Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Kajac skrev (15 minutter siden):

For en Skoda Enyaq vil hurtiglading hos Kople tilsvare en literpris på nesten 28 kr/literen sammenlignet med søstermodellen Kodiaq.

Hvordan regner du her? På min Enyaq kjører jeg greit på 15-ish kWh per 100 km, noe som vel skulle tilsi halvannen på mila = 15kr pr mil. En Kodiaq vil vel på tilsvarende kjøring bruke 0,75 eller så på mila, noe som også skulle tilsvare rundt 15 kr mil.

Endret av Kaplan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Evil-Duck skrev (5 timer siden):

Etter en helg med 150 mil bak rattet i E-Soulen fikk jeg gjort meg noen erfaringer, viktigste erfaringen var at lading på hotellet var sykt dyrt, bodde på Quality Hotel 33 som er et hotell ganske på utsiden av sentrum i Oslo. Tanken var at de reklamerte med gratis parkering og elbil lading, ved Elbil laderne sto det skilt om 250 kroner i døgnpris som jeg tenkte var fair nok, strømmen er jo sykt dyr så kunne ikke forvente å få lade gratis, til min forskrekkelse viste det seg nå etter at jeg kom hjem at det ikke var 250 kroner for å stå der å lade men bare for å stå der, så måtte jeg betale for brukt strøm i tillegg som de her tok langt mer for enn hva mange av hurtig lader leverandørene gjør, så to netter på lade plassene utenfor hotellet endte opp på svimlende 1178 kroner. Syns dette var særdeles drøy rovdrift av lade plassene når parkeringen ellers er gratis  om en ikke lader.

Ellers gikk turen veldig greit, klarte å unngå de dyreste hurtig laderne å brukte rett i overkant av 500 kroner på hurtig lading, likte veldig godt Tesla appen hvor jeg kunne sitte å følge med live hvordan det sto til med ladingen samtidig som jeg var inne å spiste. Soulen var generelt en svært god bil å dra på langtur med hvor svært lite dødtid gikk med til lading, sto kanskje totalt 15 minutter over hele lega å "ventet" på lading da vi ellers spiste og hadde do og kaffe pauser mens bilen ladet. Ellers kan jeg trygt si at rekkevidde angsten aldri melte seg :D

Dessverre, med hoteller må man alltid sjekke godt hva ting koster, for de vet å skru opp priser, og holde det slik at den reelle prisen er skjult. Jeg hadde definitivt klaga til hotellet, og skrevet en dårlig review på dette, uansett om de hadde akseptert klagen. Sånt er så umåtelig frekt gjort, at det trenger å komme frem i lyset.

Jeg bruker ikke hotell til vanlig, men av og til må man. Men denne ene gangen tok jeg meg en natt på en av byens sentrale og populære hotell, som jeg fikk "skjitbillig" fordi jobben hadde allerede betalt for disse, men avlyst et arrangement pga koronasituasjonen. Måtte selvsagt registrere meg ved innsjekk.

Ettpar dager etter oppholdet fikk jeg regning på en øl fra minibaren. Var bare det at jeg hadde med meg datteren min, og ikke hadde drukket noe øl. Dessuten, jeg kjøper aldri fra minibaren, jeg går heller på butikken og kjøper drikke, og setter i kjøleskapet. Tar ut hotellets varer om jeg trenger plassen, og setter inn igjen før jeg sjekker ut.

Sendte en ganske så krass mail om at dette fant jeg meg ikke i, og de kunne bare glemme å å få betalt for denne, for jeg kjøper ALDRI noe fra minibar, nettopp fordi de de tar alt for dyrt for dette. Jeg forventer selvsagt ikke butikkpris, men en øl jeg må jekke opp selv på rommet, skal selvsagt ikke koste det samme som nede i baren. Hadde man lagt seg et sted i mellom, så kunne jeg akseptert det, for jeg skjønner selvsagt at det er en ekstratjeneste som de har kostnader og ekstra arbeid rundt. Men ikke full barpris. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Retroman skrev (3 timer siden):

Synd på alle de i Oslo som ikke har fast ladeplass. Sist jeg sjekka var ratio 13 plasser pr elbil - aner ikke hva det er nå, men sikkert høyere.

Om dei ikkje er avhengig av å lade så ofte så er det mange ladarar på 3,5-22 kW i byen som tilbyr rimeleg lading. Spesielt dei der du kun betalar for parkeringa, 13 eller 18 kroner per time.

Du må sjølvsagt parkere der og flytte bilen igjen etterpå, så litt logistikk er det, men om det er noko du gjer 2-4 gonger per veke så er det ikkje så vondt.

