Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Complexity skrev (6 minutter siden):

Men det er vel ganske avleggs? Og oppdateres bare ved ulykker og lignende?

Hører trafikkmeldinger slår inn ved jevne mellomrom på DAB radioen i firmabilen og det er kun ved større ulykker/ras og lignede at man hører dem.

Ett eksempel jeg tok i min bil nå. Det er litt asfaltarbeid utenfor Tromsø og fartsgrensa er redusert fra 70 til 50 på en liten strekke. Det ser man da tydelig i bilen med at det er markert orange. Er trafikken stillestående er det markert med rødt.

PXL_20210827_083038102.thumb.jpg.61d994504f82be8ece368d0696ea8dce.jpg

Det krever vel konstant internett for å vise slik sanntidsdata om trafikken.

Jeg aner ikke hvilken Ioniq 5 du har testet, men min vanlige Ioniq har alt dette også. Live oppdatering av ladestasjoner, trafikkmeldinger, køvarsling, osv. Det krever imidlertid at man er knyttet til BlueLink-systemet. Om du bare prøvekjørte en bil hos forhandler var den mest sannsynlig ikke det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hyundai/Kia bruker TomTom navigasjon og har live traffic, den har og noen greier som skal oppdatere seg live med tilgjengelige og opptatte hurtigladere langs veien samt hjelp til å finne ledig parkering. Hvor bra disse systemene faktisk fungerer vet jeg lite om da helsa dessverre har satt en stopper for at jeg fått tatt meg en skikkelig langtur så langt. 

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke hvorfor sanntidsdata om trafikken skal få eies av private og ikke være offentlig eiendom eid av staten ved kartverket. Det er en gullgruve av informasjon om trafikkbelastning, hastigheter, kødannelser, utslipp, kjøreforhold osv. Er det f.eks asfaltering på et strekke så bør kartverket tagge det i kartet med hvilken periode det gjelder, omtrent sånn mudring i sjøen markeres i offentlige sjøkart.

Det offentlige følger ikke med i timen og utviklinga. De bør bli proaktive i stedet for å komme somlende etter og ta denne eiendelen fra selskaper eller utkonkurrere de i ettertid. Det bryter grovt med konkurranselovgivning og er en kamp i oppoverbakke.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
20 minutes ago, Kajac said:

Jeg aner ikke hvilken Ioniq 5 du har testet, men min vanlige Ioniq har alt dette også. Live oppdatering av ladestasjoner, trafikkmeldinger, køvarsling, osv. Det krever imidlertid at man er knyttet til BlueLink-systemet. Om du bare prøvekjørte en bil hos forhandler var den mest sannsynlig ikke det.

Nei det kan være ett godt poeng. Aner ikke hva bilen var tilkoblet, men virket som stemmegjenkjenningen var offline for den forsto ingen av kommandoene mine heller så kansje du sier noe der.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (8 timer siden):

Jeg skjønner ikke hvorfor sanntidsdata om trafikken skal få eies av private og ikke være offentlig eiendom eid av staten ved kartverket.

Google har allerede infrastruktur til å kunne drive med omfattende sporing av biler, i form av mobiltelefonen din. Staten teller på enkelte strekninger, men tror ikke det kan måle seg med det Google sitter med.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (9 timer siden):

Men det er vel ganske avleggs? Og oppdateres bare ved ulykker og lignende?

Hører trafikkmeldinger slår inn ved jevne mellomrom på DAB radioen i firmabilen og det er kun ved større ulykker/ras og lignede at man hører dem.

Ett eksempel jeg tok i min bil nå. Det er litt asfaltarbeid utenfor Tromsø og fartsgrensa er redusert fra 70 til 50 på en liten strekke. Det ser man da tydelig i bilen med at det er markert orange. Er trafikken stillestående er det markert med rødt.

PXL_20210827_083038102.thumb.jpg.61d994504f82be8ece368d0696ea8dce.jpg

Det krever vel konstant internett for å vise slik sanntidsdata om trafikken.

