Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

3 hours ago, Zlatzman said:

Hvordan valgte du tilfeldig bil? Slo opp tilfeldige reg.nr. frem til du fant en Tesla? Var det i så fall reg.nr. fra en bestemt periode, eller brukte nummer-generator for å finne tilfeldige tall?

Jeg aner litt toxic stemning her.

Bilen var ganske tilfeldig valgt, en av de billigste bilene på finn. Listen er langt fra den lengste jeg har sett. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
4 hours ago, Nimrad said:

Lisensierer produksjon? De har outsourcet produksjon. De designer chippene sine, men det er basert på ARM, så de må betale ARM for å bruke deres teknologi og patenter. 

Tjaaaa, Samsung lager mer in-house hardware enn hva Apple gjør. Samme med flere kinesiske produsenter. Det er dog riktig at de har mer kontroll på OS->hardware samspill. Egne butikker er også litt i Tesla sin gate, men Apple selger også via tredjeparter. De har jo ingen egne butikker her til lands, kun "sertifiserte" forhandlere. Poenget er at det er to ganske ulike strategier. Det ser du tydelig på de ulike Apple elbilryktene der ute, de var ikke interessert i å bygge opp enorme fabrikker selv, men heller spesialisere seg på det de kan: Brukervennlighet, software, chip-design, teknologi. Det er en veldig stor forskjell, selv om det er andre likheter.

Ja helt enig i det.

Jeg mente ikke at Tesla og Apple hadde samme grad av vertikal integrasjon. Bare at de begge var eksempler på det.

Jeg tror at samspillet mellom hardware og software, og at man har kontroll på produktene etter at de er levert til kunder, er den største forskjellen mellom bra produkter og virkelig bra produkter. Det er også det absolutt vanskeligste for legacy automakers å kopiere.

Blir litt som å kjøpe en Android telefon som de kun gir feature updates i 2 år, versus en iPhone hvor du får det i 5+år. Det blir enda viktigere i en bil, som skal leve i 10-20år.

Dette er noen av oppdateringene som bilen min har fått etter at jeg hentet den i 2019, og Tesla har gitt så mange av disse oppdateringene de har kunnet til alle biler tilbake til 2012. De gir til og med hardware upgrade paths til de som ønsker å få tilgang til nye funksjoner som bilens HW ikke støtter:

  1. Performance - 5% performance increase to torque and power lowering 0-60 time by 0.3 sec
  2. Charging speed - Increased from 150kW to 250kW 
  3. Braking - Blended braking introduced
  4. Braking - Automatic brake pad whipe to prevent corrosion
  5. Autopilot - advanced driver assistance system for steering, accelerating, and braking.
  6. Handsfree - Better handover between car and phone, asking if you want to transition
  7. Summon - remotely move your Model 3 in and out of tight spaces using the Tesla mobile app.
  8. Sentry Mode - uses the car's cameras to monitor the surroundings and will alert you if someone is tampering with your vehicle.
  9. Dog Mode - keeps your pet comfortable in your car by maintaining a comfortable temperature and displaying a message on the screen that the dog is safe.
  10. Dashcam - built-in dashcam that uses the car's cameras to record video footage while driving.
  11. Navigate on Autopilot - suggests the most efficient route to your destination and can navigate on the highway on its own.
  12. Smart Summon - summons your car from a parking space to your location, even if the car is not in your line of sight.
  13. Track Mode - designed for performance driving and allows you to customize various settings to optimize the car's handling.
  14. Autosteer - part of Autopilot that helps keep the car centered in its lane and maintain a safe distance from other vehicles.
  15. Autopark - part of Autopilot that can park the car in a parallel or perpendicular space with just a touch of a button.
  16. Full Self-Driving (FSD) Beta - allows the car to navigate on its own in certain situations, such as on the highway and in parking lots.
  17. Sentry Mode Viewer - allows you to view the footage captured by Sentry Mode on the car's screen or on a USB drive.
  18. Cabin Overheat Protection - automatically turns on the air conditioning to keep the cabin at a safe temperature.
  19. Speed Assist - displays the speed limit and alerts you if you are exceeding it.
  20. Scheduled Departure - allows you to set a specific time for your car to be charged and ready to go.
  21. Camp Mode - maintains a comfortable temperature inside the car when camping or sleeping in the car.
  22. Cold Weather Improvements - improves range and performance in cold weather by preconditioning the battery and cabin before driving.
  23. Supercharger Display Improvements - provides real-time information about the Supercharger network, including availability and charging speeds.
  24. V10 Software Update - includes features such as Caraoke, Netflix and YouTube streaming, and a new UI design.
  25. Autopilot Visualization Improvements - displays a more detailed and accurate view of the car's surroundings.
  26. Navigate on Autopilot Improvements - allows the car to suggest lane changes and take exits on the highway.
  27. Car Wash Mode - disables automatic wipers, mirrors, and other sensors to prepare the car for a car wash.
  28. Tesla Arcade - includes classic Atari games and other arcade-style games.
  29. Software Easter Eggs - hidden features and surprises that can be unlocked by entering certain commands or sequences.
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
koots skrev (1 time siden):

