Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

12 minutes ago, Swoosh said:

Et par familiemedlem har gått til anskaffelse av Hyundai Ioniq 5 og Ford Mustang Mach E. Har fått prøvekjørt begge!
Hvilken hadde jeg valgt? Ioniq 5, lett! Mustangen er en katastrofe. Interiøret har potensiale, med litt '65 mustang vibes osv. Dessverre kommer en idiotisk skjerm i veien, og ikke minst den latterlige billige kvalitetsfølelsen. Latterlig treig skjerm også. Kjøreegenskapene føles.... føles ikke? :D

Ioniq 5 derimot? Lett, luftig, ledig interiør. Gode seter. Solid kvalitetsfølelse. 5/5. Kjøreegenskapene er bra, men styringen er litt for direkte etter min smak. Nå kjørte jeg den ikke særlig på motorvei. Mulig kan man endre på dette, men det sjekket jeg ikke. 
Eksteriøret? Meget kult! Det som drar ned er disse slissene på hjulbuene. 
 

 

Er sikkert justering på servoen. Den er elektronisk så veldig enkel software for å styre hvordan den skal oppføre seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 minute ago, Powertrainer said:

Har litt sansen for ioniq 5, liker designet på karosseriet. Litt sånn "retro-kombi" som jeg har sansen for👍

Bare synd den ikke har samme ytelsen som "broren" Kia Ev6.

Hvor fort lader den på 400V forresten? Skrytes jo veldig av hvor raskt den lader på 800V, men ikke sett noen nevne 400V lading.

Lenke til kommentar

Det er ofte snakk om hurtiglading for nye biler og jeg skjønner at det er en enkel måte å sammenligne nye biler på. Er det gjort noen undersøkelser på hvor mye folk lader hjemme kontra hurtiglading?

Selv så lader vi stort sett bare hjemme og drar sjelden på ferie med bilen, men jeg skjønner jo at dette ikke gjelder for alle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
oldboy skrev (2 timer siden):

Det er ofte snakk om hurtiglading for nye biler og jeg skjønner at det er en enkel måte å sammenligne nye biler på. Er det gjort noen undersøkelser på hvor mye folk lader hjemme kontra hurtiglading?

Gimmick. Akkurat som at 0-100 tiden er blitt så viktig plutselig. I daglig bruk har det ingen ting å si, men alle som har f.eks. en Tesla skryter konstant over 0-100 på under 5 sekunder. 

Lenke til kommentar
9 hours ago, oldboy said:

Det er ofte snakk om hurtiglading for nye biler og jeg skjønner at det er en enkel måte å sammenligne nye biler på. Er det gjort noen undersøkelser på hvor mye folk lader hjemme kontra hurtiglading?

Selv så lader vi stort sett bare hjemme og drar sjelden på ferie med bilen, men jeg skjønner jo at dette ikke gjelder for alle.

De fleste lader bare hjemme, inkludert meg selv. Men det er greit å vite hva man kan forvente.

Jeg har nylig vært på 2 lengere turer med tilhenger, og med 900kg på kroken må (iallefall min bil) lade dobbelt så ofte som ellers, og etter 25 mil er det greit at man ikke må vente så kjempelenge på å komme seg videre. 

Porche Taycan har jo spinnvill 350kW lading f.eks, men det er på 800V.

På 400V støtter den bare 50kW, og man mister vel noen kW i tapet den får på å internt øke spenningen fra 400V til 800V.

Men man får kjøpt kraftigere 400V lader som ekstrautstyr og øker det til 150kW, men det er som sakt ekstrautstyr.

Derfor jeg lurer på hva Ioniq 5 klarer på 400V ladere.

According to Hyundai, is the world’s first patented technology operating the motor and inverter to boost 400 V to 800 V for stable charging compatibility.
Det høres jo fantastisk ut men jeg finner ikke noen tall eller kurver noen plass på hva den faktisk klarer.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
7 hours ago, Kajac said:

Gimmick. Akkurat som at 0-100 tiden er blitt så viktig plutselig. I daglig bruk har det ingen ting å si, men alle som har f.eks. en Tesla skryter konstant over 0-100 på under 5 sekunder. 