Hvorfor er det avleggs når infrastrukturen og rapportering og broadcast funker . Legges/overføres data inn i broadcast kommer det via radio i enheten i bilen uten forsinkelse. 
Du får sanntidsdata via rds i gps enheter men det er noe bak som samler inn og overfører data (statens vegvesen/vegsentralen) på lik linje med din internettbaserte.
Det ble bare aldri gjort skikkelig i nisselandet Norge , og de la også ned FM som gjorde alle gps enheter til bil som hadde fm(rds) mottak ubrukelige til formålet. Og dette har ikke lyktes på samme måte med dab.
I nabolandet vårt Sverige har trafikkvarsliger RTI vært gjennomført med fm og er i drift så vidt jeg vet fremdeles.

Lenke til kommentar
12 hours ago, Complexity said:

Tesla har bare begge motorene fysisk tilkoblet hele tiden. Nesten litt rart at ikke bilene med fysisk utkobling av drivverk har lavere forbruk.

Man trenger bare frikople permanentmagnetmotorer. Induksjonsmotorer spinner helt fritt når det ikke står spenning på de.

Lenke til kommentar
21 minutes ago, syar2003 said:

Hvorfor er det avleggs når infrastrukturen og rapportering og broadcast funker . Legges/overføres data inn i broadcast kommer det via radio i enheten i bilen uten forsinkelse. 
Du får sanntidsdata via rds i gps enheter men det er noe bak som samler inn og overfører data (statens vegvesen/vegsentralen) på lik linje med din internettbaserte.
Det ble bare aldri gjort skikkelig i nisselandet Norge , og de la også ned FM som gjorde alle gps enheter til bil som hadde fm(rds) mottak ubrukelige til formålet. Og dette har ikke lyktes på samme måte med dab.
I nabolandet vårt Sverige har trafikkvarsliger RTI vært gjennomført med fm og er i drift så vidt jeg vet fremdeles.

Høres ganske avleggs ut bare, og som du nevner er det jo ubrukelig i Norge.

Tesla bruker google sin data som nok er den mest oppdaterte i Norge iallefall.

FM er dødt og DAB ble aldri godt nok utbygget i Norge og vil vel kanskje aldri bli det heller. Veldig takknemlig for at jeg har nettradio i bilen så jeg slipper at det detter ut hele tiden. Og stort pluss for at man da kan høre på reklamefrie kanaler :p

 

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Just now, Complexity said:

Bilen må alikevell dytte rundt motoren,  reduksjonsgiret og drivakslingene som nok ikke er helt ubetydelig. 

Hvorfor skal ikke det være temmelig nært ubetydelig? Dekkene taper nok mye mye mer enn det girsettet (som vel også er integrert med diffrensialen), og om du skal kople ut drivakslingene må du ha to clutcher, med alt av lagre og koplinger det kan dra på seg. Motoren eller rettere sagt rotoren, er bare en holder med en bunke spoler.
Spørs om du kke taper mer når du er under last enn hva du kan spare under frikopling med et slikt opplegg.

Skisse av induksjonsmotor:
Components and frequencies of interest | Power-MI

Lenke til kommentar
9 minutes ago, magb said:

Hvilke biler kan kople ut dette? Den delen av "motoren" som er bevegelig er vel bar en tjukk stang?

Taycan, men det er bare fordi den uansett må ha en clutch siden den har to gir. Alle elektriske drivlinjer har imidlertid giring, gjerne integrert med diffrensialen, siden en elektrisk motor gjerne vil spinne mye raskere enn hjulene på bilen.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (21 minutter siden):

Høres ganske avleggs ut bare, og som du nevner er det jo ubrukelig i Norge.

Tesla bruker google sin data som nok er den mest oppdaterte i Norge iallefall.

FM er dødt og DAB ble aldri godt nok utbygget i Norge og vil vel kanskje aldri bli det heller. Veldig takknemlig for at jeg har nettradio i bilen så jeg slipper at det detter ut hele tiden. Og stort pluss for at man da kan høre på reklamefrie kanaler :p

 

Hvis jeg har dab radio som detter ut hele tiden her jeg ferdes er dårlig produkt eller antenneimplementering.
Har ikke har noe problem med mine siste 4 «nye» biler fra 2014 av merkene Volvo og BMW til i dag med dab radio.
Hører på Radio P4 hver bidige dag med dab. Selv om jeg har nettradio i Apple music.

Men det var et sidespor.
Veletablerte teknologier er ikke avleggs fordi det har kommet alternativer.

