Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

6 minutes ago, Dubious said:

Nei kun service.
Men har hørt at det er vanlig at bremser må skiftes fordi de brukes så lite.

Var en tråd nylig hvor flere med elbil kommenterte at servicen var forholdsvis dyr.

Ja bremser blir veldig lite brukt om man er glad i regenerering. Litt derfor VW har trommelbrems bak på sine nye biler. De ruster ikke av lite bruk.

Så snart garantien er ute på en Leaf ville jeg gitt katta i å ta service på den. Smøre opp bremser kan være lurt for at de ikke skal henge på, men det gjør man enkelt selv/får naboen til å gjøre det for en flaske med noe godt i. Er veldig enkelt og en tube caliperfett koster 75kr på biltema.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Evil-Duck skrev (48 minutter siden):

Det kjølevannet var slik jeg forsto det som en konsekvens av noen EU regler, om du har en bil fra før disse endringene trådde i kraft får du valget om å bruke den "billige" kjølevæsken istedenfor sidan det ikke har tilbakevirkende kraft 🤷‍♂️. Vil tro de samme regelendringene gjelder alle produsenter som har væske innom batteriet, men mulig Hyundai har hyppigere intervaller enn andre, det vet jeg ikke.  

Nei, det er noe Hyundai har funnet på selv. Kan jo kanskje hende EU funderer på noe rart, men er ikke noen krav om anti-strømførende kjølevæske pr. i dag (eller planer om det).

Det er forsåvidt samme kjølevæske i hele verden på Hyundai/Kia med den nye typen væske.

Lenke til kommentar
Kajac skrev (6 minutter siden):

Nei, det er noe Hyundai har funnet på selv. Kan jo kanskje hende EU funderer på noe rart, men er ikke noen krav om anti-strømførende kjølevæske pr. i dag (eller planer om det).

Det er forsåvidt samme kjølevæske i hele verden på Hyundai/Kia med den nye typen væske.

Du har helt rett, jeg misforstå ordbruken av "fra sentralt hold" i svaret jeg fikk fra BoS, da bilen min har produksjon som er helt i grenseland for å ha krav på LCC væske. Tenker det uansett blir en harrytur når jeg omsider skal få gjort denne servicen ettersom svenskene tar halve prisen for samme jobben, men heldigvis et par år til denne skal bli tatt 🙂

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (31 minutter siden):

Du har helt rett, jeg misforstå ordbruken av "fra sentralt hold" i svaret jeg fikk fra BoS, da bilen min har produksjon som er helt i grenseland for å ha krav på LCC væske. Tenker det uansett blir en harrytur når jeg omsider skal få gjort denne servicen ettersom svenskene tar halve prisen for samme jobben, men heldigvis et par år til denne skal bli tatt 🙂

En venn av meg tok en ferie i Göteborg hver gang Alfaen hans skulle på service, da endte han omtrent på det samme som et verksted i Norge alene. 

Endret av DrAlban3000
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (1 time siden):

En venn av meg tok en ferie i Göteborg hver gang Alfaen hans skulle på service, da endte han omtrent på det samme som et verksted i Norge alene. 

Det er vel veldig individuelt fra forhandler til forhandler, basert på priser som blir oppgitt i Kia E-Soul gruppa på facebook så har folk tatt storservicen med E-Call Batteri og batterikjølevæske hos kia forhandler i Sverige til 4500,- mens i Norge på BoS koster det enten 8000 (liten service + E-Call og batterikjølevæske) eller 10000,- (stor service + E-Call og Batterikjølevæske). Så det er tydligvis noen tusenlapper å spare :) 

Edit: Kjølevæsken og E-Call skal byttes etter 4 år eller 60 000 km, alt etter hva som intreffer først. 

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar
Dubious skrev (2 timer siden):

Mer enn det koster for service på dieselbil.

En fordel å ikke kjøpe det første som kommer på markedet, så en finner ut hvilke elbiler som er billigst å ta service på.

