Jump to content
Countryman

Elbil-tråden

Recommended Posts

mobile999 skrev (1 minutt siden):

Dette ser ut som en gammel guide. Det er mye som har endret seg.

Mye mulig. Takk for at du pekte det ut.

Share this post


Link to post
6 minutes ago, Dubious said:

Får håpe det kommer et EU-direktiv som tvinger Norge til å ta inn Hummer-EV, om bilen skal taes inn i Europa..

Kvifor i alle dager skulle me håpe på det? Det er da GM som må lage ein tilpasset versjon, ikkje Norge (eller for den sak EU) som skal bøye seg i støvet for dem.

Share this post


Link to post
Hedonism skrev (1 time siden):

Har mulighet til det ja om jeg ønsker, må bare få prøvd den litt mer for å bli sikker på at Model 3 Performance er rett valg sammenlignet med andre biler i samme prisklasse. Det er jo ingen andre alternativer som klarer 0-100 på under 4 sekunder i den prisklassen av 2021-modeller. Kameraten min sin største irritasjonsmoment med bilen er fantom-bremsing som oppstår innimellom, ikke et stort problem men irriterende nok når det skjer. 

Potensielt kjøp av to biler ble et kompromiss med samboeren, hun får pusse opp to rom mer i ene huset i år enn opprinnelig planlagt mens jeg får bytte ut to biler. Begge vinner, mens lommeboken står igjen som taperen. :) 

Hva skal kompisen din ha for bilen sin?

Fantombremsing har gjort at jeg så og si aldri bruker hverken autopilot eller cruise control på bilen, og eneste gangen det nå benyttes er stort sett når jeg ligger i saktegående kø. Er irriterende at de ikke klarer å forbedre dette mer enn de har klart, selv om det har blitt bedre enn det var da jeg fikk bilen. Samboeren skulle egentlig ta over min model 3 og jeg kjøpe e-tron, men etter hun fikk testet den kom selvinnsikten hennes til at hun ikke kom til å beholde lappen veldig lenge i en sånn bil, så hun kjøpte seg en e-2008 i stedet :p

 

Edited by archongamer

Share this post


Link to post
Dubious skrev (40 minutter siden):

Får håpe det kommer et EU-direktiv som tvinger Norge til å ta inn Hummer-EV, om bilen skal taes inn i Europa..

Norge har relativt "slappe" regler for import av kjøretøy fra USA. Generelt sett så kan en bil importeres til Norge så lenge den er typegodkjent i USA. Det er ikke tilfelle i alle EU-land, så om Norge skulle føyet seg kun etter EU, ville det nok bare vært biler typegodkjent i EU som kunne registreres. Og i så fall kan du se langt etter en Hummer EV.

Selv om verken Cybertruck eller Hummer EV kommer offisielt i salg i EU, er jeg ganske sikker på vi kommer til å se grå-importører som spesialiserer seg på amcar selge dem i Norge. 

Share this post


Link to post
archongamer skrev (3 timer siden):

Hva skal kompisen din ha for bilen sin?

Fantombremsing har gjort at jeg så og si aldri bruker hverken autopilot eller cruise control på bilen, og eneste gangen det nå benyttes er stort sett når jeg ligger i saktegående kø. Er irriterende at de ikke klarer å forbedre dette mer enn de har klart, selv om det har blitt bedre enn det var da jeg fikk bilen. Samboeren skulle egentlig ta over min model 3 og jeg kjøpe e-tron, men etter hun fikk testet den kom selvinnsikten hennes til at hun ikke kom til å beholde lappen veldig lenge i en sånn bil, så hun kjøpte seg en e-2008 i stedet :p

 

Vi har ikke pratet mer enn løst om pris enda og han har nevnt at 520-530k kan være et greit utgangspunkt for å diskutere et salg. Han betalte jo over 600k for den i fjor med full Autopilot-pakke, vinterdekk, det sorte og hvite interiøret og Deep Blue Metallic som koster ekstra. Den er kjørt 1200 km. Han sikler på et armbåndsur jeg har vurdert å selge og det kan bli en avtale med uret som delbetaling hvor han får det litt rimeligere da det for meg kan selges med en fin gevinst til prisen det går for på bruktmarkedet i dag.

Kjip den da at hun ikke ville gå for Tesla´en så du kunne hatt den til låns de dagene du fikk lyst på litt ekstra fart og spenning. 😅 Her er det litt omvendt, det er min samboer som vil ha en rask og sportslig bil mens jeg er litt mer i komfort-hjørnet i det daglige, hun kommer fra en familie hvor Audi er nummer en og da særlig S- og RS-serien. Når vi pendler den vanlige turen på 15-16 km mellom byen og gården så syntes jeg det ofte er fint å «gli» avgårde når jeg først skal kjøre noen timer på svingete vestlandsveier mens hun pleier å kjøre som hun har stjålet bilen. Model 3 blir fin å kjøre de dagene jeg også føler for å late som jeg har stjålet bilen mens e-tronen dekker dagene hvor jeg vil bli lullet hjem med mulighet for kjappe forbikjøringer. 😎

Kjedelig med trøblete fantombremsing, jeg er glad i adaptiv cruise control når jeg likevel bare henger bakpå en bil. Får se hvor mye det skjer på den veien jeg pleier å pendle mest, om det er såpass at jeg heller vil foretrekke å ikke bruke det i de fleste tilfeller. E-tronen bremset litt ned her og der pga fartskiltene men det fikk jeg slått av i ACC-menyen og opplevde aldri fantom-bremsing med noen av de tre variantene jeg har prøvekjørt. 55´en lånte jeg i tre dager, 50 i kun en dag og 60 S´en var i to dager. 

