Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
DrAlban3000 skrev (På 29.6.2022 den 10.21):

Jeg har forklart deg hvorfor vi ikke bryr oss om miljø, så da får du heller komme med noe håndfast. Det du sier representerer seg ikke i fakta i saken.

"Så folk flest velger nok elbil fordi det både er billigere i drift, mindre vedlikehold, fremtidsretta og for miljøet sin del."

Ifølge deg er hovedgrunnen penger.

Neste på lista er mindre vedlikehold, som også besparer oss penger.

Fremtidsretta (kjempefremtidsrettet å sitte 1 og 1 i en 2 tonns elbil ja)

Miljøet

Vi er strengt tatt nesten enige her.

Riktig. Da er vi så og si enige. Hovedgrunnen er penger for folk flest men det er også det som skal til for å få flest mulig folk over på noe nytt og usikkert for en god del, inkludert meg selv. 

Lenke til kommentar

Lurer på hvor mange som er mer skeptiske til å kjøpe elbil nå som strømprisene, spesielt i sør og øst, har økt såpass mye? Sparer fortsatt en del penger i forhold til bensin/diesel, men det har blitt mye dyrere enn det en gang var. Og ikke minst nå som det blir mindre fordeler med å ha el-bil, i tillegg til at det blir noen tusen dyrere å kjøpe el-bil over 600k eller hva det nå de hadde satt grensa på. 

Lenke til kommentar
Complexity skrev (14 minutter siden):

Ikke så skrekkelig imponerende forbruk på den når den ikke har hjelp av solcellene. Er jo bare tilsvarende en klassisk Hyundai Ioniq.

Trodde de skulle klare bedre.

Hadde du forventet at bilen skulle imponere uten den ene tingen som gjør den imponerende? Det er bare en elbil, ingen revolusjon her.

Dette er et kult konsept, solcellepaneler har både blitt langt mer effektive - men også mindre utslipp forbundet med produksjon. Uteparkening for pendlere ville kanskje klart å gjøre turen uten å tilføre energi fra nettet. Det er jo dritkult, og man må starte et sted.

Ny teknologi er dårlig. Se på de første elbilene, mange av dere som ville ha en bil av båtplast hvor du måtte lufte batteriene ved lading? Det var bare raringer som kjørte elbil frem til 2012. Har kommet et stykke på vei nå. 

Endret av DrAlban3000
  • Liker 2
Lenke til kommentar
5 minutes ago, DrAlban3000 said:

Hadde du forventet at bilen skulle imponere uten den ene tingen som gjør den imponerende? Det er bare en elbil, ingen revolusjon her.

Dette er et kult konsept, solcellepaneler har både blitt langt mer effektive - men også mindre utslipp forbundet med produksjon. Uteparkening for pendlere ville kanskje klart å gjøre turen uten å tilføre energi fra nettet. Det er jo dritkult, og man må starte et sted.

Ny teknologi er dårlig. Se på de første elbilene, mange av dere som ville ha en bil av båtplast hvor du måtte lufte batteriene ved lading? Det var bare raringer som kjørte elbil frem til 2012. Har kommet et stykke på vei nå. 

De har jo skrytt sånn av hvor effektiv motorene er med deres fantastiske teknologi og alt det der så trodde den skulle slå en 6 år gammel hybridplatform ja. Spesielt når man ser hva den koster også.

Men er kult med solceller. Men jeg får nok lite utbytte av det så lenge jeg bor i Nord-Norge..

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (7 minutter siden):

De har jo skrytt sånn av hvor effektiv motorene er med deres fantastiske teknologi og alt det der så trodde den skulle slå en 6 år gammel hybridplatform ja. Spesielt når man ser hva den koster også.

Men er kult med solceller. Men jeg får nok lite utbytte av det så lenge jeg bor i Nord-Norge..

Sorry, ikke fått med meg den hensynsløse skrytingen deres. 

Får du ikke utbytte av solceller i et landsdel med sol hele døgnet, lave temperaturer og lite skydekke, da vet jeg ikke hvor det er effektivt rett og slett. De jeg kjenner som jobber med det sier det motsatte - veldig rart. Tenker du på mørketiden så er det bare noen måneder, men for nyinnflyttede kan det komme overraskende på. 

Den delen du taper på vinteren vinner du inn med margin om sommeren :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Iterion skrev (1 time siden):

Lurer på hvor mange som er mer skeptiske til å kjøpe elbil nå som strømprisene, spesielt i sør og øst, har økt såpass mye? Sparer fortsatt en del penger i forhold til bensin/diesel, men det har blitt mye dyrere enn det en gang var. Og ikke minst nå som det blir mindre fordeler med å ha el-bil, i tillegg til at det blir noen tusen dyrere å kjøpe el-bil over 600k eller hva det nå de hadde satt grensa på. 

