Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Jeg er kanskje litt gammeldags av meg, men den merkeligste design avgjørelsen tesla har tatt er at en må drive å firle med touch screenen for å justere vindusviskere, det oppleves nesten som trafikkfarlig spesielt siden automatikken ikke fungerer spesielt godt på akkurat det området. Om de på død og liv skulle kvitte seg med en spake hadde det vert bedre å flytte gir velgeren over på touchscreen da du i det minste står stille når du opererer den. 

Endret av Evil-Duck
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
11 minutes ago, Evil-Duck said:

Jeg er kanskje litt gammeldags av meg, men den merkeligste design avgjørelsen tesla har tatt er at en må drive å firle med touch screenen for å justere vindusviskere, det oppleves nesten som trafikkfarlig spesielt siden automatikken ikke fungerer spesielt godt på akkurat det området. Om de på død og liv skulle kvitte seg med en spake hadde det vert bedre å flytte gir velgeren over på touchscreen da du i det minste står stille når du opererer den. 

De har jo fjerna girspaken og. Man må bruke skjermen for å bytte gir på nye S/X.

Dvs bilen skal jo gjette seg til hvilket gir du trenger da så forhåpentligvis trenger man ikke røre den så mye :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg skjønner hvorfor de flytter ting over på touchskjermer, da det er en god kostnadsbesparelse. Men det er ulemper med det som ikke alle tolererer.

En grunn til at jeg valgte min bil er nettopp fordi den er kompromissløs på interiør design og funksjonalitet, der alt styres med dedikerte og taktile knapper, og er supplementert med touchskjermer for media, slik jeg mener det bør være.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
17 hours ago, Zeph said:

Men det går vel den veien som på alle andre dingsar med knappar i samfunnet. ID.4 har gått langt i digitalisering, mens Enyaq har gått halvveis. Mtp. responstida og kvaliteten på VAG sine skjermar så gjorde kanskje Skoda lurt i det. Om noko er verre enn touch så er det dårleg touch.

What?

Touchknappene i ID4 og "trykknappene" i Enyaq gjør jo akkurat det samme. Det er ikke noe "lag" i selve knappen. Trykker du på "clima" touchknapp i ID4 eller "clima" trykknapp i Enyaq så dukker akkurat den samme menyen opp på skjermen, akkurat like kjapt/sent. Du må fremdeles på skjermen for å justere temperatur, eller evt. benytte akkurat de samme sliderne under skjermen.

Tror folk har misforstått litt og tror at i Enyaq så har du knapperegulering av klimaanlegg og slik. Det er det ikke. Det er akkurat samme justering på skjermen i begge bilene. Bare at i ID4 er det en touch knapp som bringer opp menyen.

I Enyaq er flere av "knappene" lokalisert under skjermen, mens i ID4 er det bare 4 under skjermen, og resten ved siden av rattet. Så på ID4 trykker du på en touchknapp ved siden av rattet for å skru på max frontrutevarme, mens på Enyaq er DEN AKKURAT SAMME knappen under skjermen.

Men, ja, på selve rattet har Enyaq trykknapper og hjul, mens ID4 har touchknapper med haptisk feedback. 

Edit: ID4 (øverst) har fire "knapper" under skjermen (to på hver side av nødblinken), og fem-seks på venstre side av rattet (tradisjonelt der lys-rattet har vært på VW). De styrer lys og bak/framruteoppvarming.

På Enyaq (nederst) har seks knapper under skjermen, og tre (tror jeg det er) ved siden av rattet, i tillegg til et par ekstra på rattet for blant annet rattoppvarming. 

At de er touch eller mekanisk spiller liten rolle. De gjør det samme, og du må på samme skjermen for å gjøre resten.

image.png.01d27eef23337afce2619d9c9adf4c57.pngimage.png.f56ce0cd075deef57102927e69b05cdd.png

image.png

Endret av unik42
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
15 minutes ago, Complexity said:

Er vel ikke helt det samme om det er touch eller mekanisk. Er mye letter å komme borti touch knapper enn det er å trykke inn mekaniske knapper utilsiktet.

Men poenget er at den mekaniske knappen bare drar opp klimamenyen på skjermen. Den gjør ikke mer. Så må du frem på skjermen (som jo er touch) og berøre det du vil. Og begge bilene har de samme sliderne for volum og temperatur. På Enyaq viser alltid temp. regulering på skjermen, mens på ID4 gjør det ikke det.

