Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

2 hours ago, Simen1 said:

Takk for detaljert forklaring av forløpet inne i cellene. Nå må jo temperaturen opp til trinn 1 før det skjer noe mer og det må jo ha en årsak. Så vidt jeg vet så skjer de fleste elbilbranner i forbindelse med lading og ikke i biler som har vært parkert en stund (bilene i skip parkeres jo når skipet står ved kai og det tar jo litt tid fra siste bil er parkert til skipet forlater havna så eventuell høy temperatur etter lading eller under kjøring vil jo ha litt tid på å dempe seg). Brannvesen er lettere tilgjengelig ved kai enn langt ute på sjøen. Så lenge bilene ikke lades om bord så er vel brannrisikoen ennå mindre enn statistikkene viser.

Men hvis en brann først er startet i et Li-ion batteri så regner jeg bilen som 100% tapt og at redningsaksjonen går 100% ut på å hindre brannsmitte og røykskader. Biler som står parkert inne i et Havila-skip under seilas har ikke folk inni seg. Det handler altså ikke om å redde liv inne i en bil sånn det potensielt kan være i bilbranner på veiene. Derfor mener jeg hindring av brannsmitte og utlufting av røyk er det viktigste hensynet om bord hvis det brenner. Dvs. nok røykluker og kraftig sprinkling. Det gjelder selvsagt også branner i fossilbiler. Fossilbiler har flytende drivstoff som kan renne utover og flyter oppå vann. Og ikke minst høyere risiko for å ta fyr.

Det er nok ingen som legger noe vekt på å berge hverken bilen som brenner eller andre biler på bildekket. Det som er viktig er at brannen ikke kompromitterer skipet eller blir til fare for mennesker om bord.
Jeg skal ikke ha noen spesiell mening om risikovurderingen som er gjort. Min betraktning her er helt og holdent på det kvalitative omkring egenskaper ved branner i elbiler vs andre.

Der et sprinkleranlegg gjerne har en reell sjangse til å slukke en bensinbrann, anser jeg det som lite sannsynlig at det kan slukke en batteribrann, men det kan nok ha et håp om å holde temperaturen under kontroll slik at man kan berge skipet, om det er nok til å dra risikoen ned nok vet jeg ikke. Kanskje sprinklere i kombinasjon med varmeisolerende brannbestandige plater for å hindre at varmen sprer seg fra bildekket kan kanskje være en løsning.

Så ser jeg jo at havila bare tilbyr bilfrakt mellom Bergen og Kirkenes og ingen andre havner, så det er jo i utgangspunktet et veldig begrenset tilbud, og en del av risikovurderingen kommer kanskje fra hvordan båtenes bildekk er utformet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
2 hours ago, Casey said:

Holdt på å kollidere med en politibil for bare noen dager siden, fordi politimannen ikke brukte blinklys. Så det tviler jeg på.

Du skal ha lykke til ved krasj for å bevise din uskyld. Da skal saken isåfall være særdeles klar i din retning. Politi får ikke bare skylden sånn uten videre.

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (2 timer siden):

Syns Tesla sitt utvalg er litt rart nå etter prisreduksjonen på 3/Y. Får veldig mye bil for pengene her nå. Men du kan få 2xY og ha penger til overs før du har råd til en X? Er det bare jeg som synes S/X er veldig overpriset som de står nå? 

S og X selges bare i topp utgavene nå. Før kunne en jo kjøpe 70/75 versjonene som var tregere og hadde kortere rekkevidde.

I tillegg drar jo momsen på kraftig på disse bilene siden de er så dyre.

