Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Complexity skrev (16 minutter siden):

Kostnaden er nå en ting, men hele logistikken med å levere fra seg bilen å ordne alternativ skyss til jobb/barmehage etc er jo også styrete. Greit å kunne gjøre det hjemme i garagen når det passer. Nå er det jo visse merker som ofte må leveres inn av andre grunner enn service da...

Var på service med en firmabil engang og siden det var ett stykke å kjøre til forhandleren og servicen bare skulle ta en halvtime så ventet jeg bare.

Men det var mange mekanikere som var syke den dagen så jeg endte med å sitte der i nesten 5 timer..

Fikk lønn da men når telefonen var fri for strøm ble det temmelig kjedelig.

Litt av grunnen til at jeg likte så godt Nissan forhandleren jeg nevnte i innlegget lenger oppe her er at hver gang jeg hadde bilen inne til de, det være service eller småfiksing så fikk jeg alltid en eller annen form for bil jeg kunne farte rundt i kostnadsfritt mens de jobbet med bilen, enten en faktisk lånebil eller en prøvekjøringsbil, og ellers hele opplegget rundt hvor en faktisk følte seg som en kunde de satt pris på. Jeg er langt fra like fornøyd med BoS forhandleren jeg kjøpte min nåværende Kia med og har et par kjipe opplevelser med de og deres kundebehandling de siste par årene uten at jeg skal gå så mye i detalj rundt det. Om jeg skal ende opp med Kia igjen kommer jeg nok ikke til å velge den forhandleren.

Men så skal en nok overleve å levere inn bilen til service hvert 2. år uansett tenker jeg, ikke så mye logistikk rundt det, å tenker nok en må innom forhandler med bilen en gang før det uansett for å få ordnet opp i småplukk som alltids dukker opp.

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
13 hours ago, Evil-Duck said:

2023 Modellen av IONIQ 5 kan bestilles med kamera speil. Gimmick? Ja, men kult :p

Hyundai-Ioniq-5-electric-car-ia01.thumb.jpg.9aadd0580afb77d676f6f64ed172a65a.jpg

Prøv de gjerne, men jeg mistenker (og alle jeg vet om som har prøvd er enig) at de er bare dårligere enn vanlige speil. To hovedgrunner: Skjermen ender for lavt i kupeen, og fokalavsanden til en skjerm er mye mye kortere enn det du bruker når du ser ut eller i et speil, så øynene må tilpasse seg en ny avstand hver gang du kikker i skjermen, noe som gjør at det tar litt mer tid og oppmerksomhet enn hva et speil gjør.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (På 6.2.2023 den 20.26):

Ja jeg kjører bremse service hvert år, den 1000 lappen kan de få av meg. Filter tar jeg selv, og viskere om behovet oppstår. Ett helt fantastisk bilhold er det. Men nå skal jeg ikke skryte for mye, da blir det bråk 😛

Ingen tvil om at enkelte produsenter tar overpris for service på elbiler i forhold til hva som må gjøres, og ut fra garanticlaims etc, så er det utrolig praktisk at det ikke er noen serviceintervaller. Å ikke skifte bremsevæske hvert 2. år og frostvæske hvert 5. år høres imidlertid ut som en dårlig ide.

 

Lenke til kommentar
AL123 skrev (Akkurat nå):

Ingen tvil om at enkelte produsenter tar overpris for service på elbiler i forhold til hva som må gjøres, og ut fra garanticlaims etc, så er det utrolig praktisk at det ikke er noen serviceintervaller. Å ikke skifte bremsevæske hvert 2. år og frostvæske hvert 5. år høres imidlertid ut som en dårlig ide.

 

Tesla anbefaler jo å sjekke væsken hvert andre år og skifte ved behov. Er det noen som har krav til skifte hvert andre år? 

Frostvæske mente jeg var en del av intervallene før, men ser ut som det er fjernet? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (Akkurat nå):

Tesla anbefaler jo å sjekke væsken hvert andre år og skifte ved behov. Er det noen som har krav til skifte hvert andre år? 

Frostvæske mente jeg var en del av intervallene før, men ser ut som det er fjernet? 