Han kan bytte den årlig med storservice og fortsatt gå i pluss totalt da, såfremt han kjører litt. Sparer mye på å ikke betale 1300 kr når man "lader på to minutter"

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Dubious said:

Mer enn det koster for service på dieselbil.

En fordel å ikke kjøpe det første som kommer på markedet, så en finner ut hvilke elbiler som er billigst å ta service på.

Tja.. service koster 12 tusen på firmabilen min, som er en Ford Diesel så det varierer nok.

Sleng på oljeskift på automatkassen om man har det, bytte av registerreim om man har det, bytte av glødeplugger, tett partikkelfilter, tett EGR ventil, feil med adblue systemet osvosv. 

Blir nok mye dyrere i lengden.

Kosta 7000kr bare å bytte drivreim på en mondeoe jeg hadde. Jeg sparte penger ved å kjøpe alle delene selv for ca 2000kr men det tok faktisk en hel helg men banning for å få den byttet. Idiotisk design.

Edit: for ikke å snakke om dyser. Verkstedet skulle ha 25 tusen for å bytte dem på bilen min.

Nei takke seg til elbilen.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (3 timer siden):

Mer enn det koster for service på dieselbil.

En fordel å ikke kjøpe det første som kommer på markedet, så en finner ut hvilke elbiler som er billigst å ta service på.

Dette er en service som skal bli tatt hvert 4. år eller hver 60K km, vanlig service pris er 2900,- for liten service og 3900,- for stor service. Kan love deg at service prisene for diesel Audi A3en og Volvo V60 Dieselen jeg hadde var langt dyrere, selv om elbil service prisene til BoS er ran på lyse dagen. 

 

Complexity skrev (30 minutter siden):

Edit: for ikke å snakke om dyser. Verkstedet skulle ha 25 tusen for å bytte dem på bilen min.

Nei takke seg til at elbilen.

Jeg hadde en Audi A3 1,9 TDi hvor en etter en pumpedyse røyk, deleprisen var snart 6000 kroner perr dyse, så burde en vistnok bytte ledningsnette til dysene i samme slengen så det var jo 2000 kroner på toppen der+ arbeid. Ble en dyr fornøyelse, så begynt turboen å hyle noe voldsomt, så da var det snakk om ny turbo til 35K, så var det dobbelmasse svinghjulet som det begynt å bli ubalanser i og etterhvert clutchen som begynt å slippe, så da solgte jeg bare hele drittbilen for det ble for dyrt å drive å sjekke den inn på verksted og legge igjen titusener av kroner heletiden 🤣

  • Liker 2
Lenke til kommentar
23 minutes ago, Evil-Duck said:

Dette er en service som skal bli tatt hvert 4. år eller hver 60K km, vanlig service pris er 2900,- for liten service og 3900,- for stor service. Kan love deg at service prisene for diesel Audi A3en og Volvo V60 Dieselen jeg hadde var langt dyrere, selv om elbil service prisene til BoS er ran på lyse dagen. 

 

Jeg hadde en Audi A3 1,9 TDi hvor en etter en pumpedyse røyk, deleprisen var snart 6000 kroner perr dyse, så burde en vistnok bytte ledningsnette til dysene i samme slengen så det var jo 2000 kroner på toppen der+ arbeid. Ble en dyr fornøyelse, så begynt turboen å hyle noe voldsomt, så da var det snakk om ny turbo til 35K, så var det dobbelmasse svinghjulet som det begynt å bli ubalanser i og etterhvert clutchen som begynt å slippe, så da solgte jeg bare hele drittbilen for det ble for dyrt å drive å sjekke den inn på verksted og legge igjen titusener av kroner heletiden 🤣

Hah fy faen. Ja da blir man mektig lei altså.

En kompis måtte bytte registerkjede på sin Audi, og kjeden var plassert på baksiden av motoren så motoren måtte ut av bilen.

