Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

41 minutes ago, Simen1 said:

Pluggene passer, men vil ikke ladekladden protestere mot å lade en ikke-Tesla?

Neida. Ingen sperrer i laderen mot å lade andre biler.

Har brukt en slik til å lade min gamle Leaf med, og det med adapter fra type 2 til type 1 i tillegg. Ingen problem.

Tesla sine veggladere kan man sette sperre på så den kun lader Tesla, eller kun Tesla med godkjente VIN nummer.

Eller man kan la dem være åpen for alle biler og de funker da også helt fint på en Leaf.

Endret av Complexity
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

  

4 hours ago, Complexity said:

Neida. Ingen sperrer i laderen mot å lade andre biler. Har brukt en slik til å lade min gamle Leaf med, og det med adapter fra type 2 til type 1 i tillegg. Ingen problem.

Tesla sine veggladere kan man sette sperre på så den kun lader Tesla, eller kun Tesla med godkjente VIN nummer. Eller man kan la dem være åpen for alle biler og de funker da også helt fint på en Leaf.

Takk for god info, skal noter meg det. Jeg har tittet på overgang til type 2 som da kommer med en ladekladd/klump. De er forholdsvis dyre og siden jeg er i utlandet så jeg har ikke mulighet til å kjøpe slikt via finn og få tak i det under ferien.

En enkel overgang til Schuko Type F, som jeg kan få tak i butikk her er mest aktuelt.
Som gjør det greit å lade via den medfølgende schuko laderen og vil fungere godt nok til lading over natten :) 

Vi har leid et hus i utlandet for ferien og fikk beskjed om at det ville være satt opp elbillader på stedet og antok da det var en ladeboks med Type 2 men kom frem til denne røde stikken. Det er ikke noe stort problem da vi benytter oss av chademo ladere rundt om kring, men skulle gjerne hatt muligheten til å topplade for de lengre ekskursjonene i løpet av ferien. Samt for å unngå situasjoner vi opplever, forklart nedenfor.

PS.
Det er også mye kø på chademo laderne og de som bor og lader her har ikke samme ladekotyme som i norge aka "maks 80% og maks 30 min ved kø". Vi satt i bilen og ventet 1 time på en kar sist gang, da vi ikke kan forlate laderen. Vi har også opplevd at folk kan lite om hvordan hurtigladerne fungerer og en Tesla sjåfør som kom etter oss, tok CSS kabelen mens jeg skulle starte lading hvor han satt i gang lading med sin ladebrikke før jeg fikk lagt inn MC infoen på appen og dermed sperret meg fra å lade. Selv om jeg forsøkte å si at at han måtte vente. Noe som førte til en lengre diskusjon som vi har hatt med flere elbileiere her. Det har alltid vært folkelig nivå men noe påståelig aka "Du kan bruke alle 3 samtidig", "Appen sa det var 2 stikk ledig" osv. Med unntak av enkelte tesla sjåførene vi har møtt på i køene (ikke alle) har de fleste forstått at hurtigladeren ikke støtter chademo og css samtidig når jeg forklarer og legger inn MC infoen i appen (som ikke støtter å "huske" kortet)


Ingen fordommer mot Tesla eiere, bare beskriver det vi har opplevd på noen uker. De er like hyggelige som alle andre.

Den blå ladebrikken fra ladeklubben til elbilforeningen har heller ikke fungert på hurtigladere her slik de sier i sin artikkel "skal du på ferie til utlandet i sommer". Mange støtter heller ikke å legge inn egne brikker i ladeappen og derfor driver vi med MC knotting via app hver gang. Vi har forløpig ikke testet e-on så det kan være ladebrikken fungerer der.

Forøvrig fungerte ikke "den blå ladebrikken" på MER ladere i Norge heller, men den gamle sorte fungerte samt gamle Grønn Kontakt brikken. Den har dog fungert på Recharge ladere i Norge.

Det samme MC kortet jeg bruker på ladere her er registrert i Ladeklubben sin app (siden april'ish) og skulle da i følge ladeklubben fungert på hurtigladerne her.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, Simen1 said:

Ellers så skal det fungere med Nissans kladd-kabel og en overgang fra rød rundstift 3-fase TN til en 1-fase 16A.

Varenr 32A3RS16F: Med 32A 5-pins rød CEE Pris: Kr. 950,-

Regner med det er på jobben eller noe sånt, og at du ikke får tillatelse til å sette opp egen ladeboks, siden det røde uttaket er sjeldent å finne på privatadresser.

Er på et hus vi har leid i utlandet hvor vi trodde vi kom til en type 2 vegglader (stod ikke noe mer beskrevet i leieteksten enn "elbillader er satt opp"). Leaf 2019 har type 2.

Men skjønner at det da er denne jeg må forsøke å finne en plass for 5-pins rød. :)
"Adapter 32A CEE til schuko". Og ikke minst da Schuko F som er jordingstandarden vår.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Complexity skrev (3 timer siden):

Neida. Ingen sperrer i laderen mot å lade andre biler.

Har brukt en slik til å lade min gamle Leaf med, og det med adapter fra type 2 til type 1 i tillegg. Ingen problem.

Tesla sine veggladere kan man sette sperre på så den kun lader Tesla, eller kun Tesla med godkjente VIN nummer.

