Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
DJViking skrev (2 timer siden):

Noen her som har bestilt seg en Fisker Ocean?

Etter dårlig erfaring med California-biler og elendig "service" fra oppstartsbedrifter så er jeg for skeptisk og bitter til å bite på tilbudet fra ennå et oppstartsselskap fra California. Fisker får seile sin egen sjø til de eventuelt opparbeider tillit i det norske markedet og har et godt servicenettverk.

Fantomtegningen skrev (1 time siden):

Siden BYD Tang får god kritikk er jeg veldig spent på en potensiell BYD Han stasjonsvogn, ser meget lekker ut.

https://insideevs.com/news/562852/byd-han-station-wagon-version/

Fine former - men jeg støtter ikke Kina-diktaturet med mine penger. Styrer også unna bruktkjøp av kinesisk.

Edit: Herregud så horehus den ser ut inni! Tacky deluxe

Og logoen: Liten kniv, stor gaffel, liten skje, og vinglass / timeglass / rasteplass. Også står det 3,95 bak. 3,95 hva? liters motor?

Endret av Simen1
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
onkel_jon skrev (20 minutter siden):

Får håpe du klarer deg med den dårlige rekkevidden da, kan ikke se for meg den få noe større en 50kwh batteri da plattformen den bygges på er altfor gammeldags, evt vente på facelift om et par år og håpe den kommer stla medium plattformen.

Men ser kul ut, hadde det vært 70kwh batteri da hadde det kanskje vært kjøp for min del og men er skuffet over el satsningen til stellantis generelt da de helst vil lage hybrider og sjefer klager over de høye kostnadene med utvikling og produksjon av elbiler.

https://insideevs.com/news/570366/stellantis-ceo-complains-electrification-costs/

Satser på at den kommer med 70kwh batteri ;)

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Simen1 said:

 

Fine former - men jeg støtter ikke Kina-diktaturet med mine penger. Styrer også unna bruktkjøp av kinesisk.

Er forsåvidt enig i å ikke støtte kina, men det kinesiske EV markedet er så mye mer utviklet enn vestlig marked at valgmulighetene og pris er så mye bedre.

I vesten er det kun små biler med kort rekkevidde eller svære SUV'er for millionærer. Først nå er det nye "familie" biler på markedet, men ingen har noe særlig hengervekt kapasitet eller har trøbbel med nyttelasten, samt disse igjen koster mer enn det smaker.

Lenke til kommentar
Fantomtegningen skrev (42 minutter siden):

Er forsåvidt enig i å ikke støtte kina, men det kinesiske EV markedet er så mye mer utviklet enn vestlig marked at valgmulighetene og pris er så mye bedre.

I vesten er det kun små biler med kort rekkevidde eller svære SUV'er for millionærer. Først nå er det nye "familie" biler på markedet, men ingen har noe særlig hengervekt kapasitet eller har trøbbel med nyttelasten, samt disse igjen koster mer enn det smaker.

Neida, utvalget kommer seg her også. Fullt mulig å kjøpe Skoda Enyac, Peugot 2008, VW ID4 og denslags biler fra Europa også. Også finnes det jo demokratier med bilproduksjon i Asia også. Blant annet Sør-korea og Japan. Utvalget kommer seg ser også.

Endret av Simen1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
onkel_jon skrev (1 time siden):

Får håpe du klarer deg med den dårlige rekkevidden da, kan ikke se for meg den få noe større en 50kwh batteri da plattformen den bygges på er altfor gammeldags, evt vente på facelift om et par år og håpe den kommer stla medium plattformen.

