Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

1 hour ago, Complexity said:

Den orange som bruker å stå utenfor servicesenteret i Tromsø? Den er rå 😅

Som nevnt selger de jo alt de klarer å lage så de har vel truffet noe riktig med designet.

Det er jo også litt begrenset hva man kan gjøre om man vil ha bilen så aerodynamisk som mulig.

Bare se hva Mercedes gjør for å få til aerodynamikken. Vanskelig å lage fine såpestykker.

 

 

488.204.771.jpg

Og dette tenker jeg vi må leve med, altså at det praktiske / effektive må trumfe det estetiske. I en verden hvor energi og ressurser er mangelvare, bør det å lage ting fordi det er «kult» ses ned på / reageres på. Veit at biler er følelser og at folk kommer til å sette kamferdropsa i halsen av slike meninger, men, er nå hvertfall det jeg synes vi bør gjøre i lys av tiden vi lever i :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Complexity skrev (18 minutter siden):

Litt vil det vel bli redusert med tiden ja, men det er fortsatt meget relevant.

Hongqie e-hs9 klarte bare 35 mil i Naf sin rekkeviddetest, med en batterikapasitet som ville dratt en ny Model X oppimot 60 mil.

Sjølvsagt, men det finnes mykje mellom TMX og E-HS9. Ikkje sikkert aerodynamikk er å skulde for alt heller. Cd-verdien er meir interessant enn kilometer.

Lenke til kommentar
1 minute ago, Zeph said:

Sjølvsagt, men det finnes mykje mellom TMX og E-HS9. Ikkje sikkert aerodynamikk er å skulde for alt heller. Cd-verdien er meir interessant enn kilometer.

Selfølgelig mye mere som skiller de to, men at den ene er formet som en murstein og den andre ett såpestykke er neppe helt irrelevant for forbruket.

0.240 Cd på Model X og 0.345 på Hongqi E-HS9

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (6 minutter siden):

Selfølgelig mye mere som skiller de to, men at den ene er formet som en murstein og den andre ett såpestykke er neppe helt irrelevant for forbruket.

0.240 Cd på Model X og 0.345 på Hongqi E-HS9

Hongqi er også høyere og breiere som sannsynligvis gir ett større frontal areal som igjen trekker den ned.

Lenke til kommentar
5 minutes ago, Salvesen. said:

Hongqi er også høyere og breiere som sannsynligvis gir ett større frontal areal som igjen trekker den ned.

Det hjelper neppe spesielt mye det heller nei.

Vært morro å prøvd en sånn en gang. De er populære som Taxier her jeg ferdes så får iallefall sitte på med en en dag 😛

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (2 timer siden):

Jeg er veldig for motor her, hadde ikke dette på min første S og glemte den stadig. Ser så teit ut å kjøre med den åpen. Men det er ikke en stor sak såklart, men ville ikke kjøpt uten heller, er for distre for slikt.

Kona har ikke slik motorisert luke, noe jeg egentlig lever godt med. Men den er til tider alt for kjapp med å låse luka, alternativt for ustabil med å låse den opp, slik at jeg for ofte må låse opp en åpen bil, for å få åpnet den opp.

Gjerne når man først må gå bak og hente type2-kabelen før man kobler seg på destinasjonslader eller felleslader i borettslaget.

Påminnelse om åpen ladeluke får jeg i det jeg starter opp bil eller når jeg setter den i D, så den rekker ikke stå åpen mange sekunder.

Zeph skrev (30 minutter siden):

Sjølvsagt, men det finnes mykje mellom TMX og E-HS9. Ikkje sikkert aerodynamikk er å skulde for alt heller. Cd-verdien er meir interessant enn kilometer.

CD-verdien/koeffisienten er jo et mål på aerodynamikken.  Den har riktignok ikke hensynet til arealet, slik at på et punkt møtes disse for å endre på hva som gir mest luftmotstand totalt.

