Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
16 minutes ago, Evil-Duck said:

En kan skru av en del av pipelydene om det er noe en henger seg så fryktelig opp i med leafspy, bare ikke bli fristet til å skru av rygge lyden siden det er en viktig sikkerhetsfunksjon. 

Ryggelyden kan enkelt deaktiveres med knappen ved rattet. Noe jeg gjør når det er veldig sent eller tidlig på døgnet i boligfeltet.

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (7 minutter siden):

Ryggelyden kan enkelt deaktiveres med knappen ved rattet. Noe jeg gjør når det er veldig sent eller tidlig på døgnet i boligfeltet.

Min 2018 modell tror jeg ikke hadde den muligheten, du kunne skru av "motor lyden" når du kjørte i sakte fart, men selve ryggelyden var der uansett. Får dog ikke testet dette da bilen trolig er i tusen deler med en skraphandler en plass i landet :p 

Lenke til kommentar
29 minutes ago, Evil-Duck said:

Min 2018 modell tror jeg ikke hadde den muligheten, du kunne skru av "motor lyden" når du kjørte i sakte fart, men selve ryggelyden var der uansett. Får dog ikke testet dette da bilen trolig er i tusen deler med en skraphandler en plass i landet :p 

Jeg hadde det på både 2013 og 2019 modellen :) Både kjør sakte og ryggelyd blir borte på begge.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Veldig lite med Tesla hurtigladere i Nord-Norge.
Store avstander mellom hver SuperCharger.

Svolvær, Lofoteng
Setermoen, Troms
Skibotn, Troms
Alta, Finnmark
Kautokeino, Finnmark
Karasjok, Finnmark
Honningsvåg, Finnmark
+3 til i Finnmark.

https://www.tesla.com/no_NO/findus?v=2&bounds=70.41816785353898%2C25.922748823783415%2C67.39118843087086%2C9.292026986501236&zoom=7&filters=supercharger

Skal komme 2 nye i Troms
Björkliden
Evenes

Heldigvis bygger også andre enn Tesla ut hurtigladere i Nord-Norge.

Cirkle K har begynt stor satsning på hurtigladere. Dagens bensinsstasjoner er nødt, ellers kommer dem til å gå under mot de nye energistasjonene.

Synes energistasjoner er en god betegnelse på fremtidens veistasjoner, da man også får energi for kroppen på turen, i tillegg til drivstoff,elektrisitet.

Endret av DJViking
Lenke til kommentar
DJViking skrev (16 minutter siden):

Veldig lite med Tesla hurtigladere i Nord-Norge.
Store avstander mellom hver SuperCharger.

Ca 20 mil mellom hver passer fint for de fleste elbiler som er ment for langkjøring. Tettheten øker nok i takt med bruken. Nå er det lenge siden jeg har kjørt langkjøring i Nord-Norge, men i 2019 var det i hvert fall lite kø de stedene jeg var.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Odin_83 skrev (15 timer siden):

Bøyd bærebjelke ved løftepunkter under bilen - Hyundai Kona 2020. Noen som vet hvordan man fikse det eller hva man bør gjøre ved en sånn situasjon?

Man reklamerer til forhandler hvis karosseriet har blitt deformert ved løftepunktene ved bruk av jekk på rett plass. Har man derimot satt jekken på feil plass så må man nok ta en (saftig) regning for det selv.

Men det bør uansett sjekkes ut av merkeverksted. Lykke til!

Endret av Hanhijnn
Lenke til kommentar
DJViking skrev (17 timer siden):

Veldig lite med Tesla hurtigladere i Nord-Norge.
Store avstander mellom hver SuperCharger.

Svolvær, Lofoteng
Setermoen, Troms
Skibotn, Troms
Alta, Finnmark
Kautokeino, Finnmark
Karasjok, Finnmark
Honningsvåg, Finnmark
+3 til i Finnmark.

https://www.tesla.com/no_NO/findus?v=2&bounds=70.41816785353898%2C25.922748823783415%2C67.39118843087086%2C9.292026986501236&zoom=7&filters=supercharger

Skal komme 2 nye i Troms
Björkliden
Evenes

Heldigvis bygger også andre enn Tesla ut hurtigladere i Nord-Norge.

Cirkle K har begynt stor satsning på hurtigladere. Dagens bensinsstasjoner er nødt, ellers kommer dem til å gå under mot de nye energistasjonene.

Synes energistasjoner er en god betegnelse på fremtidens veistasjoner, da man også får energi for kroppen på turen, i tillegg til drivstoff,elektrisitet.

Er jo faktisk endel punkter for tesla i Nord-Norge, selv om det alltids er rom forbedring i Finnmark.

tesla.thumb.PNG.6156d164fd94de62766e3756dc43f072.PNG

Lenke til kommentar

Egentlig er jeg ganske fornøyd med antall ladestasjoner i Nord-Norge. Her er et bedre bilde, med alt uvesentlig slått av:

Spoiler

1230041728_Screenshot2021-11-03at15-50-42FinnossTesla.thumb.png.fd88a72ee6e159a5f10e1cc18e302558.png

Så vidt jeg vet er det sjeldent kø på disse så jeg ser ikke noe stor behov for flere før det blir mer kø. Husk også at de fleste fullader på AC før avreise og at det går an å lade hos andre operatører. Men se over til Finland. Der kunne de godt spedt på med litt flere.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei.

Gidder ikke lage en ny tråd på dette.

 

Foreldrene mine skal montere el-bil lader. De har ikke elbil, men med tiden vil det komme. Jeg har bestilt meg en Tesla Model 3, og går ut fra at denne vil falle i smak hos iallefall min mor. 

Hvilken lader anbefales da? Må lade min Model 3 bra, og være framtidsrettet.

 

Strømmen de har lagt opp i garasjen er 3-fase 230V 16A. Det vil dog være mulig å øke til 32A dersom all fornuft tilsier dette (broren min er elektrikker)

Endret av JFM
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...