Eller man kan la dem være åpen for alle biler og de funker da også helt fint på en Leaf.

Jeg har investert i en ny TWC gen. 3, som jeg også har tenkt å lade min gamle ur-Leaf på. Er det noe jeg må gjøre med TWC'en for å lade Leaf'en på den?

Hvilket adapter trenger jeg da? Har du et konkret eksempel?

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Hanhijnn said:

Jeg har investert i en ny TWC gen. 3, som jeg også har tenkt å lade min gamle ur-Leaf på. Er det noe jeg må gjøre med TWC'en for å lade Leaf'en på den?

Hvilket adapter trenger jeg da? Har du et konkret eksempel?

Er det type 1 så må du ha et adapter fra type 2 til type 1

https://www.elbilhjelpen.no/shop/product/overgang-fra-type-2-til-type-1-3x6mm2-32a

Lenke til kommentar
1 hour ago, Hanhijnn said:

Jeg har investert i en ny TWC gen. 3, som jeg også har tenkt å lade min gamle ur-Leaf på. Er det noe jeg må gjøre med TWC'en for å lade Leaf'en på den?

Hvilket adapter trenger jeg da? Har du et konkret eksempel?

Du må sette opp i instillingene at den skal kunne lade alle biler. Er bare å koble deg på AP nettverket laderen sender ut. med en laptop eller mobil så får du tilgang til oppsettet. For å aktivere nettverket til ladeboksen kan du bare slå av å på sikringen eller holde inne knappen på laderen i 10 sekund eller så.

Det står i manualen som følger med.

Også trenger du en type 2 til type 1 adapter av noe slag. Jeg kjøpte en brukt på finn til noen hundrelapper.

Men det er vel egentlig ikke lov å lade slik bare så du er informert om det.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (1 time siden):

Er på et hus vi har leid i utlandet hvor vi trodde vi kom til en type 2 vegglader (stod ikke noe mer beskrevet i leieteksten enn "elbillader er satt opp"). Leaf 2019 har type 2.

Hvis det er europeisk schuko i huset nært nok til å unngå skjøteledning så ville jeg brukt det i stedet for.

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Simen1 said:

Hvis det er europeisk schuko i huset nært nok til å unngå skjøteledning så ville jeg brukt det i stedet for.

Det er ingen mulighet for Type F  Schuko som vi bruker i Norge.
image.png.cba18fd929f47d70d8c8231c1639d9e1.png

Men jeg ser jeg kan få kjøpt overgang fra Schuko standarden som brukes her til vår type på hvitvare forretninger. Så da prøver jeg det først. Selv om jeg ikke er begeistret for masse overganger 😛

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (7 timer siden):

Det er ingen mulighet for Type F  Schuko som vi bruker i Norge.
image.png.cba18fd929f47d70d8c8231c1639d9e1.png

Men jeg ser jeg kan få kjøpt overgang fra Schuko standarden som brukes her til vår type på hvitvare forretninger. Så da prøver jeg det først. Selv om jeg ikke er begeistret for masse overganger 😛

Hvis støpselet på ladekabelen har det hullet for jording som vises på støpselet på bildet, trenger du ingen overgang.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (25 minutter siden):

Motor har vært å tittet litt på den nye Toyotan og virker ikke så veldig imponert..

https://www.motor.no/tester/motor-har-testet-toyota-bz4x-forbauset-over-middelmadigheten/226217

En forbausende dårlig/clickbaity overskrift for en score som var langt over middels, men motor er vel ikke den store aktøren de en gang var, så de må vel få klikk på en eller annen måte. Sammenlignet med overskriften der de testet en annen toyota som de faktisk ga lavere score https://www.motor.no/bil/test-av-toyota-yaris-cross-76-poeng-hos-motor/214958

Endret av Evil-Duck
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Evil-Duck said:

En forbausende dårlig/clickbaity overskrift for en score som var langt over middels, men motor er vel ikke den store aktøren de en gang var, så de må vel få klikk på en eller annen måte. Sammenlignet med overskriften der de testet en annen toyota som de faktisk ga lavere score https://www.motor.no/bil/test-av-toyota-yaris-cross-76-poeng-hos-motor/214958

Motor er veldig clickbaity med overskriftene sine ja. Men jeg tror nok det var en del større forventninger til denne elbilen enn til yarisen..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (2 minutter siden):

Motor er veldig clickbaity med overskriftene sine ja. Men jeg tror nok det var en del større forventninger til denne elbilen enn til yarisen..

Det er vel nettopp det at det er så høye forhåpninger/interesse rundt denne bilen at de velger å utforme overskriften sin slik de gjør tenke jeg. Med en scor på 77 av 100 så tilsier jo det at de anser bilen som svært god. Men en Toyota er jo en Toyota, forventer en at det skal være noe annet blir en nok skuffet.

Lenke til kommentar
9 minutes ago, Dubious said:

Men bz4x er ikke en ren Toyota, så at den får en middels score er som forventet.

Så du tror den ville vært mye bedre om det kun var Toyota som laget den?

Er vel ikke helt utenkelig at Subaru bare drar dem ned. De har vel ikke levert noe spesielt bra på lenge. Har en 2012 Forester firmabil som er temmelig oppbrukt nå etter bare 170 000km.

Det skjer jo ikke på en Toyota.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...