Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Simen1 skrev (12 timer siden):

Jeg tviler på den teorien og tror forklaringen er delvis at produsentene vil unngå dårlig omtale etter at noen tester rekkevidde med campingvogn. Delvis at det gir veldig uforutsigbar GOM.

Er nok en blanding av begge for trekker du henger over litt avstander med en elbil med for dårlig kjøling koker du batteriet som heller ikke tar seg noe godt ut når det kommer til bilens omtale.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kommet en langdistanse test av Ioniq 5 nå, hvor den ender opp med å gå ~453km i AWD versjon med 3stk i bilen og 20" hjul, som jeg synes lover veldig godt for denne og EV6! Tror det kommer til å gå mange av disse tvillingene i Norge etter hvert. 

Ellers ganske imponert over at de testet den til 4,9s til 100kmt, så den virker jo meget grei sprek 🙂

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (6 timer siden):

Men biler som er typegodkjent til å kunne trekke 1600 kg vil selvsagt kunne gjøre det over lengre strekninger uten varmeproblemer?

Vil ta det som en selvfølge for om den ikke klarer det kan det jo fort ende med igjen dårlig omdømme og batteribytte på garantien for de som måtte finne på å dra på langtur med henger eller campingvogn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg så en Audi E-tron Sportback 50 i Tromsø i går. EB81859 Lånt bilde fra avisa:

1068839356_AudiE-tronsportback50.jpg.667f121001f8bdabf5cf5949f5f5c90a.jpg

I dag spaserte jeg en tur forbi en av bilforhandlerne og kikket litt på tre kina-elbiler som sto der.

En Maxus e-Deliver 3, liten varebil som så ut som jeg forventet. Litt kjipt byggekvalitet og materialvalg.

En BYD ETP3 liten varebil, med ennå kjipere byggekvalitet og materialvalg. Jeg reagerte spesielt på veggene inni bagasjerommet. Stålplatene var klippet med platesaks og simpelt punktsveiset og lakkert i tykke lag for å skjule hvor buklete kanten var.

En Maxus EV80 stor varebil, som så ok-ish ut. Fikk litt first price-vibber der også, men nå er jo dette arbeidsbiler der hovedhensikten er at den virker, ikke at den ser bra ut.

Endret av Simen1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (På 23.4.2021 den 19.22):

Enig i det, men kan jo ha noe å si for typegodkjenning. Er 1400kg på RS som har skivebremser bak, så 200kg mer.

Tror ikke det skorter på krefter. Kjører ofte en bil som har knappe 200 hester og kan dra 3500kg. 

Dreiemoment er vel viktigere enn antall hk når det kommer til å dra tilhenger.

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (På 23.4.2021 den 22.48):

Er ikke tilhenger på privatbiler generelt et norsk fenomen?

Har vel en sammenheng med avgiftspolitikken på pick-up's her i landet. I andre land så har det alltid vært normalt for aktive familier å kjøre pick-up med baksete. Det er den optimale familiebilen for aktive folk. Heri landet har det alltid vært utelukket p.g.a. avgiftene som gjorde slike pick-up's dyrere enn Rolls Royce (tar i litt der 😉). Da er det logiske alternativet å kjøpe en tilhenger til Corolla'en (f.eks.).

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (10 minutter siden):

Har vel en sammenheng med avgiftspolitikken på pick-up's her i landet. I andre land så har det alltid vært normalt for aktive familier å kjøre pick-up med baksete. Det er den optimale familiebilen for aktive folk. Heri landet har det alltid vært utelukket p.g.a. avgiftene som gjorde slike pick-up's dyrere enn Rolls Royce (tar i litt der 😉). Da er det logiske alternativet å kjøpe en tilhenger til Corolla'en (f.eks.).

Har utrolig nok ikke slått meg at det er avgiftsnivået som gjør det så dyrt med pick-up-er. Jeg har tenkt at klima(store nedbørsmengder) har gjort de upopulære her til lands.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (2 minutter siden):

Har utrolig nok ikke slått meg at det er avgiftsnivået som gjør det så dyrt med pick-up-er. Jeg har tenkt at klima(store nedbørsmengder) har gjort de upopulære her til lands.

Hvorfor skulle nedbør ha noe med prisnivået på pick-up å gjøre?

Finnes jo ørten tak/lokk etc. til å ja over lasteplanet også. Du kan ha all lasten både tørr og trygg bakpå da.

Lenke til kommentar
50 minutes ago, Nimrad said:

Har utrolig nok ikke slått meg at det er avgiftsnivået som gjør det så dyrt med pick-up-er. Jeg har tenkt at klima(store nedbørsmengder) har gjort de upopulære her til lands.

Vi vurderte å kjøpe en Toyota Tundra en gang med bakseter og kasse på pickupplanet. Men pga. norske avgifter var det bare å drite i.

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (1 time siden):

Har utrolig nok ikke slått meg at det er avgiftsnivået som gjør det så dyrt med pick-up-er. Jeg har tenkt at klima(store nedbørsmengder) har gjort de upopulære her til lands.

Koster over 200k å sette inn bakseter i Hilux

Har baksetene lagret i kottet, altså dette er kun avgifter til staten.

Flere ganger vi har kjørt 2 biler fordi jeg kun har 2 seter.
Veldig miljøvennlig politikk....

Endret av Dubious
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Litt glad det ble ID4 1st og ikke Max på meg, for 500k for ID4 max ser ut til å være skikkelig dårlig pris når man ser hva Ioniq 5 med bakhjulstrekk koster.

Godt mulig det blir en del Max'er på finn fremover.

Enda verre med de som har bestilt Enyaq "fullt" utstyrt. Nesten 100k mer enn Ioniqen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
unik42 skrev (1 time siden):

Enda verre med de som har bestilt Enyaq "fullt" utstyrt. Nesten 100k mer enn Ioniqen. 

Glad jeg ikke gikk i den fella der. Vurderte seriøst Skoda'en når den ble vist tidligere, men den har blitt alt for traust, kjedelig og dyr.

Men Hyundai Ioniq 5 og Kia EV6 er tungt inne til seriøs vurdering som TMY-alternativ.

Endret av Hanhijnn
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...