Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
bzzlink skrev (5 timer siden):

Vet ikke helt hvor du drar din erfaring fra. Men sammenlignet med Audi, Porsche og Nissan som jeg har hatt av biler før Tesla, så har Tesla den absolutt beste kundekommunikasjonen, og kundeoppfølgingen.

Nå har jeg aldri prøvd å knote inn kompliserte problemstillinger inn i en app og vente ukjent tid på et eller annet svar, men hvis du mener det er mye bedre enn å faktisk snakke med en kyndig person så får vi nesten bare tro på det. 

Har ikke hatt Porsche før og det blir det nok aldri heller når det er mye dårligere service enn Tesla som i følge deg er absolutt best av alle.

Endret av uname -i
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (16 timer siden):

4 millioner dollar høres mye ut, helt til man deler det på 2 millioner biler. 2 dollar er vekslepenger. Kunden får ikke 2 dollar billigere bil av det tiltaket, bare ørlite kjipet ned bil. Hvis Tesla får inn et snitt på 50 000 dollar per bil så omsetter de for 100 milliarder dollar. 4 millioner fra eller til er vekslepenger. Hvis årsrapporten opererer med beløp i milliarder med to desimaler, så kan de ikke en gang sees på desimalene. Disse to dollarne er ubetydelige både for Tesla og for kjøperne.

Det vil jo selvfølgelig variere hvorvidt forenklinger og innsparinger vil gagne kunde, og om det i det hele tatt er verdt det. Faktum er imidlertid at bilindustrien, til tross for mange rare kommentarer fra folk som bruker begrepet "legacy auto makers" er den mest kostnadseffektive industrien i verden, den industrien som har den mest strømlinjede produkjsonen som har minst marginer. Jakten på kostnadskutt er ekstrem. Av og til gir det geniale ressultater, andre ganger driter de seg loddrett ut. Enkelte ganger gagner det kunden, andre ganger blir kunden skadelidende. Uansett, en tier her og en tier der gir store utslag i det lengre løp.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (15 timer siden):

Har vel kommet til ett punkt hvor elektronikk generelt tåler det meste? Kan forstå dette var en ting før i tiden men tror det er enklere nå.

Med unntak av undervurdert emmc chip på første generasjon Model S MCU, samt noen modeller hvor dårlig design kunne gi vannlekkasje rett på elektronikken så har det vel vært lite problemer på den fronten.

Og de lærte vel en del fra alt de tapte på det.

Nei, det er fremdeles egne, ekstreme krav til alt som er automotive grade. Så ekstreme at bare testene tar flere måndeder å gjennomføre.

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (2 timer siden):

Meeeen hele poenget her er jo at dersom verden skifter til elektriske biler i den forstand at 50% av total markedet er elektrisk innen tiåret er omme, så vil Toyota sin strek være halvert. Med mindre de klarer å lage og tjene penger på elektriske biler.

Og Tesla sin doblet. Eller x10? Eller x100? Eller x1000?. Det er plass i markedet til det.

Et annet poeng med marginer er at man trenger ikke så stor markedsandel, dersom man har høy vertikal integrasjon og lojale kunder.

Her er tall fra et annet firma som har perfeksjonert vertikal intregrasjon. De har under 20% markedsandel, men stikker av med 85% av overskuddet i markedet.

 

 

Det er vanskelig å spå, spesiellt om fremtiden, men at markedet plutselig skulle bli så homogent at alle vil ha samme bilen er vel omtrent like sannsynlig som at Toyota plutselig skulle glemme ut alt de kan om bilutvikling og bare gi opp. I tillegg så spiller det jo en viss rolle hvordan myndighetene i de ulike markedene handler, for ikke å snakke om hvordan den tenologiske utviklingen går. Slik batteriutviklingen har bremset opp de siste 2-3 årene, så er det mye som tyder på at utfasiingen av fosilt drivstoff ikke vil gå som planlagt, så for min del, så synes jeg fremtiden er mer usikker enn på lenge.

Og så kan man jo saktens diskutere hvor vertikalt integrerte Tesla er, og om det er årsaken til fremgangen. Det kan også diskuteres hvorvidt vertikal integrering er det som vil lønne seg fremover.

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (3 timer siden):

Her er tall fra et annet firma som har perfeksjonert vertikal intregrasjon. De har under 20% markedsandel, men stikker av med 85% av overskuddet i markedet.

Hvor i all verden har du det fra at Apple er vertikalt integrert? De kjøper komponenter fra andre(til og med deres konkurrent Samsung) og det er andre selskaper som produserer mobiltelefonene.

Det er så og si null likheter mellom Apple og Tesla. Eneste grunnen til at Tesla-fansen liker å gjøre sammenlikningen er at Apple gjør det bra. For litt siden var det forøvrig Amazon, men den sammenlikningen stoppet opp når det kom noen skjær i sjøen for dem.

