Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
DrAlban3000 skrev (1 time siden):

Sykt at de etter 9 år fortsatt ikke klarer å lakkere bilene sine. Det har vært kjent siden første bil rullet ut men det ser ikke ut til å bry Tesla noe videre. Dører som ikke virker og fitment issues er jo en ting, der mener Tesla at det skal være sånn (at de opererer med større toleranser) Kjedelig å bli kjent som et bilmerke med laber kvalitet.

Lakk burde ikke være så veldig vanskelig?

 

Wow! Tenk å betale over en million for en bil som er bygget som en Lada fra 80-tallet! Du skal være jævlig fanboy da for å si det forsiktig.

Lenke til kommentar
4 minutes ago, Kajac said:

Wow! Tenk å betale over en million for en bil som er bygget som en Lada fra 80-tallet! Du skal være jævlig fanboy da for å si det forsiktig.

Om du så slutten på videoen så ser du litt av grunnen til at den selger 😅

Men er dårlig av Tesla å levere slike biler ja. Bilene de produserer på den nye fabrikken i Kina er visstnok av mye bedre kvalitet. Lover godt for de kinesisk produserte Model Y som leveres i Norge nå.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 minutt siden):

Om du så slutten på videoen så ser du litt av grunnen til at den selger 😅

Men er dårlig av Tesla å levere slike biler ja. Bilene de produserer på den nye fabrikken i Kina er visstnok av mye bedre kvalitet. Lover godt for de kinesisk produserte Model Y som leveres i Norge nå.

Overbeviser de meg på kvalitet har de en kunde. Det er det som står igjen for min del.

Jeg synes den er ekstremt rå. Til tross for alderen er designet også kjempefint, og den ligger lysår foran andre når det kommer til multimedia/førersystemer osv. Banebrytende teknologi, så svikter de med lakk og bommer med panelene liksom.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
2 minutes ago, DrAlban3000 said:

Overbeviser de meg på kvalitet har de en kunde. Det er det som står igjen for min del.

Jeg synes den er ekstremt rå. Til tross for alderen er designet også kjempefint, og den ligger lysår foran andre når det kommer til multimedia/førersystemer osv. Banebrytende teknologi, så svikter de med lakk og bommer med panelene liksom.

Bare å avvente kjøp til man får dem fra den Tyske fabrikken eller fra den Kinesiske. Har alltid vært litt lotteri å kjøpe biler fra fabrikken i California.

Selv var jeg meget heldig med min Model 3 og har ikke noe å klage på der, annet enn at lakken er veldig myk og riper lett. 

Model 3 er jo dog en billigbil, og slike feil som Plaid kommer med burde ikke være der.

Kommer forøvrig snart en video fra Rich Rebuilds hvor de plukker en plaid i småbiter:

rich.jpg.ae2ab6fcce3a6c3171fd77dbab2624bc.jpg.75a5e16862f797599fce7b44aaad9266.jpg

Morsom kar. Han har også ett prosjekt på gang hvor han bygger en Model S om til å ha en V8 motor, bare fordi ingen andre har gjort det 😅

Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 time siden):

Ahh, den har jo bare halve rekkevidden til Plaid, og bruker dobbelt så lang tid til 100km/t.

Men forstår godt hvorfor noen heller ville valgt den også da. Er noe eget med Porche.

Hadde valgt Porschen over Plaid any day om jeg hadde hatt den type penger. Kjøper jeg en bil til over millionen skal jeg ha luksus, kraft og topp byggekvalitet, ikke "overtrimmet Lada" 😅

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
30 minutes ago, Simen1 said:

Taycan har jo en rekke spennende egenskaper som Model S ikke har, men det går jo motsatt vei også. Gode biler begge to selv om de er ganske forskjellige. Kan tenke meg at Teslas åpning av superladerne vil være en lettelse for Porsche-eiere.

Med ladeluken på siden spørs det om det er spesielt ofte de får plass på superladerne 😅 må jo oppta 2-3 stolper per bil.

