Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

DrAlban3000 skrev (5 timer siden):

Min problem med testene til TB er at de er unøyaktige. Du viser til et regnestykke som viser hvor mye eller lite det var i et enkelt tilfelle. Ikke så vanskelig å finne med andre ord.

Så da er det helt klart forskjeller i testene. Min påstand er at de kommer Tesla til gode litt ofte. Som f.eks å kjøre en test med to biler, og isolere en av de.

Han er ikke bedre eller verre enn de andre kanalene som har et favorisert produkt. 

Følger du livestreamen, så blir utregningene gjort der, og ettergått senere, men han får korrigeringer og hjelp til utregning av flere av se som følger han. Så om du mener det er gjort feil, er det bare å gå inn i den etterfølgende videoen som blir lagt ut.

Men der vil ofte eventuelle muntlige feil blir korrigert, så om han sier det må trekkes fra 15 minutter, men at det var feil, så får du ofte opp tekst om at det korrekte er 10 minutter, som eksempel.

I kommentarene enten under selve videoen, eller når han svarer på innlegg, så kommer det fort frem endel info som er lett å gå glipp av. Bl.a. er han flink med å fortelle om årsak til eventuelle endringer fra hvordan han normalt sett tester.

Jeg har forsåvidt ikke noe problem med om folk ikke liker TB, eller mistenker at noe ikke er helt som det skulle være. Om man lurer er det godt mulig noen kan gi svar/forklaring.

Det jeg dog har problemer, med, er når noen går hardt ut å påstår at han er bios og uredelig, da bør man ha grunnlag for påstandene sine. Det hadde du ikke, og da reagerer jeg.

Og før beskyldningene kommer, nei jeg er ikke Tesla Fan boy, jeg kjører Hyundai Kona, og er ganske godt fornøyd med den. Og jeg har ingen forbindelser til TB, så er kun normal rettferdighetssans som kicker inn.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Trestein skrev (39 minutter siden):

Her er original historien Les tråen selv. Bare personangrep, ingen fakta/linker  eller argumenter fra din side. 

Så flott at du henter opp artikkelen der du kom med den påstanden om juks ved å starte med testen i 120, for deretter å kjøre 90-testen.

Som jeg fortalte deg i akkurat den tråden, så forteller TB selv i videoen du linket til, hvorfor han valgte å avvike fra standarden den gangen.

Altså var det langt fra juks og fanteri som du påstår, men en hel logisk og legitim årsak, som han og redegjorde for.

Så, det eneste du klarte å bevise der, var at jeg tok for meg de feilaktige påstandene om juks, og tilbakeviste at det var juks. Akkurat som jeg påstod over i denne tråden.

Jeg trengte ikke engang å linke til noe annet, for det linken din viste, var akkurat det jeg påpekte, så den var godt nok bevis for det jeg sa. Derimot så dementerte den videoen din påstand om juks og uredelighet.

Så herlig når du skal bevise det du har gjort, me så du ender opp med å backe op akkurat det jeg har sagt. :thumbs:

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (7 timer siden):

Så flott at du henter opp artikkelen der du kom med den påstanden om juks ved å starte med testen i 120, for deretter å kjøre 90-testen.

Som jeg fortalte deg i akkurat den tråden, så forteller TB selv i videoen du linket til, hvorfor han valgte å avvike fra standarden den gangen.

Altså var det langt fra juks og fanteri som du påstår, men en hel logisk og legitim årsak, som han og redegjorde for.

Så, det eneste du klarte å bevise der, var at jeg tok for meg de feilaktige påstandene om juks, og tilbakeviste at det var juks. Akkurat som jeg påstod over i denne tråden.

Jeg trengte ikke engang å linke til noe annet, for det linken din viste, var akkurat det jeg påpekte, så den var godt nok bevis for det jeg sa. Derimot så dementerte den videoen din påstand om juks og uredelighet.

Så herlig når du skal bevise det du har gjort, me så du ender opp med å backe op akkurat det jeg har sagt. :thumbs:

Tesla bjørn informerte om hvorfor han stokket om på testene det var vi enige om.