Og så vet vi også at dette får større betydning dess raskere man kjører, og typisk 70-90 km/t  er området der disse gjør seg gjeldende. I lavere fart, har nok dette liten betydning, men er der hvor rullemotstanden og dermed brede vs smale dekk betyr mest.

Greit forklart her om cd-verdien:

"Cd-verdien er en benevnelse som stammer fra engelske Coeffisient of Drag, på norsk luftsmotstandskoeffisient. Den er oppgitt i sammenheng med de aerodynamiske egenskapene til en bil i de fleste publikasjoner. Den er en sammenligningsstørrelse som beskriver formen på legemer uavhengig av størrelsen. Ulike faktorer påvirker Cd-verdien bl.a. karosseriformen (sedan, kombi eller kompakt). Smale spalter reduserer virvler og gir en lavere luftsmotstandskoeffisient. Utformingen av understellet påvirker også verdien.

Jo lavere Cd-verdien er, desto bedre er bilens aerodynamiske egenskaper. En presis beskrivelse av luftmotstanden får vi først når frontflaten på bilen tas med i beregningen i tillegg til Cd-verdien. En liten bil kan ha dårligere Cd-verdi enn en stor sedan, men ha lavere luftmotstand fordi den har en mindre frontflate."

https://www.bilinform.no/bil-teknikk/cd-verdi.html

Lenke til kommentar
AL123 skrev (36 minutter siden):

for luftmotstand, ikke for aerodynamikk.

Så da er du uenig med definisjonen fra der jeg hentet dette?

For meg er disse (cd-verdi/luftmotstandskoeffisient og aerodynamikk) som synonym å regne når vi snakker om virkningen, fordi med lav cd-verdi, har man god aerodynamikk og får lav luftmotstand i forhold til arealet som luften skal passere. Høy cd--verdi antyder dårlig aerodynamikk, og derfor høy luftmotstand for samme arealet.

Men man kan ha høyere luftmotstand til tross for bedre cd-verdi og derved aerodynamikk, dersom arealet er større enn en annen gjenstand av samme type, her biler. 

Men da er du kanskje og uenig med Wiki sin definisjon?

"The drag coefficient is a common measure in automotive design as it pertains to aerodynamics. Drag is a force that acts parallel to and in the same direction as the airflow. The drag coefficient of an automobile measures the way the automobile passes through the surrounding air. When automobile companies design a new vehicle they take into consideration the automobile drag coefficient in addition to the other performance characteristics. Aerodynamic drag increases with the square of speed; therefore it becomes critically important at higher speeds. Reducing the drag coefficient in an automobile improves the performance of the vehicle as it pertains to speed and fuel efficiency.[1] There are many different ways to reduce the drag of a vehicle. A common way to measure the drag of the vehicle is through the drag area."

https://en.wikipedia.org/wiki/Automobile_drag_coefficient

Du kan gjerne utlede hvorfor du mener dette er feil.

Edit: Luftmotstanden får du ved å gange arealet med cd-verdien...

Endret av Snowleopard
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Aerodynamikk er et fagfelt som studerer blant annet løft og motstand fra legemer som beveger seg i gass. Cd er altså en koeffisient for luftmotstand som definert i aerodynamikken, men det blir feil å kalle det "aerodynamikken til bilen". Aerodynamikk som fagfelt er mye større enn bare det. For eksempel vil man ved hjelp av aerodynamikk også studere om biler har passelig marktrykk ved ulike hastigheter, om virvlinger bak speil eller soltak skaper støy eller for mye luft inn i kabinen, osv.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Zlatzman skrev (53 minutter siden):

Aerodynamikk er et fagfelt som studerer blant annet løft og motstand fra legemer som beveger seg i gass. Cd er altså en koeffisient for luftmotstand som definert i aerodynamikken, men det blir feil å kalle det "aerodynamikken til bilen". Aerodynamikk som fagfelt er mye større enn bare det. For eksempel vil man ved hjelp av aerodynamikk også studere om biler har passelig marktrykk ved ulike hastigheter, om virvlinger bak speil eller soltak skaper støy eller for mye luft inn i kabinen, osv.

