Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

10 minutes ago, sverreb said:

Så hva mener du egentlig er det eller er det ikke vesentlig tap i å dra rundt en induksjonsmotorrotor gjennom et girsett?

Ikke vesentlig, men det er ett tap.
VW Id.4 kjører vel samme opplegget med induksjonsmotor fremme, og det er jo 519km WLTP på RWD og 478km WLTP på AWD.

Må jo være mye enklere å bare ha det slik enn å begynne med mekaniske koblinger som Hyundai:
https://www.hyundai-transys.com/en/media/me_002.do?keyword=&nSeq=1466&Seq=1466

Men skal man ha to permanentmagnetmotorer må man jo gjøre noe slikt for å få ned forbruket.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Complexity skrev (29 minutter siden):

Du bor neppe Nord i landet da :p

Sier ikke man trenger det, bare anntok det var det man brukte siden bilene alikevell er tilkoblet internett hele tiden og google (og sikkert Apple med flere) har veldig oppdatert data på trafikken i sanntid.

(P4 er jo forferdelig å høre på, er jo helt sinnsykt med reklame og de samme sangene om igjen hele tiden. De programmene der som er morsomme kan man heller høre på Podcast så slipper man reklamen og musikken. DAB har jo helt grusom bitrate i tillegg så er egentlig helt ubrukelig til alt untatt nyheter)

Hvor jeg bor er ikke relevant for det vi innledet med. Ei heller mine lyttervaner eller hvilke bitrates de ulike aktørene er tildelt på dab.

Jeg har tross alt valget mellom å bruke fullt fungerende og velspillende dab radio i bilen eller via mobildata/internett benytte nettradio, musikk, podcasts. Spotify, Tidal eller Apple Music i bilens infotainment  via CarPlay.
Og det er faktisk for det meste i dab P4 (som alltid kommer på uten bruker-input eller å gjøre noen valg når jeg setter meg inn i bilen)

Skal jeg spille høyt og lytte på favoritt musikk (alene i bilen) brukes det naturligvis en av de nevnte tre tjenestene. 

Lenke til kommentar
2 hours ago, syar2003 said:

Hvor jeg bor er ikke relevant for det vi innledet med. Ei heller mine lyttervaner eller hvilke bitrates de ulike aktørene er tildelt på dab.

Jeg har tross alt valget mellom å bruke fullt fungerende og velspillende dab radio i bilen eller via mobildata/internett benytte nettradio, musikk, podcasts. Spotify, Tidal eller Apple Music i bilens infotainment  via CarPlay.
Og det er faktisk for det meste i dab P4 (som alltid kommer på uten bruker-input eller å gjøre noen valg når jeg setter meg inn i bilen)

Skal jeg spille høyt og lytte på favoritt musikk (alene i bilen) brukes det naturligvis en av de nevnte tre tjenestene. 

Støtter bilen din trådløs carplay?

Bilen min fortsetter der jeg slapp på Spotify uansett hvor jeg hørte det. Eller på nettradio kanalen jeg hørte på det sist jeg kjørte. Tror dette er ganske normalt.

Taycan får litt oppgraderinger:

https://finansavisen.no/motor/nyheter/2021/08/26/7725701/na-oppdateres-porsche-taycan

Dog ikke noe nåværende eiere får glede av.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
12 hours ago, Gavekort said:

Google har allerede infrastruktur til å kunne drive med omfattende sporing av biler, i form av mobiltelefonen din. Staten teller på enkelte strekninger, men tror ikke det kan måle seg med det Google sitter med.

Staten prøvde seg jo, med den første smittesporingsappen :)

Men hvis folk ikke var villige til å dele posisjonsdata med staten for å bekjempe en pandemi, så er det vel lite trolig at staten vil få det til på en effektiv måte.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå som vi har kommet dit at halvparten av alle nye biler er elektriske, og ca 1/6 av bilparken er elektrisk, er det noe formål med egne nummerserier for disse bilene etterhvert?

Når fossile biler blir i mindretall med tiden, burde ikke disse få egne skilter istedet?