Hatt min inne to ganger på halvannet år, ene gangen ville ikke seteryggen for midterste baksete låse seg ordentlig, andre gangen virket ikke ene dekktrykksensoren da jeg hadde lagt om til vinterdekk. 

Spesielt sistnevnte var meget enkelt å få fikse, åpne appen, gå til service, trykke på feilmeldingen om at dekktrykksensor ikke er registret, få timeavtale kjapt, parkere bilen hos Tesla, gå i matbutikken og handle melk og brød, hente bilen hos Tesla etter rep.

Alt fikset på garanti og kort tid selvfølgelig, så kan man jo argumentere for om feilene burde ha oppstått i utgangspunktet på en ny bil til halv million.

 

Alle biltyper har større og mindre feil.

Spørsmålet er jo hvordan hadde disse sakene blitt håndtert av tradisjonelle bilforhandlere, uansett merke.

Min erfaring er at ting tar tid der. Må gjerne levere bil om morgenen (eller kvelden før), og håpe at de rakk å ta den som avtalt. Ev. vente med mindre alvorlige feil til årets service.

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (6 timer siden):

 

Min erfaring er at ting tar tid der. Må gjerne levere bil om morgenen (eller kvelden før), og håpe at de rakk å ta den som avtalt. Ev. vente med mindre alvorlige feil til årets service.

Pussig, jeg har jobbet hos 6 forskjellige merkeforhandlere, men det har jeg faktisk aldri opplevd. Forøvrig bra med app for å bestille time til enkle ting, og så lenge bilen er under garanti, men når garantien er gått ut, så kan det nok være lønnsomt å få snakke med et menneske når en bestiller time.

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (7 timer siden):

 

Jeg tror at samspillet mellom hardware og software, og at man har kontroll på produktene etter at de er levert til kunder, er den største forskjellen mellom bra produkter og virkelig bra produkter. Det er også det absolutt vanskeligste for legacy automakers å kopiere.

 

Tja, når det gjelder bil er nok forskjellen helst at de beste er best allerede fra tegnebrettet, og at de har hatt erfarne og dyktige folk til å utvikle og teste bilen. Forøvrig tror jeg nok Steve Jobs roterer som en propell i graven hver gang noen sammenligner Tesla med Apples produkter. Lengre fra hverandre går det praktisk talt ikke an å komme.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (14 minutter siden):

Pussig, jeg har jobbet hos 6 forskjellige merkeforhandlere, men det har jeg faktisk aldri opplevd. Forøvrig bra med app for å bestille time til enkle ting, og så lenge bilen er under garanti, men når garantien er gått ut, så kan det nok være lønnsomt å få snakke med et menneske når en bestiller time.

