Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

2 hours ago, Wisd0m said:

Om du vil spare deg noen turer til servicesenteret foreslår jeg at du ikke bruker den funksjonen. Sikkert fin funksjon, men patenten at man skal trykke innover så skal en liten elmotor trykk motsatt vei nesten samtidig er dømt til å bli et problem.

Knapt brukt den funksjonen. Er knapp på ladekablene jeg bruker som åpner luka.

Men tror ikke prinsippet med å bruke en motor slik er noe problem? S/X sine dørhåndtak i nyeste revisjon fungerer likens og de har vel aldri vært så feilfrie som nå.

Men ladeluken derimot er ganske tynn og knekker lett, så glemmer man å slå på carwash mode eller legge bort mobilen når man skal spyle med høytrykkspyler kan den finne på å åpne seg og fly avgårde :p

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Complexity skrev (9 timer siden):

Tipper du bor langt sør da?
Jeg var en snartur i bærum for noen år siden og tror ikke jeg har sett så mange saltbiler på en gang..

Ikke rust som har vært problemet på Ford'ene jeg har eid, men problemer har det vært! 😛 Men vet de ruster mye i andre deler av landet.

  Skjul innhold

Kansje litt OT men her er Min 92 Sierra i en alder av 23 år, ca 265k på telleren (Det måtte byttes motor for at den skulle holde så lenge), og aldri behandlet på noe vis, men kun vært kjørt i Nord. Misunner ikke områder med salting.

20151116_141123.thumb.jpg.e475e32fa8f04aaa9667a6a3c56a2776.jpg

 

 

Bergen. Ikke bare salter vi veiene, men vi har salt luft i tillegg 😂  Den sierraen der ser jo praktisk talt ny ut i forhold til det jeg er vant med

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Ikke rent el-bil spørsmål, men hva tenker folk om plugin hybrider?

Ser det selges noen Outlandere (2019) til ålreit pris, og jeg kjører jo mest småturer...

Reviews og slikt på nett sier jo at det skal være en god bil, dog blir litt skremt med all den anti hybrid propagandaen.

Ref dyr i drift når batteri er tomt, dyr service, flere ting som kan ryke...

Er jo selvsagt logisk, men er det noe hold i det nå? Det lages jo og selges mange hybrider, så kan ikke bare være sorgen?

Endret av discostu
Lenke til kommentar
4 minutes ago, discostu said:

Ikke rent el-bil spørsmål, men hva tenker folk om plugin hybrider?

Ser det selges noen Outlandere (2019) til ålreit pris, og jeg kjører jo mest småturer...

Reviews og slikt på nett sier jo at det skal være en god bil, dog blir litt skremt med all den anti hybrid propagandaen.

Ref dyr i drift når batteri er tomt, dyr service, flere ting som kan ryke...

Er jo selvsagt logisk, men er det noe hold i det nå? Det lages jo og selges mange hybrider, så kan ikke bare være sorgen?

Bare sorgen er det vel ikke, men det er mange varianter der ute.

Kjenner en som eide en slik Mitsubishi Phev eller hva de nå heter, og han kjørte for det meste på strøm i hverdagen.

Men det tar ikke triptelleren hennsyn til, så det var hyppige dyre servicer med oljeskift og hele pakka som han irriterte seg veldig over siden motoren var så lite i bruk.

Den var og veldig daff når den ble kjørt på kun strøm. Elmotoren var ikke spesielt kraftig.

Men for noen kan det vel være gunstig å slippe å tenke på rekkevidde og heller betale prisen.

 

Lenke til kommentar
11 minutes ago, discostu said:

Ikke rent el-bil spørsmål, men hva tenker folk om plugin hybrider?

Ser det selges noen Outlandere (2019) til ålreit pris, og jeg kjører jo mest småturer...

Reviews og slikt på nett sier jo at det skal være en god bil, dog blir litt skremt med all den anti hybrid propagandaen.

Ref dyr i drift når batteri er tomt, dyr service, flere ting som kan ryke...

Er jo selvsagt logisk, men er det noe hold i det nå? Det lages jo og selges mange hybrider, så kan ikke bare være sorgen?

Jeg tenker at plugin hybrid er det verste fra begge verdener.

