Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

4 hours ago, Nimrad said:

Tja, du er ikke alene. Tesla har dratt den for langt på de siste modellene. Fysiske knapper til viktige funksjoner er mer brukervennlig helt objektivt sett, og det tror jeg Tesla vet veldig godt selv. Noen fordeler er det jo, men personlig synes jeg lite om det.

Tror Tesla tenker litt at man kommer ikke videre her i verden med å tviholde på det gamle. Hva skal man med girspake når bilen ikke lenger har gir f.eks? Men ikke alle ideer er nødvendigvis gode.

 

Dog litt morro å se at den nye elbilen fra Toyota også får "yoke" ratt. Tro om de ble inspirert eller hadde planer om det før Tesla.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tipper toyota fulgte med i timen og så hvor ekstremt mye oppmerksomhet tesla fikk med det å bestemte seg for å kjøre ett eget PR eksperiment godt inspirert av tesla sitt :) Nå er det vel bare prototypen Toyota har vist, så er vel ikke sikkert at yoken blir tilgjengelig i det heletatt på produksjonsmodellen.

Lenke til kommentar
10 minutes ago, Evil-Duck said:

Tipper toyota fulgte med i timen og så hvor ekstremt mye oppmerksomhet tesla fikk med det å bestemte seg for å kjøre ett eget PR eksperiment godt inspirert av tesla sitt :) Nå er det vel bare prototypen Toyota har vist, så er vel ikke sikkert at yoken blir tilgjengelig i det heletatt på produksjonsmodellen.

Ja mulig det. Tesla er gode på å skape PR hype. Det vises jo bare med det faktum ar de ikke bruker noe på reklamering. Media reklamerer jo for dem gratis.

Men de har faktisk starter produksjonen av bilene med dette rattet, så det kommer iallefall der.

Toyota skulle vel få " steer-by-wire" som iallefall tilsier at ett slikt ratt burde gå fint med adaptivt rattutslag.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Med regenerering har ikkje bakbremsen så stor effekt uansett, så det kan vere positivt at ein ikkje har bakbrems som er lite i bruk, rustar og fører til høgare vedlikehaldsutgifter.

80x kan trekke 1200 på same måte som RS, så om 80x har trommelbrems bak så forsvinn det poenget. Vil heller tru drakraft er det som avgrensar kapasiteten til iv80 og nedover.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
11 minutes ago, Zeph said:

Med regenerering har ikkje bakbremsen så stor effekt uansett, så det kan vere positivt at ein ikkje har bakbrems som er lite i bruk, rustar og fører til høgare vedlikehaldsutgifter.

80x kan trekke 1200 på same måte som RS, så om 80x har trommelbrems bak så forsvinn det poenget. Vil heller tru drakraft er det som avgrensar kapasiteten til iv80 og nedover.

Enig i det, men kan jo ha noe å si for typegodkjenning. Er 1400kg på RS som har skivebremser bak, så 200kg mer.

Tror ikke det skorter på krefter. Kjører ofte en bil som har knappe 200 hester og kan dra 3500kg. 

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (16 minutter siden):

Enig i det, men kan jo ha noe å si for typegodkjenning. Er 1400kg på RS som har skivebremser bak, så 200kg mer.

Tror ikke det skorter på krefter. Kjører ofte en bil som har knappe 200 hester og kan dra 3500kg. 

Ikkje ein elbil antar eg.

Det er vel produsenten som avgjer kva hengervekt bilen kan trekke. Elbilar har ofte låg hengervekt, sjølv med fire skivebremsar og regenereringsbrems. Er det pga. at dei ikkje vil få dårlege resultat på rekkeviddetesten?

Eller er det høgare vekt på ein elbil som avgrensar det? Med batteripakken er jo ein elbil fort mange hundre kilo tyngre enn ein tilsvarande petroleumsbil.

Om 80x og RS får høgare hengervekt, men begge har kortare rekkevidde, så eg ser ikkje at rekkevidde skal bety noko.

Dei er òg tyngre enn dei andre modellane.

Då er eg tilbake på motoreffekt og drakraft.

Lenke til kommentar
21 minutes ago, Zeph said:

Ikkje ein elbil antar eg.

