Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

On 3/12/2022 at 1:34 PM, Comma Chameleon said:

Er kun snakk om å  beholde i et par år, så hvis den har litt resale value etter det så er det ikke så nøye om det er ny eller brukt.

Jeg tenker stort sett på bykjøring/urban kjøring på Østlandet. Altså ville nok 150 km på vinteren være nok. 

Det er bare fordi jeg vurderer å bytte ut min gamle bensinbil til en midlertidig elbil. Liten dritbil, gammel Subaru justy. Så da er det billigst mulig.

Lengste jeg har kjørt med den de siste årene er Oslo -> Strömstad. Klarer bilen den turen så er det pris som avgjør. På langturer er det enten fly, tog eller leie av bil. Hadde vært nice om den klarer Oslo Hemsedal også, men det er jo ikke så ofte.

 

VAG trillingene etter batterioppgradering passer perfekt til denne beskrivelsen.

De er ikke i salg lenger. De ble kun solgt i 2020 og 2021

prisen startet fra 150.000 for Seat Mii

Fra 160.000 for Skoda Citigo

Fra 170.000 for Volkswagen e-up.

Etter at Volkswagen skjønte hva de satt på, så ble prisen jekket helt opp til 229.000 på de siste de solgte nye.

https://oslo-ryen.volkswagen.no/magasin/nye-e-up-range/

Endret av bzzlink
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er da så uheldig å bo i et borettslag som har valgt Ohmia Charging. De har nå etter høye strømpriser "hørt kundene" og endret abonnementene til folk. Det kundene har etterspurt var selvsagt noe helt annet - et fast påslag på gjeldende strømpris, men det hadde jo vært lite lønnsomt, da hadde jo kanskje folk forstått hva de betaler for.

Før endring 01.03.2022
- Fast pris per måned, basert på bilmodell og kilometer kjørt per år. Ingen begrensninger på antall kWt, det er dekt i en ganske høy fastpris.

Etter endring 01.03.2022
- Samme fast pris per måned, fortsatt estimert basert på bilmodell og kilometer kjørt per år.
Men også en grense på antall kWt. Om man bruker mer må man kjøpe et dyrere abonnement.

Eksempel:
Kia Soul 2016 med 27kWh batteri = 449,- måned med 135 kWt grense. Man har rollover opptil 3x. 

 

Jeg kjører ikke veldig mye, men 135kWt, -det er 2 ladinger per MÅNED om du har en nyere elbil. Er det andre her som reagerer på at Ohmia velger å ta 5-10x prisen av det strøm koster? Jeg synes det er helt hinsides all fornuft og må fraråde alle som hører Ohmia å overhodet vurdere å inngå i en slik felle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
eintotre skrev (12 minutter siden):

Det er nok god profitt for Ohmia det. Leser jeg det riktig tar de en fast sum i måneden fra borettslaget i tillegg for drift og installasjon etc.

De tar en fast sum fra hver enkelt abonnent, men de som bor har jo ikke noe valgmuligheter når sameiet/borettslaget har inngått denne avtalen. 

Det er egentlig genialt, for de har solgt seg inn nå tidlig i en fase hvor mange sameier har få elbiler og dermed mange som stemmer for et forslag som ikke går utover de som enkeltperson økonomisk. Smart, men savner regulering.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Høres ut som en veldig dyre greier ja. 135kWt er jo ingenting så her blir det fort dyrt. Er det signert noe bindende avtale med dem? 

Hva koster neste abbonent og hva får man da?

Jeg kjørte veldig lite forrige måned men dro alikevell 170kWt fra veggen.

Screenshot_20220315-112957.png.a721ea0e9fb7b7958c439f998f107c26.png

Dog med egen lader og med billigere strøm her nord (enn så lenge)

 

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
54 minutes ago, Sampson said:

Er da så uheldig å bo i et borettslag som har valgt Ohmia Charging. De har nå etter høye strømpriser "hørt kundene" og endret abonnementene til folk. Det kundene har etterspurt var selvsagt noe helt annet - et fast påslag på gjeldende strømpris, men det hadde jo vært lite lønnsomt, da hadde jo kanskje folk forstått hva de betaler for.

