er vel snakk om lading en eller to ganger ila. året maks i dette tilfellet. 

Hytta er gammel og stikkontaktene deretter - tolker det ut fra svarene her at det går bra å lade et par timer så lenge man følger med at det ikke blir overoppheting?

Edited by Eplesaft

Eplesaft skrev (3 minutter siden):

Bruksendring er vel bare aktuelt om det er regelmessig bruk? Det er vel snakk om lading en eller to ganger ila. året maks i dette tilfellet. 

Hytta er gammel og stikkontaktene deretter - tolker det ut fra svarene her at det går bra å lade et par timer så lenge man følger med at det ikke blir overoppheting?

Om den stort sett brukes til andre ting vill jeg ikke si det er bruksendring. Men, det er ikke opp til meg:)