Lenke til kommentar
Zeph skrev (1 time siden):

Om dei ikkje er avhengig av å lade så ofte så er det mange ladarar på 3,5-22 kW i byen som tilbyr rimeleg lading. Spesielt dei der du kun betalar for parkeringa, 13 eller 18 kroner per time.

Du må sjølvsagt parkere der og flytte bilen igjen etterpå, så litt logistikk er det, men om det er noko du gjer 2-4 gonger per veke så er det ikkje så vondt.

2-4 ganger per uke, hørtes ekstremt ofte ut. Parkerer man i helg eller over natta, så fullader man, og kan som oftest holde seg minst en uke på en slik lading. Noe mer med en kortrekkeviddebil, men med god rekkevidde, holder det kanskje med 1-2 ganger i måneden, om man ikke kjører veldig mye og veldig langt.

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (2 minutter siden):

Jeg synes det høres ut som galskap å kjøpe elbil uten å ha en fast plass å lade. Finnes det virkelig folk som er avhengige av hurtiglading i hverdagen?

Kjenner til noen få. De trenger nødvendigvis ikke hurtiglading, men lader på butikk når de er der, trening, jobb osv. De mangler bare muligheten hjemme. Men er en kreativ så finner en gode løsninger. Ser dog mange rare løsninger på hjemmelading rundt forbi, det er heller ikke bra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (54 minutter siden):

Jeg synes det høres ut som galskap å kjøpe elbil uten å ha en fast plass å lade. Finnes det virkelig folk som er avhengige av hurtiglading i hverdagen?

Eg har parkeringsplass, men ikkje lading på plassen. Brukar ikkje bilen så veldig mykje i det daglege og det er 7-11 kW-ladarar i gata. 3-5 timar der så er bilen lada nok for ei stund. Ingen problem.

Dei som ev. måtte bruke ladestasjonar med høgare effekt så kan dei få mange kilometer på å lade 30-60 minutt.

Endret av Zeph
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kaplan skrev (6 timer siden):

Hvordan regner du her? På min Enyaq kjører jeg greit på 15-ish kWh per 100 km, noe som vel skulle tilsi halvannen på mila = 15kr pr mil. En Kodiaq vil vel på tilsvarende kjøring bruke 0,75 eller så på mila, noe som også skulle tilsvare rundt 15 kr mil.

Har et regneark for å regne det ut. Brukte offisielle forbrukstall for Enyaq og Kodiaq.

Lenke til kommentar

Kodiaq: 0,7 L/mil. Med 30 kr/L kostar det 21 kr/mil eller 2,1 kr/km.

Enyaq: 1,7 kWh/mil. Med 10 kr/kWh kostar det 17 kr/mil eller 1,7 kr/km.

Skrur du opp til 2,0 kWh/mil så er du nesten oppe på lik sum.

Det er samtidig ein del andre faktorar som spelar inn. Ev. forskjellar på sommar og vinter. I ein ICE-bil går òg forbruket opp på vinteren, men er det like mykje når motoren kan varme opp kupéen?

Ein anna faktor er at det alltid er energitap ved lading. Det kan visst ligge på 10-15% og endå høgare, så for å få ein kWh på batteriet, så må du hente meir straum frå ladaren, som du òg betalar for.

At ein literpris på rundt 30 kr/L tilsvarar ein straumpris på rundt 10 kr/kWh er nok ikkje så veldig langt frå sanninga om ICE-bilen har eit forbruk på 0,7 L/mil og elbilen rundt 16-18 kWh/100 km. Men som sagt, det er ein del variablar å ta omsyn til.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Ennå en faktor er at når man kan velge mellom hurtigladere som koster 7, 8 og 10 kr/kWh, så er det få som velger sistnevnte.

Ennå en faktor er at hurtiglading står typisk for ~10% av årlig energiforbruk. Resten lades normalt hjemme til en langt lavere pris. Særlig om man gidder å bry seg med når på døgnet man lader og når det er billigst.

Lenke til kommentar
Zeph skrev (11 timer siden):

Kodiaq: 0,7 L/mil. Med 30 kr/L kostar det 21 kr/mil eller 2,1 kr/km.

Enyaq: 1,7 kWh/mil. Med 10 kr/kWh kostar det 17 kr/mil eller 1,7 kr/km.

Skrur du opp til 2,0 kWh/mil så er du nesten oppe på lik sum.

Det er samtidig ein del andre faktorar som spelar inn. Ev. forskjellar på sommar og vinter. I ein ICE-bil går òg forbruket opp på vinteren, men er det like mykje når motoren kan varme opp kupéen?