Bur i aust og er ikkje skeptisk. Eg er meir bekymra for drivstoffprisen framover enn straumprisen. Sjølv med høg straumpris, moms på det over 500k og bompengar så kjem elbilen framleis best ut, og det er kun det økonomiske. Det er mange andre grunnar til å kjøpe elbil.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
1 hour ago, DrAlban3000 said:

Sorry, ikke fått med meg den hensynsløse skrytingen deres. 

Får du ikke utbytte av solceller i et landsdel med sol hele døgnet, lave temperaturer og lite skydekke, da vet jeg ikke hvor det er effektivt rett og slett. De jeg kjenner som jobber med det sier det motsatte - veldig rart. Tenker du på mørketiden så er det bare noen måneder, men for nyinnflyttede kan det komme overraskende på. 

Den delen du taper på vinteren vinner du inn med margin om sommeren :) 

Sol hele døgnet ja 😅 tror ikke det gir mye effekt at det er litt lyst ute.

Veldig merkelig at det ikke er mere utbredt med solcellepanel her om det skulle funket så bra. Har selv noen panel jeg leker med og nå om dagen leverer de bra med effekt men resten av året er det bare å pakke dem ned.

Det funker nok knall andre plasser i verden.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 time siden):

Sol hele døgnet ja 😅 tror ikke det gir mye effekt at det er litt lyst ute.

Veldig merkelig at det ikke er mere utbredt med solcellepanel her om det skulle funket så bra. Har selv noen panel jeg leker med og nå om dagen leverer de bra med effekt men resten av året er det bare å pakke dem ned.

Det funker nok knall andre plasser i verden.

I gamle dager, ja. Men akkurat som med elbilen så har det skjedd litt siden du satt å dekket til Texas Instruments kalkisen. Den største forbedringen har skjedd når det kommer til det å hente ut strøm ved dårligere lysforhold. Dette er ikke noe vi trenger å tro eller ikke tro, svaret er allerede inne. Nå kan du tolke data istedet :) 

Solceller i Nord-Norge fungerer kjempegodt idag, tenk at du ikke visste det! Her er du langt ute å sykle, på tide å oppdatere seg litt:

https://www.sintef.no/siste-nytt/2018/hvor-godt-virker-egentlig-solceller-i-nordisk-klima/

https://www.tu.no/deltav/solceller/annonse-derfor-er-solceller-mer-effektivt-i-lofoten-enn-i-bergen/503362

https://bodoenergi.soleliten.no/

Merkelig pessisme. Å for det første ikke vite noenting om det, men forsatt ha klare negative holdninger. Nå har du sjansen ihvertfall

Endret av DrAlban3000
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, DrAlban3000 said:

I gamle dager, ja. Men akkurat som med elbilen så har det skjedd litt siden du satt å dekket til Texas Instruments kalkisen. Den største forbedringen har skjedd når det kommer til det å hente ut strøm ved dårligere lysforhold. Dette er ikke noe vi trenger å tro eller ikke tro, svaret er allerede inne. Nå kan du tolke data istedet :) 

Solceller i Nord-Norge fungerer kjempegodt idag, tenk at du ikke visste det! Her er du langt ute å sykle, på tide å oppdatere seg litt:

https://www.sintef.no/siste-nytt/2018/hvor-godt-virker-egentlig-solceller-i-nordisk-klima/

https://www.tu.no/deltav/solceller/annonse-derfor-er-solceller-mer-effektivt-i-lofoten-enn-i-bergen/503362

https://bodoenergi.soleliten.no/

Merkelig pessisme. Å for det første ikke vite noenting om det, men forsatt ha klare negative holdninger. Nå har du sjansen ihvertfall

Det har nok kommet seg men jeg tror ikke helt på lønnsomheten basert på en laberatorietest, en annonse og informasjonen på ett selskap som selger solcellepaneler. 

Du har ikke noe fra noen her nord som har montert det på huset sitt og kan fortelle om det i praksis?

Kansje vi er der nå at det vil lønne seg å dekke taket med paneler om de tåler vinteren og vaskes gjevnlig, men på ett biltak er det neppe spesielt mye å hente. Og med tanken på prisen av denne bilen (som er latterlig høy) så skal man kunne lade den mye for samme sum..

Tesla vurderte jo solceller som opsjon til sine biler. Var vel en simplere utgave man tok ut bak og brettet over taket på bilen.