Jeg er selvsagt klar over at fagfeltet er langt mer omfattende, og at det er effekter ut over luftmotstand som man forsker på her. Men det er ikke, eller bør ikke, være tvil om at lav cd-verdi er et direkte resultat av studier på aerodynamikk.

Alle slike uønskede effekter som virvlinger og luft på avveie, vil påvirke cd-verdien til bilen i negativ retning, men om man får styrt de rett, så luften strømme friere, og ikke minst der man ønsker det.

Men man ønsker selvsagt ikke en bil som letter ved høy fart, eller blir vanskelig å kontrollere, så rett marktrykk er definitivt svært viktig her.

Men helt ærlig, jeg synes dette blir vel mye flisespikkeri. Så får de som jobber med dette ha meg unnskyldt for å simplifisere dette til "laymans terms".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (12 timer siden):

 

Du kan gjerne utlede hvorfor du mener dette er feil.

Edit: Luftmotstanden får du ved å gange arealet med cd-verdien...

Det står jo faktisk i wikipediaartikkelen du linker til at Cd refererer til drag, altså luftmotstand. Eller for å si det på en annen måte, en Formel 1 -bil har høyere Cd-verdi enn en buss. Betyr det at bussen har bedre aerodynamikk?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (11 minutter siden):

Registreres som C1-bil med 5 seter.

Hvor finner du denne informasjonen?

Gir ikke mening i det hele tatt så lenge bilens totalvekt er under 3500kg.

Kort rekkevidde, lav hengervekt og bare bakhjulsdrift. 
Burde jo ikke ha noe problem å trekke 1700 kg henger om en ikke laster full bilen. 

Lenke til kommentar
Dubious skrev (9 minutter siden):

Hvor finner du denne informasjonen?

Gir ikke mening i det hele tatt så lenge bilens totalvekt er under 3500kg.

Kort rekkevidde, lav hengervekt og bare bakhjulsdrift. 
Burde jo ikke ha noe problem å trekke 1700 kg henger om en ikke laster full bilen. 

Beklager, husket feil fra elbil.no. Skulle være N1, ikke C1.

Lenke til kommentar
Zeph skrev (44 minutter siden):

Til og med i hjorteflokken er det elbil-motstandarar, og kanskje denne var Tesla-hatar i tillegg.

https://www.nrk.no/vestland/hjort-falt-ned-pa-bilpanser-1.16063151

 

Det la jeg først ikke merke til da jeg leste saken. Slik skal hendelser presenteres, der man ikke trekker frem bilmerket eller at det er elbil, når det er uvesentlig for saken og hendelsen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (1 time siden):

Første el-pickup kommer til Norge. Et alternativ for de som tenker elektrisk pickup, taktelt og camping. Det ble Maxus med sin T90, med 1000 kg nyttelast (3300 i Totalvekt ifølge Maxus sine hjemmesider) og 750 kilo hengervekt. Registreres som N1-bil med 5 seter.

https://www.tv2.no/broom/15003443/

15003609.jpg?imageId=15003609&width=2120

Uten 4WD blir den uaktuell for meg. Tror jeg heller venter på Ford Ranger EV.

Lenke til kommentar
DJViking skrev (1 minutt siden):

Uten 4WD blir den uaktuell for meg. Tror jeg heller venter på Ford Ranger EV.

Ikke alle trenger 4WD, men at det er noen som må/ønsker ha det, ser jeg ikke bort i fra. Og der er vel tradisjonelle pickup-kunder i overvekt.

Tror det ville fungert greit, men leste i specs at den kun støtter 80 kW DC, og da faller jeg fra...

"Maxus eT90 leveres med 88,5 kWt netto batterikapasitet. Bilen kan hurtiglades fra 20-80% på 45 minutter i normaltemperaturer med maks ladeeffekt på 80 kW.

eT90 leveres med CCS-ladestandard."

https://maxus.no/modeller/et90-pickup/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...