Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

2 minutes ago, uname -i said:

Er ikke dette software?

😅 Joda

Men bortsett fra de feilene, så har jeg inntrykk av at softwaren er rask, uten serverfeil og med plenty av options. Det er mer enn jeg kan si om Hyundai og Skoda ihvertfall. Sjekk f.eks app-rating på play/appstore 😬

Hyundai sin er grei, og fungerer stabilt. Godt nok. Men den er definitivt ikke rask.

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
48 minutes ago, uname -i said:

OK

Er ikke dette software?

Tja, det er jo software i den forstand at Tesla løser det ved å benytte software.
Men er jo mangel i å med at sensorer beregner for formålet fysisk mangler, så i forhold til andre biler så mangler det jo hardware.

Bilene har ikke regnsensor f.eks som kludrer til viskerne, men benytter heller software og kamera til å prøve å detektere regn.
Det har blitt bedre nå da man kan justere intervallet manuelt på rattknappen og slipper å trykke noe på skjermen.

Ioniq 5 er mye mere behagelig å kjøre daglig enn Y ja. Mye mykere fjæring. Men skal man kjøre litt aktivt så foretrekker man nok Y sin stive fjæring.

Og trenger man stort bagasjerom så er jo valget ganske enkelt..

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Complexity said:

Og trenger man stort bagasjerom så er jo valget ganske enkelt..

Huh?

TMY og Ioniq 5 har da ganske sammenlignbar bagasjeplass. Teslabjørn: 11+0 /25 og Ioniq5, og 9+1 /26 hos TMY (bagasjerom + frunk / bakseter nede).

Ioniq 5 har bakseter som kan stiller framog tilbake, avhengig av bagasje. Kjekt med masse plass til unger i det daglige, eller masse bagasje til ferie.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Axefjord said:

Huh?

TMY og Ioniq 5 har da ganske sammenlignbar bagasjeplass. Teslabjørn: 11+0 /25 og Ioniq5, og 9+1 /26 hos TMY (bagasjerom + frunk / bakseter nede).

Ioniq 5 har bakseter som kan stiller framog tilbake, avhengig av bagasje. Kjekt med masse plass til unger i det daglige, eller masse bagasje til ferie.

Sammenlignbar om man frakter bananesker ja :p får presser mange i glippen som dukker opp når man kjører baksetene frem. Men det er ikke spesielt praktisk å benytte den plassen til faktisk bagasje..

Og bakruten skrår veldig på Ioniq 5 så kan ikke ha spesielt høye ting baki heller..

Så vil fortsatt påstå valget er litt soleklart om man trenger mye bagasjeromsplass

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
39 minutes ago, Complexity said:

Sammenlignbar om man frakter bananesker ja :p får presser mange i glippen som dukker opp når man kjører baksetene frem. Men det er ikke spesielt praktisk å benytte den plassen til faktisk bagasje..

Og bakruten skrår veldig på Ioniq 5 så kan ikke ha spesielt høye ting baki heller..

Så vil fortsatt påstå valget er litt soleklart om man trenger mye bagasjeromsplass

Det er mange påstander fra deg, men lite kilder på påstandene.

Så jeg fant noen selv. TMY fikk plass til 15 bag'er mot ioniq5 12 bag'er (med behagelig plass til en voksen i baksetet). Med barn i baksetet kan man nok justere baksetene litt lengre fram, så vil man nok få tilnærmet likt resultat mellom TMY og ioniq5.

https://elbil.no/en-av-disse-bilene-er-utrolig-mye-storre-enn-de-andre/

Ie. om man stort sett har barn i baksetet har ioniq 5 like mye plass i bagasjerommet som TMY. Og har mer plass til både fører og passasjerer i det daglige uten bagasje. 

 

Ang banankasser, så er de en mellomting mellom store kofferter og mindre kolli, altså ganske grei å sammenlikne med. Men det finnes nok ingen objektivt perfekt måleenhet, det kommer an på bruken. Om man frakter hvitevarer, så er nok tesla bedre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 hours ago, hatredFan911 said:

Finnes det sommerdekk som er mer egnet for kjøring i distrikt (fylkesveier) kontra by? Eller har det nesten ingenting å si? Veldig usikker på hva eg skal se etter i sommerdekk.