Du får kompleksiteten og vedlikeholdet til en bensinbil + kompleksiteten og tyngden til en batteribil. F.eks. vet du hvor mange vannpumper en Passat GTE har? 3...

Jeg kan ikke nok om outlanderen, men mange av 4x4 hybridene har forferdelig kjøreegenskaper. De som har bensindrift på foraksel og eldrift på bakaksel, har ikke i nærheten av god nok styring i vekslingen imellom de.

Og de som har elmotoren sittende på transferkasse som driver tradisjonelt 4x4 system får enda et par points of failure.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
9 minutes ago, bzzlink said:

Jeg tenker at plugin hybrid er det verste fra begge verdener.

Du får kompleksiteten og vedlikeholdet til en bensinbil + kompleksiteten og tyngden til en batteribil. F.eks. vet du hvor mange vannpumper en Passat GTE har? 3...

Jeg kan ikke nok om outlanderen, men mange av 4x4 hybridene har forferdelig kjøreegenskaper. De som har bensindrift på foraksel og eldrift på bakaksel, har ikke i nærheten av god nok styring i vekslingen imellom de.

Og de som har elmotoren sittende på transferkasse som driver tradisjonelt 4x4 system får enda et par points of failure.

Toyota Prius topper stort sett historikk over mast pålitelig bil, så kompleksiteten på en hybrid/PHEV er ikke et tema om det er god kvalitet: https://www.motorbiscuit.com/most-reliable-cars-decade-according-consumer-reports/

Jeg hadde nok heller dømt på merke og modell enn hybrid/ikke hybrid når det kommer til pålitelighet. 

Angående forbruk så spørs det om ikke Outlander blir så tørst sett over ett år at man tilnærmet like greit kan kjøpe RAV Hybrid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Toyota er vel i særklasse på driftssikkerhet. Mitsu er vel også OK. BMW, MB og VAG ville jeg holdt meg langt unna. Svært mange 2016-17 modeller av de første plugin hybrider til salgs nå. Prisene virker å være i fritt fall. Og servicekostnader går til værs.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
discostu skrev (28 minutter siden):

Ikke rent el-bil spørsmål, men hva tenker folk om plugin hybrider?

Ser det selges noen Outlandere (2019) til ålreit pris, og jeg kjører jo mest småturer...

Egentlig helt genialt, med unntak av at bompengeselskapene regner det som fossilbil. Hadde det ikke vært for det så hadde jeg kjøpt Outlander PHEV 2014 selv. Er ikke spesielt redd for dyrt vedlikehold. Selv om det er flere deler så er batteri og elmotor veldig mye mindre vedlikeholdskrevende enn fossilmotorer, og fossilmotoren i disse spares jo for veldig mye slitasje pga elmotor og batteri. Jeg har troen på at de ikke er spesielt vedlikeholdskrevende. Vedlikeholdet går nok hovedsaklig på understell og rust, som på alle andre biler. Sjekk disse tingene godt før kjøp.

Lenke til kommentar
8 minutes ago, Wisd0m said:

Toyota Prius topper stort sett historikk over mast pålitelig bil, så kompleksiteten på en hybrid/PHEV er ikke et tema om det er god kvalitet: https://www.motorbiscuit.com/most-reliable-cars-decade-according-consumer-reports/

Jeg hadde nok heller dømt på merke og modell enn hybrid/ikke hybrid når det kommer til pålitelighet. 

Angående forbruk så spørs det om ikke Outlander blir så tørst sett over ett år at man tilnærmet like greit kan kjøpe RAV Hybrid.

Jeg tror også det er en forskjell på plugin hybrid eller vanlig hybrid her.

Med en gang man skal ha sterk nok eldrivlinje til å holde fartsgrensen på motorvei, og batteri for på klare over 50km (100km på de nyeste avgiftkravene) på el, så krever det en helt annen temperaturstyring både på motorer og batteri. Som gir kompleksitet.

Priusene er imponerende. Høyeste utgift i bilens levetid der er vel å kjøpe nye katalysatorer hver gang de blir stjælt :)

Endret av bzzlink
Lenke til kommentar
18 minutes ago, bzzlink said:

Jeg tror også det er en forskjell på plugin hybrid eller vanlig hybrid her.