Men ser kul ut, hadde det vært 70kwh batteri da hadde det kanskje vært kjøp for min del og men er skuffet over el satsningen til stellantis generelt da de helst vil lage hybrider og sjefer klager over de høye kostnadene med utvikling og produksjon av elbiler.

https://insideevs.com/news/570366/stellantis-ceo-complains-electrification-costs/

Tror nok det går bra jeg, plattformer modifiseres etter behov, det er ikke slik at en plattform nødvendigvis har så fryktelig mye å si for sluttbrukeren av produktet. Kia E-Soul og Hyundai Kona er basert på en kompakt plattform først introdusert i 2014, de har klart å presse inn batterier med 64 kwh netto kapasitet (trolig 67-68 kwh brutto) , Nissan leaf er basert på en modifisert platform som strekker seg tilbake i 2008 og de har klart å presset inn ett 62 kwh batteri i den, BMW iX3 deler platform med den vanlige X3en som igjen er basert på en plattform som strekker seg en god del år bak i tid, her har de klart å presse inn ett 74 kwh batteri. Det samme kan nok sies om mange andre elektriske biler uten at jeg skal sette meg så mye mer inn i det, hele denne besettelsen rundt hvilken plattform biler er basert på er fullstendig meningsløs, EMP2 plattformen den nye 408 skal baseres på blir uansett EMP2 V3 så det er heller ikke slik at grunn latformen er helt lik den de introduserte i 2013.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (1 time siden):

Tror nok det går bra jeg, plattformer modifiseres etter behov, det er ikke slik at en plattform nødvendigvis har så fryktelig mye å si for sluttbrukeren av produktet. Kia E-Soul og Hyundai Kona er basert på en kompakt plattform først introdusert i 2014, de har klart å presse inn batterier med 64 kwh netto kapasitet (trolig 67-68 kwh brutto) , Nissan leaf er basert på en modifisert platform som strekker seg tilbake i 2008 og de har klart å presset inn ett 62 kwh batteri i den, BMW iX3 deler platform med den vanlige X3en som igjen er basert på en plattform som strekker seg en god del år bak i tid, her har de klart å presse inn ett 74 kwh batteri. Det samme kan nok sies om mange andre elektriske biler uten at jeg skal sette meg så mye mer inn i det, hele denne besettelsen rundt hvilken plattform biler er basert på er fullstendig meningsløs, EMP2 plattformen den nye 408 skal baseres på blir uansett EMP2 V3 så det er heller ikke slik at grunn latformen er helt lik den de introduserte i 2013.

E-traveller med søsken er vel også basert på emp2, og er allerede tilgjengelig med 75kWh(brutto) batteri, men det er kanskje litt bedre muligheter for å skvise inn mer kapasitet i en kassebil.

Lenke til kommentar

Klarer meg forøvrig helt topp på bilferie i Europa med Leaf 2019 40kwh og vi har kjørt noen hundre mil før ferien er over. Hadde trodd det skulle bli en større utfordring enn det ble. 24kwh hadde nok blitt irriterende lite.

En ting jeg dog har lagt merke til på 2019 Leaf ettersom vi har vært på mange støvete landeveier uten asfalt er at dette fine støvet trenger inn de utroligste steder - heldigvis ikke inn i kabinen. 2019 Leaf har ganske bra med tetningslister for å sørge for at slikt ikke skjer men likevel har jeg brukt noen timer annenhver uke på å knotevaske bort fint sandstøv fra landeveier. Det er typisk inne i dørkarmer (mellom dør og stolpe, karmer, lister osv) og den slags hvor det samler seg opp, også i karmene rundt bagasjeluka. 

Hvordan er andre elbiler og merker her? Stort sett samme utfordringen for alle? Skal sies at dette har vært med 4 uker med nærmest daglig kjøring på slike sandete veier hvor støvskya står metervis opp bak deg.

Det skal sies at ingen av mine tidligere tyske fossilbiler har vært noe særlig bedre på akkurat dette. Men om noen elbiler utmerker seg som "best i klassen" eller "verst i klassen" hadde vært interessant å vite. Jeg vil tro at biler med dårlig fitting er verst?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
17 minutes ago, Theo343 said:

Klarer meg forøvrig helt topp på bilferie i Europa med Leaf 2019 40kwh og vi har kjørt noen hundre mil før ferien er over. Hadde trodd det skulle bli en større utfordring enn det ble. 24kwh hadde nok blitt irriterende lite.