Men de skrotet den ideen og ser ikke ut til å komme med nye ny enda. Alt for lite areal og folk parkerer gjerne innendørs var vel litt av grunnen til skrotingen.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Complexity skrev (17 minutter siden):

Det har nok kommet seg men jeg tror ikke helt på lønnsomheten basert på en laberatorietest, en annonse og informasjonen på ett selskap som selger solcellepaneler. 

Du har ikke noe fra noen her nord som har montert det på huset sitt og kan fortelle om det i praksis?

Kansje vi er der nå at det vil lønne seg å dekke taket med paneler om de tåler vinteren og vaskes gjevnlig, men på ett biltak er det neppe spesielt mye å hente. Og med tanken på prisen av denne bilen (som er latterlig høy) så skal man kunne lade den mye for samme sum..

Gjennomføringen er ikke så god, men ideen er kjempegod. Tenk all den energien som går tapt, og vi sitter inni bilene med kjøling på - dobbel negativ effekt. Om du kunne fått 60-70km de gangene du sto et døgn ute i sola - hva hadde det vært verdt? For meg hadde det vært utrolig digg, og husk - solceller virker i regn, tåke, sol, snø, overskyet. Tenk nå om nesten alle nye biler hadde solcelle på taket, en standardisert matte som produseres i nok opplag. Med morgendagens teknologi har du en ok ladeøkt de gangene du parkerer etpar timer. 

Effekten av et slikt tiltak er færre KW som må gå i kabel. Akkurat som med biler (som vi egentlig ikke burde kjørt rundt i) er den energihverdagen vi går i møte med usikker. Ingen vet hva som skjer, annet enn at tilbudene blir dårligere og energikrisene kommer tettere. Det er en ekstremt utvikling i dette markedet som har tatt av etter 2015 - min spådom er at normale husstander har solceller innenfor et tidsvindu på 10 år.

 

Jeg skal ikke dra deg skrikende inn i en debatt om fortjeneste for deg, det er helt sikkert. Det er ikke mye å hente på å montere solceller, men noe er det. En kollega gikk for dette, gården hans produserer ca 70% av strømmen selv. Når alt er regnet sammen så ender man med en energiuavhengighet, en sikker kilde til strøm ved kriser, miljøvennlig strøm - og for denne personen så sparer han også litt på det. En usikker energifremtid vil kun gjøre dette regnestykket mer fordelaktig for de som velger solcelle - en energikrise vil lage et skille i befolkningen - de med, og de uten.

Om du vil lære mer om fortjeneste og muligheter for din egen situasjon finnes det måter å måle det på, det er også flere husholdninger med solceller i 40k-100k klassen i Nord. Det er ikke vanlig ennå, men det er kommet ditt at et tak i et nordnorsk klima betaler seg ned på 10-12 år - det varer i ca 40. 

NordNorge viser vei, her er det litt om hvorfor/hvordan:

https://uit.no/labyrint/a/fornybarenergi?p_document_id=521356&cid=521380

Smarte Penger har sett på økonomien rundt:

https://www.smartepenger.no/boligokonomi/3143-lonnsomheten-i-solcellepanel-pa-taket

 

 

 

Endret av DrAlban3000
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Complexity said:

Det har nok kommet seg men jeg tror ikke helt på lønnsomheten basert på en laberatorietest, en annonse og informasjonen på ett selskap som selger solcellepaneler. 

Du har ikke noe fra noen her nord som har montert det på huset sitt og kan fortelle om det i praksis?

Kansje vi er der nå at det vil lønne seg å dekke taket med paneler om de tåler vinteren og vaskes gjevnlig, men på ett biltak er det neppe spesielt mye å hente. Og med tanken på prisen av denne bilen (som er latterlig høy) så skal man kunne lade den mye for samme sum..

Tesla vurderte jo solceller som opsjon til sine biler. Var vel en simplere utgave man tok ut bak og brettet over taket på bilen.

Men de skrotet den ideen og ser ikke ut til å komme med nye ny enda. Alt for lite areal og folk parkerer gjerne innendørs var vel litt av grunnen til skrotingen.

De har kommet med ny versjon av den ideen faktisk med å ha et solcelle anlegg som brettes ut men er på en henger nå samt ha mulighet for starlink og.

https://insideevs.com/news/596218/tesla-solar-trailer-range-extender-hannover-germany/

spacer.png

Endret av onkel_jon
  • Liker 1
Lenke til kommentar
onkel_jon skrev (1 time siden):

De har kommet med ny versjon av den ideen faktisk med å ha et solcelle anlegg som brettes ut men er på en henger nå samt ha mulighet for starlink og.

https://insideevs.com/news/596218/tesla-solar-trailer-range-extender-hannover-germany/

 

Liker idéen, men synes det passer bedre noe høyere skaphenger, men der det er sidene som har de ekstra solcellepanelene, slik at selv når den står en plass det man ikke får foldet den ut, så har du antageligvis solskinn på opp til 3 side om gangen. Taket, ene siden og enten front eller bake. Og inni hengeren kan man ha med seg f.eks. sykler og campingutstyr.