Det er vel produsenten som avgjer kva hengervekt bilen kan trekke. Elbilar har ofte låg hengervekt, sjølv med fire skivebremsar og regenereringsbrems. Er det pga. at dei ikkje vil få dårlege resultat på rekkeviddetesten?

Eller er det høgare vekt på ein elbil som avgrensar det? Med batteripakken er jo ein elbil fort mange hundre kilo tyngre enn ein tilsvarande petroleumsbil.

Om 80x og RS får høgare hengervekt, men begge har kortare rekkevidde, så eg ser ikkje at rekkevidde skal bety noko.

Dei er òg tyngre enn dei andre modellane.

Då er eg tilbake på motoreffekt og drakraft.

Nei ikke en elbil nei.

Er vel mange ting som avgjør hvor mye hengervekt man kan dra, og kan jo hende VAG prøver å lage litt skille mellom bilene med vilje. Begynner å bli mange utgaver av "samme bil" nå. Kommer vel en Ford på samme platformen og.

Men det er en kjent sak at trommelbremser blir varm. Er grunner til at de gikk bort fra det for noen tiår siden. Ikke sikkert de kan bruke regenerering i beregningen for å dra henger. Er batteriet helt fult eller fryst er regenrering deaktivert på mange biler.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (20 minutter siden):

Nei ikke en elbil nei.

Er vel mange ting som avgjør hvor mye hengervekt man kan dra, og kan jo hende VAG prøver å lage litt skille mellom bilene med vilje. Begynner å bli mange utgaver av "samme bil" nå. Kommer vel en Ford på samme platformen og.

Men det er en kjent sak at trommelbremser blir varm. Er grunner til at de gikk bort fra det for noen tiår siden. Ikke sikkert de kan bruke regenerering i beregningen for å dra henger. Er batteriet helt fult eller fryst er regenrering deaktivert på mange biler.

Mange gamle bilar har/hadde trommelbrems med høgare hengervekt. Sjølv min Nissan Primera kunne trekke meir enn 80. Og det forklarar ikkje kvifor 80x kan trekke meir enn 80.

Det er mogleg dei avgrensar hengervekt for å gjere dei dyrare modellane meir attraktive, utan at det er noko teknisk grunn til det.

Lenke til kommentar
11 minutes ago, Zeph said:

Mange gamle bilar har/hadde trommelbrems med høgare hengervekt. Sjølv min Nissan Primera kunne trekke meir enn 80. Og det forklarar ikkje kvifor 80x kan trekke meir enn 80.

Det er mogleg dei avgrensar hengervekt for å gjere dei dyrare modellane meir attraktive, utan at det er noko teknisk grunn til det.

Godkjenninger på eldre biler kan vel ikke helt sammenlignes med moderne biler. Var trommelbrems på Sierran jeg eide og, og den slet nok med å klare å bremse segselv men var alikevell 1200kg eller noe den kunne dra :p

Men mulig det bare er for å distansere bilene ja.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (13 timer siden):

Det går nok mot nesten bare touchscreens. Steve Jobs hadde en veldig god gjennomgang av hvorfor i 2007 når de lanserte iPhone (video under). Jeg var en av de som var skeptisk til å ikke ha fysisk tastatur, men verden (og jeg) har ikke sett seg tilbake.

Men det er viktig at de ikke legger noe man trenger å betjene under kjøring til touchscreen. Her synes jeg Tesla har vært eksepsjonelt flinke. Hadde bare den føkkings regnsensoren funka bittelitt bedre, så hadde det vært helt innertier.

Jeg bruker veldig sjelden touchskjermen til daglig. Siden alle bilens innstillinger følger førerprofil, så er det ikke noe å stille inn. Navigasjon og musikk bruker jeg utelukkende stemmestyring til, med mindre jeg skal finne en obskur podcast eller noe.

Forrige bilen min mk1 Panamera, hadde en dedikert knapp for absolutt alt. Det er ikke noe mer trafikksikkert. Tok laaang tid før man fikk alle knappene inn i henda, slik at man ikke måtte kikke ned. Det å måtte kikke ned i midtkonsollen for å styre klima er ikke noe særlig bedre enn å trykke på det nederst på en skjerm i midten. En annen bil jeg har kjørt litt er Hyundai Kona som også har gått for knappebonanza. Jeg holdt på å kjøre av veien når jeg skulle slå på autopilot, der lå det noen knapper nede ved venstre kne, som man ikke kan lese hva står på uten å ligge på dørkmatta.  