Han burde ha testa på en annen dag

Det han ikke opplyste om var at dette kom til å påvirke rekkevidde for 90km/h testen. Det burde han gjort. 

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (8 timer siden):

Følger du livestreamen, så blir utregningene gjort der, og ettergått senere, men han får korrigeringer og hjelp til utregning av flere av se som følger han. Så om du mener det er gjort feil, er det bare å gå inn i den etterfølgende videoen som blir lagt ut.

Men der vil ofte eventuelle muntlige feil blir korrigert, så om han sier det må trekkes fra 15 minutter, men at det var feil, så får du ofte opp tekst om at det korrekte er 10 minutter, som eksempel.

I kommentarene enten under selve videoen, eller når han svarer på innlegg, så kommer det fort frem endel info som er lett å gå glipp av. Bl.a. er han flink med å fortelle om årsak til eventuelle endringer fra hvordan han normalt sett tester.

Jeg har forsåvidt ikke noe problem med om folk ikke liker TB, eller mistenker at noe ikke er helt som det skulle være. Om man lurer er det godt mulig noen kan gi svar/forklaring.

Det jeg dog har problemer, med, er når noen går hardt ut å påstår at han er bios og uredelig, da bør man ha grunnlag for påstandene sine. Det hadde du ikke, og da reagerer jeg.

Og før beskyldningene kommer, nei jeg er ikke Tesla Fan boy, jeg kjører Hyundai Kona, og er ganske godt fornøyd med den. Og jeg har ingen forbindelser til TB, så er kun normal rettferdighetssans som kicker inn.

Ah. Deilig innlegg uten grusing, knusing og debattseiere.

Forstår, jeg tror bare linja vår for hva som angir god testskikk er forskjellige - og jeg tror TB har hatt en bias - om den er ubevisst eller ikke vet ikke jeg. Grunnlaget for påstanden er gjentatte "glipper" med akkurat de modellene.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det ryktes om endringar i elbilstøtten frå neste år:

https://www.nrk.no/nyheter/fjerner-momsfritak-for-elbiler-_-innforer-tilskuddsordning_-erfarer-nrk-1.15964342

Sitat

12. mai 2022 kl. 09:20 

Fjerner momsfritak for elbiler – innfører tilskuddsordning, erfarer NRK

Regjeringen foreslår å fjerne momsfritaket for alle elbiler fra neste år. Det kommer fram i revidert nasjonalbudsjett, som legges fram i dag, erfarer NRK.

I stedet vil regjeringen innføre en tilskuddsordning. Tilskuddsordningen skal speile et merverdiavgiftsfritak for kjøpsbeløp opp til 500.000 kroner, heter det i budsjettet.

Dette vil gjøre at normale elbiler ikke vil endre pris, mens dyre elbiler kan få en prisøkning som følge av en normalisering av avgiftsleggingen.

Endringen vil i så fall gjere bilane i prisklasse 500k-600k 25k dyrare.

Lenke til kommentar

Ennå et slag mot elbilene fra Vedum, Senterpartiet og Avgiftspartiet! Hva er det de tenker med?

Elbil: Selgers marked. Kvitt deg med den du har kjøpt inn i bedre tider. Konkurransen fra nybilmarkedet svekkes og strømmen er svindyr hjemme og ennå dyrere på hurtigladere. Bompengefordelen fordufter.

Fossilbiler: Kjøpers marked. Skaff deg en nå som det er billig og drivstoffprisene skal reduseres og nyt den i mange mange år.

Klimakrisa avvikles med senterpartiet i spissen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Simen1 said:

Ennå et slag mot elbilene fra Vedum, Senterpartiet og Avgiftspartiet! Hva er det de tenker med?

Elbil: Selgers marked. Kvitt deg med den du har kjøpt inn i bedre tider. Konkurransen fra nybilmarkedet svekkes og strømmen er svindyr hjemme og ennå dyrere på hurtigladere. Bompengefordelen fordufter.