De tradisjonelle skiltene med geografisk opphav har en betydning, sier (som regel) noe om landsdelen bilen kommer fra, og gjør det lettere å identifisere en bil.

Om politiet får beskjed om å se etter en etterlyst, hvit Audi A6 med DR-skilter, så er det en enklere jobb enn å se etter en hvit Leaf med EL-skilter...

EL EK EV EB EC ED EE sier bare at den er elektrisk. Det er jo irrelevant informasjon etterhvert når de fleste biler er elektriske.

Endret av 1Dr.E
  • Liker 2
Lenke til kommentar
1Dr.E skrev (3 minutter siden):

Nå som vi har kommet dit at halvparten av alle nye biler er elektriske, og ca 1/6 av bilparken er elektrisk, er det noe formål med egne nummerserier for disse bilene etterhvert?

Når fossile biler blir i mindretall med tiden, burde ikke disse få egne skilter istedet?

Helt enig, begynner å bli litt komisk. 

Kjenner at jeg ikke er helt gira på ED på min neste. Men blir vell slik(henter om 10 dager)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Enig i at det begynner å bli meningsløst at identifikatoren skal si noe om drivlinje, men på den andre siden så vet jeg ikke om sted for førstegangsregistrering er så konstruktivt det heller. En bil har jo i snitt 4 eiere i løpet av sin levetid og biler selges jo på kryss og tvers av landet. Hva med bare et random nummer?

Eller redusere fra 2 bokstaver og 5 tall til 5 bokstaver sånn at skiltene tar mindre plass?

Og innføre elektroniske broadcast-skilter (Wifi?) for å forberede oss på en framtid uten menneskelig lesbare skilter f.eks 20 år fram i tid?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (40 minutter siden):

Enig i at det begynner å bli meningsløst at identifikatoren skal si noe om drivlinje, men på den andre siden så vet jeg ikke om sted for førstegangsregistrering er så konstruktivt det heller. En bil har jo i snitt 4 eiere i løpet av sin levetid og biler selges jo på kryss og tvers av landet. Hva med bare et random nummer?

Eller redusere fra 2 bokstaver og 5 tall til 5 bokstaver sånn at skiltene tar mindre plass?

Og innføre elektroniske broadcast-skilter (Wifi?) for å forberede oss på en framtid uten menneskelig lesbare skilter f.eks 20 år fram i tid?

I Tyskland f.eks så får en bil ny registrering ved hvert eierskifte, og de har også geografiske skilter som reflekterer hvor eieren er bosatt. I tillegg er de geografiske identifikatorer faktisk relevant for hvor bilen er registrert (B = Berlin, M = Munchen, KI = Kiel, NMS = Neumünster. Større byer har færre bokstaver, med unntak av de gamle Hanseatiske byene som har eks HH = Hansestadt Hamburg)

 

Angående norske kjennetegn så er det fortsatt 10.000 ubrukte skilter i EC serien også 

Lenke til kommentar
frohmage skrev (1 time siden):

Når vi greier å kutte fordelene for elbil i kollektivfelt og bomringer, så er det vel uansett ikke så viktig lenger.

Det er allerede meningsløst i bompengeringen; skiltavlesing og autopass gjør at bomselskapet umiddelbart vet om det er elbil eller ikke. Samme med politikontroll/kollektivfelt. Politiet er utstyrt med skiltavleser, og ser raskt om bilen er elektrisk eller ikke.

Eneste problemet blir vel heller de parkeringshus som gir rabatt for elbiler, og ikke for andre. Vet at noen av disse parkeringshusene er hardkodet til EL, EK, EV, EB og EC for å få rabatt.

Men ellers enig, tipper det ikke er lenge til elbiler går over til vanlige skilter. Det er jo allerede mulig (ser mange Porsche Taycan og enkelte andre elbiler i Bergen med SX-skilter), så det er nok bare et tidsspørsmål før E*-skilter blir unntaket i stedet for standarden.

Lenke til kommentar
  • Uderzo låst og gjenåpnet denne emne
  • Evil-Duck låste denne emne
  • Evil-Duck gjenåpnet denne emne
  • Uderzo avklistret denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...