Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har en E-up. 

En helt grei bil, men den har to svakheter, skivebremsene og soltaket.

Hvis jeg glemmer aa lukke soltaket, naar jeg skrur av tenningen, gaar det ut av stilling.

Da lukker det seg ikke skikkelig. Blir staaende, med ei luke bak, veldig kjekt, naar du ser det er en moerk regnsky, som naermer seg.

Dette er en feil i fra fabrikken, som har resultert i, at jeg ikke bruker soltaket. De reparerer det jo, men glemmer jeg meg igjen, saa er problemet der igjen.

Det aa faa en WAG ansatt, til aa innroemme at bilene deres har en feil, er helt umulig. De fikser den bare og later som ingenting.

Husker dere toppakningene i 90 aarene? Til og med i dag, nytter det ikke aa snakke med en WAG ansatt om det. Har proevd.

Er det noen som kan hjelpe med om det er en enkel maate aa resette denne paa?

 

Lenke til kommentar

MEB plattformen støtter OTA oppdatering, men ved SW 2.3 og eldre kan ikke BMS oppdateres via OTA. Eldre ID.3 har fått OTA oppdatering fra 2.1 til 2.3

Etter at bilene har vert inne på verksted og fått installert 2.4 kan alle moduler i bilen oppdateres via OTA

12v batteriet skal byttes da de har oppdaget at ladesyklusene det er beregnet for blir brukt opp raskere en beregnet, derfor skal det byttes til ett som tåler flere ladesykluser. Kapasiteten på det nye batteriet er lavere en det gamle

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (51 minutter siden):

Enig! Jeg ville ha vært veldig skeptisk til å kjøpe denne som nr. 1 bil, men som du sier, en veldig god nr. 2 bil.

Jeg har en venn i samme bedrift som meg som gjorde det, og det gikk ikke i det hele tatt - rekkevidden er en ting, men den lader fryktelig sakte. Sperret på 50kw som du sjelden ser noe til, et relativt smalt bruksområde - men treffer du innenfor får du et deilig transportmiddel som gjør nr2 jobben. 

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (2 timer siden):

Enig! Jeg ville ha vært veldig skeptisk til å kjøpe denne som nr. 1 bil, men som du sier, en veldig god nr. 2 bil.

 

DrAlban3000 skrev (1 time siden):

Jeg har en venn i samme bedrift som meg som gjorde det, og det gikk ikke i det hele tatt - rekkevidden er en ting, men den lader fryktelig sakte. Sperret på 50kw som du sjelden ser noe til, et relativt smalt bruksområde - men treffer du innenfor får du et deilig transportmiddel som gjør nr2 jobben. 

Og likevel er det mange som har 1. gen Leaf som sin eneste bil, til tross for at denne har enda lavere rekkevidde. Jeg tror 98 % av befolkningen ville kunne bruke MX-30 som sin eneste bil uten problemer.

 

Jeg lader Ioniq'en min ca. én gang i uken. En MX-30 måtte jeg ladet ca. 1,5 ganger i uken. Kan ikke se at det ville vært et problem.

Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (1 time siden):

Jeg har en venn i samme bedrift som meg som gjorde det, og det gikk ikke i det hele tatt - rekkevidden er en ting, men den lader fryktelig sakte. Sperret på 50kw som du sjelden ser noe til, et relativt smalt bruksområde - men treffer du innenfor får du et deilig transportmiddel som gjør nr2 jobben. 

Jajøss, som bil så er MX-30 av de bedre. God komfort og fint både interiør og eksteriør. Synd at Mazda ikke putta inn større batteripakke og mer lade-effekt i en ellers god bil.

Er ikke så glad i de bakhengslede dørene. Lånte en i3 en periode, og fant ut at bakhengslede dører er upraktisk når barn skal inn og ut av bilen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kajac skrev (4 minutter siden):

Og likevel er det mange som har 1. gen Leaf som sin eneste bil, til tross for at denne har enda lavere rekkevidde. Jeg tror 98 % av befolkningen ville kunne bruke MX-30 som sin eneste bil uten problemer.

98% er svært optimistisk. Kanskje halvparten er mer realistisk. Men enig i at kortrekkevidde-elbiler kan fungere godt som nr. 1 bil for en god del folk.