En ting jeg dog har lagt merke til på 2019 Leaf ettersom vi har vært på mange støvete landeveier uten asfalt er at dette fine støvet trenger inn de utroligste steder - heldigvis ikke inn i kabinen. 2019 Leaf har ganske bra med tetningslister for å sørge for at slikt ikke skjer men likevel har jeg brukt noen timer annenhver uke på å knotevaske bort fint sandstøv fra landeveier. Det er typisk inne i dørkarmer (mellom dør og stolpe, karmer, lister osv) og den slags hvor det samler seg opp, også i karmene rundt bagasjeluka. 

Hvordan er andre elbiler og merker her? Stort sett samme utfordringen for alle? Skal sies at dette har vært med 4 uker med nærmest daglig kjøring på slike sandete veier hvor støvskya står metervis opp bak deg.

Det skal sies at ingen av mine tidligere tyske elbiler har vært noe særlig bedre på akkurat dette. Men om noen elbiler utmerker seg som "best i klassen" eller "verst i klassen" hadde vært interessant å vite. Jeg vil tro at biler med dårlig fitting er verst?

Er nok ganske vanlig. Har vært slik på alle mine biler iallefall.

Har du sjekket venstre dempertårn for rust? Leaf har vel siden 2011 slitt med at dempertårnet ruster da vannet fra vindusviskern treffer rett oppå.

Om du gjør noe med det tidlig slipper du kansje problemer senere.

Vet nissan har prøvd seg med noen hetter over dempertårnet men det har vel ikke vært så stor suksess.

Endret av Complexity
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Theo343 said:

Skal sjekke men har forløpig ikke sett noe når jeg fyller på spylevæske. Min 7 år gamle leaf fra slutten av 2012 vet jeg ikke hadde det da  jeg gikk over bilen ganske nøye før salg.

Tilfeldigheten rår nok veldig her på hvor mye salt som har kommet seg dit og hvor lenge det har ligget. Min 2014 modell med rett over 30k på telleren var ganske ille, mens en kompis sin 2014 med godt over 100k på telleren så veldig bra ut.

Uansett greit å sjekke og eventuelt gjøre noe med.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (50 minutter siden):

Skal sjekke men har forløpig ikke sett noe når jeg fyller på spylevæske. Min 7 år gamle leaf fra slutten av 2012 vet jeg ikke hadde det da  jeg gikk over bilen ganske nøye før salg.

Du ser det ikke uten å ta av noe deksler. Regner med det er dette @Complexity tenker på. På bilen til mamma fylte jeg på med Fluidfilm av den tykkeste typen i disse fjærtårnene; forhåpentligvis forhindrer det problemer i fremtiden.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

@Kajac og @Complexity

Jeg skylder dere en stor takk da jeg tror dere har avverget en mulig kjempedyr reparasjon senere. det er helt utrolig at BNH ikke sjekker og smører opp disse når bilen er på servicer. Jeg hadde min på service i april 2022.

Det var ikke stedet jeg trodde dere pratet om men ettersom dere forklarte fant jeg plastdekslene som kan åpnes for å inspiserer. Skal legge inn bilder.

Støtdemper tårnet på sjåførsiden begynte å se dårlig ut. Tørket opp det værste akkurat nå. Legger ut bilder.

EDIT:
Det var vanskelig å se i lysforholdene ute og når jeg ser på bildene jeg tok så er støtdempertårnet på sjåførsiden omtrent gjennomrustet!. Bilen er såvidt 3 år gammel så dette blir reklamasjon på garanti! Den har også kun kjørt 1 år på motorvei til oslo og ellers landlige strøk på østlandet. For det meste småkjøring siste 2 år med omtrent 40k på telleren.

Det rustede tårnet på sjåførsiden

Spoiler

image.png.ae85cedf3d9c09f54dc303d90d244cf2.pngimage.png.84fb6965b02c892e895112f7e95929b9.png

Slik den burde sett ut - som det gjør på passasjersiden

Spoiler


image.thumb.png.264947fa4763a1d95445b7f218b96561.png

 

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det som sjokkerer meg mest med dette er at BNH ikke inspiserer dette på årlig service. Jeg hadde årets service i slutten av April som er kun et par måneder siden. Dette er om mulig mitt siste kjøp hos BNH - avhengig av hvordan de møter denne saken. I tillegg på 2. års service betalte jeg for å fornye rustbeskyttelsen.