Det kosta nesten 50 tusen.

Slike ting vil man heldigvis aldri oppleve på elbiler.

Edit: husker ikke hvilken bil det var, men tipper det var noe lignende som denne stakkars karen kjørte:

http://benny.tv2.no/question/76715/skifte-av-registerkjede-pa-audi-a6-2005-24l/

22 arbeidstimer 😅

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, tho_kva2 said:

Hvor ille er det om en elbil ikke har varmepumpe? Regner med hovedproblemet vil være kortere reisestrekk pga. oppvarming på vinterstid, men hvor mye mer enn om det var varmepumpe kan man regne med?

Evt er det noe annet å si å ikke ha varmepumpe?

Hvilken bil er det snakk om?

Varierer veldig fra bil til bil hvor mye den pumpen har å si etter hvordan den er implementert.

På en Model 3 f.eks så har bilene med varmepumpe betydelig lavere forbruk om vinteren. PTC varmeren kan finne på å dra 4kW konstant for å holde kabinen varm mens dem med varmepumpe kun bruker 0.5-1kW for å holde samme temperatur.

Men på en VW id.4 f.eks så fikk vel folk refundert en del penger for varmepumpen der gjorde vel ikke så god jobb som den burde.

En fordel med å ikke ha varmepumpe er at oppvarming foregår i stillhet, mens en varmepumpe gjerne vil dure ganske høyt. En varmepumpe er og mere komplisert og har større sjans for å ryke.

Endret av Complexity
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ikke bare håpløse løsninger som er et problem med fossil, men alt av komponenter som koster skjorta. Turbo 20k++, EGR 10-20k, svinghjul 15-20k, dyser 6-8k pr dyse, partikkelfilter 10-20k, så kommer alt det andre av småting som vannlekkasjer, ulyder ,adblue, feilsøking, tungstartet, vil ikke starte, stopper, lamper som lyser, servicekostnader, reg-reim bytte, eller reg-kjede som koster skjorta å fikse, og har du flaks om kjede ryker så slipper du unna med kun kjede, hvis ikke blir det ny topp eller ventiler i tillegg. 50-60-70k +++. Så har du automatkasse, eller DSG med mekatronic, clutcher osv osv.

En elmotor har EN bevegelig del, og er i tillegg opptil 94% effektiv.

Endret av FiveInline
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 minutt siden):

En fordel med å ikke ha varmepumpe er at oppvarming foregår i stillhet, mens wn varmepumpe gjerne vil dure ganske høyt.

Bare for å tilføye litt så har vel alle biler varmekolber/PTC heatere i tillegg til varmepumpe, vertfall på norske biler da varmepumpene begynner å bli ganske ueffektive når en nærmer seg 10 minus grader og lavere. Ellers kan vel denne artikkelen være grei å lese https://www.tu.no/artikler/sa-mye-betyr-varmepumpe-for-elbilen/457717 

For BMW i3 ser det ut til å være litt krise å ikke ha varmepumpe men mindre dramatisk for Tesla eksempelvis. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Evil-Duck said:

Bare for å tilføye litt så har vel alle biler varmekolber/PTC heatere i tillegg til varmepumpe, vertfall på norske biler da varmepumpene begynner å bli ganske ueffektive når en nærmer seg 10 minus grader og lavere. Ellers kan vel denne artikkelen være grei å lese https://www.tu.no/artikler/sa-mye-betyr-varmepumpe-for-elbilen/457717 

For BMW i3 ser det ut til å være litt krise å ikke ha varmepumpe men mindre dramatisk for Tesla eksempelvis. 

Model 3 har kun varmepumpe, og bare det. Ingen backup. Var jo litt krise da bilene som ble levert rundt jul i fjor alle hadde en feil på en sensor så varmepumpen ikke virket. Da ble det kaldt gitt.

Men den funker knall i Tesla ned til -30 og beyond. Bilen henter varme fra motorer, elektronikk og batteriet og gir det til varmepumpen så den jobber alltid i plussgrader.