Kajac skrev (4 minutter siden):

Jeg lader Ioniq'en min ca. én gang i uken. En MX-30 måtte jeg ladet ca. 1,5 ganger i uken. Kan ikke se at det ville vært et problem.

Nei, hvis du sjelden er på tur med bilen, så kan du lade nesten utelukkende hjemme (for de som kan det), og da er det jo greit.

Men kombinasjonen kort rekkevidde og treeeg "hurtig"-lading gjør bilen lite egnet for bilturer. Hadde den enda ladet raskere, så hadde man kunnet leve med mange KORTE ladepauser. Men mange lange ladepauser er det vel ingen som ønsker seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (5 minutter siden):

 

Og likevel er det mange som har 1. gen Leaf som sin eneste bil, til tross for at denne har enda lavere rekkevidde. Jeg tror 98 % av befolkningen ville kunne bruke MX-30 som sin eneste bil uten problemer.

 

Jeg lader Ioniq'en min ca. én gang i uken. En MX-30 måtte jeg ladet ca. 1,5 ganger i uken. Kan ikke se at det ville vært et problem.

Ser poenget ditt, om det går - så går det jo. Mitt poeng er at det for veldig mange kan være et ork å måtte vente så lenge for å få over 15 mil effektivt på vinter, og det er en av de største minus vedrørende bilen. 

Det er din regnemåte jeg har brukt for å velge bil, altså se på rekkevidde og hvilke krav jeg har og vurdere utifra det. 

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (Akkurat nå):

98% er svært optimistisk. Kanskje halvparten er mer realistisk. Men enig i at kortrekkevidde-elbiler kan fungere godt som nr. 1 bil for en god del folk.

Nei, hvis du sjelden er på tur med bilen, så kan du lade nesten utelukkende hjemme (for de som kan det), og da er det jo greit.

Men kombinasjonen kort rekkevidde og treeeg "hurtig"-lading gjør bilen lite egnet for bilturer. Hadde den enda ladet raskere, så hadde man kunnet leve med mange KORTE ladepauser. Men mange lange ladepauser er det vel ingen som ønsker seg.

Joda, det er ikke en bil for lange bilturer. Men de fleste drar ikke på lange bilturer hele tiden, og de (få) gangene man gjør det så klarer man fint et par ladepauser. Må huske at Mazdaen også har lite batteri, så 50 kWt makshastighet er ikke så ille som det høres ut som.

DrAlban3000 skrev (1 minutt siden):

Ser poenget ditt, om det går - så går det jo. Mitt poeng er at det for veldig mange kan være et ork å måtte vente så lenge for å få over 15 mil effektivt på vinter, og det er en av de største minus vedrørende bilen. 

Det er din regnemåte jeg har brukt for å velge bil, altså se på rekkevidde og hvilke krav jeg har og vurdere utifra det. 

Det bunner nok til syvende og sist ut i hvor ofte man kjører langtur. Om man drar på langtur ukentlig så blir det nok litt slitsomt, men ellers tror jeg de fleste lever fint med en ladepause eller to på veien.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (11 minutter siden):

Jajøss, som bil så er MX-30 av de bedre. God komfort og fint både interiør og eksteriør. Synd at Mazda ikke putta inn større batteripakke og mer lade-effekt i en ellers god bil.

Er ikke så glad i de bakhengslede dørene. Lånte en i3 en periode, og fant ut at bakhengslede dører er upraktisk når barn skal inn og ut av bilen.

Enten et større batteri eller en ok ladehastighet, jeg tror nok bilen hadde solgt som bare det hadde den kunnet lade opp med god fart.

Hengslede dører er ikke praktisk, jeg har kjørt testbil med 2åringen i en Axxkid Minikid og 3 voksne. Det gikk på hengende håret, men var ikke komfortablelt for den voksne baki. Til vanlig er vi to voksne og et barn, og det er kun ved noen få anledninger ungen vil være baki der. Det må gå - for til nød skal jeg bruke den.

i3 er en mer praktisk bil en Mazdaen - og var lenge med i vurdering. Den adaptive cruisecontrollen er elendig på de, og noe jeg er kjent med fra før så det orker jeg ikke. Den støyer endel mer og er ikke like god å kjøre i mine øyne. 