Resultatene av Tesla sin vertikale integrasjon kan man se i det rike utvalget av setealternativer. Én kjip type i enten svart eller kritthvit plast. Thats it. 

Endret av uname -i
  • Liker 2
Lenke til kommentar
3 hours ago, uname -i said:

Nå har jeg aldri prøvd å knote inn kompliserte problemstillinger inn i en app og vente ukjent tid på et eller annet svar, men hvis du mener det er mye bedre enn å faktisk snakke med en kyndig person så får vi nesten bare tro på det. 

Har ikke hatt Porsche før og det blir det nok aldri heller når det er mye dårligere service enn Tesla som i følge deg er absolutt best av alle.

Dette funker meget bra. Trenger ikke knote noe komplisert problemstilling, man tar bare bilder og videoer av problemet og legger ved henvendelsen. Så velger man ønsket time på en kalender som viser ledige timer.
Tesla kjører så en fjerndiagnose på bilen og får med en gang opp eventuelle feilkoder og kan planlegge hva som må gjøres før bilen kommer inn. For småting kommer de gjerne hjem til deg å fikser det på gårdsplassen din.

Skal man levere inn biler er det nok å bare parkere den utenfor. Trenger ikke levere noe nøkler eller forholde seg til åpningstider.

Når bilen er inne på service kan man snakke med teknikerne via chat i appen.

For meg som har administrert en del firmabiler oppigjennom årene og har måtte ta uante telefoner bare for å spørre når bilene er ferdige så synes jeg dette er fantastisk.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (36 minutter siden):

Dette funker meget bra. Trenger ikke knote noe komplisert problemstilling, man tar bare bilder og videoer av problemet og legger ved henvendelsen. Så velger man ønsket time på en kalender som viser ledige timer.
Tesla kjører så en fjerndiagnose på bilen og får med en gang opp eventuelle feilkoder og kan planlegge hva som må gjøres før bilen kommer inn. For småting kommer de gjerne hjem til deg å fikser det på gårdsplassen din.

Skal man levere inn biler er det nok å bare parkere den utenfor. Trenger ikke levere noe nøkler eller forholde seg til åpningstider.

Når bilen er inne på service kan man snakke med teknikerne via chat i appen.

For meg som har administrert en del firmabiler oppigjennom årene og har måtte ta uante telefoner bare for å spørre når bilene er ferdige så synes jeg dette er fantastisk.

Ja service opplevelsen til Tesla begynner å bli helt rå. Eneste de mangler nå er leiebil i app og sømløs overtakelse av bilen. De har allerede kontrakten i appen så det nærmer seg.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Elgen-Hansi skrev (18 minutter siden):

Vi får følge med på fremtidige AutoIndex osv, for i så fall bør jo Tesla begynne å gjøre det markant bedre enn det de har gjort så langt (dog de har vist stabil forbedring over årene).

Et annet poeng er at flere av de som uttaler seg her hevder de aldri har hatt noe som helst problem med noen av de mange Teslaene de har hatt. De er kanskje ikke de meste relevante til å uttale seg. Det er jo når man får problemer at dette service-apparatet virkelig blir testet.

Som for eksempel de folka som har vært gjennom et årelangt helvete uten at Tesla har klart å reparere millionbilen deres og til slutt ender med å bli saksøkt med ett av Norges mest profilerte advokatselskap som motpart.  Tviler på at de er enige i at Tesla er verdens desidert beste på service.

Lenke til kommentar

Det er akkurat like mange som mener at Tesla er helt feilfrie også. Derfor det blir disse endeløse pro-tesla vs anti-Tesla folk diskusjonene.

Kan bli ganske slitsomt i lengden, og man får i hvert fall ikke lyst å kjøpe Tesla, da man blir så lei alt snakket rundt Tesla.

Endret av OC-Freak
  • Liker 1
Lenke til kommentar
OC-Freak skrev (11 minutter siden):

Det er akkurat like mange som mener at Tesla er helt feilfrie også. Derfor det blir disse endeløse pro-tesla vs anti-Tesla folk diskusjonene.

Kan bli ganske slitsomt i lengden, og man får i hvert fall ikke lyst å kjøpe Tesla, da man blir så lei alt snakket rundt Tesla.

Åja, hvem sier slikt? Jeg har ikke sett noen. 

Lenke til kommentar
kremt skrev (8 minutter siden):

Bekymringen er vel hvor mange servicebesøk man trenger. Jeg hører det er stadig noe feil med bilene til folk og de er inn og ut av servicesenter hele tiden.

Historikk på en tilfeldig bil:

 

  Skjul innhold

595_1580527447.jpg

 

Min erfaring er at en har noen initielle besøk for å fikse småting, også er det gjort. Det er iallefall slik jeg har opplevd mine 5. 

Men "mandagsbiler" finnes nok enda, i større grad en snitt billeverandør. Tesla er dog ett ungt bilmerke enda. 

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...