For min del så prioriterer jeg bremselengde på vått og tørt. Resten er underordnet. Bykjøring i under 50 km/t så gjør de fleste dekk jobben. Personlig ser jeg ikke noen grunn til å kjøpe annet enn Michelin, Pirelli og Continental

Ellers har elbiler høy vekt, og høyt dreiemoment, så er det en tung bil, pass på å kjøpe dekkene som har riktig vektrating / er forsterket pleier å være merket med XL. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

bzzlink skrev (10 minutter siden):

For min del så prioriterer jeg bremselengde på vått og tørt. Resten er underordnet. Bykjøring i under 50 km/t så gjør de fleste dekk jobben. Personlig ser jeg ikke noen grunn til å kjøpe annet enn Michelin, Pirelli og Continental

Ellers har elbiler høy vekt, og høyt dreiemoment, så er det en tung bil, pass på å kjøpe dekkene som har riktig vektrating / er forsterket pleier å være merket med XL. 

Interessant! Jeg har null peiling på dekk (iallefall veldig liten), så av nysgjerrighet, hva tenker du er bra på min model 3 om vinteren? Eller helt generellt?
Jeg bestilte bilen med både sommer og vinterhjul, og fikk med Michelin sommer og Nokian Hakkapeliitta vinter...
Enig i at bremselengde er viktigst! Deretter å kvitte seg med vann

Endret av ozone
Lenke til kommentar
49 minutes ago, Axefjord said:

Det er mange påstander fra deg, men lite kilder på påstandene.

Så jeg fant noen selv. TMY fikk plass til 15 bag'er mot ioniq5 12 bag'er (med behagelig plass til en voksen i baksetet). Med barn i baksetet kan man nok justere baksetene litt lengre fram, så vil man nok få tilnærmet likt resultat mellom TMY og ioniq5.

https://elbil.no/en-av-disse-bilene-er-utrolig-mye-storre-enn-de-andre/

Ie. om man stort sett har barn i baksetet har ioniq 5 like mye plass i bagasjerommet som TMY. Og har mer plass til både fører og passasjerer i det daglige uten bagasje. 

 

Ang banankasser, så er de en mellomting mellom store kofferter og mindre kolli, altså ganske grei å sammenlikne med. Men det finnes nok ingen objektivt perfekt måleenhet, det kommer an på bruken. Om man frakter hvitevarer, så er nok tesla bedre.

15 bagger i Teslan fordi det var det de hadde tilgjengelig. De sier jo det fint hadde gått 2-3 til i bilen om de hadde hatt flere.

Mine påstander går mest ut ifra egen erfaring. Da jeg testet Ioniq 5 så slet jeg litt med å få plassert barnevogna uten at den tok i bakluken, mens man fint bare kan legge inn 2 barnevogner i Y og luken går fint igjen. 

lekte dog ikke så mye med å flytte setene når jeg lastet - men når jeg dro de fram så var det ganske nasty i den sprekken. Skikkelig oppsamler for skit og søppel. Skulle tro de gikk litt mere over bilene de lånte ut men det bli vel godt sjult der når setene står bakerst..
Fint med mye justering men den sprekken ser jeg ikke på som noe god løsning for å ha bagasje..

Da er det bedre løsning å ha ekstra bagasjeplass under gulvet som på Y. Ioniq 5 har jo og litt plass der - om man ikke har premium lydanlegg for da stjeler subwoofern mesteparten.

Ioniq 5 er jo dog stor nok for mange, og om man ikke har barn og kan pakke mykt så klarer nok de fleste seg fint.
Men Y er mere praktisk.

Y har forøvrig blitt oppgradert en del siden den artikkelen ble skrevet. Nå er nyttelasten økt, den har fått "hattehylle" og den har fått lastekroker.