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (8 minutter siden):

De kunne vel gjerne spandert på seg større batteri i den Mazdan ja. Men det er vel egentlig en Hybrid, bare at fossilmotoren mangler så det forklarer vel litt.

Doug Demuro la jo ut en morsom post om bilen på Facebook 😅

 

Screenshot_20220911-125556.png

Den burde jo være midt i blinken for Doug med alle sine "quirks and features".

Lenke til kommentar

Har prøvekjørt en MX-30 og syns en får mye premium feel for prisen, for de som for det meste kun kjører lokalt, som gjelder veldig mange så trenger en heller faktisk ikke 400+ km rekkevidde. Men igjen så virker det som at når en diskuterer elbil så forsvinner alle andre kriterier enn hva en kan få ned på en spec sheet :shrug:

Endret av Evil-Duck
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (12 minutter siden):

De kunne vel gjerne spandert på seg større batteri i den Mazdan ja. Men det er vel egentlig en Hybrid, bare at fossilmotoren mangler så det forklarer vel litt.

Doug Demuro la jo ut en morsom post om bilen på Facebook 😅

 

Haha! Da jeg så på tester så jeg "the worst EV of all time" :)

Det som viser seg i testene er at det er rekkevidde og pris det er snakk om, for rekkevidden er elendig - og i andre markeder er ikke MX-30 konkurransedyktig overhodet. I Norge koster den 252 000 ny med standardutstyr og 285 med Bose, delskinn, jæskla gode led-matrix lys og god komfort. Jeg kjørte konkurrentene, men så at å betale 50-100k mer for en bil jeg ikke ville ha, fordi den har 10 mil rekkevidde jeg ikke trenger blir litt dumt. 

En hybrid med 20 mil hadde vært deilig!

 

Lenke til kommentar
46 minutes ago, DrAlban3000 said:

Haha! Da jeg så på tester så jeg "the worst EV of all time" :)

Det som viser seg i testene er at det er rekkevidde og pris det er snakk om, for rekkevidden er elendig - og i andre markeder er ikke MX-30 konkurransedyktig overhodet. I Norge koster den 252 000 ny med standardutstyr og 285 med Bose, delskinn, jæskla gode led-matrix lys og god komfort. Jeg kjørte konkurrentene, men så at å betale 50-100k mer for en bil jeg ikke ville ha, fordi den har 10 mil rekkevidde jeg ikke trenger blir litt dumt. 

En hybrid med 20 mil hadde vært deilig!

 

Hehe, ja har aldri prøvd en slik så godt mulig det er gode greier. Ser den klarer ca 16 mil på vinteren som gjerne er i snaueste laget for mange, og ikke så langt unna hva en gammel Leaf får til.

Dog er den sikkert mye bedre å kjøre enn Leaf.

Er og bra man kan sette ladegrense for å skåne batteriet litt. Biler i nedre prisklasser virker ofte å mangle slikt.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Kajac skrev (1 time siden):

Joda, det er ikke en bil for lange bilturer. Men de fleste drar ikke på lange bilturer hele tiden, og de (få) gangene man gjør det så klarer man fint et par ladepauser. Må huske at Mazdaen også har lite batteri, så 50 kWt makshastighet er ikke så ille som det høres ut som.

Det bunner nok til syvende og sist ut i hvor ofte man kjører langtur. Om man drar på langtur ukentlig så blir det nok litt slitsomt, men ellers tror jeg de fleste lever fint med en ladepause eller to på veien.

46 minutter ladetid fra 2-80 %, 37 minutter fra 20-80 %, som vel er mer der folk ligger, da mange begynner å få panikk når bilen går så lavt som til 20 %.

Når dette da utgjør 120 km gitt at man klarer å ligge på WLTP forbruk (60% av 200 km rekkevidde), så er det altså rundt 40 minutter + (med av/påkjøring fra vei og fomling ved "pumpen") hver 1,5 timer gitt at man holder 80 og fremdeles klarer WLTP-forbruk.