Lenke til kommentar

Tesla model S 85 Performance kostet jo også fra 595 000 i 2012. KPI-justerer vi det fra desember 2012 til desember 2022 så ville prisen vært 791 000 nå. Bunnmodellen med 60 kWh kostet fra 446 600 den gangen og ville KPI-justert kostet fra 594 000 nå. Til tross for skalafordeler og effektiviseringer i produksjonen så har altså prisen økt mye mer enn KPI. Etter min mening priset seg helt ut fra det markedet den var i den gangen. Nå kan man jo hevde at model S er mye bedre og lite sammenlignbar med datidens model S, men effektivisering av produksjon burde jo trukket prisene omtrent like mye ned som forbedringer har trukket opp. Sånn jeg oppfatter det i diverse tester på nett så forsvarer ikke forbedringene det nye prisnivået. Jeg tror prisnivået først og fremst skyldes at de ikke bare lar de gamle produksjonslinjene på Freemont fabrikken skure og gå og rulle inn penger uten å investere i økt kapasitet. Elbilmarkedet / etterspørselen er mye større nå enn da model S og X nådde produksjonstoppen sin så prisene er først og fremst drevet opp av begrenset tilgang, ikke at bilene S og X har blitt fantastisk mye bedre eller dyrere å produsere. Man kan jo håpe på endringer i kapasitet og dermed lavere priser, men det vil neppe skje så i den prisklassen ville jeg heller gått for et annet merke.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (8 minutter siden):

Til tross for skalafordeler og effektiviseringer i produksjonen så har altså prisen økt mye mer enn KPI.

En ting er KPI-justeringer, men i dag har de mange konkurrenter i sin prisklasse, det hadde de ikke før. Jeg synes det er greit å ikke ha 100 tilleggsutstyrsvalg, men S/X mangler bare så mye utstyr sammenlignet med konkurrentene i samme prisklasse.

Lenke til kommentar

Porsche har etter min mening så mange valg at man blir helt svimmel og forlater forvirret. Tesla mener jeg har for få valg. Det hadde vært fint med tre ferdige "pakker" der man kan trykke på en pluss og justere detaljer etter behov og uten kompliserte avhengighetsforhold til andre utstyrsvalg og pakker. Nissan er forsåvidt nesten like håpløs som Porsche på valg og avhengigheter.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (21 minutter siden):

Porsche har etter min mening så mange valg at man blir helt svimmel og forlater forvirret. Tesla mener jeg har for få valg. Det hadde vært fint med tre ferdige "pakker" der man kan trykke på en pluss og justere detaljer etter behov og uten kompliserte avhengighetsforhold til andre utstyrsvalg og pakker. Nissan er forsåvidt nesten like håpløs som Porsche på valg og avhengigheter.

Dette skjønner jeg ikke. Irriterende å bruke 35 min på en konfig, når det er din egen konfig? Det er den kuleste delen av prosessen spør du meg.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (Akkurat nå):

Ikke irriterende, men forvirrende. Det er for mange avhengighetsforhold og umulige kombinasjoner man får opp melding om at man må bytte på noe annet med en hel skare av følge-endringer og priskonsekvenser. 35 minutter ville vært en kraftig underdrivelse om det var min konfig.

Ja, det er jeg enig i - de snubletrådene kan ryke til h. 
 

Nei, du kan ikke ha de felgene pga du har sport heritage interiørpakke osv. skulle fått en helvetes liste med options og helt frie tøyler.

Lenke til kommentar
kremt skrev (1 time siden):

Her er fakturaen på en 2017 S70 fra finn. 730 tusen for 6 år siden. Ikke akkurat småtterier men folk betalte det gladelig. I dag er den verdt kanskje 250. Utrolig hvor mye mer bil man får for pengene i dag selv med noen avgifter på toppen.

921_4532244.jpg

2016

Screenshot_20230115_114025_Adobe Acrobat.jpg

 

Edit: justerer en prisen er det 820 000 i dag for bilprisen. Så slenger en på moms og vekta gift og en er ikke langt unna prisen for LR i dag som er en mye bedre bil. 

Endret av Salvesen.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (50 minutter siden):

Dette skjønner jeg ikke. Irriterende å bruke 35 min på en konfig, når det er din egen konfig? Det er den kuleste delen av prosessen spør du meg.

En av grunnene til at jeg ikke gidder. Kjenner en som kjøpte enyaq og ble så forvirret over pakkene at han endte opp med ikke elektrisk bakluke. I 2022! Er ho helt idiotisk.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...