Endret av Complexity
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Axefjord skrev (1 time siden):

Det er mange påstander fra deg, men lite kilder på påstandene.

Så jeg fant noen selv. TMY fikk plass til 15 bag'er mot ioniq5 12 bag'er (med behagelig plass til en voksen i baksetet). Med barn i baksetet kan man nok justere baksetene litt lengre fram, så vil man nok få tilnærmet likt resultat mellom TMY og ioniq5.

Har du born får du i alle fall behov for all plassen du kan få på Ioniq 5. Bilstolar, både vendt bakover og framover tar mykje plass. Ved riktig montering har du ofte behov for meir plass med framovervendt enn bakovervendt.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Complexity said:

15 bagger i Teslan fordi det var det de hadde tilgjengelig. De sier jo det fint hadde gått 2-3 til i bilen om de hadde hatt flere.

Mine påstander går mest ut ifra egen erfaring. Da jeg testet Ioniq 5 så slet jeg litt med å få plassert barnevogna uten at den tok i bakluken, mens man fint bare kan legge inn 2 barnevogner i Y og luken går fint igjen. 

lekte dog ikke så mye med å flytte setene når jeg lastet - men når jeg dro de fram så var det ganske nasty i den sprekken. Skikkelig oppsamler for skit og søppel. Skulle tro de gikk litt mere over bilene de lånte ut men det bli vel godt sjult der når setene står bakerst..
Fint med mye justering men den sprekken ser jeg ikke på som noe god løsning for å ha bagasje..

Da er det bedre løsning å ha ekstra bagasjeplass under gulvet som på Y. Ioniq 5 har jo og litt plass der - om man ikke har premium lydanlegg for da stjeler subwoofern mesteparten.

Ioniq 5 er jo dog stor nok for mange, og om man ikke har barn og kan pakke mykt så klarer nok de fleste seg fint.
Men Y er mere praktisk.

Y har forøvrig blitt oppgradert en del siden den artikkelen ble skrevet. Nå er nyttelasten økt, den har fått "hattehylle" og den har fått lastekroker.

Høres ut som vi er ca enige da? Om man ikke flytter setene på ioniq5 framover, så har TMY milevis bedre lasteplass (og ioniq5 har milevis bedre benplass kanskje?).

Om en flytter på setene, så har TMY fortsatt en liten fordel mtp den skrå takluka på ioniq5, men ikke mer enn at dette blir en av mange forskjeller mellom bilene, og som må tas høyde for når man velger mellom disse. (Edit: Det jeg mener er at med setene halvveis fram, så har ikke TMY "soleklart" mer plass, og med setene lengre fram, så er forskjellen neglisjerbar).

Valget kunne landet på TMY om den hadde hatt skikkelig parkeringssensorer, som er et must der jeg bor.

56 minutes ago, Zeph said:

Har du born får du i alle fall behov for all plassen du kan få på Ioniq 5. Bilstolar, både vendt bakover og framover tar mykje plass. Ved riktig montering har du ofte behov for meir plass med framovervendt enn bakovervendt.

Jeg har et par unger, en i forovervendt og en bakovervendt. Jeg skjønner ikke hvordan den forovervendte skulle ta mer plass da? Det er jo bare et "bilsete i bilsetet", men mulig du tenker på en annen type sete? Men den bakovervendte (1-3år) tar temmelig mye plass, så den halvparten av bakseteraden kan bare trekkes "halvveis" framover. Mindre hvis man har en lang passasjer i framsetet. 

Men ja, det blir nok trangt uansett, selv med takboks. Man fyller alltids bilen, stort sett med barnevogn, potte, barneseng, leker og annet mikkmakk. Familien (2+2) skal på 1 ukes tur om to uker, og det blir første familietur med ioniq5'en. Jeg får avgi rapport etterpå :)

Endret av Axefjord
  • Liker 1
Lenke til kommentar
38 minutes ago, Zeph said:

Hovudet til ungen bør vere minst 55 cm frå setet framfor med framovervendt sete. Ev. det som står i instruksen til den enkelte bilstol.