Fossilbiler: Kjøpers marked. Skaff deg en nå som det er billig og drivstoffprisene skal reduseres og nyt den i mange mange år.

Klimakrisa avvikles med senterpartiet i spissen.

Jepp tror hybridene kommer til å gjøre en comeback i Norge fremover frem til regjeringen velger å straffe dem mer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bare å ta et steg tilbake, folkens. "Gratispengene" vi har fått fra staten er nå trukket tilbake - med renter. Og med elbil som utgiftspost er det stort sannsynlig at denne reduseres over tid slik at vi etterhvert har null fordeler med å kjøre null utslipp. Bra jobba! Hvordan er hybridmarkedet om dagen?

Endret av Retroman
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Retroman said:

Bare å ta et steg tilbake, folkens. "Gratispengene" vi har fått fra staten er nå trukket tilbake - med renter. Og med elbil som utgiftspost er det stort sannsynlig at denne reduseres over tid slik at vi etterhvert har null fordeler med å kjøre null utslipp. Bra jobba! Hvordan er hybridmarkedet om dagen?

Løp og kjøp tenker nå jeg. Slakter man bompengefordelen som det snakkes om nå har PHEV akkurat samme fordeler som elbiler, nemlig fordelen med lavere drivstoff. Da tipper jeg at staten må prise ut PHEV med engangsavgift, som igjen vil medføre høyere ny priser og derav lavere tap for de i bruktmarkedet. Ser det allerede på RAV4 PHEV som har fått litt engangsavgift. Mer engangsavgift på PHEV kommer nok.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Retroman skrev (5 timer siden):

Bare å ta et steg tilbake, folkens. "Gratispengene" vi har fått fra staten er nå trukket tilbake - med renter. Og med elbil som utgiftspost er det stort sannsynlig at denne reduseres over tid slik at vi etterhvert har null fordeler med å kjøre null utslipp. Bra jobba! Hvordan er hybridmarkedet om dagen?

Det er overmettet og klart for nye kunder 👍 selger elbilen med fortjeneste. Lyst på 545.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Zeph skrev (11 timer siden):

Det ryktes om endringar i elbilstøtten frå neste år:

https://www.nrk.no/nyheter/fjerner-momsfritak-for-elbiler-_-innforer-tilskuddsordning_-erfarer-nrk-1.15964342

Endringen vil i så fall gjere bilane i prisklasse 500k-600k 25k dyrare.

Hva med elbiler for bedrifter, de betaler vil uansett ikke mva? Får bedrifter også ekstra støtte på toppen? Kanskje leasing blir mer gunstig?

Lenke til kommentar
linux-fan skrev (50 minutter siden):

Hva med elbiler for bedrifter, de betaler vil uansett ikke mva? Får bedrifter også ekstra støtte på toppen? Kanskje leasing blir mer gunstig?

Bedrifter kan trekke fra inngående mva, men siden elbiler foreløpig ikke har hatt mva, så har det ikke vært noe å trekke av, slik som ved en tilsvarende priset ice-varebil. Dermed blir en like dyr ice-varebil billigere i innkjøp.

Derfor har Staten gjennom Enova gitt tilskudd på opptil 50 K for å gjøre elbil-varianten gunstigere i innkjøp. I tillegg så har el-varebiler på grønne skilt, fullstendig bompengefrittak, der andre elbiler må dekke fra 0 til 50 % av normal takst.

Leasing av elbiler har htt samme avgiftsfritaket, så de blir ikke billigere av denne årsaken. Tvert i mot, så vil avgiften føre til at endel av disse kan bli dyrere nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 5/10/2022 at 1:18 PM, sverreb said:

Hvor får han bilene han tester fra? Er de representative for den øvrige populasjonen? Uten svar på dette er det begrenset verdi i disse testene, selv om han skulle teste en samplestørrelse som kan bli statistisk relevant (men da snakker vi ihvertfall noen titalls biler)

Men det kan jo også hende at de som forsyner han med biler har et statistisk korrelert bruksmønster uten at det representerer den almenne populasjonen og da blir testingen feil uansett samplestørrelse.