Før endring 01.03.2022
- Fast pris per måned, basert på bilmodell og kilometer kjørt per år. Ingen begrensninger på antall kWt, det er dekt i en ganske høy fastpris.

Etter endring 01.03.2022
- Samme fast pris per måned, fortsatt estimert basert på bilmodell og kilometer kjørt per år.
Men også en grense på antall kWt. Om man bruker mer må man kjøpe et dyrere abonnement.

Eksempel:
Kia Soul 2016 med 27kWh batteri = 449,- måned med 135 kWt grense. Man har rollover opptil 3x. 

 

Jeg kjører ikke veldig mye, men 135kWt, -det er 2 ladinger per MÅNED om du har en nyere elbil. Er det andre her som reagerer på at Ohmia velger å ta 5-10x prisen av det strøm koster? Jeg synes det er helt hinsides all fornuft og må fraråde alle som hører Ohmia å overhodet vurdere å inngå i en slik felle.

forskjellige borettslag har fått forskjellige avtaler, aner ikke åssen de regner ut det.

Der min mor bor så koster 200kwt hos ohmia 499 som jeg ikke vil si er så ille, gir en pris på 2,50 per kwt

Man kan se priser for div borettslag her

https://portal.ohmiacharging.no/ordering

Endret av onkel_jon
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (11 timer siden):

VAG trillingene etter batterioppgradering passer perfekt til denne beskrivelsen.

...

Takk for tips! Vi kikket litt fram og tilbake på de. Sto i mellom å kjøpe en til billig nybil/bruktbil så kjøpe ny om 2-3 år eller bare kjøpe ny med en gang. Etter litt fram og tilbake så fant vi ut at vi likevel kan slå til på det vi egentlig ønsket. Da kan man ta litt langturer også. Så i likhet med så mange andre ble det en Model 3 på oss også 😄

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sampson skrev (9 timer siden):

Er da så uheldig å bo i et borettslag som har valgt Ohmia Charging. De har nå etter høye strømpriser "hørt kundene" og endret abonnementene til folk. Det kundene har etterspurt var selvsagt noe helt annet - et fast påslag på gjeldende strømpris, men det hadde jo vært lite lønnsomt, da hadde jo kanskje folk forstått hva de betaler for.

Før endring 01.03.2022
- Fast pris per måned, basert på bilmodell og kilometer kjørt per år. Ingen begrensninger på antall kWt, det er dekt i en ganske høy fastpris.

Etter endring 01.03.2022
- Samme fast pris per måned, fortsatt estimert basert på bilmodell og kilometer kjørt per år.
Men også en grense på antall kWt. Om man bruker mer må man kjøpe et dyrere abonnement.

Eksempel:
Kia Soul 2016 med 27kWh batteri = 449,- måned med 135 kWt grense. Man har rollover opptil 3x. 

 

Jeg kjører ikke veldig mye, men 135kWt, -det er 2 ladinger per MÅNED om du har en nyere elbil. Er det andre her som reagerer på at Ohmia velger å ta 5-10x prisen av det strøm koster? Jeg synes det er helt hinsides all fornuft og må fraråde alle som hører Ohmia å overhodet vurdere å inngå i en slik felle.

Nå er jeg ikke så veldig tilhenger av Ohmia, men synes nå virkelig det er en stor forbedring å betale for strømforbruk i stedet for antall kilometer, selv om det er pakker fremfor faktisk forbruk. Selv om du velger bil og antall kilometer når du bestiller ladepakken, er det kun for å estimere forbruk. Alt som har med kilometerstand å gjøre er fjernet fra Ohmias nettportal. 

 

Og prisene er ikke helt bak mål heller, selv om det åpenbart er billigere å ha egen lader på eget strømabonnement (som regel). Her er et eksempel, med en bil som har høyt forbruk:

Polestar 2
16 000 km/året
270 kWt/mnd
599 kr/mnd

Bruker du alt dette, blir det en kilowatt-pris på 2,21 kr, som slett ikke er uhørt i disse dager. Å lade på en saktelader på et kjøpesenter er som regel dyrere enn dette, og flere ganger i det siste har til og med hjemmelading i enebolig vært dyrere. 

Bruker du ikke alt, får du det overført til neste måned. Og går du stadig vekk i pluss kan du skru ned til en mindre pakke. 