Kanskje kan man innrede hengeren som en skjult campingvogn som holder seng, kjøkkenbenk og kanskje dusj/toalett. Dusj/toalett kan komme som en teltløsning som skjules under solcellepanelet på ene siden, og man bruker portapotti eller biotoalett for nr. 2-behov først og fremst.

Og de innvendige veggene, altså under solcellepanelene, kan ha vinduer og dører som ikke vises før man bretter ut vingene som roseblad. Da har man og oppholdsområde som havner i skyggen, og som beskytter mot regn.

Innredningen inni hengeren kan være modulbasert, slik at hengeren også kan fungere som en ren varehenger når man trenger en slik, så slipper man å ha to hengere eller må leie en når det trengs en slik. Og gjerne være slik at man ikke trenger alt med en gang, men kan bygge på etter eget ønske og lommebok.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Iterion skrev (På 5.7.2022 den 9.13):

Lurer på hvor mange som er mer skeptiske til å kjøpe elbil nå som strømprisene, spesielt i sør og øst, har økt såpass mye? Sparer fortsatt en del penger i forhold til bensin/diesel, men det har blitt mye dyrere enn det en gang var. Og ikke minst nå som det blir mindre fordeler med å ha el-bil, i tillegg til at det blir noen tusen dyrere å kjøpe el-bil over 600k eller hva det nå de hadde satt grensa på. 

Drivstoff er bare en av fordelene med elbil. Teknisk og praktisk en mye bedre teknologi som er mye mer behagelig å kjøre. Samme bil til samme pris, el vs fossil, hadde jeg valgt el any day. Rimeligere drivstoff er en bonus, og fossilt drivstoff har jo steget ekstremt mye i pris i det siste det også.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (6 minutter siden):

Drivstoff er bare en av fordelene med elbil. Teknisk og praktisk en mye bedre teknologi som er mye mer behagelig å kjøre. Samme bil til samme pris, el vs fossil, hadde jeg valgt el any day. Rimeligere drivstoff er en bonus, og fossilt drivstoff har jo steget ekstremt mye i pris i det siste det også.

Men hadde du hatt den samme skråsikkerheten uten å kjøre EL idag? Det er mange som skal ha for første gang, og for noen er det fortsatt veldig rart. Jeg kan tenke meg at overgangen kan være kjip for eldre mennesker med liten interesse i apper og med et tankesett som kanskje står litt mer fast.

Tror de fleste elbileiere idag synes det er bedre å kjøre i trafikk. For meg personlig er det effektivt og digg, men det er ingenting som slår opplevelsen av en sportslig bil med flersylindret bensinmotor.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Nimrad said:

Drivstoff er bare en av fordelene med elbil. Teknisk og praktisk en mye bedre teknologi som er mye mer behagelig å kjøre. Samme bil til samme pris, el vs fossil, hadde jeg valgt el any day. Rimeligere drivstoff er en bonus, og fossilt drivstoff har jo steget ekstremt mye i pris i det siste det også.

Spørs hvor langt man kjører men en plugin hybrid på 10 mil rekkevidde på el er ganske bra og, får man litt av begge, ulempen at koster mer å vedlikeholde. Nå har jo oslo f.eks lyst at fosil og el skal betale like mye i bom så er ikke noe å spare der lenger.

Endret av onkel_jon
Lenke til kommentar
onkel_jon skrev (1 time siden):

Spørs hvor langt man kjører men en plugin hybrid på 10 mil rekkevidde på el er ganske bra og, får man litt av begge, ulempen at koster mer å vedlikeholde.

Da utelater du alle andre fordeler med elbil vs fossil. Jeg kjører 4-5 mils hybrid i dag. Det er mye kjekkere å kjøre ordentlig elmotor som responderer med en gang. Den kan varme opp bilen. Jeg slipper å fylle drivstoff. Jeg slipper rullete utslipp. Jeg slipper så mange slitedeler. ++++

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (52 minutter siden):

Jeg kjører ikke EL i dag. Jeg har plug in hybrid og merker veldig godt hvor sjeldent jeg trenger den ene styrken som er rekkevidden.

Skjønte ikke denne helt, om du klarer deg med 40-50km er jo det supert!

jeg tror mange med fossilbiler er skeptiske til EL, og grunnen tror jeg er kunnskap og erfaringer med det. Slik du har erfart med din bil, som tidvis en er elbil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...