Så jo, på Enyaq og ID4 spiller det ingen rolle. Spesielt når bare kan si hva du vil gjøre.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
26 minutes ago, unik42 said:

Men poenget er at den mekaniske knappen bare drar opp klimamenyen på skjermen. Den gjør ikke mer. Så må du frem på skjermen (som jo er touch) og berøre det du vil. Og begge bilene har de samme sliderne for volum og temperatur. På Enyaq viser alltid temp. regulering på skjermen, mens på ID4 gjør det ikke det.

Så jo, på Enyaq og ID4 spiller det ingen rolle. Spesielt når bare kan si hva du vil gjøre.

Gjelder det knappene på rattet og? er det bare snarveier til funksjoner på skjermen? 

Bruker ofte talekommando i bilen min, er veldig praktisk Til tider som f.eks i det øyeblikket man svinger inn i en tunell og vil slå på resirkulering av lufta, eller vil høre en spesifik sang på spotify men det ikke høver å skrive inn navnet manuelt.

Også er det jo litt morro med "open butthole" for å åpne ladeluken. Blir aldri over 12 år i hodet selv om man er godt voksen.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
12 minutes ago, Kaplan said:

Der var prisene på EV6 ute. 530 + 7 + 39 = 576 for godt utstyrt 4WD med krok og vinterhjul er ikke verst.

Kia og Hyundai er virkelig i vinden for tiden. Tror det kan bli knallbra det der.

Med mekanisk utkobling av akslingene fremme når man cruiser kan forbruket bli fantastisk lavt også på AWD utgavene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
55 minutes ago, Complexity said:

Gjelder det knappene på rattet og? er det bare snarveier til funksjoner på skjermen? 

På rattet er det vanlige funksjoner for volum og fartsregulering og slik. Enyaq skal ha en egen knapp til rattvarme som ikke ID4 har. Utover det er funksjonaliteten lik. Det er haptisk feedback på touchknappene og de kjennes omtrent ut som mekaniske når du trykker.

I stedet for å stryke med fingeren opp og ned og til sidene på ID4 er det egne hjul på Enyaq. Men utover det har jeg ikke sett noen forskjell.

Edit: Poenget var bare at selv om Enyaq har fysiske knapper så gjør de ingenting. Skal du justere volum må du enten:

Bruke slideren under skjermen

Få assistenten til å justere volumet

Bruke skjermen til å justere volument

Bruke hjulet/touchknappen på rattet

 

Sistnevnte er ikke noe du må se på fordi det er en "touchknapp". Den kjennes ut som en knapp, reagerer som en knapp, og du kan dra tommelen over i stedet for å trykke.

 

Men skal du justere temperaturen kan du:

Bruke slideren under skjermen

Få assistenten til å justere temperaturen

Bruke skjermen til å justere temperaturen

 

Det er ingen forskjell, men folk tror liksom at fordi Enyaq har knapper så slipper du å flytte blikket fordi du bare "føler" deg frem, og det er bullshit. Det finnes ingen mekanisk temperaturregulator på noen av bilene. 

For å være ærlig kunne VW egentlig bare gjort skjermen større og ikke hatt touchknapper under skjermen (hverken slidere eller knapper), så kunne Enyaq hatt mekaniske knapper. Akkurat nå er det halveis løsninger i begge bilene.

Endret av unik42
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kaplan skrev (1 time siden):

Der var prisene på EV6 ute. 530 + 7 + 39 = 576 for godt utstyrt 4WD med krok og vinterhjul er ikke verst.

image.png.00bb2b91aa6a048e5d7be36803c9f2fe.png

image.png.b7f821632c7d557d173abb565a81464d.png

image.png.e37045b7ca4607d5b43282a509294053.png

Hmm, det er jo faktisk ganske bra. Det er nok omtrent der jeg havner med min TMY LR 4wd med krok og vinterhjul.

Både EV6 og Ioniq 5 anser jeg som reelle alternativer, siden de lader så raskt. Da er man ikke fullt så avhengig av  like lang rekkevidde og Tesla's superladenettverk. Har satt meg på liste for å få info fra både Kia og Hyundai etterhvert som det tikker inn.