Alle bilprodusenter jeg har vært borti har krav om hvert 2. år. Det finnes ingen troverdig måte å sjekke bremsevæske på. Frostvæske er ikke like viktig, da det er en ubetydelig sikkerhetsfaktor, men synes det er uansvarlig ut fra miljøhensyn å gi F.

 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (19 minutter siden):

Tesla anbefaler jo å sjekke væsken hvert andre år og skifte ved behov. Er det noen som har krav til skifte hvert andre år? 

Frostvæske mente jeg var en del av intervallene før, men ser ut som det er fjernet? 

Gir de beskjed om det? Jeg forventer egentlig at en smart bil som det gir meg beskjed om sånt så jeg ikke må holde styr på det selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
DJViking skrev (5 minutter siden):

Den ser stilig ut, men fram til den kommer med 4WD synes jeg den er uaktuell.

Oppriktig spørsmål: Hva er det som gjør at alle "må" ha 4WD nå for tiden? 99 % av dere skal ikke ut i skauen, dere skal kjøre på brøytede veier, som regel i byer og tettsteder. Folk klarte seg fint med bakhjulstrekk på vinteren på 70- og 80-tallet, med langt dårligere kjøreforhold enn i dag.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Kajac skrev (4 minutter siden):

Oppriktig spørsmål: Hva er det som gjør at alle "må" ha 4WD nå for tiden? 99 % av dere skal ikke ut i skauen, dere skal kjøre på brøytede veier, som regel i byer og tettsteder. Folk klarte seg fint med bakhjulstrekk på vinteren på 70- og 80-tallet, med langt dårligere kjøreforhold enn i dag.

Her oppe i Nord-Norge duger det best med 4WD.
Min bror kjøpte en Audio Hybrid uten 4WD, men så fort vinteren kom angret han.

Lenke til kommentar
DJViking skrev (9 minutter siden):

Noen som kunne tenkt seg den nye Jeep Avenger?
Her er prisen på «årets bil» Jeep Avenger (motor.no)

Den ser stilig ut, men fram til den kommer med 4WD synes jeg den er uaktuell.

20 cm bakkeklaring uten AWD er jo bare tullete. Såpass mye bakkeklaring er et stort kompromiss på en del ting, men naturligvis helt supert om man har dårlig brøytet hyttevei, jakter, osv. Men da må man jo også kunne trekke på alle fire...

Kajac skrev (2 minutter siden):

Oppriktig spørsmål: Hva er det som gjør at alle "må" ha 4WD nå for tiden? 99 % av dere skal ikke ut i skauen, dere skal kjøre på brøytede veier, som regel i byer og tettsteder. Folk klarte seg fint med bakhjulstrekk på vinteren på 70- og 80-tallet, med langt dårligere kjøreforhold enn i dag.

AWD er helt fantastisk hvis man ikke bor midt i byen, og spesielt hvis det er mye bratte bakker i nærmiljøet. Men med det sagt, så kommer man seg helt fint rundt over alt med både forhjulstrekk og bakhjulstrekk, om man kan kjøre bil på vinterføre.

Men det handler jo om muligheter og komfort. Med AWD er det bare å kjøre, man trenger ikke tenke seg om (så lenge det går oppover naturligvis). Har man gode dekk går det noe helt hemningsløst frem!

Lenke til kommentar
Elgen-Hansi skrev (14 minutter siden):

20 cm bakkeklaring uten AWD er jo bare tullete. Såpass mye bakkeklaring er et stort kompromiss på en del ting, men naturligvis helt supert om man har dårlig brøytet hyttevei, jakter, osv. Men da må man jo også kunne trekke på alle fire...

Den har blitt vist frem med 4WD, så skal visstnok komme i en 4WD senere.

Lenke til kommentar
15 minutes ago, Kajac said:

Oppriktig spørsmål: Hva er det som gjør at alle "må" ha 4WD nå for tiden? 99 % av dere skal ikke ut i skauen, dere skal kjøre på brøytede veier, som regel i byer og tettsteder. Folk klarte seg fint med bakhjulstrekk på vinteren på 70- og 80-tallet, med langt dårligere kjøreforhold enn i dag.