For å ta et "real world"-eksempel: Mamma har en 2014 Leaf. Hun kjører ca. 4000 km i året, og har satt seg på 3000 km-pakken, som er den minste. Den tillater 50 kWt/mnd. Til tross for at hun kjører litt mer enn hva pakken er beregnet på, har hun klart å "rolle over" slik at hun nå har 200 kWt til gode. Så kan absolutt være lurt å velge en lavere km-pakke enn det man faktisk kjører, evt. ned (eller opp)-justere pakken når man ser hva man faktisk bruker.

 

Med andre ord; ikke optimalt, men ikke så ille som noen skal ha det til heller.

image.png

Lenke til kommentar
2 hours ago, Kajac said:

Nå er jeg ikke så veldig tilhenger av Ohmia, men synes nå virkelig det er en stor forbedring å betale for strømforbruk i stedet for antall kilometer, selv om det er pakker fremfor faktisk forbruk. Selv om du velger bil og antall kilometer når du bestiller ladepakken, er det kun for å estimere forbruk. Alt som har med kilometerstand å gjøre er fjernet fra Ohmias nettportal. 

(Snip)

1. Det er forsatt betydelig dyrere for ingen reelle fordeler(?).

2. Det gir ingen gevinst av å lade utenfor rush-tid, noe som blir mer og mer viktig av miljøhensyn.

3. Det gir liten gevinst å bruke bilen mindre, igjen lite ønskelig fra et miljøperspektiv.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Axefjord skrev (12 timer siden):

1. Det er forsatt betydelig dyrere for ingen reelle fordeler(?).

2. Det gir ingen gevinst av å lade utenfor rush-tid, noe som blir mer og mer viktig av miljøhensyn.

3. Det gir liten gevinst å bruke bilen mindre, igjen lite ønskelig fra et miljøperspektiv.

1. Fordelen er at borettslaget slipper å ta investering, som fører til lavere/ikke økte  felleskostnader

2. Spiller ingen rolle

3. Spiller ingen rolle

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Står egentlig på venteliste med den nye Toyotaen og skal inn til forhandler møte om en ukes tid, men begynner egentlig bli litt usikker..

Merker 450k for rimeligste modell sitter litt langt inne, 411+ 20-30k for vinterhjul og 10-15k for hengerfeste.

Var snakk om noe låneavtalegreier fra Toyota hvor man fikk vinterhjulene inkludert, men er vel en grunn til at man får det. Nettopp fordi avtalen er dyr. Samme med leasing, men leasing er jo som å kaste penger ut av vinduet.

Vurderer faktisk å gå bort i fra hele elbilplanen og kjøpe en brukt fossil, heller vente til noen av dagens elbiler med god rekkevidde kommer på bruktmarkedet og leveranseproblematikken roer seg ned.

Lenke til kommentar
5 minutes ago, discostu said:

Står egentlig på venteliste med den nye Toyotaen og skal inn til forhandler møte om en ukes tid, men begynner egentlig bli litt usikker..

Merker 450k for rimeligste modell sitter litt langt inne, 411+ 20-30k for vinterhjul og 10-15k for hengerfeste.

Var snakk om noe låneavtalegreier fra Toyota hvor man fikk vinterhjulene inkludert, men er vel en grunn til at man får det. Nettopp fordi avtalen er dyr. Samme med leasing, men leasing er jo som å kaste penger ut av vinduet.

Vurderer faktisk å gå bort i fra hele elbilplanen og kjøpe en brukt fossil, heller vente til noen av dagens elbiler med god rekkevidde kommer på bruktmarkedet og leveranseproblematikken roer seg ned.

Jeg har elbil nå og fikk den før de verste leveringsproblemene kom, men økonomisk sett så tror jeg det du skriver er fornuftig. Spesielt om du kun har en bil.

Lenke til kommentar
8 minutes ago, discostu said:

Står egentlig på venteliste med den nye Toyotaen og skal inn til forhandler møte om en ukes tid, men begynner egentlig bli litt usikker..

Merker 450k for rimeligste modell sitter litt langt inne, 411+ 20-30k for vinterhjul og 10-15k for hengerfeste.

Var snakk om noe låneavtalegreier fra Toyota hvor man fikk vinterhjulene inkludert, men er vel en grunn til at man får det. Nettopp fordi avtalen er dyr. Samme med leasing, men leasing er jo som å kaste penger ut av vinduet.