Ein anna faktor er at det alltid er energitap ved lading. Det kan visst ligge på 10-15% og endå høgare, så for å få ein kWh på batteriet, så må du hente meir straum frå ladaren, som du òg betalar for.

At ein literpris på rundt 30 kr/L tilsvarar ein straumpris på rundt 10 kr/kWh er nok ikkje så veldig langt frå sanninga om ICE-bilen har eit forbruk på 0,7 L/mil og elbilen rundt 16-18 kWh/100 km. Men som sagt, det er ein del variablar å ta omsyn til.

Enyaq's forbruk er oppgitt til 16 kWt/100km. Ved en kWt-pris på 9,99 blir det 1,6 kr/km.
Kodiaq's forbruk er oppgitt til 5,8 l/100km. Ved en literpris på 21 kr blir det 1,22 kr/km.

Det betyr at for Enyaq (med oppgitt forbruk og nevnte priser) tilsvarer hurtiglading en literpris på 27,56 kr i forhold til tilsvarende fossilbil.

Formel: 21/(1,22/1,6) = 27,54  (bensinpris / (km-pris bensin / km-pris elbil))

 

Endret av Kajac
Lenke til kommentar
10 hours ago, Simen1 said:

Ennå en faktor er at når man kan velge mellom hurtigladere som koster 7, 8 og 10 kr/kWh, så er det få som velger sistnevnte.

Ennå en faktor er at hurtiglading står typisk for ~10% av årlig energiforbruk. Resten lades normalt hjemme til en langt lavere pris. Særlig om man gidder å bry seg med når på døgnet man lader og når det er billigst.

Siden prisene ikke skiltes og man må gå inn på en nettside for å finne ut hva de er, så er det nok mange som ikke vet hva de ender med å betale. Er nok på tide at ladestasjoner får skilt om ladepris slik bensinstasjoner har.

Lenke til kommentar

Er det bare jeg som synes Nio ES7 ser veldig bra ut? Usikker på når den er tenkt til Norge, men ES8 har vært på veiene noen måneder og får veldig gode tilbakemeldinger. ES7 er jo lillebroren og hvis den blir enda rimeligere så ser det veldig bra ut spør du meg. Opp til 150 kWh batteri som kan trekke 2 tonn kan jo fort være en bra bil å trekke campingvogn også?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
14 minutes ago, Nimrad said:

Er det bare jeg som synes Nio ES7 ser veldig bra ut? Usikker på når den er tenkt til Norge, men ES8 har vært på veiene noen måneder og får veldig gode tilbakemeldinger. ES7 er jo lillebroren og hvis den blir enda rimeligere så ser det veldig bra ut spør du meg. Opp til 150 kWh batteri som kan trekke 2 tonn kan jo fort være en bra bil å trekke campingvogn også?

es7 er jo ikke så mye mindre, tipper prisen blir relativt lik og siden es7 er mer moderne. Skjønner ikke hvorfor de har droppa es6 til europa, er mer id4/y størrelse som passer europeere bedre, es8 blir fort litt for diger.

Lenke til kommentar
sverreb skrev (7 timer siden):

Er nok på tide at ladestasjoner får skilt om ladepris slik bensinstasjoner har.

Veldig enig i det!

Nimrad skrev (5 timer siden):

Er det bare jeg som synes Nio ES7 ser veldig bra ut?

Jeg har lukket øynene for kinabiler. Det spiller ingen rolle om de ser bra ut når de kommer fra Kina.

Lenke til kommentar
Selle skrev (13 minutter siden):

Ryktene sier lansering 2025

Takker, har en E-up naa. Den beste bilen, jeg noen gang har hatt. Jeg faar presse den, en tre aar til da.

Det er ID-2'en jeg vil ha.

Lytt til Stavanger Ensemblet, 

De har ikkje forstaatt, at de som e smaatt, kan vaer liga saa gaatt, de har ikkje forstaatt, smaatt e gaatt!

 

Endret av Karltorbj
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Karltorbj said:

Takker, har en E-up naa. Den beste bilen, jeg noen gang har hatt. Jeg faar presse den, en tre aar til da.

Det er ID-2'en jeg vil ha.

Lytt til Stavanger Ensemblet, 

De har ikkje forstaatt, at de som e smaatt, kan vaer liga saa gaatt, de har ikkje forstaatt, smaatt e gaatt!

 

Id.3 er jo ikke akkurat så veldig stor? Hvorfor ikke bare gå for den?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...