Legger man seg mer lik 100 km/t på motorvei, er det kanskje bare en time kjøring og kanskje 8-10 mil per ladestopp. Tenker da at etter første langturen, f.eks. Oslo til Bergen eller Stavanger, så legges bilen sporenstreks ut på Finn.no eller man ber om innbytte hos noen som har bil med bedre lading og rekkevidde.

Denne bilen er altså en ren nr. 2 bil, og turer over 20 mil og på raskere veier enn  60-soner, så er det nono til det som ellers kunne vært et ypperlig valg.

https://nye.naf.no/bilguiden/bilmodell/mazda-mx-30/ladetest-mazda-mx-30

Evil-Duck skrev (38 minutter siden):

Har prøvekjørt en MX-30 og syns en får mye premium feel for prisen, for de som for det meste kun kjører lokalt, som gjelder veldig mange så trenger en heller faktisk ikke 400+ km rekkevidde. Men igjen så virker det som at når en diskuterer elbil så forsvinner alle andre kriterier enn hva en kan få ned på en spec sheet :shrug:

Nå får denne bilen skryt, også rett over her, for det meste annet allerede, bortsett fra rekkevidde og ladefart, så synes timingen på innlegget ditt mildt sagt var skivebom, på feil standplass. 😉

Det er en grunn til at rekkevidde og ladefart er så mye av test av bilene, og det folk bryr seg mest om. Men folk ser helt klart på andre aspekter. Men gitt pris og størrelse på bilene man sammenligner, så er det ofte på disse områdene noen faller rimelig fort fra.

Dog, skal gi deg litt rett og, for testene kunne sagt mye mer om selve kjørefølelsen og inntrykk ellers av bilen, og heller tatt rekkevidde og ladefart opp på slutten.

Også software og visning av viktig nøkkelinfo bør tas med, og gjerne mer systematisk. F.eks. er det lett å få frem batteriprosent i tillegg til rekkevidde-gjettometeret, cruisekontroll og andre førerstøttesystemer.

Og ikke minst mere bilder av lagringsplass og vurdering av denne. Både teoretisk og praktisk.

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

 Med nye batterier som lader ca 0-80 % på 8 minutter, blir det fort "vei i vellinga"...

Disse nye batteriene skal tåle 6C, og blir dette standard, forsvinner vel siste store ankepunktet mot elbiler og el-lastebiler.

Også en forbedring for fly (kortere ståtid mellom flyvninger), men der og med store skip, er det fremdeles et problem med vekt og plass til nok batterier.

 

Endret av Snowleopard
Skriveleif
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fy søren, tenk å kjøre i 100kmt på motorveien! Det hadde vært noe.

Idag dro jeg på jobb klokka 0645 for å jobbe litt i fred og ro med en oppgave, endte med å komme på jobb 0805 til tross for helt ekstrem bruk av kollektivfelt (kun meg og egoet mitt i bilen). Klart, idag var det knivdesperado - men tilfellene "det er noe" er mange.

Da er det deilig å sitte godt - de beste kjøreturene er når det kommer ut noe musikk jeg har gledet meg til. Da sparer jeg det albumet eller låta til kjøreturen og gleder meg til å dra på jobb.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (3 minutter siden):

Fy søren, tenk å kjøre i 100kmt på motorveien! Det hadde vært noe.

Idag dro jeg på jobb klokka 0645 for å jobbe litt i fred og ro med en oppgave, endte med å komme på jobb 0805 til tross for helt ekstrem bruk av kollektivfelt (kun meg og egoet mitt i bilen). Klart, idag var det knivdesperado - men tilfellene "det er noe" er mange.

Da er det deilig å sitte godt - de beste kjøreturene er når det kommer ut noe musikk jeg har gledet meg til. Da sparer jeg det albumet eller låta til kjøreturen og gleder meg til å dra på jobb.

 

Med kortrekkevidde elbiler, som og lader få kWh per halvtime, så blir det fort til at folk må holde seg til maks 70 km/t selv på motorvei. Om man "aldri" kjører så langt eller på slike veier, så ok.

Men per i dag så ser jeg liten grunn for å kjøpe en slik bil per i dag, om man ikke har en nr. 1-elbil til slikt (eller til nød en ice-bil til dette), og utelukkende er ute etter en nr. 2 elbil til kun lokal kjøring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...