Vurderer faktisk å gå bort i fra hele elbilplanen og kjøpe en brukt fossil, heller vente til noen av dagens elbiler med god rekkevidde kommer på bruktmarkedet og leveranseproblematikken roer seg ned.

Med tanke på at de bare skal produsere 16000 eller noe av den i år, og 30000 av den til neste år skal du ikke se bort fra at du kan tjene på å hente ut en slik om du får den raskt. Blir en sjelden sak og kansje mye verdt på finn om du velger å selge.

Det de skal produsere i år og til neste år er det Tesla produserer på ett par dager sånn til sammenligning.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (3 minutter siden):

Med tanke på at de bare skal produsere 16000 eller noe av den i år, og 30000 av den til neste år skal du ikke se bort fra at du kan tjene på å hente ut en slik om du får den raskt. Blir en sjelden sak og kansje mye verdt på finn om du velger å selge.

Det de skal produsere i år og til neste år er det Tesla produserer på ett par dager sånn til sammenligning.

Slik ting er nå kan man tjene litt på elbil pga leveranseproblematikken, men tviler vel litt på at noen kjøper en elbil pga sjeldenheten? Neste gen toyota vil jo bare inneholde forbedringer, feks større ombordlader osv.

Så, er det jo det faktum at selger man bilen må man jo ha en annen, hvis alle elbiler er overpriset på bruktmarkedet som nå er man egentlig like langt :p

Lenke til kommentar
discostu skrev (14 minutter siden):

Slik ting er nå kan man tjene litt på elbil pga leveranseproblematikken, men tviler vel litt på at noen kjøper en elbil pga sjeldenheten? Neste gen toyota vil jo bare inneholde forbedringer, feks større ombordlader osv.

Så, er det jo det faktum at selger man bilen må man jo ha en annen, hvis alle elbiler er overpriset på bruktmarkedet som nå er man egentlig like langt :p

Dersom du uansett kommer til å kjøpe deg fossilbil, så kan du altså kjøpe Toyotaen og selge den med en gang for profitt. Er ikke noe mer poeng enn det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, discostu said:

Slik ting er nå kan man tjene litt på elbil pga leveranseproblematikken, men tviler vel litt på at noen kjøper en elbil pga sjeldenheten? Neste gen toyota vil jo bare inneholde forbedringer, feks større ombordlader osv.

Så, er det jo det faktum at selger man bilen må man jo ha en annen, hvis alle elbiler er overpriset på bruktmarkedet som nå er man egentlig like langt :p

Tenkte på kortsikrig plan som nevnt over her.

Det florerer jo av overprisede helt nye biler på finn. Mange betaler vist lett 50 tusen ekstra for å få hente en bil på dagen istedefor å måtte vente ett år.

Det at Toyotan bare skal lages i ett begrenset antall hjelper nok også på.

Men det ligger jo litt arbeid i det å selge bil så du må jo vurdere om du gidder. Er greit å ha i bakhodet iallefall.

Lenke til kommentar
30 minutes ago, discostu said:

Ah, da er jeg med. Jo, det er en mulighet, men er jo noe risiko involvert mtp man ikke vet hvor populær bilen blir, samt bør man da helst gå for 4wd og active + noe som fordyrer bilen (og risikoen) enda mer for potensielt å tjene kanskje 50 000.

Det er den første ordentlige elbilen til Toyota. Den vil bli populær uansett hvor dårlig den skulle være.

Lexus UX300e er jo en dårlig elbil bil på alle måter og den er meget dyr (tror prisene er litt mere vettige nå men dyrere før) og den ser jeg over alt. Lexus logoen er nok alt som skal til og samme gjelder nok for Toyota.

Så akkurat den biten ville jeg ikke vært redd for.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da hadde vi flaks og fikk tak i en brukt ID4 GTX. Vi hadde egentlig bestemt oss for å droppe den på grunn av leveringstid, men klarte aldri å gi helt slipp på godfølelsen den ga oss når vi kjørte den. Andre biler vi prøvekjørte:

  • Hyundai Ioniq 5.
  • Kia EV6.
  • Skoda Enyaq 4wd
  • Byd Tang
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...