 

Lenke direkte til forklaring av hvorfor touch:

 

God oppsummering! Fra deg, ikke Jobs altså. Eller for å være ennå mer presis, touch er glimrende for telefoner der man kan ha øynene på telefonen hele tiden. Men å bruke touch-telefon bak rattet når man skal ha øynene på veien er lite lurt. Samme med betjening av bilens touch når man burde ha øynene på veien.

Så jeg er helt enig i at man ikke bør ha touch for ting som skal betjenes under kjøring. Det beste av begge verdener er å velge strategisk hva som trenger hvilken betjeningsmetode. Jeg liker balansen mellom touch, knapper og talekommandoer på model S/X, synes det blir for mye touch på model 3 og for mange knapper i Kia Soul og ID.4.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Zeph skrev (1 time siden):

Mange gamle bilar har/hadde trommelbrems med høgare hengervekt. Sjølv min Nissan Primera kunne trekke meir enn 80. Og det forklarar ikkje kvifor 80x kan trekke meir enn 80.

Det er mogleg dei avgrensar hengervekt for å gjere dei dyrare modellane meir attraktive, utan at det er noko teknisk grunn til det.

Personlig misstenker jeg hengervektproblematikken til elbiler skyldes manglende eller underdimensjonert kjøling av batteri og motor en noe annet ettersom kjølesystemer som normalt ikke trenges for normal kjøring uten henger blir fordyrende og vektøkende på en elektrisk bil.
Til sammenligning med en ICE bil har den allerede et robust kjølesystem ettersom mesteparten av drivstoffet som forbrennes går bort i varme og trenger et kjølesystem tilpasset dette i utgangspunktet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

Jeg liker balansen mellom touch, knapper og talekommandoer på model S/X, synes det blir for mye touch på model 3 og for mange knapper i Kia Soul og ID.4.

Regner med du snakker om de gamle S/X. De nye modellene er vel enda mer strippet enn Model 3. For meg personlig blir det faktisk et så stort minus at jeg nå heller kikker mot konkurrenter for å få noen knapper tilbake.

Lenke til kommentar
perpyro skrev (37 minutter siden):

Personlig misstenker jeg hengervektproblematikken til elbiler skyldes manglende eller underdimensjonert kjøling av batteri og motor en noe annet ettersom kjølesystemer som normalt ikke trenges for normal kjøring uten henger blir fordyrende og vektøkende på en elektrisk bil.
Til sammenligning med en ICE bil har den allerede et robust kjølesystem ettersom mesteparten av drivstoffet som forbrennes går bort i varme og trenger et kjølesystem tilpasset dette i utgangspunktet.

Jeg tviler på den teorien og tror forklaringen er delvis at produsentene vil unngå dårlig omtale etter at noen tester rekkevidde med campingvogn. Delvis at det gir veldig uforutsigbar GOM.

Det sagt, så er jo ikke akkurat campingvogner og hengere designet for lavt forbruk. Hengere henger jo et århundre etter på aerodynamikk, så hvis noen begynner å designe hengere og campingvogner for lavt forbruk så vil de nok ta et jafs av markedet.

Nimrad skrev (9 minutter siden):

Regner med du snakker om de gamle S/X. De nye modellene er vel enda mer strippet enn Model 3. For meg personlig blir det faktisk et så stort minus at jeg nå heller kikker mot konkurrenter for å få noen knapper tilbake.

Ja, jeg tenker på de "gamle".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (2 minutter siden):

Hengere henger jo et århundre etter på aerodynamikk, så hvis noen begynner å designe hengere og campingvogner for lavt forbruk så vil de nok ta et jafs av markedet.

Spesielt på campingvogn-fronten, ja. Kanskje ikke så mye for hengere, de er vel sjeldent med på langturer. Hvis bare campingvogner hadde fått avgifter basert på drivstoffbruk så hadde de kanskje fått ut fingern.

Gavekort skrev (30 minutter siden):

Jeg tror det har mer med at det er særnorsk å slepe henger med elbil

Er ikke tilhenger på privatbiler generelt et norsk fenomen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...