Ny video nå hvor han tester en e-soul med bare 65k på telleren.

Masse degradering på den og.

Han nevner også at man ikke kan tolke denne testingen hannes som statistisk nøyaktig og at han må teste 50 biler isåfall.
Og han orker ikke å teste 50 e-soul.. Da tror jeg han taper følgere..

Så får man tolke resultatet som man vil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (12 minutter siden):

Jeg så en t3 testet 2 år gammel 80k på teller. Ca 8-9 % degradering. Syns ikke det var veldig imponerende egentlig.

 

kremt skrev (12 minutter siden):

Jeg så en t3 testet 2 år gammel 80k på teller. Ca 8-9 % degradering. Syns ikke det var veldig imponerende egentlig.

8-9% med 40%ish av normal levetid er vell ikke galt? Neste 80 bør gi mindre tap da de er høyest i starten så en 14-15% ved 160k kanskje. Hadde gitt over 40 mil på min etter 160k, helt innafor tenker nå jeg:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
20 minutes ago, kremt said:

Jeg så en t3 testet 2 år gammel 80k på teller. Ca 8-9 % degradering. Syns ikke det var veldig imponerende egentlig.

Og en Model S med 264k på telleren og 12.1% degradering.

Mesteparten forsvant nok i starten på den og. Er slik batteriene fungerer.

Har mistet ca 4% på min 3 år gamle Model 3, og alt forsvant det første året.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 time siden):

Ny video nå hvor han tester en e-soul med bare 65k på telleren.

Masse degradering på den og.

Han nevner også at man ikke kan tolke denne testingen hannes som statistisk nøyaktig og at han må teste 50 biler isåfall.
Og han orker ikke å teste 50 e-soul.. Da tror jeg han taper følgere..

Så får man tolke resultatet som man vil.

Det var ingen E-Soul han testet men en Soul EV ;) Forøvrig en av de mest rotete videoene jeg har sett, han babler i ett sett om ladesykluser, batteritemperatur, differanser mellom rapporterte prosenter og faktisk prosenter osv. henholdsvis helt uten substans å kommer egentlig ikke frem et poeng, jeg har fulgt "tesla bjørn" i mange år på youtube å syns han produserer mye av god kvaltiet men akkurat på denne videoen her så kunne jeg godt tenkt meg å få tilbake de 18 minuttene jeg brukte på å se den :p

Dog er det svært kjent fenomen at 27 kwh utgavene av Soul EV sliter med degradering og svært mange har fått byttet batteripakke på garantien, 30 kwh pakken som står i litt nyere Soul EV er langt mer stabile.

Lenke til kommentar
50 minutes ago, Complexity said:

Og en Model S med 264k på telleren og 12.1% degradering.

Mesteparten forsvant nok i starten på den og. Er slik batteriene fungerer.

Har mistet ca 4% på min 3 år gamle Model 3, og alt forsvant det første året.

Var det på andre eller tredje batteriet? Du sa E-soul men det stemte ikke. 1.gen Soul EV 2015 modell. Alder på bil teller like mye som ladesykluser og oppbevaring.

Lenke til kommentar
12 minutes ago, kremt said:

Var det på andre eller tredje batteriet? Du sa E-soul men det stemte ikke. 1.gen Soul EV 2015 modell. Alder på bil teller like mye som ladesykluser og oppbevaring.

Det er vel 2'e batteriet som har gått så langt. Selve bilen har vel gått 360k eller så. Men de gamle 85 batteriene til Tesla har mye feil. 

Ja mulig jeg sa feil bilnavn. Poenget mitt var bare å vise at han har testet utgaver av bilen som ikke har gått så langt også. Ble vel ymset over her at han kun valgte å teste biler som han viste hadde dårlig batteri.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, Complexity said:

Så får man tolke resultatet som man vil.

Vel, ikke som man vil. Om man en intressert i noe mer en sysnsing er svaret gitt: Tallene er ikke brukbare til å trekke noen konklusjon. Vitenskap bryr seg lite om hva noen vil og ikke vil.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...