Edited by Hedonism

Share this post


Link to post

Gøy å se når de henter inspirasjon fra nytt (designelementer fra elbil) og overfører til gammelt. (detaljene underveis)

 

Edited by Theo343

Share this post


Link to post
Evil-Duck skrev (54 minutter siden):

https://www.tu.no/artikler/her-er-hyundai-ioniq-5/507149 

Spenstig innslag fra Hyundai for en si. Begynner å bli litt lei av alle SUVene, men det er vel det folket vil ha. 

Synes den var kul. Den ser heller ikke ut som noen typisk SUV, minner mer om en kombi ala Golf. Men prisen var litt stiv, da. For 499 000 får man vel en del biler i denne størrelsen. Nye Kona starter jo på kun 309 000. ID.4 begynner på 356 400.

Share this post


Link to post

Ja jeg og syns den var kul :) likte og særs godt interiøret, blir vel og første helt rene elbil plattformen  til Hyundai (?) så blir spennende å se hva de får til når en ser hva de har klart å snekret sammen med Ioniq , Kona, Soul og E-Niro som er på delte plattformer :)

Share this post


Link to post

Veldig kul. Hadde du sagt til meg for 15 år siden at Hyundai hadde laget det der så hadde jeg fått hakeslepp.

Litt vanskelig å bedømme om den er dyr eller ikke. Det kan virke som at de sikter seg mot et premium segment med denne, og jeg er ikke fremmed for å betale for kvalitet.

Share this post


Link to post
Kajac skrev (57 minutter siden):

Synes den var kul. Den ser heller ikke ut som noen typisk SUV, minner mer om en kombi ala Golf. Men prisen var litt stiv, da. For 499 000 får man vel en del biler i denne størrelsen. Nye Kona starter jo på kun 309 000. ID.4 begynner på 356 400.

Kona er jo en betraktelig mindre bil, men enig i at 499.000 kr er litt i overkant dyrt.

Share this post


Link to post
Gavekort skrev (51 minutter siden):

Veldig kul. Hadde du sagt til meg for 15 år siden at Hyundai hadde laget det der så hadde jeg fått hakeslepp.

Litt vanskelig å bedømme om den er dyr eller ikke. Det kan virke som at de sikter seg mot et premium segment med denne, og jeg er ikke fremmed for å betale for kvalitet.

Enig. Bare 3.6kW output alene er jo verdt litt syns jeg. 1,600kg er nydelig for lille fiske båten/kajakkene. Så da blir det fisketur med lydanlegg og kjøleskap sammen med teltet, hehe. 

Ei lita pumpe, så kan man varme vann og dusje på tur også. 😛

Edited by oophus
  • Like 1

Share this post


Link to post

Uten at jeg vet konkret for Ioniq-5 så er jo startpris modellene på det meste fra koreanerene og japanere biler du faktisk kan finne på å kjøpe da de inneholder helt greit med utstyr, det samme kan ikke sies om deres europeiske motparter.  Så å sammeligne startprisen skal en vel kanskje være litt forsiktig med :) 

Edited by Evil-Duck
  • Like 2
  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post

Synes prisen er ok jeg. Hvis Hyundai bruker samme filosofi som på Ioniq og Kona kommer de også (etter min mening) godt utstyrt, og få nødvendige tilvalg

EDIT: Evil-Duck beat me to it.

Edited by ChristR
  • Like 2

Share this post


Link to post

Virker temmelig bra den Hyundaien ja. Ser bra ut både innvendig og utvendig.

Kunne godt tenkt meg en slik. Mye mere spennende enn Nissan Ayira i mine øyne.

  • Like 1

Share this post


Link to post

Fin men litt for stor og bred til å bli min neste bil. Det mangler også midtkonsoll så jeg ikke får lagt fra meg tingene mine.

Share this post


Link to post
3 minutes ago, Nidar2 said:

Fin men litt for stor og bred til å bli min neste bil. Det mangler også midtkonsoll så jeg ikke får lagt fra meg tingene mine.

Kommer kanskje noe man kan ettermontere der om ønskelig, slik det gjorde på Model S i starten.

Share this post


Link to post
2 hours ago, Hanhijnn said:

Kona er jo en betraktelig mindre bil, men enig i at 499.000 kr er litt i overkant dyrt.

500 000 med alt utstyr er ganske rimelig vil jeg si, skoda som skal liksom være billig merke bikker fort 600k med alt av utstyr på enyaq.

 

  • Like 1

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...