Din påstand var at man trenger internett for RTI på generell basis. Som er feil da man trenger ikke det der man har utbygd FM og vedlikeholder kringkasting av trafikkdata i rds kanal.
Men som bruker av Tesla har du helt rett i at «du» trenger internett.

 

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
8 minutes ago, syar2003 said:

Hvis jeg har dab radio som detter ut hele tiden her jeg ferdes er dårlig produkt eller antenneimplementering.
Har ikke har noe problem med mine siste 4 «nye» biler fra 2014 av merkene Volvo og BMW til i dag med dab radio.
Hører på Radio P4 hver bidige dag med dab. Selv om jeg har nettradio i Apple music.

Men det var et sidespor.
Veletablerte teknologier er ikke avleggs fordi det har kommet alternativer.

Din påstand var at man trenger internett for RTI på generell basis. Som er feil da man trenger ikke det der man har utbygd FM og vedlikeholder kringkasting av trafikkdata i rds kanal.
Men som bruker av Tesla har du helt rett i at «du» trenger internett.

 

Du bor neppe Nord i landet da :p

Sier ikke man trenger det, bare anntok det var det man brukte siden bilene alikevell er tilkoblet internett hele tiden og google (og sikkert Apple med flere) har veldig oppdatert data på trafikken i sanntid.

(P4 er jo forferdelig å høre på, er jo helt sinnsykt med reklame og de samme sangene om igjen hele tiden. De programmene der som er morsomme kan man heller høre på Podcast så slipper man reklamen og musikken. DAB har jo helt grusom bitrate i tillegg så er egentlig helt ubrukelig til alt untatt nyheter)

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
19 minutes ago, sverreb said:

Hvorfor skal ikke det være temmelig nært ubetydelig? Dekkene taper nok mye mye mer enn det girsettet (som vel også er integrert med diffrensialen), og om du skal kople ut drivakslingene må du ha to clutcher, med alt av lagre og koplinger det kan dra på seg. Motoren eller rettere sagt rotoren, er bare en holder med en bunke spoler.
Spørs om du kke taper mer når du er under last enn hva du kan spare under frikopling med et slikt opplegg.

Skisse av induksjonsmotor:
Components and frequencies of interest | Power-MI

Tesla har jo bevist at man kan gjøre dette tilnærmet ubetydelig, mens de andre produsentene skal ha permanentmagnetmotorer og mekaniske koblinger istedenfor. Er vel fordeler og ulemper ved begge deler men en 2019 Model 3 LR RWD har vel en 4 mil lenger WLTP enn samme bil med AWD så helt ubetydelig er det ikke. Selvfølgelig litt mindre vekt i RWD siden den mangler en motor men ellers er de helt identiske.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Just now, Complexity said:

Tesla har jo bevist at man kan gjøre dette tilnærmet ubetydelig, mens de andre produsentene skal ha permanentmagnetmotorer og mekaniske koblinger istedenfor. Er vel fordeler og ulemper ved begge deler men en 2019 Model 3 LR RWD har vel en 4 mil lenger WLTP enn samme bil med AWD så helt ubetydelig er det ikke. 

Så hva mener du egentlig er det eller er det ikke vesentlig tap i å dra rundt en induksjonsmotorrotor gjennom et girsett?

Lenke til kommentar
5 minutes ago, Smith-Mundt-Act2012 said:

Jeg gleder meg til at flere og flere får nye fine elbiler, sånn at strømmen blir dyrere, og bensinen blir dyrere

 

Ang. bensin: Tilbud og etterspørsel funker ikke slik. Mindre etterspørsel etter en vare vil senke prisen, ikke øke den.

Strømforbruket til elbiler er for lite til at det vil ha noe dramatisk utslag på strømprisen. Vi snakker om omkring 5% av totalt strømforbruk når alt av privatbiler er elektriske. Et typisk ny bil vil ikke bruke noe mer enn 5-10kWh pr. dag, og i snitt er det gjerne mindre (Biler brukes mest når de er nye)

Endret av sverreb
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • Uderzo låst og gjenåpnet denne emne
  • Evil-Duck låste denne emne
  • Evil-Duck gjenåpnet denne emne
  • Uderzo avklistret denne emne

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...