Endret av Hanhijnn
Lenke til kommentar
On 4/22/2021 at 11:12 AM, Zeph said:

Uansett er det ikkje 10 000 frå eller til (som for øvrig er 1.66% av 600k) som avgjer saken. Det er totalpakken, forskjellane, prøvekjøring, forhold til merkene osv.

Verkstedsnettverket er helt avgjørende for meg. Hvor lenge jeg må vente på time, hvor langt jeg må kjøre for å levere bilen og erfaringen med verkstedet. Nå har jeg kun vært på verkstedet for service siste 8 år men likevel må man dette ca. årlig.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
unik42 skrev (1 time siden):

500k for bakhjulstrekkeren gjør jo både ID4 Max og Enyaq IV80 til skamme.

Ja, gjør den det? Ikke så himla stor forskjell, tror jeg? Jeg satt og så på dette og tenkte at dette må da være en mye bedre deal enn Skodaen, men en kjapp titt på konfigurator og prisliste, så tror jeg det er noen få tusenlapper som skiller dem med noenlunde lik spec. Uten at jeg har gått veldig detaljert til verks så kommer jeg til 470 + 7 + 39 = 516 for bakhjulstrekkeren til Kia med krok, metallic og vinterhjul. iV80 kommer på 521-ish med mer eller mindre det samme:

image.thumb.png.abf88110596e238d1953c92931602121.png

Lenke til kommentar
44 minutes ago, Kaplan said:

Ja, gjør den det? Ikke så himla stor forskjell, tror jeg? Jeg satt og så på dette og tenkte at dette må da være en mye bedre deal enn Skodaen, men en kjapp titt på konfigurator og prisliste, så tror jeg det er noen få tusenlapper som skiller dem med noenlunde lik spec. Uten at jeg har gått veldig detaljert til verks så kommer jeg til 470 + 7 + 39 = 516 for bakhjulstrekkeren til Kia med krok, metallic og vinterhjul. iV80 kommer på 521-ish med mer eller mindre det samme:

Så vidt jeg ser mangler du 800V lading, V2L med 3,6kW, hestekrefter og tilhengervekt på Skodaen. Så du betaler jo mer for Skodaen og får mindre igjen (sånn på papiret, dine egne følelser spiller jo også inn så klart).

Men ellers ganske likt.

Skulle jeg hatt meg bil til 500k+ nå så hadde jeg hatt mye å velge mellom, ser jeg. Men til tross for det er jeg fornøyd med ID4 til Model 3 pris.

Edit: Ser at hengervekten er opptil 1600kg, noe som kan tyde på at den er lavere med andre motoralternativer enn 4 hjulstrekk. Noen som vet korrekte tall?

Endret av unik42
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (4 timer siden):

Jeg er kanskje litt gammeldags av meg, men den merkeligste design avgjørelsen tesla har tatt er at en må drive å firle med touch screenen for å justere vindusviskere, det oppleves nesten som trafikkfarlig spesielt siden automatikken ikke fungerer spesielt godt på akkurat det området. Om de på død og liv skulle kvitte seg med en spake hadde det vert bedre å flytte gir velgeren over på touchscreen da du i det minste står stille når du opererer den. 

Tja, du er ikke alene. Tesla har dratt den for langt på de siste modellene. Fysiske knapper til viktige funksjoner er mer brukervennlig helt objektivt sett, og det tror jeg Tesla vet veldig godt selv. Noen fordeler er det jo, men personlig synes jeg lite om det.

Lenke til kommentar
3 hours ago, unik42 said:

Edit: Ser at hengervekten er opptil 1600kg, noe som kan tyde på at den er lavere med andre motoralternativer enn 4 hjulstrekk. Noen som vet korrekte tall?

Tenker du på Skoda Enyaq? Alle utgavene untatt RS har trommelbrems bak som jeg misstenker er grunnen til at RS utgaven kan dra mere vekt. Trommelbremser har en ulempe med å overopphete lettere enn skiver som kansje har noe å si når bilen skal typegodkjennes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Uderzo låst og gjenåpnet denne emne
  • Evil-Duck låste denne emne
  • Evil-Duck gjenåpnet denne emne
  • Uderzo avklistret denne emne

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...