Snakker med mennesker igjennom appen. Bestiller time, så snart den er opprettet kan en starte chat. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (2 minutter siden):

Snakker med mennesker igjennom appen. Bestiller time, så snart den er opprettet kan en starte chat. 

Ikke det samme. De fleste merker har kommuniksjoansmulighet gjennom en eller annne for for meldingstjeneste, men min erfaring er at reparasjoner fort tar kostbar ekstratid dersom man ikke snakker fysisk med en fagperson.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (1 minutt siden):

Når da? Hvis en bestiller time på kveldstid?

 

Ja, eller de svarer jo sannsynligvis ikke på kveldstid. Men så snart timen er satt opp kan en legge inn detaljer osv på chat. Også kan en diskutere det som trengs å diskutere. Jeg la inn en i går eller noe slikt, den er senere i uken. Jeg kan nå chatte i denne avtalen. Som feks gi beskjed at jeg trenger leiebil. Eller spør om ETA på jobben osv. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (Akkurat nå):

Ja, eller de svarer jo sannsynligvis ikke på kveldstid. Men så snart timen er satt opp kan en legge inn detaljer osv på chat. Også kan en diskutere det som trengs å diskutere. Jeg la inn en i går eller noe slikt, den er senere i uken. Jeg kan nå chatte i denne avtalen. Som feks gi beskjed at jeg trenger leiebil. Eller spør om ETA på jobben osv. 

Ok, så da er du avhengig av at nødvendige problemstillinger fra mekanikerens side er fanget opp og blir stillt før timen? Høres praktisk ut...

 

 

Lenke til kommentar
AL123 skrev (8 minutter siden):

Ok, så da er du avhengig av at nødvendige problemstillinger fra mekanikerens side er fanget opp og blir stillt før timen? Høres praktisk ut...

 

 

Litt usikker på hva du mener. 

 

Jeg legger inn en time, med noen detaljer(Les interiør, eksteriør osv.), bilder osv. Velger dato og tid for timen. Den blir så akseptert av Tesla, også kan en chatte. Om en vill. En kan såklart velge å ikke gjøre det, noe jeg normalt sett ikke gjør. Kanskje jeg gir beskjed at jeg trenger leiebil. 

Også kommer vi til timen, da oppdaterer den som jobber på bilen status på de tingene en skal se på. Og om det er spørsmål så kan en chatte osv.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

For de mest enkle feil hvor sammenhengen mellom symptom og årsak er 100% klar for alle og det ikke er noe tvil om det faller inn under garantiansvaret, så kan man alltids klare seg med en app.

Men i mange tilfeller så vil en ordentlig samtale spare tid og frustrasjon. Hvor en dialog drastisk øker treffprosenten på hva som er årsaken. Om det er noen alternative reperasjonsmuligheter. Om det dekkes av garantien. Og mye annet. En bil jeg kjøpte så røyk det som en fabrikkpipe ut av eksosanlegget når jeg gasset på. En telefon og to minutter senere hadde dumme meg lært at eksosanlegget var satt inn med olje på nye biler og det var den oljen som brant vekk. Synes det var veldig greit å slipp en app på det.

En "chat" er ikke live. Det kan ta kjempelang tid mellom spørsmål og svar og det er mye større sjanse for at man tør overlevere et generisk konkeimonkesvar over en chat enn over telefon. 

De som er så tilhenger av app. Ville du hatt kun app-kommunikasjon med den håndtverkeren som skal pusse opp huset ditt? Eller ville du syntes det var greit å ta en telefon en gang i blant?

Endret av uname -i
Lenke til kommentar
uname -i skrev (2 minutter siden):

For de mest enkle feil hvor sammenhengen mellom symptom og årsak er 100% klar for alle og det ikke er noe tvil om det faller inn under garantiansvaret, så kan man alltids klare seg med en app.