Etter man har ladet bilen og batteriet gjerne holder en 50 grader benyttes denne varmen til å holde kupeen varm frem til batteriet ikke er varmt nok lenger. Man sparer masse strøm på dette også.

Tesla er litt frempå når det gjelder teknologien.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
10 minutes ago, Complexity said:

Hvilken bil er det snakk om?

Varierer veldig fra bil til bil hvor mye den pumpen har å si etter hvordan den er implementert.

På en Model 3 f.eks så har bilene med varmepumpe betydelig lavere forbruk om vinteren. PTC varmeren kan finne på å dra 4kW konstant for å holde kabinen varm mens dem med varmepumpe kun bruker 0.5-1kW for å holde samme temperatur.

Men på en VW id.4 f.eks så fikk vel folk refundert en del penger for varmepumpen der gjorde vel ikke så god jobb som den burde.

En fordel med å ikke ha varmepumpe er at oppvarming foregår i stillhet, mens en varmepumpe gjerne vil dure ganske høyt. En varmepumpe er og mere komplisert og har større sjans for å ryke.

I mitt tilfelle gjelder det VW id.3. så hvis det er det samme som id4 så har det kanskje ikke så mye å si?

6 minutes ago, Evil-Duck said:

Bare for å tilføye litt så har vel alle biler varmekolber/PTC heatere i tillegg til varmepumpe, vertfall på norske biler da varmepumpene begynner å bli ganske ueffektive når en nærmer seg 10 minus grader og lavere. Ellers kan vel denne artikkelen være grei å lese https://www.tu.no/artikler/sa-mye-betyr-varmepumpe-for-elbilen/457717 

For BMW i3 ser det ut til å være litt krise å ikke ha varmepumpe men mindre dramatisk for Tesla eksempelvis. 

Takk for link, skal ta en titt!

Lenke til kommentar
Just now, tho_kva2 said:

I mitt tilfelle gjelder det VW id.3. så hvis det er det samme som id4 så har det kanskje ikke så mye å si?

Takk for link, skal ta en titt!

Mener det er en tysk fyr på YouTube som testa Id.3 med og uten varmepumpe på en ganske kald dag og der var det vist en del kilometer i forsjell. Så mulig den er bedre enn id.4 på dette.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (Akkurat nå):

Model 3 har kun varmepumpe, og bare det. Ingen backup. Var jo litt krise da bilene som ble levert rundt jul i fjor alle hadde en feil på en sensor så varmepumpen ikke virket. Da ble det kaldt gitt.

Men den funker knall i Tesla ned til -30 og beyond. Bilen henter varme fra motorer, elektronikk og batteriet og gir det til varmepumpen så den jobber alltid i plussgrader.

Det var jeg ikke klar over, men funker det så funker det. Men når du sier det så ble jo broderens ny leverte model 3 sist vinter plutselig iskald midt i verste kuldebølgen, noe han måtte kjøre rundt med i noen uker før de hadde kapasitet i Ålesund til å ordne opp i det, så da ble det boblejakke, lue og hansker hver gang han skulle ut å kjøre 😂

Lenke til kommentar
9 minutes ago, Evil-Duck said:

Det var jeg ikke klar over, men funker det så funker det. Men når du sier det så ble jo broderens ny leverte model 3 sist vinter plutselig iskald midt i verste kuldebølgen, noe han måtte kjøre rundt med i noen uker før de hadde kapasitet i Ålesund til å ordne opp i det, så da ble det boblejakke, lue og hansker hver gang han skulle ut å kjøre 😂

Jepp da har han en av de første Model 3 med varmepumpe 😅 alle de første feilet vel så ble litt kaos hos Tesla service.

Men etter den første batchen ble det helt stilt med dette problemet så man trenger vel ikke være så bekymra mere.

Kamera på høyre fremskjerm streiket kansje og?

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...