Takk, dette har gått meg hus forbi! 

Et kjapt googlesøk ga 39,4inches = ca 100cm "leg room". Minus 55cm klaring, 10cm barnesete og 20cm hode(?) skulle det tilsi at vi i kan sette setet 15cm fram. (Edit: minus plass til sjåfør? shit!). Not great, not terrible. Jeg får sjekke manualen og måle opp med gutten i setet.

 

1 hour ago, Complexity said:

15 bagger i Teslan fordi det var det de hadde tilgjengelig. De sier jo det fint hadde gått 2-3 til i bilen om de hadde hatt flere.

TMY er visst 7 inches lengre, og bruker denne plassen godt! Rear seat leg room skal være tilnærmet lik på TMY og ioniq5, og jeg antar at dette er målt med setene bakerst i ioniq5. Det var vanskelig å finne god kilder, men om det stemmer, så har TMY betydelig bedre plass enn Ioniq5, noe som burde vektlegges ved kjøp. (edit: Tallene er fra produsent, sikkert med førersetet trykt opp i fronruta, så dette må tas med noe salt. Jeg er sikker på at jeg har sett en video av noen som målte dette mer praktisk, men finner den ikke igjen.)

Jeg er glad jeg kjøpte stor takboks 😅

Endret av Axefjord
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

20 minutes ago, Axefjord said:

TMY er visst 7 inches lengre, og bruker denne plassen godt! Rear seat leg room skal være tilnærmet lik på TMY og ioniq5, og jeg antar at dette er målt med setene bakerst i ioniq5. Det var vanskelig å finne god kilder, men om det stemmer, så har TMY betydelig bedre plass enn Ioniq5, noe som burde vektlegges ved kjøp.

Jeg er glad jeg kjøpte stor takboks 😅

Ja det er egentlig nok å bare se bilder av de to bagasjerommene for å skjønne at man får litt mere inn i den ene bilen..

2022-Hyundai-Ioniq-5-1200x800-18.webp.5c61ab3f7b41c47458aa5357a0019350.webp

tesla-model-y-trunk-liftgate.thumb.jpg.2b2586d6b4ed7d8b3becef046867fe1d.jpg

Hyundai-Ioniq-5-cargo-area-underfloor-storage.jpg.64dccfc53177cfde99011b358cbefb6c.jpg

Tesla-Model-Y-review-16.thumb.jpg.31dc8c6ce2013e58ba851b22f015b2c5.jpg

Litt forskjell fremme og. RWD utgaven av Ioniq 5 har vel litt mere plass der men siden Teslan er AWD så blir det jo mest fair sammenligning.

download.thumb.webp.9af0f51394e8dd7a6bbc77fa5369e36a.webp

tesla-model-y-front-trunk-frunk-teardown.thumb.jpg.da7bde3abc82817a671388b98575f134.jpg

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Man må se videoen av Bjørn Nyland for å skjønne hvorfor Ioniq 5 basically får plasser 2-3(?) ekstra kasser inn:

image.thumb.png.27f7a006e483880fed1481eeda454964.png

Han setter hele bakseteraden helt frem og med fremoverlent rygg basically. Skulle gjerne sett at han målte i begge posisjoner, for denne posisjonen er knapt mulig å bruke i praksis med passasjerer.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
12 minutes ago, Nimrad said:

Man må se videoen av Bjørn Nyland for å skjønne hvorfor Ioniq 5 basically får plasser 2-3(?) ekstra kasser inn:

image.thumb.png.27f7a006e483880fed1481eeda454964.png

Han setter hele bakseteraden helt frem og med fremoverlent rygg basically. Skulle gjerne sett at han målte i begge posisjoner, for denne posisjonen er knapt mulig å bruke i praksis med passasjerer.

Dette er helt feil og jeg håper du ikke gjorde dette med vilje!

Klippet du har er fra da han tok seteryggen HELT FRAM. Han sier så at dette ikke er realistisk og tar ryggen lengre bak før han tester med bananboksene.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...