Endret av Theo343
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (2 timer siden):

Klarer meg forøvrig helt topp på bilferie i Europa med Leaf 2019 40kwh og vi har kjørt noen hundre mil før ferien er over. Hadde trodd det skulle bli en større utfordring enn det ble. 24kwh hadde nok blitt irriterende lite.

En ting jeg dog har lagt merke til på 2019 Leaf ettersom vi har vært på mange støvete landeveier uten asfalt er at dette fine støvet trenger inn de utroligste steder - heldigvis ikke inn i kabinen. 2019 Leaf har ganske bra med tetningslister for å sørge for at slikt ikke skjer men likevel har jeg brukt noen timer annenhver uke på å knotevaske bort fint sandstøv fra landeveier. Det er typisk inne i dørkarmer (mellom dør og stolpe, karmer, lister osv) og den slags hvor det samler seg opp, også i karmene rundt bagasjeluka. 

Hvordan er andre elbiler og merker her? Stort sett samme utfordringen for alle? Skal sies at dette har vært med 4 uker med nærmest daglig kjøring på slike sandete veier hvor støvskya står metervis opp bak deg.

Det skal sies at ingen av mine tidligere tyske elbiler har vært noe særlig bedre på akkurat dette. Men om noen elbiler utmerker seg som "best i klassen" eller "verst i klassen" hadde vært interessant å vite. Jeg vil tro at biler med dårlig fitting er verst?

Når jeg selv skulle ut på langtur med min gamle Nissan Leaf 40kwh for noen år siden var det og en nervepirrende tid før jeg faktisk begynt å kjøre. Alt jeg leste om "rapidgate" ladekøer og om hvordan Leaf bare var en bil som var brukende til å kjøre til og fra butikken i nærområdet så var det kanskje ikke så rart. Brukte litt tid på å planlegge ruten med ladestopp og alt det der og før jeg viste ordet av det var 60 mil lagt bak meg, rapidgate var ingen sted å se, ladekøene var ikke tilstedeværende (dette var i 2019) og de 20 milene pluss minus jeg hadde mellom hvert ladestopp var egentlig et ganske greit utgangspunkt for dopauser og å ta seg en matbit uansett :)

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Theo343 said:

@Kajac og @Complexity

Jeg skylder dere en stor takk da jeg tror dere har avverget en mulig kjempedyr reparasjon senere. det er helt utrolig at BNH ikke sjekker og smører opp disse når bilen er på servicer. Jeg hadde min på service i april 2022.

Det var ikke stedet jeg trodde dere pratet om men ettersom dere forklarte fant jeg plastdekslene som kan åpnes for å inspiserer. Skal legge inn bilder.

Støtdemper tårnet på sjåførsiden begynte å se dårlig ut. Tørket opp det værste akkurat nå. Legger ut bilder.

EDIT:
Det var vanskelig å se i lysforholdene ute og når jeg ser på bildene jeg tok så er støtdempertårnet på sjåførsiden omtrent gjennomrustet!. Bilen er såvidt 3 år gammel så dette blir reklamasjon på garanti! Den har også kun kjørt 1 år på motorvei til oslo og ellers landlige strøk på østlandet. For det meste småkjøring siste 2 år med omtrent 40k på telleren.

Det rustede tårnet på sjåførsiden

  Hide contents

image.png.ae85cedf3d9c09f54dc303d90d244cf2.pngimage.png.84fb6965b02c892e895112f7e95929b9.png

Slik den burde sett ut - som det gjør på passasjersiden

  Hide contents


image.thumb.png.264947fa4763a1d95445b7f218b96561.png

 

Ja se der ja! Det der kunne du blitt plaget med om noen år. Burde høre med dem ja.

Er litt skremmende at dette var en designflaw man oppdaget i 2011 og som de enda ikke har fått gjort noe med. Sikkert samme problem på 2022 modellene også.

Endret av Complexity
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...