Gimmick er å ta i. Det er så klart begrensninger på hvor rask lading man trenger, men i min erfaring syns jeg lading under 100 kW blir tregt. Det er ikke uvanlig at jeg kjører videre til neste superlader når ladingen faller under 75 kW.

Men trenger man 200-300 kW lading? Egentlig ikke, i min erfaring.

Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar
oldboy skrev (10 timer siden):

Det er ofte snakk om hurtiglading for nye biler og jeg skjønner at det er en enkel måte å sammenligne nye biler på. Er det gjort noen undersøkelser på hvor mye folk lader hjemme kontra hurtiglading?

Jeg saktelader på jobben store deler av året, pluss litt saktelading andre steder.

I sommerferien og påskeferien trenger hurtiglading. Da hurtiglader jeg kanskje 2-5 ganger pr påske og 10-30 ganger pr sommerferie avhengig av hvor jeg reiser.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (12 timer siden):

Bare synd den ikke har samme ytelsen som "broren" Kia Ev6.

Hvor fort lader den på 400V forresten? Skrytes jo veldig av hvor raskt den lader på 800V, men ikke sett noen nevne 400V lading.

Har ikke undersøkt det, har selv ikke kommet lengre enn en ford focus electric😂 som jeg bruker som pendlerbil til jobben. Neste elbil blir med hengerfeste,firhjulstrekk,grei bagasjeplass og minst 40-50mils rekkevidde.

Lenke til kommentar
25 minutes ago, mobile999 said:

Ja det der er fult brukbart. Merkelig med den dippen i midten, ser de har det på 800V ladingen også så sikkert bare en bug med bilen.

Rart Hyundai ikke skryter av at bilen lader ganske raskt på 400V også.

Ryktes at Xpeng P7 bare skal støtte 80kW. Det er isåfall ganske slapt.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (På 24.7.2021 den 9.38):

Gimmick er å ta i. Det er så klart begrensninger på hvor rask lading man trenger, men i min erfaring syns jeg lading under 100 kW blir tregt. Det er ikke uvanlig at jeg kjører videre til neste superlader når ladingen faller under 75 kW.

Men trenger man 200-300 kW lading? Egentlig ikke, i min erfaring.

Tja, man bør også ta hensyn på hvor effektiv elbilen er. 70 kW lading på 28 kWt Ioniq er raskere enn 140 kW lading på e-tron da førstnevnte er mer enn dobbelt så effektiv.

Lenke til kommentar
7 hours ago, Kajac said:

Sett noen videoer av det nye Yoke-rattet til Tesla, og det ser ut til å fungere som et helt vanlig ratt (i.e. flere rotasjoner "lock-to-lock"). Så det må jo være helt groteskt å bruke på alt annet enn motorvei-kjøring.

Ratter er vist bare en vanesak. Problemet er heller Touch knappene på rattet.
Bra review av det her: 

 

Lenke til kommentar

Har ikke sett mye videoer men går ut i fra at den yoken justerer sensitiviteten basert på hastigheten til bilen(dynamisk stying), slik flere ratt fra konkurrenter allerede gjør i dag. Med dynamisk sensitivitet er det veldig sjeldent man trenger å svinge mye på rattet.

Hvis de ikke har det på plass tror jeg det er for tidlig å bytte.

Lenke til kommentar
11 minutes ago, Civilix said:

Har ikke sett mye videoer men går ut i fra at den yoken justerer sensitiviteten basert på hastigheten til bilen(dynamisk stying), slik flere ratt fra konkurrenter allerede gjør i dag. Med dynamisk sensitivitet er det veldig sjeldent man trenger å svinge mye på rattet.

Hvis de ikke har det på plass tror jeg det er for tidlig å bytte.

Nei man må snurre på rattet som en galning. Men de sier det går helt fint så lenge man klarer å omprogramere hjernen til å ikke prøve å ta i lufta. Jeg tror og det er litt for tidlig, og tipper det kommer valg om vanlig ratt etterhvert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...