Pluss at de bare lader med 50kW på 400V om man ikke betaler ekstra for 150kW ombordlader. Blir litt ekstra styr når batteriet er 800V.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Ombordladeren (400V AC) er på 11 kW standard (3-fase 16A) og oppgraderbart til 22 kW (3fase 32A)

Hurtiglading på Porsche sine egne 800V DC hurtigladere er på opp til 225, 270 eller 280 kW (står forskjellig forskjellige steder)

Hurtiglading på vanlig 400V DC, klarer i hvert fall 150 kW, men merk at dette er begrenset av hurtigladeren de testet, ikke av bilen. Det kan godt tenkes at bilen klarer å ta i mot over 150 kW på en kraftigere 400V DC-lader. I Norge har vi noen på 350kW som sikkert er testet ut av Taycan-eiere. Edit: Det ser ut som 150 kW er maks på 400V DC og at man må ha en egen 400V-800V omkobler (tilvalg) for å få ladet på 400V.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
32 minutes ago, Simen1 said:

Ombordladeren (400V AC) er på 11 kW standard (3-fase 16A) og oppgraderbart til 22 kW (3fase 32A)

Hurtiglading på Porsche sine egne 800V DC hurtigladere er på opp til 225, 270 eller 280 kW (står forskjellig forskjellige steder)

Hurtiglading på vanlig 400V DC, klarer i hvert fall 150 kW, men merk at dette er begrenset av hurtigladeren de testet, ikke av bilen. Det kan godt tenkes at bilen klarer å ta i mot over 150 kW på en kraftigere 400V DC-lader. I Norge har vi noen på 350kW som sikkert er testet ut av Taycan-eiere. Edit: Det ser ut som 150 kW er maks på 400V DC og at man må ha en egen 400V-800V omkobler (tilvalg) for å få ladet på 400V.

Jepp, var det sistnevnte der jeg tenkte på.

Sist jeg speccet en Taycan støttet den bare 50kw på 400V DC med mindre man kjøpte 150kW omformeren som kostet ekstra.

Men mulig den har blitt standard i ettertid.

Men problemet med å få tilgang til de fleste laderne består. Noen Tesla lokasjoner har jo henger-ladere for dem som vil lade uten å ta av hengeren, men er jo litt synd om disse alltid vil være okkupert av e-tron og Taycan.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (På 20.8.2021 den 10.18):

Hadde valgt Porschen over Plaid any day om jeg hadde hatt den type penger. Kjøper jeg en bil til over millionen skal jeg ha luksus, kraft og topp byggekvalitet, ikke "overtrimmet Lada" 😅

Det er ikke mye som minner om overtrimmet lada akkurat, men du sikter kanskje til diskusjonen om finish? Der har de en jobb å gjøre, men det der blir usaklig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kan være glad en ikke kjøpte Ampera-E.

Batteriskift kan ta flere år:
– Ampera-e er nesten blitt ubrukelig

Av 9000 produserte befinner 4000 seg i Norge.

Sitat

Inntil det brannfarlige batteriet på bilene er skiftet, kan ikke eierne lade om natten og uten oppsyn, bilen må parkeres utendørs og ikke inntil husveggen, batteriet kan ikke lades over 90 prosent, og rekkevidden bør ikke være under 110 kilometer.
Opel ber også kundene om å lade bilen etter hver eneste kjøretur, mens bilen overvåkes

Ifølge bransjenettstedet Bilnytt kan det ta to år å skifte batteriene på alle bilene som er solgt i Norge.

Arbeidene vil ikke starte opp før neste år. Hvilket betyr at det er 2024 før alle bilene har fått nye og trygge batterier.

 

Kilde

https://motor.no/aktuelt/forbrukerokonom-mener-elbilen-ampera-e-har-blitt-nesten-ubrukelig/206411?utm_campaign=2021_08_21_Motor_Nyhetsbrev_uke_33b&utm_medium=email&utm_source=Eloqua&elqTrackId=F65C033C7F3B8C697123DFE1F3B21158&elqTrack=false&elq=d7846778d72c49f1a6a18804ef01d58b&elqaid=2345&elqat=1&elqCampaignId=2502

 

Endret av syar2003
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
syar2003 skrev (25 minutter siden):

Vipps, så får man helt nytt batteri med åtte års garanti på en "gammel" bil. Men litt kjedelig for de som ikke brukt bilen da de feks. kun har parkeringskjeller tilgjengelig i venteperioden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...