Tja, jeg bor i oslo, en tidvis ganske så bratt by (når man beveger seg utenom ring 3 vel å merke) , men de lokale gatene hos meg ble ikke ryddet for is før denne uka. Ser stadig folk som står fast og rett som det noen som mister kontrollen fordi de spinner og ender med å bulke, samt biler med lite bakkeklaring som sliter med å forsere 15-20 cm høye issvuller. 

Forøvrig er det egentlig riktig at 99% av bilbrukere ikke tar en tur ut i naturen med bilen som hjelpemiddel? Jeg mistenker vel at mange som har bil og bor i by i norge gjør det nettopp fordi de vil ut i naturen i ny og ne. 

Biler er forøvrig ikke som golfkøller: Man har gjerne kun en eller to, så hva man 'som regel'  gjør er sjeldent dimensjonerende for bilvalget. Man vil gjerne at ihvertfall en bil skal klare alt man ønsker å bruke bilen til også det man bare gjør av og til. 

Og ja jeg husker fint det å klare seg med bakhjulstrekk, det frister egentlig ikke så mye å skulle ha sandsekker i bagasjerommet og å ta fart opp bakkene. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
DJViking skrev (21 minutter siden):

Her oppe i Nord-Norge duger det best med 4WD.
Min bror kjøpte en Audio Hybrid uten 4WD, men så fort vinteren kom angret han.

 

Elgen-Hansi skrev (19 minutter siden):

20 cm bakkeklaring uten AWD er jo bare tullete. Såpass mye bakkeklaring er et stort kompromiss på en del ting, men naturligvis helt supert om man har dårlig brøytet hyttevei, jakter, osv. Men da må man jo også kunne trekke på alle fire...

AWD er helt fantastisk hvis man ikke bor midt i byen, og spesielt hvis det er mye bratte bakker i nærmiljøet. Men med det sagt, så kommer man seg helt fint rundt over alt med både forhjulstrekk og bakhjulstrekk, om man kan kjøre bil på vinterføre.

Men det handler jo om muligheter og komfort. Med AWD er det bare å kjøre, man trenger ikke tenke seg om (så lenge det går oppover naturligvis). Har man gode dekk går det noe helt hemningsløst frem!

 

sverreb skrev (1 minutt siden):

Tja, jeg bor i oslo, en tidvis ganske så bratt by (når man beveger seg utenom ring 3 vel å merke) , men de lokale gatene hos meg ble ikke ryddet for is før denne uka. Ser stadig folk som står fast og rett som det noen som mister kontrollen fordi de spinner og ender med å bulke, samt biler med lite bakkeklaring som sliter med å forsere 15-20 cm høye issvuller. 

Forøvrig er det egentlig riktig at 99% av bilbrukere ikke tar en tur ut i naturen med bilen som hjelpemiddel? Jeg mistenker vel at mange som har bil og bor i by i norge gjør det nettopp fordi de vil ut i naturen i ny og ne. 

Biler er forøvrig ikke som golfkøller: Man har gjerne kun en eller to, så hva man 'som regel'  gjør er sjeldent dimensjonerende for bilvalget. Man vil gjerne at ihvertfall en bil skal klare alt man ønsker å bruke bilen til også det man bare gjør av og til. 

Og ja jeg husker fint det å klare seg med bakhjulstrekk, det frister egentlig ikke så mye å skulle ha sandsekker i bagasjerommet og å ta fart opp bakkene. 

Så da handler det primært om komfort, da?

Lenke til kommentar

Brannfakkel: de aller aller aller fleste som kjøper 4WD trenger det ikke. Noen tror de trenger det, men har ikke kompetanse til å skjønne at de ikke egentlig gjør det, mens det for mange er en forfengelighetsgreie - de vil ha en så "tøff" bil som overhodet mulig, fordi tøffe gutter kjører tøffe biler. Jeg kjører en del, både på fjellet, på landet og i byen, og har aldri eid en 4WD-bil i mitt liv. Har vært oppe i (noen ytterst få) situasjoner hvor det hadde vært litt enklere med 4WD, men har aldri noensinne blitt stående, ikke kommet meg opp elller satt meg fast slik at jeg trengte dytting, sleping eller annet tull.