Men i mange tilfeller så vil en ordentlig samtale spare tid og frustrasjon. Hvor en dialog drastisk øker treffprosenten på hva som er årsaken. Om det er noen alternative reperasjonsmuligheter. Om det dekkes av garantien. Og mye annet. En bil jeg kjøpte så røyk det som en fabrikkpipe ut av eksosanlegget når jeg gasset på. En telefon og to minutter senere hadde jdumme meg lært at eksosanlegget var satt inn med olje på nye biler og det var den oljen som brant vekk. Synes det var veldig greit å slipp en app på det.

En "chat" er ikke live. Det kan ta kjempelang tid mellom spørsmål og svar og det er mye større sjanse for at man tør overlevere et generisk konkeimonkesvar over en chat enn over telefon. 

De som er så tilhenger av app. Ville du hatt kun app-kommunikasjon med den håndtverkeren som skal pusse opp huset ditt? Eller ville du syntes det var greit å ta en telefon en gang i blant?

Chat er veldig bra, evt tekst som epost. Da har en ting skriftlig. Men om responstiden er dårlig så er det såklart en uting. Men det er det ikke hos tesla, etter min erfaring. 

Telefon er vell noe av det værste jeg er med på, har hatt uendelige bridge calls i service og support situasjoner. Det er en forbaska uting. Med tekst og moderne verktøy finner en langt fortere ut av ting. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (11 minutter siden):

Litt usikker på hva du mener. 

 

Jeg legger inn en time, med noen detaljer(Les interiør, eksteriør osv.), bilder osv. Velger dato og tid for timen. Den blir så akseptert av Tesla, også kan en chatte. Om en vill. En kan såklart velge å ikke gjøre det, noe jeg normalt sett ikke gjør. Kanskje jeg gir beskjed at jeg trenger leiebil. 

Også kommer vi til timen, da oppdaterer den som jobber på bilen status på de tingene en skal se på. Og om det er spørsmål så kan en chatte osv.

Mao omtrent som en timebestilling via nett på et annet merke? Vil jo stort sett funke. Problemene oppstår de gangene en må "intervjue" kunden litt dypere om problemene. Da blir vdet avgjørende at mekaniker får tak i deg der og da. Hvis ikke blir det mye gjetting, og da flyr tusenlappene fort. Tusenlapper som kommer på regningen din.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (3 minutter siden):

 

Telefon er vell noe av det værste jeg er med på, har hatt uendelige bridge calls i service og support situasjoner. Det er en forbaska uting. Med tekst og moderne verktøy finner en langt fortere ut av ting. 

Min erfaring er at telefon, evt over disk er helt uslåelig ved litt kompliserte problemstillinger. Gjerne i kombinasjon med en prøvekjøring med kunden.

 

 

Endret av AL123
  • Liker 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (1 minutt siden):

Mao omtrent som en timebestilling via nett på et annet merke? Vil jo stort sett funke. Problemene oppstår de gangene en må "intervjue" kunden litt dypere om problemene. Da blir vdet avgjørende at mekaniker får tak i deg der og da. Hvis ikke blir det mye gjetting, og da flyr tusenlappene fort. Tusenlapper som kommer på regningen din.

Altså, de er helt fri til å ringe meg om de ønsker det. Og det har også blitt gjort. Jeg ser liksom ikke baksiden du prøver å fremstille her. Løsningen er veldig god, men de er ikke begrenset av chat.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (1 minutt siden):

Min erfaring er at telefon, evt over disk er helt uslåelig ved litt kompliserte problemstillinger.

 

Min erfaring er helt motsatt. Jeg har 10+ års erfaring med service og support innenfor automasjon, og jeg har bygget service avdelinger samt verktøy. Vi har alltid tilbragt så lite tid som mulig på telefon, for det skaper bare kluss. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (Akkurat nå):

Min erfaring er helt motsatt. Jeg har 10+ års erfaring med service og support innenfor automasjon, og jeg har bygget service avdelinger samt verktøy. Vi har alltid tilbragt så lite tid som mulig på telefon, for det skaper bare kluss. 

Er nok sikkert litt annerledes når det kommer til bil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...