Med en gang man skal ha sterk nok eldrivlinje til å holde fartsgrensen på motorvei, og batteri for på klare over 50km (100km på de nyeste avgiftkravene) på el, så krever det en helt annen temperaturstyring både på motorer og batteri. Som gir kompleksitet.

Priusene er imponerende. Høyeste utgift i bilens levetid der er vel å kjøpe nye katalysatorer hver gang de blir stjælt :)

Er vel en del som har måttet bytte batteriet på tidligere prius men de er ganske rimelig, typ 15-20k

Lenke til kommentar
45 minutes ago, onkel_jon said:

Er vel en del som har måttet bytte batteriet på tidligere prius men de er ganske rimelig, typ 15-20k

Eldre prius sliter vel med ødelagte batterier ja, men som du sier ikke så dyrt å fikse. Var vel ChrisFix på youtube som fikk tak i en prius nesten gratis grunnet defekt batteri og fikk en helt kurrant bruksbil etter å ha byttet det.

Når batteriet dauer kan jo bilen fortsatt fint brukes noe som er veldig høvelig for å få fraktet den. Må bare leve med litt feilmeldinger og en motor som går konstant.

Kan nok gjøre ett kupp der om man orker å skru. Batteriet er vel i bagasjerommet så ikke så himla vanskelig å bytte.

 

prius_battery_replacement.jpg

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 time siden):

Men det tar ikke triptelleren hennsyn til, så det var hyppige dyre servicer med oljeskift og hele pakka som han irriterte seg veldig over siden motoren var så lite i bruk.

Anbefales å skifte motorolje hvert år, uavhengig av hvor mye den brukes.
Ting slites fortere når de ikke brukes, pakninger råtner etc. 

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Dubious said:

Anbefales å skifte motorolje hvert år, uavhengig av hvor mye den brukes.
Ting slites fortere når de ikke brukes, pakninger råtner etc. 

Er noen biler som bare har service annenhvert år. De burde designet bilen til å minst klare dette når de blir så lite brukt.

Men blir ikke penger i kassa av det.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
16 minutes ago, Complexity said:

Er noen biler som bare har service annenhvert år. De burde designet bilen til å minst klare dette når de blir så lite brukt.

Men blir ikke penger i kassa av det.

Mange tror det er bra med lange serviceintervaller som f.eks 30 tusen km per oljeskift. Men bilprodusenten tjener på det i lengden når bilene varer kortere. Se f.eks på PSA 1.6 dieselen, etter ca 200 tusen km er oljekanalene i motoren tett og bilen blir i de fleste tilfeller vraket.

Lenke til kommentar
46 minutes ago, kremt said:

Mange tror det er bra med lange serviceintervaller som f.eks 30 tusen km per oljeskift. Men bilprodusenten tjener på det i lengden når bilene varer kortere. Se f.eks på PSA 1.6 dieselen, etter ca 200 tusen km er oljekanalene i motoren tett og bilen blir i de fleste tilfeller vraket.

Man må jo bytte olje daglig omtrent for å holde den motoren i gang så ikke det beste eksempelet for gjennomsnittet..

Men på hybrid burde det vært to tellere etter hvor mye man har kjørt på strøm og på motoren. Er jo ikke bare olje de bytter men luftfilter, dieselfilter osv som i visse tilfeller nesten er ubrukt..

Noen produsenter oppererer forøvrig med "ladeskikk" for å ta vare på batteriene i hybridene. Volvo sine hybrider blir man vel oppfordret til å ikke lade over 80% i hverdagen. Når man da har ett veldig lite batteri i utgangspunktet og bilen er lite effektiv på elektrisk kjøring så blir det vel veldig begrenset rekkevidde..

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Har hoppet over mange tullete kontrollpunkt o.l. på mine bensinbiler. Derimot har jeg kjørt årlig oljebytte på samtlige. Oljebytte er billig og enkelt (derfor får man også priser fra verksteder deretter som kjøper inn olje i store kvantum). Heldigvis er dette noen man slipper å tenke på når det kommer til elbil. Har man bompengebelastning av betydning hadde jeg vurdert Model Y eller Enyaq over PHEV.

Endret av Wisd0m
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...