 

Litt på spissen og provokativt her nå, men det er nå dagens kontroversielle (og sanne!).

  • Liker 4
Lenke til kommentar
1 hour ago, Kajac said:

Oppriktig spørsmål: Hva er det som gjør at alle "må" ha 4WD nå for tiden? 99 % av dere skal ikke ut i skauen, dere skal kjøre på brøytede veier, som regel i byer og tettsteder. Folk klarte seg fint med bakhjulstrekk på vinteren på 70- og 80-tallet, med langt dårligere kjøreforhold enn i dag.

Må ofte avbryte utkjøringer av kryss med Leafen fordi jeg bare blir stående å spinne med ett hjul og ikke rekker luken. Skjer aldri med Teslan som har firehjulsdrift, så det har sine fordeler annet enn å kjøre i skogen. Iallefall her Nord hvor det er vinter og mye snø mesteparten av året.

Enig i at mange fint kunne klart seg uten, men når det nesten ikke gir noe høyere forbruk (visse unntak) og det gjerne dobler effekten så er det jo høvelig å ha.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kaplan skrev (8 minutter siden):

Brannfakkel: de aller aller aller fleste som kjøper 4WD trenger det ikke. Noen tror de trenger det, men har ikke kompetanse til å skjønne at de ikke egentlig gjør det, mens det for mange er en forfengelighetsgreie - de vil ha en så "tøff" bil som overhodet mulig, fordi tøffe gutter kjører tøffe biler. Jeg kjører en del, både på fjellet, på landet og i byen, og har aldri eid en 4WD-bil i mitt liv. Har vært oppe i (noen ytterst få) situasjoner hvor det hadde vært litt enklere med 4WD, men har aldri noensinne blitt stående, ikke kommet meg opp elller satt meg fast slik at jeg trengte dytting, sleping eller annet tull.

 

Litt på spissen og provokativt her nå, men det er nå dagens kontroversielle (og sanne!).

Og du bor i Stavanger eller et stedi Østfold og kjører sjeldent bratte bakker?

😁

Jeg har aldri eid 4WD selv, men har definitivt vært i en snøskavl eller 2, eller hatt problemer med å komme opp selv små kneiker, når forholdene er som værst, altså speilis med vann oppå.

Er enig i at svært mange ikke trenger 4WD, men om en bil koster 20 K mer med det enn uten, så skjønner jeg det er lett å falle for fristelsen. Og har man først kjørt en bil med god 4WD, så vil man nok ikke tilbake til 2WD. Bare noe så enkelt som tryggheten i å ikke trenge slite spesielt med en større bakke som at på til er dårlig brøytet eller ikke brøytet ennå, gjør at jeg skjønner folk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vår (el)bilhistorikk består av 2x Model S (rwd & 4wd), Huyndai Kona(fwd), Renault Zoe(fwd), ID4 GTX(4wd) og Cupra Born(rwd). 

Fremkommelighet på 4wd er selvfølgelig overlegen, spesielt på slush, vinter og is. Det er en komfortabilitet i det, helt klart, men man klarer seg selvfølgelig uten også. 

Edit: Som en liten kuriositet så har jeg hatt kollegaer som har kjørt seg fast på den flate parkeringsplassen på utsiden av kontoret. Både Model S(4wd) og BMW 530i (rwd). Jeg har kommet meg ut med Cupraen fra samme parkeringplass samme dag uten noe problem. Det handler jo stort sett om å klare håndtere verktøyet man har til rådighet. 

Endret av Badeball1234
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (10 minutter siden):

Og du bor i Stavanger

Halve Stavanger reiser på hytta i Sirdal. Jeg *trenger* kun 4WD en håndfull ganger i året, men de gangene trenger jeg det jo. Det var flere ganger jeg sleit med å komme frem til hytta da jeg kjørte Leaf.

Kan det også ha noe å si for effektiviteten på elbiler? Det er jo mer vekt, men vet jo at flere biler kobler ut den minst effektive motoren når den ikke trengs.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...